Seattle, Portland & Oregons kust - tips?

2 mars 2015 13:00
Visningar: 1076
Åker iväg på en roadtrip i västra USA i höst. Har rätt bra kolla på de vanliga ställena som diskuteras flitigt här, LA, SF och dylikt. Men är det någon som har några tips eller idéer på vad man kan göra/se framför allt längs Oregons kust (eller till viss del inlandet) men även i Seattle och Portland?
2 mars 2015 13:26
Jag tycker att det är ett väldigt roligt område av USA. Väldigt hipster-tätt, något som vissa kanske ogillar men jag väljer den positiva vinkeln (god mat på kreativa restauranger, mycket musik och kultur, bra affärer och oftast en lägre prisnivå än de rena turistgrejerna).

I Seattle är det ganska olika upplevelser beroende på vilket område man besöker och det mesta turistiga börjar nere vid vattnet och strax bakom. Där är det väldigt turistigt, speciellt restaurangerna längs med hamnpromenaden.

Jag tycker att det roligaste området är Capitol Hill, där det mesta händer i det som kallas Pine/Pike-korridoren. Massor av barer, restauranger och kultur (bokhandlare, live-scener för musik och teater och konstgallerier)

Mer detaljerade tips och bilder här: http://runtklotet.com/2013/08/02/roadtrip-seattle/
2 mars 2015 15:32
Citerat från Runtklotet:
Jag tycker att det är ett väldigt roligt område av USA. Väldigt hipster-tätt, något som vissa kanske ogillar men jag väljer den positiva vinkeln (god mat på kreativa restauranger, mycket musik och kultur, bra affärer och oftast en lägre prisnivå än de rena turistgrejerna).

I Seattle är det ganska olika upplevelser beroende på vilket område man besöker och det mesta turistiga börjar nere vid vattnet och strax bakom. Där är det väldigt turistigt, speciellt restaurangerna längs med hamnpromenaden.

Jag tycker att det roligaste området är Capitol Hill, där det mesta händer i det som kallas Pine/Pike-korridoren. Massor av barer, restauranger och kultur (bokhandlare, live-scener för musik och teater och konstgallerier)

Mer detaljerade tips och bilder här: http://runtklotet.com/2013/08/02/roadtrip-seattle/
Tack, låter ju absolut lovande!
Du har ingen erfarenhet av Oregon?
Av Marulk
2 mars 2015 20:49
Hänger på denna tråden då vi planerar resa hit sommaren 2016 o tar tacksamt emot tips om detta området av västra USA
5 apr. 2015 23:25
Fortfarande ingen som har något att säga om nordväst? Läst lite om Crater Lake och Painted Hills, ingen som varit där?
7 apr. 2015 07:12
När vi var i Seattle åkte vi till La Push och även Olympic National Park. Det kan rekommenderas, mycket vackert. I Seattle rekkommenderas ett besök i Kerry Park. Där har man utsikt över stan och Space Needles.
6 sep. 2015 21:33
Bumpar denna.
På torsdag bär det av, så om någon har några sista minuten-tips om främst Oregon, shoot!

Kommer köra Seattle - Portland - Coos Bay - Eureka - Fort Bragg - San Francisco - Monterey - Morro Bay - Norra LA - Las Vegas - San Diego - LA.

Får annars tacka för många bra tips och idéer i alla möjliga trådar på RG.
Av Marulk
7 sep. 2015 08:05
@Eriksigge - ser fram emot din reserapport - resplan pågår för 2016.
Eureka och söderut reste vi förra sommaren. Album här på RG
SF söderut med Hgw1 körde vi 2010, också album här
LV o Norra LA, album från 2013

men som sagt det är Washington state, Oregon och Portland nyfikenheten finns inför 2016 :)
7 sep. 2015 11:38
Marulk
Lämnar ett utlåtande när jag är tillbaka. Har höga förhoppningar! :)
Av Lollo85
7 sep. 2015 16:08
Avis! Har varit i både Kalifornien och Seattle, dock ej oregon, men det blir nog nästa anhalt till usa för min del. Får gärna tipsa när du kommer tillbaka. Fort Bragg var sovstopp för vår del, kanske även för dig? Det var inte så mycket att ha i annat fall tyvärr :). Kan även jag rekommendera Olympic peninsula utanför Seattle. Även kuststräckan där västerut. Magiskt! I Kalifornien körde vi även mycket inåt land och även om det var sjukt vackert där också så var ju highway 1 nåt utöver det vanliga så det har du o se fram emot ;) Ha en fin resa!
Av Marulk
7 sep. 2015 18:23
Citerat från Eriksigge:
Marulk
Lämnar ett utlåtande när jag är tillbaka. Har höga förhoppningar! :)
Låter lovande :)
/Catarina
9 sep. 2015 18:06
Citerat från Eriksigge:
Fortfarande ingen som har något att säga om nordväst? Läst lite om Crater Lake och Painted Hills, ingen som varit där?
Var till Crater Lake -96, väl värt ett besök liksom Timberline Lodge där The Shining spelades in. Sen svar men kanske till nytta för någon.
11 okt. 2015 21:35
Citerat från Marulk:
Citerat från Eriksigge:
Marulk
Lämnar ett utlåtande när jag är tillbaka. Har höga förhoppningar! :)
Låter lovande :)
/Catarina
Då var jag tillbaka hemma i kylan. Haft en riktigt bra resa som gav blodad tand.

Började ju i Seattle, där vi bodde i norra delen av downtown med ca 15 minuters promenad ner till Pike Place Market och vattnet. Seattle kändes som en precis lagom stor stad, hela downtown och Space Needle ligger på någorlunda gångavstånd från varandra. Pioneer Square var mysigt att sitta vid och dricka kaffe. Fotbollsarenan stod öppen när vi strosade förbi, där gick vi också in och tittade. Kerry Park hade fin utsikt över staden, som flera skrivit innan. Vi promenerade också norrut en bit, och kom till South Lake Union. Kändes lite mer exklusivt och vid Lake Union Park var det väldigt vackert vid solnedgången.

Portland var nästa stopp. Bodde i ett område som hette Goose Hollow, mittemellan downtown och trädgårdarna. Jättefint, backigt område med små mysiga hus överallt. Park Lane Suites & Inn hette hotellet, kan verkligen rekommendera det. Providence Park ligger ett par hundra meter bort, där fanns både lite affärer, fik och ett stort Fred Meyers där vi handlade matvaror. Hade även här ca 10-15 minuters promenad till downtown. (Obs. Nedförsbacke påväg dit, uppför påväg tillbaka, dessvärre ;) ) Downtown Portland var fint. Kändes lite renare än Seattle och övriga USA vilket var trevligt. Ganska tätt med vegetariska resturanger och caféer, också det ett friskt inslag. Ingen sales tax i Oregon som bekant så här passade vi på att shoppa en del.

Old town/Chinatown var betydligt ruffigare, men med fin arkitektur. Här ligger också Voodoo Doughnuts. Som donut-fantast var detta riktigt häftigt, kön ringlade sig långt utanför dörrarna och deras donuts var från en annan värld! Ett måste om ni gillar donuts.

International rose test garden och Washington Park är också fint. Flera hundra olika rosor och även andra växter och blommor. Kallas ju Rose City av en anledning. Finns även en Japanese Garden som tyvärr var stängd för ombyggnad när vi var där.

Det var allt vi hann med i Portland, vi hade bara 2 nätter där vilket vi ångrar lite. Hann inte alls se andra sidan av floden där det säkert finns saker att se o göra. Hann inte heller med Nob Hill, där det skulle finnas mycket caféer och småbutiker. Även Pearl District verkar bra men det hann vi bara gå igenom snabbt.

Portland var nog(trots den knappa tiden) den stad jag tyckte bäst om på resan, inklusive LA, SF, LV och SD.

Från Portland körde vi söderut på I5 i ett par timmar, sedan österut längs Umpqua River mot havet och 101an. Riktigt djup skog i Oregon. Vi övernattade sedan i Coos Bay, där det dock inte fanns så mycket att se. Ska ni övernatta här nånstans så stanna istället i Port Orford eller Gold Beach, som verkade mycket bättre.

Härefter kom vi till Eureka och därifrån o söderut har du ju koll. Stannade också i Ft Bragg som du sa. Deras "Glass Beach" var häftig att se och det var en mysig liten stad.

Hoppas ni kommer iväg till nordväst, hade gärna sett mer av inlandet i både Washington och Oregon med alla berg och fin natur.
Av Marulk
12 okt. 2015 10:27
TACK @eriksigge 😄 nu ser vi verkligen fram emot vår resa
Bra tips o råd, ska absolut lägga minst 2n i Portland
/Catarina m familj
Av Carma
19 okt. 2015 13:28
Hej!
Kul att läsa era olika tips!!

Planerar att resa från Seattle till SF nästa sommar. När ni åkt Highway101 längs Oregons kust, vad är då mest sevärt? Andra tips??
Av Lollo85
24 okt. 2015 22:46
Tack! Låter fantastiskt! missade nog grejen med fort bragg då ;)