Schyssta arbetsvilkor... not (Qatar airways)

3 feb. 2014 10:30
Visningar: 693
Det talas mycket om social dumpning på flygbolag som Norwegian och Ryanair men det är ingenting jämfört mot hur det är att vara anställd på Qatar Airways.

Läste denna i Expressen igår. En tankeställare. Alla är självklart välkomna att flyga med vilket flygbolag de själva vill men jag kommer i allafall inte att boka biljett med dem så länge det ser ut så här oavsett hur prisvärt det är.

http://www.expressen.se/nyheter/sanningen-bakom-lyxen-pa-qatar-air/

Jag är intresserad av hur andra tycker och tänker kring att flyga med dem efter att ha läst artikeln. Kommer ni fortsätta resa med Qatar? Skulle vara intressant att höra hur ni i sådana fall motiverar det.
Av Chilli
3 feb. 2014 11:14
Hej , nu vet vi ju inte hur situationerna är på andra bolag men detta är INTE okej, kommer inte att flyga med dom.
Väl mött någonstans
Chilli
Av Chilli
4 feb. 2014 11:38
Trist när inte folk kan kommentera usla arbetsförhållande eller skiter man i vilket. Det man inte vet har inte ont av men när det kommer upp i dagens ljus kan man ta sig en verklig tankeställare.
Må väl å väl mött någonstans
Chilli
4 feb. 2014 15:41
Citerat från Chilli:
Trist när inte folk kan kommentera usla arbetsförhållande eller skiter man i vilket. Det man inte vet har inte ont av men när det kommer upp i dagens ljus kan man ta sig en verklig tankeställare.
Må väl å väl mött någonstans
Chilli
Vad vill du att folk ska kommentera? Självklart verkar det vara ett helsike att jobba i kabinen för Qatar Airways. Förstår inte varför man skriver under sådana avtal ens. Men gissningsvis har folk inte något att tillägga.
4 feb. 2014 19:58
Välkommen till arbetsvillkor som en majoritet av världens befolkning lever under?
Att kunna sparkas när som helst utan förklaring samt olika typer av livegenskap är en realitet på många håll i världen.
Det unika med just Qatar Airways verkar ju vara att de betalar så pass bra att tom svensk arbetskraft kan tänka sig att underkasta sig villkoren...

Därmed inte sagt att jag tycker att det är ok!

Som resenär anser jag att man alltid har ett stort ansvar att resa så att man gynnar goda krafter i stället för tveksamma eller rent av onda.
Varse sig det handlar om flygbolag, regimer eller burmesisk arbetskraft på charterbolagens thailändska resorter.
Av Chilli
4 feb. 2014 20:23
Hej ,jag som enskild person kan inte ändra på arbetsförhållande i världen ,alla protesterar mot arb situationen i Sotji men de skiter väl dom som bestämmer i , bara dom få ett OS . Hur vet man som arb sökande till Qatar Airways hur arb situationen är när dom som har jobbar där har tystnadsplikt , dom lovar kanske guld o gröna skogar under arb intervjun. Är väl bra att någon vågar öppna käften ,all heder. Att utnyttja utländsk arbetskraft är vi ganska duktiga på i Sverige också t ex polska snickare som jobbar för en 50 lapp i timmen för att kollektivavtalen gäller inte utländsk arbetskraft ,alla rederier (många) i Sverige som bara har asiater som anställda , kan undra varför.
Må väl o väl mött någonstans
Chilli
29 mars 2014 11:01
Nu har jag själv åkt med Qatar Airways och besökt Qatar under ett stopover.

Landets arbetsmarknadspolitik inspirerade mig till följande lite annorlunda reseblogginlägg:
http://www.4000mil.se/?p=1677
29 mars 2014 14:39
Citerat från Gunillad:
Nu har jag själv åkt med Qatar Airways och besökt Qatar under ett stopover.

Landets arbetsmarknadspolitik inspirerade mig till följande lite annorlunda reseblogginlägg:
http://www.4000mil.se/?p=1677
Pretty much sums it up. Bra skrivet.
29 mars 2014 23:09
Ja Gunillad, bra artikel där! Det är många hemska förhållanden som beskrivs i den första artikeln och man vet inte hur man ska reagera nästan?
Men jag kan berätta att många i just dessa arabländer har dessa förhållanden men det visste ni säkert?
De kan inte ens åka hem till sin familj när de vill för arbetsgivaren inte tillåter detta. De kan dra in lönen hur länge de behagar för att företaget inte går så bra. Är man sjuk och dålig så blir man hemskickad och tom dör utan ett endaste tack för bra jobb. Jag vet, för detta hände min mans arbetskamrater.
De stenades av de inhemska folket bara de skulle försöka gå ut för att handla lite mat. Och utanför de stora varuhusen stod de tjocka damerna och bara vinkade fram de gästarbetare som ville tjäna någon krona extra för att bära deras shoppingkassar.
Detta är inget nytt under solen och jag skulle nog akta mig för att ens tänka på ett jobb i denna värld som man tror är så lyxig. (Jag höll på att bli säkerhetsvakt i Dubai på ett lyxhotell en gång men är nog glad att jag inte tackade ja, de ringde mig ett par ggr därifrån).
Kan bara berätta av egen erfarenhet så behöver man inte ens åka till Asien för att uppleva detta, jag har upplevt slavliknande förhållanden på ett lyxhotell i Schweiz i alperna. Men det är inte något emot vad dessa människor får stå ut med.
Däremot VET jag att detta händer på många platser då min man har arbetat på ett sådant ställe samt hans bägge bröder ff. arbetar kvar i annat arabland. De får inte åka hem när de vill för att träffa sin fru eller barn. barnen har inte fått se sin pappa på kanske ett år.
Detta är hemskt och ett tag tänkte jag klampa in på det landets ambassad här i Stockholm för att förbanna dem, jag var så arg! Men sen tänkte jag att nej, det går inte då råkar de illa ut! Så vad gör man?
Ja man hoppas att något ska bli bättre och att världen får upp ögonen för såna här förhållanden och verkligen skriver om dem. Det måste ut!
Men flyger vi inte med t.ex. Qatar så råkar kanske de som jobbar där illa ut ändå, så vad vet jag?
Jag vill kunna flyga med vilket bolag som helst utan att känna mig skyldig men hur ska jag tänka?
Jag flög med Qatar nu i januari/februari.....förlåt.....:(
Mvh