Skaffa singel entry visa i något utav Thailands grannländer

3 okt. 2013 15:37
Visningar: 856
Hejsan bokat en enkelresa till Phuket den 17e oktober och hinner inte skaffa ett visum innan dess eftersom mitt nya pass inte hunnit komma.

Frågan är om jag kan åka in i thailand , stanna i 28-29 dagar och sedan göra en visa run och skaffa ett singel entry visa som gäller i 60 dagar? och om så är fallet måste jag ha förbokat en utresebiljett efter dessa 60 dagar att visa när jag söker visumet ?

och har någon en aning om vad ett singel entry visum kostar i något utav grannländerna ? :)

och kommer jag in i thailand med en enkelbiljett eller skall jag boka någon billig utresebiljett tex den 15 november?

förlåt om det blev lite snurrigt
Av Sierra
3 okt. 2013 16:43
Visst kan du göra det.

Brukar ta en arbetsdag och går mycket lättare än i Sverige.
Det är inga problem med att fixa visum i Malaysia.
I Penang finns en agent som hjälper en med allt. Ansökan, foto och sköter sedan rubbet.
Stället heter Banana Guest House, http://bananapenang.com/

Där får du 60 dagars Single Entry. Du ansöker mellan 9-12 och hämtar passet 16.00 samma dag och det kostar RM110 + RM30 för servicen. Tag med pass och två foton.

Jag tror inte att du behöver visa utresebiljett i Penang (skicka ett mail till Lily på Banana Guest House och kolla).

Däremot behöver du en utresebiljett när du checkar in i Sverige för flighten till Phuket.
Av Marilcj
3 okt. 2013 16:55
Aldrig någon som efterfrågat vår hembiljett o en bekant som är nere okt-maj har sällan returresan bokad när han åker ner i okt.

Vad jag fattat på våra långliggande vänner så måste du ha turistvisum redan när du kommer in i landet för att kunna nyttja entrys...gör man som oss o åker utan så är det 30 dgr som gäller sen kan man ta en sväng över till Burma el nån annan gränsstation 2 ggr o få vardera 15 nya dagar.

bor du i närheten av Thailand ambassad (Sthm) el Konsulatet i Göteborg kan du väl göra en chansning o upp om och kolla om du kan få ditt visa i tid.
Av Marilcj
3 okt. 2013 16:57
Sierra det är väl så att du måste va ute ur Thailand ett dygn om du ska söka fr annat land runt Thailand?
Av Sierra
3 okt. 2013 17:25
Du kan komma in på ett vanligt 30-dagars stay och senare lämna landet för att fixa Tourist Visa Single Entry (60 dagar) över dagen om man hinner.....vilket kanske inte är troligt.

Du behöver inte vara borta över ett dygn utan kan återvända direkt.
3 okt. 2013 18:04 (redigerad)
Ja jag har också läst att om jag åker ner och är där dessa 30 dagar som man får när man kommer med flyget och sedan åker ut ur landet för att skaffa ett visum så går det endast att få 30 dagar till :/

Hade vart perfekt om det var så att man kunde få 60 dagar när man sökte singel entry då jag tänkt åka hem i Januari , går det att lösa 60 dagar om jag stannar i Malaysia eller något annat land i ett dygn så självklart gör jag det för det underlättar en hel del :)

Ja jag har tänkt att boka en billig biljett hos AirAsia som visar att jag "åker ur" landet efter dessa första 30 dagar. Är nog enklast för att slippa några problem

EDIT: Har även läst att man måste kunna bevisa att man har minst 20.000 bath när man söker visum? stämmer detta ? :)
Av Sierra
3 okt. 2013 18:28
Citerat från Kristofferpettersen:
Ja jag har också läst att om jag åker ner och är där dessa 30 dagar som man får när man kommer med flyget och sedan åker ut ur landet för att skaffa ett visum så går det endast att få 30 dagar till :/
Det finns inte 30 dagars Visa. Däremot får du 30 nya dagars uppehållstillstånd om du flyger tillbaka (15 om du kommer över land-eller sjögräns).

Du får 60 dagars Tourist Visa om du ansöker om det i t ex Malaysia. Det kan du göra förutom i Penang även på Thai Embassy i KL.
3 okt. 2013 18:41
jaha okej då behöver jag inte oroa mig för det

har kollat runt lite på olika sidor och hittade en sida som anordnar visa runs från Phuket till Penang för 4000bath för försäkring ,resa ,hotell, mat , då tillkommer priset för visumet såklart ,

sen undrar jag om dom ber om att få se min ekonomi eller något liknande läste det nånstans ? ska man ha med sig pengarna eller hur ska man bevisa det isåfall?

så sammanlagt 5100 bath för hela köret var inte farligt , tackar så hjärtligt för hjälpen :)
Av Myran10
3 okt. 2013 20:06
Ok, det är kanske en variant för oss också! Vi flyger till KL och åker sedan via Langkawi upp till Koh Lipe. Kommer sen att stanna i Thailand längre än de 15 dagar vi får vid inresan. Vi hade tänkt lösa det genom att söka ett single entry hemifrån Sverige. Sierra - kan man söka visum även på Langkawi? Det verkar trots allt lite knöligt att söka det här hemma. Vad vi förstått måste man antingen söka på plats på ambassaden i Stockholm eller också kan man fixa det via post med konsulatet i Göteborg. Hur brukar andra göra?
Av Myran10
3 okt. 2013 20:10
Läste nog lite fort, ser nu att ni skrivit att man kan ansöka om visa i pendang och KL. Var i KL gör man det och hur lång tid kan det tänkas ta?
Av Hille2
3 okt. 2013 21:15
Varför ödsla semestertid på att söka visum I KL när det går hur lätt och smidigt som helst att söka det per post i Göteborg?
Av Sierra
3 okt. 2013 22:58
Citerat från Myran10:
Läste nog lite fort, ser nu att ni skrivit att man kan ansöka om visa i pendang och KL. Var i KL gör man det och hur lång tid kan det tänkas ta?
Här kan du läsa om hur det funkar att fixa Tourist Visa (60 dagar) i KL:
http://visit-malaysia.yinteing.com/2010/08/16/thailand-tourist-visa-for-malaysians-via-kuala-lumpur/

Det är inga konstigheter att göra detta i KL men enklast är faktiskt att göra detta i Penang....om man är där vill säga :-)
Från Penang kan du flyga direkt till Samui, Phuket eller Bangkok.
Av Myran10
9 okt. 2013 20:27
Ok, det verkar ju kanske enklast att fixa visa hemifrån Sverige :). Hille2 - fungerar det lätt och smidigt att skicka ansökan till konsulatet i Göteborg? Vi bor ganska nära Stockholm så vi funderade på att åka dit och ansöka på plats men vad jag kan förstå av informationen på hemsidan är att då får man inte hämta visat samma dag, och det krånglar ju till det lite...
Av Hille2
9 okt. 2013 21:45
Jag har alltid fått mitt visum från Göteborg inom en vecka. Men jag kan ju inte garantera att det alltid går lika fort.
4 nov. 2013 20:47
Någon som vet om det går att söka 60-dagars turistvisum via konsulatet i Göteborg, så att man slipper åka ut ur Thailand för att få en ny period med 15 resp 30 dagars uppehållstillstånd??
Av Hille2
4 nov. 2013 21:58
Citerat från Evelinanilsson:
Någon som vet om det går att söka 60-dagars turistvisum via konsulatet i Göteborg, så att man slipper åka ut ur Thailand för att få en ny period med 15 resp 30 dagars uppehållstillstånd??
Ja det gör det. Precis som jag har skrivit i inlägget ovanför ditt ;)
4 nov. 2013 22:28
Vad bra, tackar!
Trodde att din tidigare kommentar bara gällde 30 dagar, men hade jag tänkt efter så visste jag ju att man får 30 dagar direkt vid inresan utan att vara i kontakt med ambassad/konsulat före man reser iväg...!!
Av Hille2
5 nov. 2013 06:56
Citerat från Evelinanilsson:
Vad bra, tackar!
Trodde att din tidigare kommentar bara gällde 30 dagar, men hade jag tänkt efter så visste jag ju att man får 30 dagar direkt vid inresan utan att vara i kontakt med ambassad/konsulat före man reser iväg...!!
Visumet går även att förlänga på immigration med 30 dagar. Ni kan alltså stanna i upp till 90 dagar utan att resa ut.
18 nov. 2013 17:50
Vi sökte visum nyligen då vi ska åka till Asien i 3 månader.

Vi skickade det via post till ambassaden i Göteborg, skickade med 100 kr extra utöver avgiften för att de skulle skicka tillbaka det med rekommenderat brev, gick jätte smidigt och tog lite mer än en vecka att få tillbaka det.

60dagar +30 dagar som vi fixar på ambassaden i bkk.

Har dock en egen fråga. Vi har ju fått visum beviljat i 90 dagar. Det går ut den 25e feb, vår hemresa är den 24e. Men vi har fått jobb från och med januari, och det kan hända att vi vill stanna längre, (ombokningsbar resa hem). Är det då möjligt för oss att åka ut ur landet tex till panang och få ett nytt visum? Eller om det inte går, finns det något annat sätt?
18 nov. 2013 17:51
Frågan är mest riktad till sierra som verkar ha koll, men alla svar är välkomna!
Av Sierra
18 nov. 2013 17:57
Ja, ni kan åka till Penang och fixa nytt Tourist Visa Single Entry och få 60 nya dagar. Ev kvarvarande dagar på det tidigare visat cancelleras då ni lämnar landet.

Ni kan ju även göra en vanlig Visa Run ut och in igen men då får ni bara 15 dagar.
18 nov. 2013 18:03
Tack för svar! Tänkte om det fanns någon regel att man bara får ett beviljat visum inom en viss tid, eller att 90 dagar var max tid inom en viss tid. Men då vet jag, tack så mycket :)