Shopping Sawgrass mills

Av Gonka
5 dec. 2013 14:55
Visningar: 2610
Hej! Brukar vilja handla med kontanter när jag är utomlands,men är det bäst att handla med kort eller kontanter på Sawgrass mills?
och kan någon rekommendera en bra sida för att hyra bil och hämta på flygplatsen Fort Lauderdale?
5 dec. 2013 15:25
Citerat från Gonka:
Hej! Brukar vilja handla med kontanter när jag är utomlands,men är det bäst att handla med kort eller kontanter på Sawgrass mills?
och kan någon rekommendera en bra sida för att hyra bil och hämta på flygplatsen Fort Lauderdale?
Hur Du betalar är upp till dig, de bryr sig inte i affärerna men kort är helt klart vanligare än kontanter idag.
Det beror ju på vad Du har för kort, med rätt kort kostar det inget att ta ut kontanter i automat, med rätt kort kostar det inte heller något extra att betala med det. Med fel kort kan det bli annorlunda, då kan det t.ex. vara en uttagsavgift på några procent (ofta minimiavgift på t.ex. 40:-) Många lägger också på en valutaväxlingsavgift på några procent oavsett om man tar ut eller betalar med kortet. Sen tar bankerna i USA oftast en avgift för uttaget i automaten, denna varierar så det kan löna sig att leta efter en "billig" automat (ATM).

Att växla till kontanter hemma blir i regel dyrare än att ta ut pengar i automat på plats.

Billigast blir det alltså att betala med (rätt) kort i butikerna. GE Moneybank (helt gratis upp till 12 uttag per år (men använd inte kredit för uttag)) och ICA Banken (har årsavgift men ingen uttagsavgift alls) är bra resekort. GE Moneybank blir billigast om man gör upp till ca. 25 uttag per år och ICA Banken om man gör fler uttag.

Jag gillar Sixt och Avis bäst, har bokat bil hos Sixt i Ft. Lauderdale till nästa resa. Man hämtar då inte direkt på flygplatsen utan de kör en till sin anläggning.
Av Birgere
5 dec. 2013 16:51
Kort är naturligtvis bäst o säkrast. Förutom att många affärer är väldigt skeptiska till att ta emot annat än max $20 sedlar. Nu tror jag iofs att jag aldrig fått ut annat än $10 o $20-sedlar ur ATM:en. Notera även att det finns ett maxbelopp per uttag som inte är så där jättestort (5-600?)

En annan turisitfälla med dollarsedlarna är att för den ovane är det lätt att ta fel när då står i en stressig kö och ska betala, inte så kul att lämna över en o annan 20-sedel när man tror det är 1-dollarssedlar.

För hyrbil så finns det ju massor med tips på forumet, viktigt att du bokar hemifrån.
Av Lyckaan
6 dec. 2013 11:40
Jag har själv kollat på Sixt, vi ska till Fort Lauderdale i januari. Har dock förstått att man på nåt sätt måste ta sig nånstans från flygplatsen för att hämta bilen, verkar inte vara direkt på flygplatsen som man hämtar de.
Vi som är under 25 hyr gärna från de, eftersom de inte lägger till avgifter för det! :)
Funderar dock på vilken försäkring man ska ha? Verkar som att deras försäkring "loss damage waiver" räcker?
1 jan. 2014 12:12
Hej,

Lägger shoppingcenter på moms i kassan när man ska betala ?
Jag menar;
Priset som står på varan är inte det slutliga priset när man ska betala i kassan ?

Ska man be om någon "deklarations" blankett vid varje köp ?

Eller är det så enkelt att man "bara" handlar som här hemma i Sverige ?

Vi ska också besöka Sawgrass nu i Jan :-)
Av Birgere
1 jan. 2014 12:24
Citerat från Fruskovsted:
Hej,

Lägger shoppingcenter på moms i kassan när man ska betala ?
Jag menar;
Priset som står på varan är inte det slutliga priset när man ska betala i kassan ?

Ska man be om någon "deklarations" blankett vid varje köp ?

Eller är det så enkelt att man "bara" handlar som här hemma i Sverige ?

Vi ska också besöka Sawgrass nu i Jan :-)
För att göra det enkelt. I princip alla priser redovisas utan Sales Tax oavsett om det är en tjänst eller vara. Denna skatt som kan liknas med moms läggs på i kassan när du ska betala.
Av Fambo
1 jan. 2014 16:08
Vi var på Sawgrass Mills häromdagen, kolla kartan på deras hemsida innan ni åker dit, det är jättestort och man hinner inte med allt på en dag. Försök få tag på en kupong innan, på hotellet tex, för att byta in mot ett kuponghäfte på Sawgrass, det kostar annars $10, men det kan det vara värt för man får bra rabatter.

Det finns även ett rabatthäfte om du har MasterCard, där fick vi på vissa ställen bättre rabatt än med det vanliga häftet. Vi betalade alltså med kort när det gav bättre rabatt, annars använer vi mest kontanter för att ha bättre koll på hur mycket vi spenderar.

Salestax:en som läggs på är 6 procent i Florida.
1 jan. 2014 19:25
Vid mina USA-resor har jag alltid fått bäst kurs genom att handla med kort, det rekommenderar jag. GE Moneybank-kortet ger i stort sett alltid bättre kurs än SEB´s VISA.. Som någon ovan skriver, ska man ta ut kontanter, så är det bättre att göra på plats jämfört med att växla på Forex t.e.x. Själv föredrar jag att hantera så lite kontanter som möjligt på mina resor..
Av Fambo
8 jan. 2014 01:05
Aha, det är därför det ibland står mer än 6% på kvittot! Upptäckte det efter jag svarat och funderade varför, men nu vet jag! :-) Man lär sig något nytt varje dag!