SF-Yosemite-LV-Zion-LA-Hawaii

28 apr. 2014 10:04
Visningar: 639
Hej!

Jag och min sambo ska i okt/nov åka till USA och bila oss från SF via Yosemite, Death valley till LV och Zion/Antelope, och till sist LA. (ca.3 veckor) Efter detta tar vi flyget till Hawaii i en vecka. Nu skulle jag vilja ha tips på saker man inte får missa att göra längs vägen och andra tips.

Några frågor jag har är:
Hur är det med vägar i Yosemite i skiftet mellan okt/nov? Kan man åka överallt?
Skulle även vilja se någon redwoodskog på vägen till Yosemite från SF, tips?
Någon som har erfarenhet från Zion- och Antelope national park?
Tips att göra på Hawaii (Oahu) förutom allt turistigt?
Hur är det med att boka hotell hemifrån? Har läst på många trådar att i t.ex. LV har många råkat ut för att de drar dubbelt betalt och för massa andra extrakostnader?!

Tacksam för svar!

Mvh. Emilia
28 apr. 2014 11:21
Hej
Vägen över Tioga pass, dvs den väg du vill åka om du ska vidare till Death Valley stänger när det kommer snö. Och det vet man ju inte i förväg när det kommer att hända, normalt dock någon gång i november.
Info om detta:
http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/wroads.htm

Redwood skog på vägen:
John Muir wood
Träden där är dock inte lika imponerande som uppe i riktiga Redwood

Andra tips: Mono lake, Bodie Gost town

Kolla min blogg för mer info från min resa till SF, Yosemite, Bodie och Death Valley.
http://www.4000mil.se/?p=945
http://www.4000mil.se/?p=64
Av Marulk
28 apr. 2014 18:31
Som Gunilla skriver kan passagen Tioga pass vara stängd redan i månadsskiftet okt/nov. Så var det 2010. Numera finns det en App för nationalparken med just väginfo.
Kan varmt rekommendera både Zion och Antelope Canyon. Antelope är ingen nationalpark, här bokas guidade turer via tex Antelope Canyon Tours' . Du kan inte själv besöka denna Canyon utan enbart guidade turer. Väl värt ett besök.
Av Hawaii
28 apr. 2014 21:42
Att hitta något att göra på Oahu som inte är "turistigt" är en direkt motsägelse. Hawaii som resmål, och SPECIELLT Oahu är 100%-igt inriktat att odla just turism, även om det definitivt är möjligt att hitta platser, och saker att göra, som är mindre turistiga. Men knappast på Oahu. Störst chans på Hilo sidan av Big Island.
Av Johwing
29 apr. 2014 08:35
Hej

Vi besökte Zion sommaren 2013 och åkte också från Las Vegas. Vi bodde en halvtimmas körtid till parken i staden Hurricane på ett fräscht och billigt Super8 motell.

Om ni är intresserade av vandring/hike så kan jag rekommendera att gå "Canyon Overlook Trail". Det är en ganska lätt vandring som dom flesta klarar av och avslutas med en mäktig utsikt över en del av dalen. Denna hike kan man ta egen bil till och man behöver inte åka med dom bussar som går in i parken. Efter man har passerat tunneln genom berget så finns det ett antal parkeringsplatser precis till höger när man kommer ur tunneln. Skulle det vara fullt där så hade vi i alla fall tur och kunde bara fortsätta ett par hundra meter och hitta en parkeringsficka där.

Här kan ni se en video från vandringen, dock inte min video. http://www.youtube.com/watch?v=rftJ_jPa_-A

Mvh Johan
1 maj 2014 09:29
Tack för alla bra tips!

Då verkar det ju som att det kan vara vägar som är avstängda när vi har tänkt att åka där, finns det någon bra alternativ väg? Kan man komma in till glacier point ändå?

Och jag förstår att det är turistigt på Oahu, men när vi bara har en vecka på oss känns det lite knappt att åka till en ö till. Hur är det på norra delen av ön, är det värt att åka upp dit en dag?

Mvh. Emilia
Av Marulk
1 maj 2014 09:37
Citerat från Emilijaj:
Tack för alla bra tips!

Då verkar det ju som att det kan vara vägar som är avstängda när vi har tänkt att åka där, finns det någon bra alternativ väg? Kan man komma in till glacier point ändå?

Och jag förstår att det är turistigt på Oahu, men när vi bara har en vecka på oss känns det lite knappt att åka till en ö till. Hur är det på norra delen av ön, är det värt att åka upp dit en dag?

Mvh. Emilia
Till Gacier Point, Yosemite finns bara en väg - på toppen är det 2200möh, med enorm panorama utsikt. Man åker alltså samma väg både upp o ner från toppen
Av Hawaii
1 maj 2014 09:54
Citerat från Emilijaj:
Tack för alla bra tips!

Och jag förstår att det är turistigt på Oahu, men när vi bara har en vecka på oss känns det lite knappt att åka till en ö till. Hur är det på norra delen av ön, är det värt att åka upp dit en dag?

Mvh. Emilia
En vecka per ö är den "normala" rekommendationen, men detta är ju helt personligt. Vill du ha något mindre turistigt kan du ju t.ex. ta 2 dagar på Oahu och se det viktigaste och sedan 5 dagar på en annan ö. Men om du tillbringar hela veckan på Oahu så är en dagsutflykt till North Shore definitivt att rekommendera.
15 maj 2014 08:27
Citerat från Emilijaj:
Tack för alla bra tips!

Då verkar det ju som att det kan vara vägar som är avstängda när vi har tänkt att åka där, finns det någon bra alternativ väg? Kan man komma in till glacier point ändå?

Och jag förstår att det är turistigt på Oahu, men när vi bara har en vecka på oss känns det lite knappt att åka till en ö till. Hur är det på norra delen av ön, är det värt att åka upp dit en dag?

Mvh. Emilia
Jag var på Oahu förra året i slutet på oktober? Halloween är stort i Honolulu så är ni där den 31 okt kryllar det av utklädda människor på gatorna. Det är smidigt att hyra boende (lägenhet/hus) på Oahu, smidigt med självhushåll har jag fått tips om. Vi bodde på Moana Surfrider dock, väldigt bra hotell precis vid waikiki som jag rekommenderar. Ett tips annars är att hyr bil, super smidigt att kunna åka själv, själva ön är inte så stor. Norra sidan är definitivt värd att besöka fler talet gånger, på vinter är det där de riktiga surfvågorna är. Vi satt en hel eftermiddag och bara kolla på när folk surfade, väldigt coolt. Jag skulle rekommendera att göra lite utflykter, finns massor av bolag som åker på dags utflykter till de andra öarna. Vi hade tyvärr inte tid med det när vi var där.

När det kommer till Vegas, se till att bo på strippen, där har ni tillgång till allt. Vi bodde på Bellagio, bokade direkt på Bellagios hemsida, men inför sommarens USA resa har vi bokat det mesta på hotels.com.