Septembermys i Kroatien - Brela, Vis och Split!

Av Desires
28 sep. 2014 13:07
Visningar: 1785
Vet att det finns väldigt många Kroatienintresserade i detta forum! (Fortfarande det land jag får mest frågor om till min mail.)

Så detta är för er: Vi tar varje år minst någon vecka i Kroatien, men september är nog ändå den skönaste månaden att vistas här!
Denna gång var vi även i Brela, Baska Voda - som var en trevlig upplevelse. Brela bjöd på fina stränder, söta byar mellan de mäktiga bergen och havet. Sedan Vis som vanligt, avslutade med Split, som vi bara uppskattar mer och mer!
Vill ni läsa mer om dessa platser o se många foton, titta in här http://www.desires.se/#post184
28 sep. 2014 21:32
Ser väldigt trevligt ut!

Förresten du som varit mycket i Kroatien, har du varit till Plitvice?
Finns helt klart på min todo-lista och det hade varit intressant att läsa en reseberättelse därifrån...
29 sep. 2014 13:22
Citerat från Gunillad:
Ser väldigt trevligt ut!

Förresten du som varit mycket i Kroatien, har du varit till Plitvice?
Finns helt klart på min todo-lista och det hade varit intressant att läsa en reseberättelse därifrån...
Jag var där för en månad sedan. Det är verkligen jättevackert. Har inte blivit klar med några bilder därifrån än, men du kan läsa en liten reseskildring här: http://www.mintur.se/resdagbok/8552/text?id=59186&s=1&p=1
Av Desires
29 sep. 2014 13:53
Gunilla!
Javisst har jag varit i Plitvice. Var där för 5 år sedan, vi flög till Zadar - hade den staden som bas - och åkte sedan runt till nationalparkerna Plitvice, Krka och Paklenica - Väl värda att besöka alla 3, men vi uppskattade Plitvice mest!
Här har jag lagt upp foton från alla dessa nationalparker http://www.desires.se/#post51

Den ligger ca 10 mil från Zadar. Det är den största nationalparken här, ett jätteområde med 16-tal sjöar och skummande vattenfall (här lever också brunbjörnar..) Man kan vandra här en hel dag om man vill, men min ork var inte så stor just denna vecka (har sjukdomsproblem), så vi valde en tur som tog bara 2 timmar. Man går på plan mark utmed stigar och broar i väldigt vacker natur med fina vattenfall, skogar, blomsterängar, grottor och källor med knallturkost vatten som speglar sig i olika nyanser i solen.
29 sep. 2014 16:42
Citerat från Gunillad:
Ser väldigt trevligt ut!

Förresten du som varit mycket i Kroatien, har du varit till Plitvice?
Finns helt klart på min todo-lista och det hade varit intressant att läsa en reseberättelse därifrån...
Hej.. Det finns en här: www.iXploretheworld.com
Och en hel drös med bilder också under gallery.
29 sep. 2014 21:24
Oj, där fick jag ju massor av läsning!
Tackar! :-)

Hyrbil eller möjligen bussutflykt dit, boende verkar finnas precis utanför parken, halv- till heldag verkar lagom att spendera där, tidig start är att föredra...typ så tolkar jag era sammanvägda reseberättelser.
Av F0026
9 jan. 2015 08:03
Åh! Håller med om att Brela är underbart! :)
17 jan. 2015 23:21
Citerat från Gunillad:
Oj, där fick jag ju massor av läsning!
Tackar! :-)

Hyrbil eller möjligen bussutflykt dit, boende verkar finnas precis utanför parken, halv- till heldag verkar lagom att spendera där, tidig start är att föredra...typ så tolkar jag era sammanvägda reseberättelser.
Hyrbil är bra om man väljer "gamla kustvägen" och inte motorvägen, för det är tydligen väldigt dyrt att köra på den. Fast allt är väl relativt också.. :)
Av F0026
20 jan. 2015 08:32
Brela är FANTASTISKT!!