Skidor i Mars, Verbier/Chamonix/St Anton/ischgl ?

30 nov. 2013 22:22
Visningar: 3659
Jag är inget skidproffs o åker inte offpist. Har aldrig åkt skidor i aplerna men i svenska fjällen. Jag vill ha lättare skidåkning. Vill också ha en enkel resväg. Hyfsat snösäkert (sista Mars) Schweiz är galet dyrt, märkte jag när jag tillbringade ett dygn i Geneve förra året.

Billigast flyg är till Geneve, runt en tusing, för 2 lax flyger man till Innsbruk eller Zurich.

Från Geneve kan man åka till Verbier, Zermatte och Chamonix. Zermatte ligger lite längre bort än de övriga två orterna. Är Chamonix för mer avancerade åkare? Har för mig jag läste att de har mer svåra backar, samt att de har mer sluttande berg o kan ha backar avstängda pga lavinrisk.

Från Innsbruk kan man ta sig till St Anton, Ischgl som ligger nära, lite längre bort ligger Bad Gestain, Saalbach.

Spontant vill jag nog hoppa Schweiz pga prisläget. Vad har ni att tillföra vad gäller mina andra funderingar? Jag kanske har missat några orter som ligger bra till i förhållande till flygplatser och transfersträckor?
30 nov. 2013 23:53
Citerat från Thai2013:
Jag är inget skidproffs o åker inte offpist. Har aldrig åkt skidor i aplerna men i svenska fjällen. Jag vill ha lättare skidåkning. Vill också ha en enkel resväg. Hyfsat snösäkert (sista Mars) Schweiz är galet dyrt, märkte jag när jag tillbringade ett dygn i Geneve förra året.

Billigast flyg är till Geneve, runt en tusing, för 2 lax flyger man till Innsbruk eller Zurich.

Från Geneve kan man åka till Verbier, Zermatte och Chamonix. Zermatte ligger lite längre bort än de övriga två orterna. Är Chamonix för mer avancerade åkare? Har för mig jag läste att de har mer svåra backar, samt att de har mer sluttande berg o kan ha backar avstängda pga lavinrisk.

Från Innsbruk kan man ta sig till St Anton, Ischgl som ligger nära, lite längre bort ligger Bad Gestain, Saalbach.

Spontant vill jag nog hoppa Schweiz pga prisläget. Vad har ni att tillföra vad gäller mina andra funderingar? Jag kanske har missat några orter som ligger bra till i förhållande till flygplatser och transfersträckor?
Italien!
Du kan flyga till Venedig sedan två timmars bilresa till val di fassa dalen (canazei). Från munchen till val gardena tar det lite drygt 2 timmar med bil. Finns många blå och röda backar. kolla in www.dolomitisuperski.com Prisläget är rätt bra, klartbilligare än Schweiz eller Österrike. totalt finns 1200 km pister att utforska i området som ingår i liftkortet.
1 dec. 2013 01:21
Citerat från Nisse524:
Citerat från Thai2013:
Jag är inget skidproffs o åker inte offpist. Har aldrig åkt skidor i aplerna men i svenska fjällen. Jag vill ha lättare skidåkning. Vill också ha en enkel resväg. Hyfsat snösäkert (sista Mars) Schweiz är galet dyrt, märkte jag när jag tillbringade ett dygn i Geneve förra året.

Billigast flyg är till Geneve, runt en tusing, för 2 lax flyger man till Innsbruk eller Zurich.

Från Geneve kan man åka till Verbier, Zermatte och Chamonix. Zermatte ligger lite längre bort än de övriga två orterna. Är Chamonix för mer avancerade åkare? Har för mig jag läste att de har mer svåra backar, samt att de har mer sluttande berg o kan ha backar avstängda pga lavinrisk.

Från Innsbruk kan man ta sig till St Anton, Ischgl som ligger nära, lite längre bort ligger Bad Gestain, Saalbach.

Spontant vill jag nog hoppa Schweiz pga prisläget. Vad har ni att tillföra vad gäller mina andra funderingar? Jag kanske har missat några orter som ligger bra till i förhållande till flygplatser och transfersträckor?
Italien!
Du kan flyga till Venedig sedan två timmars bilresa till val di fassa dalen (canazei). Från munchen till val gardena tar det lite drygt 2 timmar med bil. Finns många blå och röda backar. kolla in www.dolomitisuperski.com Prisläget är rätt bra, klartbilligare än Schweiz eller Österrike. totalt finns 1200 km pister att utforska i området som ingår i liftkortet.
Tack för svar! Men Italien har jag valt bort av olika anledningar. Sen är det första gången för mig i Alperna vintertid och vill göra en klassiker såklart o se något av de klassiska skidorterna och då tänker jag då inte främst på Italien :)

Bad Gastein är billigt jämfört med Sverige om vi ser till leverne, och sist jag var i Italien(Rom) minns jag inte att jag reagerade på att priserna var låga :) ..men det var Rom det.

Var ändå nyfiken o kolla resvägar och såg att Innsbruk ligger nära Val Gardena, 90minuter med bil. Munchen 3timmar. Det finns faktiskt direktflyg till Innsbruk, dock inte många men det finns. Munchen är såklart lättare och billigare!
Av Hkn
1 dec. 2013 01:43
Hej Thai2013,

jag skulle skippa Chamonix, även om dalen bjuder på några av de mest fantastiska berg du kan se i Alperna. Det är ett ganska trist ställe att vara på om du inte vill bege dig utanför pisterna och liftsystemet är inte sammanbundet, utan kräver bussresor fram och tillbaka i området.

I och med att du åker så sent på säsongen, så blir det lite mer gambling när det gäller vilket alternativ som är bäst. För att vara helt säker på att få lite bättre snöförhållanden, skulle jag välja riktigt högt belägna orter som Val Thorens, Val d'Isére eller Tignes (alla i Frankrike) men då blir det ganska rejäla transfersträckor. Du måste högst upp i dalarna.

Bra orter när det gäller transfer i Frankrike är Avoriaz: 104 km från Geneve och La Clusaz: 68 km från Geneve. Men då får du hyvla av 1000 höjdmeter på högsta skidåkning jämfört med t ex Tignes – och därmed göra avkall på snösäkerheten.

Österrike är generellt lägre i strumplästen. Skulle jag skippa direkt. Högsta skidåkning i Saalbach är 2100 meter. I Val Thorens BOR du på 2300 meter.
Nackdelen är att snösäkra, franska skidorter inte sällan påminner om Huddinge Sjukhus. Allt är supereffektivt men ganska ocharmigt (Val d'Isere bjuder i och för sig på lite mer bykänsla). Fördelen är att liftsystemen i Val d'Isere/Tignes och Val Thorens/3 dalarna är gigantiska. Långt över 100 liftar på båda ställena.
Italien bjuder på mer mys och mindre effektivitet men bara enstaka högt belägna skidorter (Cervinia, t ex).

Mina 2 cents om du ska åka så sent:
• Välj Frankrike.
• Välj en högt belägen ort.
• Var beredd på lite längre transfertid.

All the best,

:: hkn ::

PS. Oj, ser nu att du gärna vill till en 'klassisk' skidort. Val d'Isere har en del av den känslan, men det är inte som i t ex Kitzbühel. Om klassiskt är lika med alpmys med små hus och umpa-umpa, så skulle jag planera resan tidigare på säsongen.
1 dec. 2013 11:21
Citerat från Thai2013:
Citerat från Nisse524:
Citerat från Thai2013:
Jag är inget skidproffs o åker inte offpist. Har aldrig åkt skidor i aplerna men i svenska fjällen. Jag vill ha lättare skidåkning. Vill också ha en enkel resväg. Hyfsat snösäkert (sista Mars) Schweiz är galet dyrt, märkte jag när jag tillbringade ett dygn i Geneve förra året.

Billigast flyg är till Geneve, runt en tusing, för 2 lax flyger man till Innsbruk eller Zurich.

Från Geneve kan man åka till Verbier, Zermatte och Chamonix. Zermatte ligger lite längre bort än de övriga två orterna. Är Chamonix för mer avancerade åkare? Har för mig jag läste att de har mer svåra backar, samt att de har mer sluttande berg o kan ha backar avstängda pga lavinrisk.

Från Innsbruk kan man ta sig till St Anton, Ischgl som ligger nära, lite längre bort ligger Bad Gestain, Saalbach.

Spontant vill jag nog hoppa Schweiz pga prisläget. Vad har ni att tillföra vad gäller mina andra funderingar? Jag kanske har missat några orter som ligger bra till i förhållande till flygplatser och transfersträckor?
Italien!
Du kan flyga till Venedig sedan två timmars bilresa till val di fassa dalen (canazei). Från munchen till val gardena tar det lite drygt 2 timmar med bil. Finns många blå och röda backar. kolla in www.dolomitisuperski.com Prisläget är rätt bra, klartbilligare än Schweiz eller Österrike. totalt finns 1200 km pister att utforska i området som ingår i liftkortet.
Tack för svar! Men Italien har jag valt bort av olika anledningar. Sen är det första gången för mig i Alperna vintertid och vill göra en klassiker såklart o se något av de klassiska skidorterna och då tänker jag då inte främst på Italien :)

Bad Gastein är billigt jämfört med Sverige om vi ser till leverne, och sist jag var i Italien(Rom) minns jag inte att jag reagerade på att priserna var låga :) ..men det var Rom det.

Var ändå nyfiken o kolla resvägar och såg att Innsbruk ligger nära Val Gardena, 90minuter med bil. Munchen 3timmar. Det finns faktiskt direktflyg till Innsbruk, dock inte många men det finns. Munchen är såklart lättare och billigare!
vad kan vara mer klassiskt än val gardena eller Cortina ? :-).

Du kan inte jmf Rom med övriga Italien. Sen ser jag att Hkn troligtvis är bra mkt mer skidvan än vad jag är. Frankrike har nog den bästa skidåkningen, Österrike bästa stämningen, Italien bästa maten. Har varit i dolomiterna två ggr. båda ggr i slutet av mars/början av april. massor av snö. orterna ligger på 1500 meters höjd, skidåkningen från 2300 upp till 3200 meter. Rätt likt Österrike vad gäller husen och bykänslan.
1 dec. 2013 22:17
Varför inte Zell am See och Kaprun i Österrike?
"På 3.029 meter ligger Kitzsteinhorn-glaciären. Njut av utsikten över mer än 30 alptoppar och se världen med andra ögon. På vintern kan du väntar dig 138 pistkilometrar i alla svårighetsgrader och mer än 50 liftanläggningar. Kitzsteinhorn-glaciären ger snösäkerhet från hösten och långt in på sommaren."
Jag har åkt här och det var helt underbart att åka upp till 3000 m och bara njuta av utsikt och väder och efter lite käk bege sig nedåt.
Jag tycker också att Schweiz är rätt dyrt men har haft förmånen att åka till både Zermatt (det är rätt tuff skidåkning där) och St. Moritz (där jag även bröt mitt ben...:) ) då jag har en släkting som bor där och har även arbetat i Grindelwald. Men som sagt det är dyrt och själv skulle jag nog inte åka på en vanlig skidresa dit i vanliga fall.
Jag har också varit i både Gaschurn (vi bilade dit då), Saalbach och Hinterglemm. Det finns bra skidåkaning där med men kanske att man måste kolla vädret om det skulle smälta fort. Då kan ju en glaciär vara bra som i Kaprun? :) Jag trodde att Italien var dyrt men på dem ovan här låter det inte så? Skulle gärna åka dit om jag nu åkte skidor i så fall.
Mvh
1 dec. 2013 22:41
runt canazei och val di fassadalen finns massor av hotell. kostnaden ligger väl på 55-60 euro /person per natt för 2-3 stjärniga hotell med halvpension, under lågsäsong vill säga. Den brukar infinna sig från mitten av mars tills säsongen slutar. Bra mkt billigare för mat och dricka ute i backarna om man jmf med tex Åre.
Har varit i zell am see och kaprun. Vi hade riktig otur det året (2008). mkt milt samt att det snöade rejält båda ggr vi var i kaprun.
2 dec. 2013 00:14
Tack för svar!

Läst att St Anton skall vara mkt snösäkert trots sin blyga höjd.

Man flyger billigt till Salzburg och Geneve, tycker därför att det var en bra början på projekteringen :) Men å andra sidan är det långa transferbussar som till Val d'Isére så kostar de extra mkt o då går det jämt ut.

Jag har varit i Chamonix o Bad Gastein sommartid, känner till att båda orterna har spridda liftsystem så kanske en anledningen att sätta dessa på minuskontot.
.
Val d'Isére är ju annars intressant, 3 timmar transfer med buss från geneve (1000-1100kr trt per skalle)

Jag läste att hotellen är inte så glada i att man bokar mitt i veckorna, stämmer detta? Kan de neka rum om man vill boka ons till ons? ...svårt att tro det. Jag har ju visserligen rest till alperna på sommaren då det är färre gäster, men då var det helt ok att boka via hotels.com. Ett av transferbuss-bolagen som kör Geneve till Val d'Isére hade bara körningar på helgerna, men det andra bolaget körde hela veckan.

(Tyvärr kan jag inte resa tidigare än mitten på Mars)