Skaffa visum till Thailand

14 sep. 2013 15:13
Visningar: 426
Hej!

Jag har ett litet problem här! Jag ska tillbringa en längre tid i Thailand.
Jag har en vecka i sverige och jag vet inte om jag hinner skaffa mig ett visum, Jag åker nämligen till filippinerna den 22Sept och vet inte om jag vågar chansa att skicka iväg mitt pass.

Så vad är enklast att göra?
Någon som vet om man kan skaffa visum till thailand från Filippinerna ?
Eller om jag åker till thailand och åker till något grannland?
Eller går det att skaffa visum på plats?

Råd mottages!

Mvh

Fredrik
Av Hille2
14 sep. 2013 15:40
Vet inte om du kan skaffa visum till Thailand på Filippinerna.
Men om du flyger till Thailand så får du ju stanna där i 30 dagar. Innan de dagarna gått ut kan du resa t.ex. till Vientiane eller Kuala Lumpur och skaffa ett visum där. Tyvärr tror jag inte de kan ge ett med dubbla inresor längre. Men med ett single entry kan du iallafall stanna i 60 dagar och även förlänga med 30 dagar på immigrationen, som finns i de flesta städer i Thailand. 90 dagar totalt alltså, sedan måste du ut igen.
Av Marilcj
14 sep. 2013 15:42
Du borde kunna ordna det via Thailändska Ambasaden el konsultatet, åtminstone i Bangkok!
Ring och kolla vad de anser på Thailändska Ambassaden i Stockholm...de bör ju kunna tala om hur du ska gå till väga!
Trevlig resa
Av Hille2
14 sep. 2013 16:20
Ja, det är precis som Sierra säger. Man kan inte få turistvisum när man redan är i landet.
14 sep. 2013 16:23
Sierra vet du hur långt det ligger ifrån flygplatsen?

Och hur fungerar det med dubbel entry nu då? Fungerar det eller det är singel som gäller?
Jag skall hålla på med dykning och vill lämna landet så lite som möjligt!

Mvh

Fredrik
Av Sierra
14 sep. 2013 16:29
Jag har ingen koll på avståndet. Du kan få Tourist Visa Single Entry, ej Double.

Var skall du hålla till med dykning i Thailand?
14 sep. 2013 16:35
Okej jag skall kolla upp det :)
Jag skall tillbringa en säsong på Koh lanta med Lanta divers! :)

Var befinner du dig i thailand? Förmodar att du bor där nere?
Av Sierra
14 sep. 2013 16:45
Jag har kollat avstånd och det tar 30 min med taxi från Manila Airport till Thai Embassy som ligger vid Ayala.

Ok, om du varit på Lipe kan du fixa nytt Tourist Visa på Penang i Malaysia.

Nej, jag bor inte i Thailand men jag håller till på Lipe när jag är där.
14 sep. 2013 17:09
Kan jag ta mig från Koh lipe till panang och skaffa visa där?

Det kanske också är ett alternativ.
Av Sierra
14 sep. 2013 17:41
Ja, men det är först speedboat över till Langkawi och sedan färja 2 tim eller flyg 30 min till Penang och du får räkna med att det tar 3 dagar innan du är åter på Lipe beroende på transfertiderna. Single Entry får du på en dag men som sagt...transporttiderna funkar inte hundra.