Skada på hyrbil - Sixt

Av Antlar
27 jan. 2016 21:27
Visningar: 1705
Hej,

Jag hyrde en Sixt-bil i Los Angeles under min vistelse där i november 2015.

Bilen blev påkörd baktill med skrapmärken och en mindre buckla som följd. Därför har jag nu fått ta del av ett claim från Sixt där de vill att jag skickar in mina kreditkortsuppgifter till dem så att de kan dra de kostnader som de anser att jag är skyldig dem.

Jag spärrade det första kortet som användes för att hyra bilen i samma veva som skadan uppstod. Därför har de inte fungerande uppgifter på mig.

Jag funderar på att gå vidare i livet och helt bortse från att betala en krona till dem. Är det någon som har erfarenhet av det?

Tacksam för svar!
27 jan. 2016 22:56
Citerat från Antlar:
Hej,

Jag hyrde en Sixt-bil i Los Angeles under min vistelse där i november 2015.

Bilen blev påkörd baktill med skrapmärken och en mindre buckla som följd. Därför har jag nu fått ta del av ett claim från Sixt där de vill att jag skickar in mina kreditkortsuppgifter till dem så att de kan dra de kostnader som de anser att jag är skyldig dem.

Jag spärrade det första kortet som användes för att hyra bilen i samma veva som skadan uppstod. Därför har de inte fungerande uppgifter på mig.

Jag funderar på att gå vidare i livet och helt bortse från att betala en krona till dem. Är det någon som har erfarenhet av det?

Tacksam för svar!
Hur hyrde du, normalt ingår noll självrisk om man hyr på deras hemsida.

Du var inte vållande låter det som, vållande eller dennes försäkringsbolag ska ersätta. Var det en smitning? Polisanmälde du?

Är det så mycket pengar att det känns värt för dig att begå ett brott. p.g.a. detta.....

Utgå från att de kommer driva in pengarna om de kan.
27 jan. 2016 23:58
Håller med ovanstående.

Om du inte betalar kan du räkna med att du får stora problem om du tänker åka till USA igen.
Av Birgere
28 jan. 2016 00:25
Fattar inte heller, detta ska ju försäkringen ta.
Av Daytona
28 jan. 2016 11:22
Hmm Intressant, då vi sitter och kollar hyrbil i Californien och tittat på just SIxt. Vad hade du för försäkringar??

Kolla upp allt ordentligt nu så du inte blir stämd eller dyl.
Av Birgere
28 jan. 2016 12:12
Det enda jag kan tänka mig är om det finns någon form av vårdslöshet enligt polisen bakom skadan eller att försäkringen inte hade Zero Excess.
Av Antlar
28 jan. 2016 13:59
Hej på er, fantastiskt vilken respons! Det uppskattas verkligen.

Lite mer bakgrund till händelsen då.

- Jag var inte vållande, blev påkörd bakifrån i sidan. Bilen som körde in i mig stannade inte, smitning. Tydligen vanligt i området enligt polisen där.
- Polisanmälan gjordes direkt efter uppmaning och kontakt med Sixt
- Bilen bokades från Sverige via deras amerikanska hemsida, ingen info om att försäkring ingick följde med. Däremot nekade vi försäkring vid upphämtningen av bilen.
- Kortet som används täcker bara självrisken vid en eventuell försäkring, jag verkar inte ha någon förskring som täcker skadan nu.
- Det rör sig om totalt 1300 dollar i ersättningskrav.

Jag vill gärna åka tillbaka till USA :) Har svårt att hitta info om vad eventuella extra påföljder kan bli. Oerhört tacksam för att ni tar er tid att svara!
Av Birgere
28 jan. 2016 15:24
Då uppfattar jag det så här:

- du bokade via amerikanska hemsidan och där har SIXT ingen option för att ange i vilket land du bor
- som amerikan så tror jag att fullkaskodelen kan täckas via din egen bils försäkring
- du tackade nej till att köpa till fullkasko (vagnsskada) vid incheckningen
- man har inte hittat den skyldige och då är det tyvärr du själv som får stå för skadan... var glad att du inte totalkvaddade bilen.

Lärdom:
* Boka ALLTID hyrbil via en svensk eller europeisk hemsida (kan du på den amerikanska hemsidan ange bostadsland kan det funka även med den amerikanska hemsidan) så får du med försäkringar man behöver som icke-amerikan.

Om du inte betalar skulden nu så kommer du någon gång i framtiden att ångra dig bittert.
28 jan. 2016 16:32
Citerat från Antlar:
Hej på er, fantastiskt vilken respons! Det uppskattas verkligen.

Lite mer bakgrund till händelsen då.

- Jag var inte vållande, blev påkörd bakifrån i sidan. Bilen som körde in i mig stannade inte, smitning. Tydligen vanligt i området enligt polisen där.
- Polisanmälan gjordes direkt efter uppmaning och kontakt med Sixt
- Bilen bokades från Sverige via deras amerikanska hemsida, ingen info om att försäkring ingick följde med. Däremot nekade vi försäkring vid upphämtningen av bilen.
- Kortet som används täcker bara självrisken vid en eventuell försäkring, jag verkar inte ha någon förskring som täcker skadan nu.
- Det rör sig om totalt 1300 dollar i ersättningskrav.

Jag vill gärna åka tillbaka till USA :) Har svårt att hitta info om vad eventuella extra påföljder kan bli. Oerhört tacksam för att ni tar er tid att svara!
Sixt har många hemsidor, på de europeiska (själv bokar jag alltid på Sixt.co.uk) är LDW med noll självrisk förvalt och går inte att välja bort.
På den Amerikanska (.com) är försäkringen inte förvald man måste kryssa i en ruta, gör man det är priset och villkoren exakt samma på alla sidorna (till skillnad från många uthyrare som ger olika priser på olika sidor). Loggar jag in ser det likadant ut men priset blir lite lägre efter rabatt. Att man inte anger att man är svensk spelar ingen roll bara man tar försäkringen men det finns ingen anledning att använda .com om man inte just av någon anledning vill hyra utan försäkring.

Det är som Birgere skriver, amerikaner kan ha en försäkring och den täcker alla bilar de kör, hos oss gäller en försäkring per bil. Man ska alltså aldrig hyra utan försäkring i USA det kan bli väldigt kostsamt om man sen vill ha självrisk eller inte är en smaksak men nuförtiden verkar 0 i självrisk mer eller mindre som standard.

Håller helt med Birgere, betala! Det är ingen förmögenhet och du gör dig till brottsling :-( kanske redan bedrägeri när du spärrade kortet. Skriv till Sixt på http://www.flyertalk.com/forum/sixt-690/ . Har du tur ger de dig en bra deal på detta och du slipper kanske bli svartlistad hos dem (vilket är det minsta problemet du kan stå inför.
Sixt är ett tyskt företag och tro inte att de inte kan jaga dig i Sverige om de vill ;-)

Lycka till!
Av Antlar
29 jan. 2016 07:43
Återigen, stort tack för råd och tips.

Jag lyckades pruta ner från 1500 till 1300 dollar.

Detta bidrog ju dock till min skepsis i deras förmåga att driva in pengarna! Men jag får bita i det sura och betala :)

Tack, trevlig helg!
29 jan. 2016 08:46
Du har ingen försäkring via din reseförsäkring som täcker självrisken?
För några år sedan lade vi till en liten extraförsäkring till vår hemförsäkring (Folksam) som täcker självrisk upp till 10 000 kr
29 jan. 2016 09:06
Man kan inte ha en försäkring för självrisken om man inte har en försäkring och därmed ingen självrisk ;-)

Annars ett bra tips! Det finns ju även självriskförsäkring med i reseförsäkringen man får om man betalar bilhyran med vissa kort, t.ex. Skandiabankens och Santanders kreditkort, till vissa kort kan man komplettera försäkringen mot en ganska rimlig kostnad, t.ex. Norwegians kort.
Detta är något som är värt att kolla innan man hyr bil då det kan vara värt en hel del, i vissa länder är dessa försäkringar och självriskelimineringar ganska dyra.

Ytterligare ett påpekande kanske kan vara på plats.
Verkar som många missuppfattar villkoren i sina försäkringar. Det kan ingå självriskeliminering för bil under resa som gäller den egna bilen hemma under tiden man är bortrest, vilket vissa uppfattar som att det gäller på hyrbil under resan.
29 jan. 2016 09:08
Citerat från Antlar:
Återigen, stort tack för råd och tips.

Jag lyckades pruta ner från 1500 till 1300 dollar.

Detta bidrog ju dock till min skepsis i deras förmåga att driva in pengarna! Men jag får bita i det sura och betala :)

Tack, trevlig helg!
Jaja, $200 är ju bättre än ingenting ;-) Det kunde gått betydligt värre, finns skräckhistorier där folk blivit debiterade i princip vad bilen var värd :-(

Nästa gång tar du försäkring ;-)

Trevlig helg!