Se och göra på Rhodos?

Av Empan75
18 juni 2014 13:38
Visningar: 1817
Först och främst, är Rhodos "fult"? Jag har hört folk som säger det.

Jag undrar över saker att göra och se på Rhodos. Vi vill gärna hyra bil och åka runt och se oss omkring. Vad bör man se? Vi funderar på att bo lite utanför Lindos. Vad finns inom rimligt avstånd för att göra dagsutflykter?

Vi är inte intresserade av massturistiska festhålor utan mer genuint vackert och mysigt. Vi är i 30-40-årsåldern och reser utan barn.
18 juni 2014 18:56
Vill inte på något sätt vara elak när jag säger att det finns folk som besöker Rhodos och aldrigt ser nåt utanför bargatan - som inte är någon skönhet måste jag erkänna.

Lindos är ett bra val men lite för långt ifrån sevärdigheterna på öns norra dell.

Själv bor jag och arbetar i Faliraki som ligger 15km från Rhodos meddeltida stad och fyra mill ifrån Lindos (35 euro med taxi). Här finns öns näst längsta sandstrand, några av öns bästa trekkingspår, ett antal hav- och land- grottkomplex (grottsafari) snorkeling, dykning osv.

På en radie av två mil finner man ett antal genuina grekiska byar med de där hörande tavernor och serveringar.
Inom samma radie finner man Fjärildalen, Seven Springs, Colymbia, tsambika kloster, Filerimos osv osv,
Inte alls dyrt att hyra bil på Rhodos just nu (prisserna mellan 30 och 50 euro dygn). Faliraki Cars har bra priser och utmärkt service samt överlämnar bilen fram till hotelldören och hämtar tillbaka den på samma ställe. ((Logga in för att se e-postadress))

Ha en riktigt bra semmester
Michael

h2o diving Anthony Quinn Bay Rhodos
18 juni 2014 19:20
Citerat från Mediteranea:
Vill inte på något sätt vara elak när jag säger att det finns folk som besöker Rhodos och aldrigt ser nåt utanför bargatan - som inte är någon skönhet måste jag erkänna.

Lindos är ett bra val men lite för långt ifrån sevärdigheterna på öns norra dell.

Själv bor jag och arbetar i Faliraki som ligger 15km från Rhodos meddeltida stad och fyra mill ifrån Lindos (35 euro med taxi). Här finns öns näst längsta sandstrand, några av öns bästa trekkingspår, ett antal hav- och land- grottkomplex (grottsafari) snorkeling, dykning osv.

På en radie av två mil finner man ett antal genuina grekiska byar med de där hörande tavernor och serveringar.
Inom samma radie finner man Fjärildalen, Seven Springs, Colymbia, tsambika kloster, Filerimos osv osv,
Inte alls dyrt att hyra bil på Rhodos just nu (prisserna mellan 30 och 50 euro dygn). Faliraki Cars har bra priser och utmärkt service samt överlämnar bilen fram till hotelldören och hämtar tillbaka den på samma ställe. ((Logga in för att se e-postadress))

Ha en riktigt bra semmester
Michael

h2o diving Anthony Quinn Bay Rhodos
Ingen reklam bara lite tipps :-)
20 juni 2014 08:47
Citerat från Empan75:
Men det kan ju inte bara finnas sevärdheter runt norra delen och Rhodos stad?
Det är jättefint i Lindos och Pefki. Plimiri stranden ligger en tjugo minuters bilresa söderut, Prasonisi (windsurfingparadis) tretio minuter med bil. Orkar man så kör man över till sydvästra sidan och Kamiros (ruiner efterområdets antika stad), Monolithos (pythoresk bergby) eller Profitis Ilias (bergresort).

Det finns säkert ställen jag glömmer men frågar men så får man säckert en hel del tips.

Michael

h2o Rhodes diving
Anthony Quinn Bay Rhodos