Shopping i London

10 feb. 2016 09:11
Visningar: 32819
Åker till London i slutet av mars med två tonårsdöttrar, har redan fått en hel massa bra tips av er..

Men nu undrar jag lite om shoppingen.

Vad tex är billigare där än här, om det nu är så?
Märkeskläder, skor och hudvård tex?

Har vänner som köper converse tex i Usa för halva priset, kan man göra sådana fynd i London?
10 feb. 2016 09:53
Citerat från Mellabella:
Åker till London i slutet av mars med två tonårsdöttrar, har redan fått en hel massa bra tips av er..

Men nu undrar jag lite om shoppingen.

Vad tex är billigare där än här, om det nu är så?
Märkeskläder, skor och hudvård tex?

Har vänner som köper converse tex i Usa för halva priset, kan man göra sådana fynd i London?
Hur billigt det blir beror ju på valutan. Det är fortfarande lite dyrt att resa just till Storbritannien men vissa saker är så billiga att det ändå blir lite fyndkänsla.

Ja Converse går att hitta billiga men dottern hittade faktiskt allra billigast på Gatwick en gång. På Camden Market går det att hitta diverse märkesskor (Vans etc) men det gäller att man vet vad som är äkta och inte där (fast det brukar de ju ha stenkoll på, haha).

Smink är billigt. Kolla efter kedjan Superdrug till exempel. Finns på Oxford Street, The Strand och i Camden bland annat.

Böcker om nu någon gillar sådant. :D

Barnkläder är det ingen moms på i UK så beroende på storlek så kan de bli väldigt billiga i kedjebutikerna.

10 feb. 2016 12:03
Citerat från Mellabella:
Åker till London i slutet av mars med två tonårsdöttrar, har redan fått en hel massa bra tips av er..

Men nu undrar jag lite om shoppingen.

Vad tex är billigare där än här, om det nu är så?
Märkeskläder, skor och hudvård tex?

Har vänner som köper converse tex i Usa för halva priset, kan man göra sådana fynd i London?
Hej!

Åker till London ganska ofta och tycker att shoppingen är ganska bra, man kan fynda en hel del så länge man vet vad man vill ha och vad man vill betala.

Hur billigt det blir beror ju dels på hur valutan står, men även lite på när man åker, reasäsong eller inte o.s.v. Dock finns det ofta bra erbjudanden, i mycket större utsträckning än här hemma. T.ex. House of Fraser brukar ha bra erbjudanden, och de har flertalet av de större märkena och en gedigen kosmetika-avdelning.

Märkeskläder, beror helt på vilka märken man är ute efter, men de stora märkena är väldigt sällan så billiga som i USA. Man kan dock hitta brittiska märken med fin kvalitet till bra priser. Skor är det ungefär samma sak med med sneakers kan man fynda ibland bl.a. på Sports Direct eller Lillywhites.

Makeup och hudvård beror lite på vad man är ute efter. Billig kosmetik finns det massor av på bl.a. Superdrug som nämns ovan, men vill man ha bra kvalitet till riktigt bra pris rekommenderar jag KIKO. Dyrare märken är inte jättebilligt, men oftast lite billigare än här hemma. Har man favoritmärke vad gäller hudvård så ska man inte glömma att kolla om på flygplatsen, där kan man ofta köpa till förmånliga priser om man köper mer än en produkt.
10 feb. 2016 15:25
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Mellabella:
Hej!

Hur billigt det blir beror ju dels på hur valutan står, men även lite på när man åker, reasäsong eller inte o.s.v. Dock finns det ofta bra erbjudanden, i mycket större utsträckning än här hemma. T.ex. House of Fraser brukar ha bra erbjudanden, och de har flertalet av de större märkena och en gedigen kosmetika-avdelning.

Märkeskläder, beror helt på vilka märken man är ute efter, men de stora märkena är väldigt sällan så billiga som i USA. Man kan dock hitta brittiska märken med fin kvalitet till bra priser. Skor är det ungefär samma sak med med sneakers kan man fynda ibland bl.a. på Sports Direct eller Lillywhites.

Makeup och hudvård beror lite på vad man är ute efter. Billig kosmetik finns det massor av på bl.a. Superdrug som nämns ovan, men vill man ha bra kvalitet till riktigt bra pris rekommenderar jag KIKO. Dyrare märken är inte jättebilligt, men oftast lite billigare än här hemma. Har man favoritmärke vad gäller hudvård så ska man inte glömma att kolla om på flygplatsen, där kan man ofta köpa till förmånliga priser om man köper mer än en produkt.
Haha, ja jag svarade mest med tonårsdöttrarna i fokus. Min tonåring går inte in på House of Fraser för där är det generellt för dyrt för henne med sitt studiebidrag om inte jag bjuder på något. Hon går dit det känns som om hon får mest för pengarna och har Inga dyra märken hemma än. :)

Sports Direct har också skor ja (de äger Lillywhites på Piccadilly Circus nuförtiden så det är samma sak) och likaså träningskläder. Ägaren där har snart dammsugit marknaden och köpt in alla kända sportmärken. Han har inte världsbäst rykte som arbetsgivare heller just nu ser jag i media men det har blivit många fotbollsskor där genom tiderna för oss innan det blev lättare att köpa billiga sportartiklar i Sverige.
Av Cattta
10 feb. 2016 18:09
Hej Mellabella igen, priserna på märkeskläder, särskilt converse skor har gått upp rejält under de 2 sista åren samtidigt som punden har varit rekorddyr. Converse skor kostar från 47 pund i ordinarie pris nu i skoraffärerna på oxfordstreet. Det är tyvärr samma ordinarie pris som i Sverige. Har själv köpt dessa skor till ordinarie pris för 3-5 år sedan för 60 % av det svenska priset när punden låg på drygt 10 kr.

Det finns ju populära märken så som A&F(abercrombie and fitch) (älglogotype bland annat) som ligger på en liten tvärgata från Regentstreet i höjd med Mangoaffären, ett billigare märke från Barcelona. A&F kläder går inte att köpa i Sverige och är ett Newyork märke med en livsstil.

Harrods och Selfridges har märkeskläder, alla möjliga...

Hollister har en butik på Regentstreet (nedre delen av gatan) och Westfieldköpcentrat i Stratford zon 3. Populärt ungdomsmärke från kalifonien.

På Carnaby street en liten smal parallellgata till Regentstreet ligger mga märkes jeansaffärer bl a

Primark finns också, mkt billiga kläder...

Smink och parfym etc är ngt billigare än i Sverige...som sagts tidigare.

mvh
10 feb. 2016 19:41
Ett annat märke som brukar vara poppis är Ted Baker, de har en Flagship store på Regents Street men finns även bl.a. i Covent Garden och Westfield.

Primark brukar vara toppen bland ungdomar, jag föredrar den på Oxford Street nära Tottenham Court Rd.
Även Topshop har en hel del som inte finns på Topshop här i Sverige, och priserna är inte så höga.

Vad gäller Abercrombie & Fitch som nämns ovan så är de inte billigare än på andra ställen, och personligen skulle jag aldrig bära deras kläder (eller låta mina barn göra det) med tanke på deras människosyn. I Paris har de t.ex. vägrat släppa in människor som inte är "tillräckligt snygga" och i USA har deras CEO flertalet gånger uttalat sig om att överviktiga inte hör hemma i deras affärer då de får andra att må dåligt med sina fula kroppar, och anställda blev till och med uppmanade att inte ge service till personer som inte hade "rätt" look 2013/2014.
OT, men jag tycker att det är värt att veta innan man köper dessa kläder.
Av Cattta
10 feb. 2016 23:21
Citerat från Lallarebecca:
.

Vad gäller Abercrombie & Fitch som nämns ovan så är de inte billigare än på andra ställen, och personligen skulle jag aldrig bära deras kläder (eller låta mina barn göra det) med tanke på deras människosyn. I Paris har de t.ex. vägrat släppa in människor som inte är "tillräckligt snygga" och i USA har deras CEO flertalet gånger uttalat sig om att överviktiga inte hör hemma i deras affärer då de får andra att må dåligt med sina fula kroppar, och anställda blev till och med uppmanade att inte ge service till personer som inte hade "rätt" look 2013/2014.
OT, men jag tycker att det är värt att veta innan man köper dessa kläder.
Ok, detta var nytt för mej...
11 feb. 2016 10:01
Citerat från Cattta:

Hollister har en butik på Regentstreet (nedre delen av gatan) och Westfieldköpcentrat i Stratford zon 3. Populärt ungdomsmärke från kalifonien.
mvh
Hollister är sällan billigare i England än de är i Sverige nuförtiden.

Köpcentren Westfield i Stratford och Shepherds Bush (närmare er men utan Primark) som Cattta nämner är kul för tonåringar.

Primark i Marble Arch-änden av Oxford Street sätter jag inte min fot i mer. Kläderna ligger i högar och trängseln är total. Hellre den i Tottenham Court Road änden (fast allra helst de som inte alls ligger i centrala London och som dessutom ofta har annat utbud).
11 feb. 2016 10:43
Hej,

Och åter igen Tack för bra tips!

Ja dessa ynka dagar vi kommer vara där lär väl springa iväg haha...finns ju så mycket att göra, se och strosa/shoppa.
Får i alla fall ett hum om vad vi kan tänka på och göra, det uppskattar jag verkligen.
27 feb. 2016 18:39
Hej!
Har en fråga, vad är bäst när det gäller växla till pund?
Innan man åker på ett växlingskontor, ta ut på plats i bankomat? Betala med kort?
Lite kontanter är väl bra att ha om man vill köpa något litet, dryck eller liknande?

Hur brukar ni göra?
27 feb. 2016 20:02
Citerat från Mellabella:
Hej!
Har en fråga, vad är bäst när det gäller växla till pund?
Innan man åker på ett växlingskontor, ta ut på plats i bankomat? Betala med kort?
Lite kontanter är väl bra att ha om man vill köpa något litet, dryck eller liknande?

Hur brukar ni göra?
Det beror lite på vad du har för kort skulle jag säga, men generellt så lönar det sig att ta ut i bankomat på plats/betala med kort i lokal valuta.

Vissa kortutgivare tar avgift för uttag i utlandet och/eller växlingsavgift på cirka 1.5-4%, och det kan ju göra köpen dyrare. ICA-banken har fram till 31 Mars bra villkor, och därefter skulle jag rekommendera Santander Consumer bank. :)
Av Cattta
28 feb. 2016 13:45
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Mellabella:
Hej!
Har en fråga, vad är bäst när det gäller växla till pund?
Innan man åker på ett växlingskontor, ta ut på plats i bankomat? Betala med kort?
Lite kontanter är väl bra att ha om man vill köpa något litet, dryck eller liknande?

Hur brukar ni göra?
Det beror lite på vad du har för kort skulle jag säga, men generellt så lönar det sig att ta ut i bankomat på plats/betala med kort i lokal valuta.

Vissa kortutgivare tar avgift för uttag i utlandet och/eller växlingsavgift på cirka 1.5-4%, och det kan ju göra köpen dyrare. ICA-banken har fram till 31 Mars bra villkor, och därefter skulle jag rekommendera Santander Consumer bank. :)
Hej det är som Lallarebecca skriver, har du ica mastercard eller ett kort från Santander så är det inget valutapåslag, vilket annars är mellan 1,5-5 % beroende på vilket kort det är. Själv har jag "mitt kort" från Santander och det är gratis. Jag använder alltid det när jag betalar i annan valuta.
Om ni inte är så resvana så tänk på detta!!! Betala alltid med landets valuta, annars blir det "valuta påslag" 2 ggr. Kolla detta noggrant när ni betalar i London särskilt.

Det är alltid bäst/billigast att betala med kort, tänk bara på att inte använda kort på restauranger och dyl, har fått spärra kortet efter att ha betalat med det på en restaurang i London. Lämna aldrig ifrån dej kortet...

Ha spärrnr tillgängligt så att ni snabbt kan ringa o spärra kortet om det skulle behövas.

Ha nu så roligt i London!!!!
Av Ischaaa
28 feb. 2016 20:20
Angående Primark rekommenderar jag att vara där när det öppnar och avsätta gott om tid! Jag har gjort riktiga kap där och de grejerna har hållt i flera år.

När jag va i London för 2,5 år sen köpte jag converse för halva priset jämfört med Sverige, hur det ser ut nu vet jag inte...
2 mars 2016 18:24
Tack för svaren!

Lite att tänka på då vad gäller betalningar och så..
Tänker just på att barnen vill gärna betala själva med sina Visa kort, ska nog kolla om de funkar där.
Visa elektron...tar de avgifter om man betalar endast småsummor? Då är det ju bättre med kontanter.