Ang. detta så är det inte så farligt i Sharm. Där är de så vana vid turister! Det är ju allt en stad som är uppbyggd för turister till skillnad mot Hurghada som till en början var en liten fiskeby. I alla fall om guiderna där nere har talat sanning :-) Har varit i Hurghada 2ggr och i Sharm 1 ggr. Vill man ha bra snorkling lätt tillgängligt så ska man välja Sharm. Där har man reven direkt intill sig. I Hurghada var det mer sand.....
Vill du slippa jobbiga försäljare, låtsas då som du inte hör dom, funkade för mig. Ge dom inte din ögonkontakt, då förstår dom att du förstår dom och dom har dig fast..... en träningssak :-) I annat fall, var dig själv! Och bara för att du är ljus så är det inte värre. Jag hade en mörkhårig kompis med mig dit en gång och det var värre för henne än för mig och jag blir blond i sol och saltvatten. Tror inte du behöver oroa dig.
Jag har varit i Kairo två ggr och åkt med resebyråns egna resor dit. Har funkar jättebra! Känns tryggare så också.
Hoppas du får en trevlig resa!
Ps. Tvätta händerna när du tagit i pengar, de har inte plånböcker som vi och jag vill INTE veta vart de haft de pengarna. Smutsigare pengar får man leta efter. Det finns antiseptiskt gele att köpa där nere på deras Pharmacys, eller här hemma på apoteket.
Citerat från monca:
Hej Lena 23!
Jag är nog rätt glad att det blev Sharm, för det verkar ju ha mer charm =).
Undrar lite hur det är att åka ner som ensam resenär. Blond som jag e.. Alltså bara håret.
Fick rådet att färga det mörkt. Det vill jag verkligen inte göra! Får väl dra en keps över annars.
Var ni i Kairo oxå?