Skaffar nytt pass i Bankok

Av Napsi
13 jan. 2016 16:14
Visningar: 639
Hejsan,

Nu bor jag i Tyskland och har precis gift mig med en tysk kille 2 veckor sen. Jag är Thai-Svenskt och behöver nu skaffar nya pass båda thailändsk pass och svenskt pass eftersom jag har bytt mitt efternamn. Jag bor i München och måste flyga till Berlin för att skaffa svenskt pass och måste också flyga till Frankfurt för Thailändsk pass. Det är ganska för mycket för mig, det tyckte jag och jag vill inte göra så där heller.

Jag planerar att resa till Thailand i Mars och tänkte att skaffa nya pass båda Thai och svenskt pass där i Bangkok men jag vet inte att vad måste jag göra först? Vilka papper måste jag ta med mig? Och måste jag skicka några blanketter om mitt äktenskap till Sverige först innan jag skaffar nytt pass eller inte? Hur länge man måste vänta för passet? Jag tänker stanna där i BKK bara 3 veckor, är det tillräckligt?

Tack på förhand
Mvh
Av Bibby
13 jan. 2016 16:36
Har verkligen inte Thailand en ambassad i Berlin? Kolla upp det.

Att du ska kunna skaffa ett thaipass i Thailand låter ju rimligt. Hur det går till där vet jag ej men ditt nya namn kanske bör föras in i husboken (tror jag ni kallar det) först.

I Sverige bör du nog ändra ditt namn hos skatteverket (med hjälp av ett äktenskapsbevis eller liknande, kontakta skatteverket, de vet.) och sen begära ut ett nytt personbevis.
Om du får utfärda ett svenskt pass i BKK utan att vara skriven i Thailand vet jag ej, kontakta dem först och hör vad som gäller.
Av Napsi
13 jan. 2016 17:28
Ja ,det finns Sveriges Embassad i Berlin men om jag vill skaffa nytt pass då måste jag flyga till Berlin för svenskt pass och också flyga till Frankfurt för Thai pass men jag vill inte göra så där eftersom jag ska resa till Thailand snart, därför jag bestämmer mig att fixa båda Thai och svenskt pass i Bangkok. 😊
Av Birgere
13 jan. 2016 20:01
Förr kunde man som svensk enbart ansöka om pass i det land man var bosatt i men dom reglerna är borta så nu kan man söka hos polisen i Sverige eller på dom flesta större ambassader. (Specialutrustning krävs)
Man kan däremot få passet skickat till ett konsulat för utlämning. Att ansöka utanför Sveriges gränser kostar extra, drygt 1000kr. Så för din del borde du kunna ansöka om passet i Bangkok och få det skickat till närmaste konsulat i Tyskland. Behandlingstiden kan vara upp till 2 månader.
Tänk på att vissa ambassader har lång kötid för att kunna lämna ansökan, hörde under julen att i UK kan man få vänta över 2 månader för att kunna få ansöka. Enklast är ju i så fall att ta ett RyanAir flyg upp till Sverige över dagen o fixa det på närmaste polisstation.

Vad som gäller för ditt Thaipass har jag inte en susning om.
Av Bibby
13 jan. 2016 20:26
Har en bekant som var i Kanada och ville ha visum till Kina, så hon gick till den kinesiska ambassaden/konsulatet (kommer inte ihåg vilket) och då fick hon besked att varje beskickning bestämmer vad de vill/kan hantera om den som ansöker inte är boende där. De har alltså ingen skyldighet att utfärda ett visum, eller pass i detta fallet, utan det är upp till deras välvilja.
Ha detta i åtanke.