Sicilien - vart ska man bo m.m?

2 apr. 2011 20:40
Visningar: 18171
Funderar på att åka till Sicilien i sommar med min sambo. Nån som har tips på vart man ska bo (stad och hotell) och bra sevärdheter? Tar även tacksamt emot andra matnyttiga tips :)
Av Annl
3 apr. 2011 14:33
Lena,

Sicilien är oerhört vackert och en väldigt speciell ö (dessutom är det ett lägre prisläge än i övriga Italien).

Ni kommer att få fantastiska dagar där. Jag föreslår att ni inte skall bo på i Taormina eller i Naxos - det är alldeles för mycket turister där. Vi hyrde ett hus på norra sidan några mil väster om Messina och hade fantastisk utsikt över havet och kunde se Stromboli när det var klart väder. Cefalu som ligger lite längre västerut i riktning mot Palermo är också fint (där finns i och för sig mycket turister men inte alls som på de andra ställena).

Tips på sevärdheter beror på var ni kommer att bo och hur länge ni planerar att vara på Sicilien?

Tänk också på att det kan vara extremt varmt på Sicilien så det gäller att resa under rätt period. Vi var där sista veckan i juni och första veckan i juli och alla våra planer för vecka 2 gick om intet på grund av värmen - det var runt 40 grader och då var det inte tal om att ge sig i väg på långa bilresor till Agrigento med två barn utan det var skuggan och utomhusduschen som gällde...

Trevlig resa och hör gärna av dig när du vet var ni skall bo!

ps. det finns flera "gamla" trådar om Sicilien där du kan hitta matnyttiga tips också.
Av Frodo
22 apr. 2011 19:35
Om du ska åka med Ryanair till Trapani så får du inte missa att åka till bergsbyn Eriche. Den ligger nästan så högt upp att man tittar ner på molnen. Oerhört charmig och man kan köpa mycket fin keramik i byn.
Av Desires
23 apr. 2011 23:25
Ja Cefalu tyckte vi var jättemysigt att bo i, en genuin mysig medeltidsstad, där man kan följa det italienska vardagslivet på nära håll. Här bor man bäst mitt i byn då man har nära till stranden som ligger "mitt i stan" och alla små restauranger i gränderna där man kan njuta av mycket god siciliansk mat i skön atmosfär!
Ta gärna båten ut till de Lipariska öarna Lipari eller Stromboli. Lipari tyckte vi var jättefin ö. Bor man i Cefalu har man även närheten till nationalparken Madonie, hyr bil eller ta en guidad bussresa dit. Landskapet består av kullar, bokskogar och vidunderliga utsikter. Flera små riktigt genuina byar finns här - där det känns som om tiden stått stilla. Byn Savoca har lockat många besökare pga byn varit inspelningsplats för många scener i Gudfadern-filmerna. På 2000 meter ligger även en skidort, Piano Battaglia. Det Robin Hood-liknande Sperlingas medeltidsslott är också sevärt! Mer tips o foton http://www.desires.se/#post90
Av Omelmad
16 apr. 2015 21:23
Hej, ni som har varit där. Hur är prisklassen där borta?

Vad kostar exempelvis en middag på en restaurang?