Sköldpaddor

6 jan. 2013 13:02
Visningar: 1263
Hej,
jag ska till Seychellerna i slutet av januari.

Vi vill inte bara ligga stilla på en strand utan se och göra så mycket som möjligt när vi är där.
Vi kommer att bo på öarna Praslin och La Digue.

Jag har läst om jättesköldpaddor och vi naturligtvis passa på att se dem, men är lite osäker på hur det funkar.
Är det ön Curieuse som gäller om man vill se dem eller finns de även på Prasilin och La Digue?

Sen vill jag gärna ha andra tips och råd angående utflykter, vandringar etc på/från dessa öar!
7 jan. 2013 13:27
Jag såg sköldpaddor på La Digue, men är osäker på om det var en "jättesköldpadda", dem jag såg i Australien var nämligen mycket större (och äldre).
Så du kan se dem på andra ställen, men det är väl Curieuse som är mest känd för dem kanske. Jag var bara på La Digue, Mahé och Praslin så kan inte säga mer om de andra öarna. Ganska dyra att ta sig till har jag fått för mig.

Men på Praslin tycker jag du ska ta dig till stranden Anse Georgette som är helt fantastisk. Be ditt hotell "boka" så att de (hotellet där stranden ligger) vet att du kommer (vi visste inte det, men lyckades komma in ändå).
Annars är det såklart Anse Lazio som är jättefin.
Nationalparken Vallée de Mai är också speciell. Här kan man se Coco de Mer-nöten.

På La Digue ska du såklart besöka Source d'Argent med sina stenbumlingar. Grande Anse på andra sidan är helt fantastisk också, och kliv över kullen och gå till Petit Anse och Anse Cocos, det finns INGA människor där.
7 jan. 2013 20:28
Tackar för info.
Vi åter väl ut till Curieuse för säkerhets skull.
Ska absolut kolla upp de andra platserna också!