Sevärdheter Polen ?

27 jan. 2014 00:03
Visningar: 9828
Hej!

Jag och familjen funderar på att åka ner till Polen nu i sommar, då vi framförallt är nyfikna på Auschwitz. Vi är inne på att bila. Först Göteborg ner till Karlskrona, sedan ta färjan till Gdynia. Vad finns det för sevärdheter på vägen mellan Gdynia och Auschwitz? Då vi har en liten kotte på 10 månader med oss, så söker vi inget alltför äventyrligt. :) Vi är intresserade av historia, shopping och annat smått och gott. Intresset för kyrkor och arkitektur är lågt.

Hur är vägstandarden i Polen? Nåt annat särskilt att tänka på för just Polen ?

Mvh
Christian
Av Birgere
27 jan. 2014 00:21
50mil på Polska vägar är inte det roligaste. Kör åtminstone dit eller hemresan via Prag istället.
Krakow är ju jättefint iaf.
Av Kboggio
27 jan. 2014 10:41
Auschwitz Birkenau är ju absolut sevärt och väldigt intressant. Krakow är som sagt en fin stad. Vi åkte även till Saltgruvan i Wieliczka, det var intressant och ändå ganska lärorikt. Polen är billigt och bra, vi tyckte inte speciellt mycket om Warszawa då det är ganska tråkigt och grått.. Sevärdheterna var också rätt B som vi tog oss till..
29 jan. 2014 00:18
Tackar för era svar !

Funderade lite på Warszawa, finns det något av historikst värde att se där? Exempelvis platsen för ghettot eller något spännande museum om stadens historia ?

Hur många nätter är lagom i Krakow, inkluderat besök till Auschwitz? Tror ni saltgruvan funkar med ett litet barn på 10 månader? Förmodligen har vi skaffat bärsele tills resan. :)
Av Kboggio
29 jan. 2014 10:07
Vi var i Krakow i ungefär tre dagar. Första dagen landade vi och gick och åt middag sedan tog vi en promenad i staden. Andra dagen åkte vi till Auschwitz-Birkenau och det behövs en hel dag till, man går endel och får många nya intryck.. Saltgruvan kan man också räkna som en dag, om man då fortfarande utgår från Krakow. Dag tre var vi bara där på förmiddagen då vi skulle vidare med tåg till Warszawa. Människorna i Krakow och i Warszawa märkte vi en stor skillnad på. I Krakow var de flesta trevliga och även om de inte talade så bra engelska försökte de ändå kommunicera. I Warszawa ryckte de bara på axlarna typ. I Warszawa åkte vi mycket taxi då det var så billigt, jag tror att vi blev felkörda fyra gånger. Vi gick till Pawiak fängelset, inträde ca 12 svenska kr. ganska litet men helt okej intressant. Gestapos huvudkontor gick vi till ungefär samma pris. Man kom in och fick se en introduktionfilm, sedan gick man i en korridor, såg några celler. All info fick man på fyra skärmar som alla besökare stod och trängdes vid, väldigt mycket text. Det var även meningen att vi skulle se andra saker men dit kom vi aldrig då vi hela tiden blev felkörda, andra har säkert bättre saker att säga om Warszawa och visst man kunde ta bussen. Vi tänkte ta en hop on hop off buss som hotellet visat man kunde ta, vi väntade i två timmar på den, den kom aldrig. Det slutade med att vi bara promenerade runt. Ganska grått och tråkigt om man jämför med fina lilla Krakow. :) hoppas du fick ut något iaf, någon annan kanske har bättre uppleveler och tips om Warszawa!
Av Kboggio
29 jan. 2014 10:08
Har ni bärsele tror jag att det funkar med 10 månaders. :)
Av Ziesta
29 jan. 2014 13:43
När ni ändå är i närheten (Gdynia) skulle jag rekommendera er att besöka även Gdansk och Sopot på "polska rivieran". Jag tycker att Gdansk var en riktigt mysig stad och Sopot är en badort med stränder och en fin pir.
30 jan. 2014 09:46
Malbork Castle ca 7 mil från Gdansk tycker jag var väldigt intressant. Sopot som nämnts gillar jag också. Jag har inte kört själv i Polen, men jag har åkt bil mellan Gdynia och Poznan och jag tyckte att vägstandarden var helt okej (åker ofta på mycket sämre vägar i Sverige). Polen är trevligt, ni kommer nog att bli nöjda med er resa!
31 jan. 2014 00:10
Nu kommer några funderingar kring Auschwitz!

Ni som varit i Auschwitz, när skulle ni säga är lämpligast att göra besöket där? Bör man med fördel gå en vardag, eller kan det vara bättre en helg av nån anledning?

Det finns ju två läger där som jag förstått, Auschwitz och Birkenau. Vilket besöker man lämpligen först? Kan man gå mellan lägrena eller måste man åka med bil ? Rekommenderar ni en guidad tur där, eller funkar det lika bra att gå själva? Jag kommer nog vilja fota en del, så det är bra om det inte går alltför fort fram.
31 jan. 2014 00:23
Sitter och kollar hotell nu. Vilken del av Krakow är trevligast att bo i ?
Av Dirgis
31 jan. 2014 06:33
Att besöka kyrkogårdar i Warsawa visar en intressant historia med påkostade gravstenar till enkla träkors av björk där barken sitter kvar.I Warsawa finns vackra parker som man inte ska missa liksom att göra en tur på floden.
Museet från Polens mörka minnen är värt ett besök också.
Att besöka museet i Auschwitz och Birkenau är möjligt att göra på egen hand. Det finns lokala förbindelser, men också många arrangerade resor från Krakow.
Av Marilcj
31 jan. 2014 11:19
Jag tror inte jag skulle ta med en så liten in i saltgruvorna, hörde från ett par som nyligen varit där att ganska omg när man kommer in så känns det som om du har salt överallt, näsa, mun, hud mm men de tyckte det var helt klart värt o se
Av Kboggio
31 jan. 2014 11:56
Det tar sin tid med guide och det tycker jag absolut att man ska boka. Guiden berättar ju en stor del av historian som de flesta inte vet om. Auschwitz först och sedan Birkenau. Bokar man guide skjutsar de emellan. Vad jag förstod var det förlångt att gå mellan.
Det med saltgruvan kände jag inte av, det kanske är individuellt. Kändes bara som att vara i en grotta. :)
23 juni 2015 09:10
Missa inte besöka Polska Rivieran!

För tips om Polen rekommenderar att besöka www.polen.travel

Det finns också en bra sida om Camping i Polen http://www.polandcampsite.com Men naturligtvis där kan man bo också på ett slott!

Om du vill spendera semester vid Polska kusten då rekommenderar jag en härlig och lugn Sobieszewska Ö i närheten av Gdansk. Där finns superfina breda sandstränder! mer info på svenska på http://www.sobieszewskaisland.com/
Där kan man också övernatta på en av superfina nybyggda stugor som ligger 200 m från tallskogen och stranden. http://zygmuntowechatki.pl