Santa Barbara city college vår 2015

Av Lizaw
1 aug. 2014 12:25
Visningar: 1073
Hej!
Jag har tänkt söka till santa Barbara city college till vårterminen 2015. Undrar bara om någon annan tänkt samma? Vore skönt att ha någon att prata med som kommer gå igenom samma process!
Fyller 20 i år, är från Göteborg. Gillar att äta. Rätt skön.

/ lisa
15 aug. 2014 18:49
Tjena!

Jag har länge varit helt bestämd på att söka SBCC jag med nu till VT-15 och har bara väntat på mitt slutbetyg från Komvux, på måndag ska jag ha det och då ska jag söka med. :)
Jag har planerat att söka via IBS eftersom de var dem jag först kom i kontakt med angående detta, har dock funderat på om någon annan som Kilroy t.ex vore billigare - vilka har du tänkt att ansöka via? Eller ska du göra allting på egen hand ?

Mvh /Dennis (23 år från Gävle)
Av Julls
20 aug. 2014 14:07
Hej!
Jag har sökt till sbcc till våren 2015 och väntar just nu på antagningsbeskedet!
Jag har sökt genom study international och tycker dom har varit jätte bra.
/ Julia
20 aug. 2014 15:41
Citerat från Julls:
Hej!
Jag har sökt till sbcc till våren 2015 och väntar just nu på antagningsbeskedet!
Jag har sökt genom study international och tycker dom har varit jätte bra.
/ Julia
Kul Julia!
Jag ansökte i måndags jag med genom IBS, väntar på besked jag med :) Vi kanske blir klasskramrater då om allt går som planerat! :)
Av Lizaw
20 aug. 2014 18:22
Hej på er!
Har ni tänkt läsa ett år eller flera år och sen transfera till något universitet?

Jag har också varit och snackat med study international.
Dock funderar jag ändå på ett annat uni, där man kan läsa alla år direkt. Heter California state university, san marcos, hört något om det?
åh jag velar så mycket och borde verkligen börja ansöka nu.
20 aug. 2014 19:47
Citerat från Lizaw:
Hej på er!
Har ni tänkt läsa ett år eller flera år och sen transfera till något universitet?

Jag har också varit och snackat med study international.
Dock funderar jag ändå på ett annat uni, där man kan läsa alla år direkt. Heter California state university, san marcos, hört något om det?
åh jag velar så mycket och borde verkligen börja ansöka nu.
Jag har tänkt att läsa ett halvår till en början - eftersom att på SBCC (med IBS iaf) så ingår boendet första halvåret - då vet jag iallafall att jag har råd - om jag trivs och har råd att stanna kvar vill jag självklart läsa ett år och på så vis få ett IBS-diplom. Men drömmen vore väl att läsa hela utbildningen i USA men jag förstår inte hur jag ska ha råd med det haha. :p

Har inte hört talas om den skolan :O
Av Julls
20 aug. 2014 20:26
Min plan är att läsa en hel utbildning, om jag trivs och pengarna räcker! :)
Jag har inte kollat på så många andra skolor, fastnade för sbcc direkt. Prisvärt, många olika program och fint väder!
Jag tycker absolut du ska söka Lisa, du kan alltid tacka nej till platsen om du kommer in eller skjuta fram en termin om du blir osäker!

Vad har du tänkt läsa Dennis?
20 aug. 2014 20:49
Citerat från Julls:
Min plan är att läsa en hel utbildning, om jag trivs och pengarna räcker! :)
Jag har inte kollat på så många andra skolor, fastnade för sbcc direkt. Prisvärt, många olika program och fint väder!
Jag tycker absolut du ska söka Lisa, du kan alltid tacka nej till platsen om du kommer in eller skjuta fram en termin om du blir osäker!

Vad har du tänkt läsa Dennis?
Ja det låter oerhört najs om man kunde läsa en hel utbildning, men det är som sagt ekonomin jag är rädd för att ska sätta käppar i hjulet :/
Men eller hur - vädret och prisvärdheten SBCC erbjuder är ju fantastiskt :) Min dröm vore väl att plugga ett år på SBCC och sedan förflytta till något universitet där man kan avsluta utbildningen, ju mer man får se av landet under tiden desto roligare med. :)

Jag har tänkt att läsa business. Finance and entrepreneurship är det huvudsakliga :)
Av Kaarmah
22 aug. 2014 23:18
Jag har också ansökt för VT-15. Ska plugga journalistik! Åker genom study international

/ Karmen 18 år
2 sep. 2014 17:05
Hej!

Jag har också ansökt till SBCC vårterminen 2015. Väntar på svar nu! Har sökt själv. Planen är först och främst att plugga 1 år där sedan får jag se hur det blir :)
Är 21 år, från Sundsvall.

/ Johanna
2 sep. 2014 19:00
Citerat från Kaarmah:
Jag har också ansökt för VT-15. Ska plugga journalistik! Åker genom study international

/ Karmen 18 år
Ah kul! Hur verkar Study International? :)

----------------------------------------------
Citerat från Johannabjornfot:
Hej!

Jag har också ansökt till SBCC vårterminen 2015. Väntar på svar nu! Har sökt själv. Planen är först och främst att plugga 1 år där sedan får jag se hur det blir :)
Är 21 år, från Sundsvall.

/ Johanna
Hej Johanna!

Kul att du också söker :) hur går det att söka allting själv? Är det inte svårt att hitta bostad och sånt? :o

/Dennis
Av Kaarmah
2 sep. 2014 21:27
Citerat från Dennis90i:
Citerat från Kaarmah:
Jag har också ansökt för VT-15. Ska plugga journalistik! Åker genom study international

/ Karmen 18 år
Ah kul! Hur verkar Study International? :)

/Dennis
Verkar faktiskt väldigt bra, sitter och väntar på svar just nu. Sedan hjälper de mig med, studiemedel, försäkring osv. När planerar du att åka om du kommer in? Hur många dagar innan skolstarten?
2 sep. 2014 22:41
Citerat från Kaarmah:
Citerat från Dennis90i:
Citerat från Kaarmah:
Jag har också ansökt för VT-15. Ska plugga journalistik! Åker genom study international

/ Karmen 18 år
Ah kul! Hur verkar Study International? :)

/Dennis
Verkar faktiskt väldigt bra, sitter och väntar på svar just nu. Sedan hjälper de mig med, studiemedel, försäkring osv. När planerar du att åka om du kommer in? Hur många dagar innan skolstarten?
Ah härligt. Ja allt sånt där gör IBS med :) Ja alltså dem ringde mig förra tisdagen och sa att jag blivit preliminärt antagen, men att skolan har ju det sista säget - men det skulle troligen inte vara några problem - då frågade jag om sånt, och det lät som att man åker dit kanske tio dagar innan terminstart redan, så det lät som redan någon dag efter nyår, kanske 2:a-3:e januari :) (12:e tror jag terminstart var?)
14 sep. 2014 19:15
Jag har skickat in ansökan och väntar också på besked! Har skickat in alla papper och så via IBS :-) Kul att det verkar vara lite fler iallafall! ;-)
15 sep. 2014 11:29
Citerat från Fannyr95:
Jag har skickat in ansökan och väntar också på besked! Har skickat in alla papper och så via IBS :-) Kul att det verkar vara lite fler iallafall! ;-)
Kul Fanny! Hoppas allt går bra då så ses vi på pre-departure mötet ^^

Jag är preliminärt antagen sen ett par veckor tillbaka och nu skickade jag idag in nästa steg till IBS/SBCC - dvs betalningsvillkor/room mate questionare osv så nu inväntar jag det slutgiltiga beskedet från SBCC om jag blivit antagen av skolan :)
15 sep. 2014 12:20
Precis samma här, skickade in de papprerna i fredags! :-)
15 sep. 2014 13:03
Citerat från Fannyr95:
Precis samma här, skickade in de papprerna i fredags! :-)
Grymt! :)
Av Julls
20 sep. 2014 10:38
Fick mitt antgnisbesked från skolan igår!! :D
20 sep. 2014 12:13
Citerat från Julls:
Fick mitt antgnisbesked från skolan igår!! :D
Från SBCC redan?? Oj, grattis! :D Fan vad kul :)
Alla mina papper är inskickade och jag väntar bara på slutgiltiga beskedet från SBCC men enligt IBS ser det mycket lovande ut så väntar med stor spänning :D
20 sep. 2014 15:39
Det har gått väldigt bra att söka själv tycker hag och är glad att jag gjorde det. Visst det är galet mycket papper att läsa osv, men allting som man behöver veta finns ju på skolans hemsida :) Och nu känns det som om jag har koll på allt.

Förra veckan fick jag mitt antagningsbrev från skolan! :D Tog bara två veckor för mig att få det:) Boende ska nog inte heller vara något stort problem, finns flera olika sidor där studenter söker någon att dela lägenhet med osv. Så det är jag inte orolig för :)

/ Johanna
21 sep. 2014 09:21
Citerat från Johannabjornfot:
Det har gått väldigt bra att söka själv tycker hag och är glad att jag gjorde det. Visst det är galet mycket papper att läsa osv, men allting som man behöver veta finns ju på skolans hemsida :) Och nu känns det som om jag har koll på allt.

Förra veckan fick jag mitt antagningsbrev från skolan! :D Tog bara två veckor för mig att få det:) Boende ska nog inte heller vara något stort problem, finns flera olika sidor där studenter söker någon att dela lägenhet med osv. Så det är jag inte orolig för :)

/ Johanna
Ah najs! Tufft det, är nöjd jag också med IBS - känner att även om det skulle gå o göra allt själv känns det tryggt att ha något bakom sig och som håller koll på ifall det är något man missat eller så ^^

och grattis till antagningen! Kul! :) Boendet var ändå det som mest oroade mig om man skulle söka sj :o även om man kan hitta platser att söka bostad på så finns det inte en oro att dem skulle ta slut eller att man kommer i kontakt med någon skojare/får ett dåligt boende? :o
24 sep. 2014 22:21
Ja det har du helt klart rätt i :)
Tack så mycket! :) Ja jag förstår vad du menar. Men det känns som om är man bara ute i god tid och letar så ska det inte vara några problem. Många fler än jag som åker själva.
Hört något mer från skolan?

25 sep. 2014 12:52
Citerat från Johannabjornfot:
Ja det har du helt klart rätt i :)
Tack så mycket! :) Ja jag förstår vad du menar. Men det känns som om är man bara ute i god tid och letar så ska det inte vara några problem. Många fler än jag som åker själva.
Hört något mer från skolan?

Jo det är nog sant :)
Näe, IBS sa att det skulle ta 4-6 veckor på att få svar från skolan, därför jag är förvånad att en del här redan har fått svar :O men vi får la se :)
30 sep. 2014 15:32
Hej, jag väntar också på antagningsbesked. 4-6 veckor. åker med ibs och skulle varit kul att ha nån att snacka med på flyget dit osv. hehe . åker nämligen helt själv. från öcker, göteborgs skärgård. fyller 22 men är ganska barnslig av mig. gillar fotboll, äta och folk. /beata
30 sep. 2014 17:09
Citerat från Beatabergman:
Hej, jag väntar också på antagningsbesked. 4-6 veckor. åker med ibs och skulle varit kul att ha nån att snacka med på flyget dit osv. hehe . åker nämligen helt själv. från öcker, göteborgs skärgård. fyller 22 men är ganska barnslig av mig. gillar fotboll, äta och folk. /beata
Tjena Beata! Kul o höra! Vi sitter i samma sits då och väntar på det slutgiltiga beskedet, jag och de flesta här åker nog själv allihopa :) Sen får man ju avvakta och se så att man 100% blivit antagen, därefter ska vi ju alla boka flyg och det är ju inte säkert att man hamnar på samma plan! Men hamnar vi på samma flyg så är jag alltid pratglad av mig :) Vi har gemensamma attribut och intressen kan jag tillägga - haha! Hare gött så länge!
9 okt. 2014 10:32
Hej!
Jag heter Alexsandra, är 22 år gammal och kommer från Skövde. Har jobbat och rest vartannat sedan jag tog studenten 2011 och nu blir det Santa Barbara och en termin på SBCC till våren, ska bli så himla kul!
Har ni kollat något på boende än? Jag har hört mig för och till slut bestämt mig för Beach City (det stod mellan det och Isla Vista).

Finns det några andra tjejer som vill gå ihop i en grupp på typ fyra personer och hyra en lägenhet på BC (som ligger ca 5 min från skolan) tillsammans? Hyran skulle hamna på 750$ men då ingår allt från el och vatten till underhåll och wi-fi! :)
9 okt. 2014 10:39
Citerat från Alexsandrahallen:
Hej!
Jag heter Alexsandra, är 22 år gammal och kommer från Skövde. Har jobbat och rest vartannat sedan jag tog studenten 2011 och nu blir det Santa Barbara och en termin på SBCC till våren, ska bli så himla kul!
Har ni kollat något på boende än? Jag har hört mig för och till slut bestämt mig för Beach City (det stod mellan det och Isla Vista).

Finns det några andra tjejer som vill gå ihop i en grupp på typ fyra personer och hyra en lägenhet på BC (som ligger ca 5 min från skolan) tillsammans? Hyran skulle hamna på 750$ men då ingår allt från el och vatten till underhåll och wi-fi! :)
Tjena Alexsandra! Kul! Då kommer vi ses där för jag fick post för 30 minuter sedan med ett stort kuvert från IBS om att jag blivit accepterad \o/ Jag personligen har låtit IBS ordna bostad åt mig, det skulle bli delad lägenhet antingen 2 eller 4 personers - men jag är ju inte tjej så det kanske inte var nå intressant haha!

Vi ses på skolan iallafall! :)
9 okt. 2014 10:43
Citerat från Dennis90i:
Citerat från Alexsandrahallen:
Hej!
Jag heter Alexsandra, är 22 år gammal och kommer från Skövde. Har jobbat och rest vartannat sedan jag tog studenten 2011 och nu blir det Santa Barbara och en termin på SBCC till våren, ska bli så himla kul!
Har ni kollat något på boende än? Jag har hört mig för och till slut bestämt mig för Beach City (det stod mellan det och Isla Vista).

Finns det några andra tjejer som vill gå ihop i en grupp på typ fyra personer och hyra en lägenhet på BC (som ligger ca 5 min från skolan) tillsammans? Hyran skulle hamna på 750$ men då ingår allt från el och vatten till underhåll och wi-fi! :)
Tjena Alexsandra! Kul! Då kommer vi ses där för jag fick post för 30 minuter sedan med ett stort kuvert från IBS om att jag blivit accepterad \o/ Jag personligen har låtit IBS ordna bostad åt mig, det skulle bli delad lägenhet antingen 2 eller 4 personers - men jag är ju inte tjej så det kanske inte var nå intressant haha!

Vi ses på skolan iallafall! :)
Härligt! Men då springer vi nog på varandra på Beach City ändå, det är där IBS har lägenheter! :)
9 okt. 2014 10:53
Citerat från Alexsandrahallen:
Citerat från Dennis90i:
Citerat från Alexsandrahallen:
Hej!
Jag heter Alexsandra, är 22 år gammal och kommer från Skövde. Har jobbat och rest vartannat sedan jag tog studenten 2011 och nu blir det Santa Barbara och en termin på SBCC till våren, ska bli så himla kul!
Har ni kollat något på boende än? Jag har hört mig för och till slut bestämt mig för Beach City (det stod mellan det och Isla Vista).

Finns det några andra tjejer som vill gå ihop i en grupp på typ fyra personer och hyra en lägenhet på BC (som ligger ca 5 min från skolan) tillsammans? Hyran skulle hamna på 750$ men då ingår allt från el och vatten till underhåll och wi-fi! :)
Tjena Alexsandra! Kul! Då kommer vi ses där för jag fick post för 30 minuter sedan med ett stort kuvert från IBS om att jag blivit accepterad \o/ Jag personligen har låtit IBS ordna bostad åt mig, det skulle bli delad lägenhet antingen 2 eller 4 personers - men jag är ju inte tjej så det kanske inte var nå intressant haha!

Vi ses på skolan iallafall! :)
Härligt! Men då springer vi nog på varandra på Beach City ändå, det är där IBS har lägenheter! :)
Ah! Sweet :D
9 okt. 2014 14:38
Citerat från Alexsandrahallen:
Hej!
Jag heter Alexsandra, är 22 år gammal och kommer från Skövde. Har jobbat och rest vartannat sedan jag tog studenten 2011 och nu blir det Santa Barbara och en termin på SBCC till våren, ska bli så himla kul!
Har ni kollat något på boende än? Jag har hört mig för och till slut bestämt mig för Beach City (det stod mellan det och Isla Vista).

Finns det några andra tjejer som vill gå ihop i en grupp på typ fyra personer och hyra en lägenhet på BC (som ligger ca 5 min från skolan) tillsammans? Hyran skulle hamna på 750$ men då ingår allt från el och vatten till underhåll och wi-fi! :)
Hej!
Jag är också 22år och tog studenten 2011, bor i Sundsvall. Har kollat på lite olika boende och också fastnat för Beach City. Så det låter bra att gå ihop några stycken och hyra något tillsammans :) Så du får jättegärna skriva till mig på FB, heter Johanna Björnfot och har samma profilbild här som där eller skicka ett mail till (Logga in för att se e-postadress) Så kan vi prata ihop oss lite :)
9 okt. 2014 15:13
Jag har också delad lägenheten från IBS som dom fixar, om någon skulle vilja dela :P
9 okt. 2014 15:19
Beata, hur många lediga platser finns det i den? :) kanske får både jag och Johanna plats? :)
9 okt. 2014 15:22
de gör de säkert! väntar ju dock på de sista beskedet, vilket inte är några probs som kvinnan sa till mig i telefonen iof, busigt! :O. finns på facebook. för fler frågor och funderingar. (y)
9 okt. 2014 16:15
Citerat från Beatabergman:
de gör de säkert! väntar ju dock på de sista beskedet, vilket inte är några probs som kvinnan sa till mig i telefonen iof, busigt! :O. finns på facebook. för fler frågor och funderingar. (y)
Okej, tänkte ifall det kanske var så att IBS redan tilldelar alla roomies från början annars.
Är det du som har en omslagsbild på en LP? :) det går inte att lägga till dig som vän, men jag har skrivit till dig (om det är du vill säga, haha) så kolla i meddelandenappen "annat" så ser du! :)
Av Julls
9 okt. 2014 18:51
Citerat från Johannabjornfot:
Citerat från Alexsandrahallen:
Hej!
Jag heter Alexsandra, är 22 år gammal och kommer från Skövde. Har jobbat och rest vartannat sedan jag tog studenten 2011 och nu blir det Santa Barbara och en termin på SBCC till våren, ska bli så himla kul!
Har ni kollat något på boende än? Jag har hört mig för och till slut bestämt mig för Beach City (det stod mellan det och Isla Vista).

Finns det några andra tjejer som vill gå ihop i en grupp på typ fyra personer och hyra en lägenhet på BC (som ligger ca 5 min från skolan) tillsammans? Hyran skulle hamna på 750$ men då ingår allt från el och vatten till underhåll och wi-fi! :)
Hej!
Jag är också 22år och tog studenten 2011, bor i Sundsvall. Har kollat på lite olika boende och också fastnat för Beach City. Så det låter bra att gå ihop några stycken och hyra något tillsammans :) Så du får jättegärna skriva till mig på FB, heter Johanna Björnfot och har samma profilbild här som där eller skicka ett mail till (Logga in för att se e-postadress) Så kan vi prata ihop oss lite :)
Hej!
Jag är 20, tog studenten 2013, från Kalmar! Ska börjar på sbcc till våren. :) Tycker att beach city verkar bra, så jag skulle också vara intresserad av att gå ihop och hyra något! Heter Julia Lejdel Lundahl på fb, skriv gärna där :)
20 okt. 2014 20:56 (redigerad)
Hej allihopa! jag heter Linnéa och är 21 och har också sökt till santa Barbara city college till vårterminen 2015! och fick precis bekräftat att jag kommer in!! Bor i Stockholm! Lisa, jag gillar också att äta, rätt schysst team :)

heter Linnéa Lindblad på fb, hör av er!
20 okt. 2014 21:03
Kul, grattis linnea! åker du med ibs eller utan? :P
20 okt. 2014 21:09
Citerat från Beatabergman:
Kul, grattis linnea! åker du med ibs eller utan? :P
Jag har bara fått ett bekräftelsemail att jag kommit in, eller vad menar du? haha trög!
20 okt. 2014 21:12
jag kommer få hjälp med kurser och sånt sen, jag gjorde min anmälan via avista :)
20 okt. 2014 21:13
haha ja bara undra ifall du åker med organisationen ibs och redan fixat boende med dom? :)
20 okt. 2014 21:17
Citerat från Beatabergman:
haha ja bara undra ifall du åker med organisationen ibs och redan fixat boende med dom? :)
jaså! haha, neej jag har inget boende än :) så är jätteintresserad om några vill slå ihop sig! :D
Av Kaarmah
20 okt. 2014 21:36
Jag söker också efter boende just nu!! Karmen Kodia på fb, 18 år! Tog studenten i år! :) Ska läsa journalistik på SBCC
20 okt. 2014 21:44
Citerat från Kaarmah:
Jag söker också efter boende just nu!! Karmen Kodia på fb, 18 år! Tog studenten i år! :) Ska läsa journalistik på SBCC
åå vad kul!! :D jag vet inte exakt hur det blir med boende, för Avista sa att jag skulle få hjälp med den delen med sen när allt är klart!! :D
21 okt. 2014 22:28
Hej,
Jag heter Victoria och är 20 år gammal och bor i Stockholm Jag har precis kommit in på SBCC och ska plugga till en Associate Degree i International Business och sen förhoppningsvis plugga vidare till en Bachelors Degree. Jag skulle gärna vilja dela boende med 3-4 andra, killar/tjejer spelar ingen roll. Skulle vara kul att prata med några andra som också ska börja på SBCC nu i vår. :)
Av Kaarmah
21 okt. 2014 22:32
Hej Anna!! Jag ska också plugga Associate Degree och ska kanske blugga vidare om jag trivs och så!JAg börjar också nu till våren! :D
22 okt. 2014 21:53
är det mycket dyrt att plugga vidare efter ett år?
23 okt. 2014 16:25
Hej Beata,
Det är olika kostnader beroende på vad du vill plugga. Själv ska jag läsa till en Associate Degree och avgiften för 15 units är för närvarande 4065 USD, ca 29471 kr per termin så tuition fee blir cirka 120 000 kr för 2 år på SBCC. Därefter kan man transfer till ett University.. och då är tuition fee mycket högre än vad den är på SBCC. Vad hade du tänkt läsa, study abroad, certificate eller till en Associate Degree?
24 okt. 2014 18:26
okej, skulle gärna vilja stanna två år, är de stor skillnad i kostnader? menar om de är värt att stanna två år eller ifall de kostar massa mer så man kommer vara urfattig resten av livet :P hahah
Av Kaarmah
26 okt. 2014 08:38
Hej Alla igen!!

Nu har jag äntligen bokat biljetter!! Åker den 6 Januari från Arlanda?? Någon som vill samåka ner?? :D
27 okt. 2014 12:22
Någon som fått sitt student id? isf hur fick ni de? fått en massa mail och brev men hittar inget om något student id så kan inte logga in och registrera mig för kurser osv. ? :S
Jag har mitt boende från isb den 9 januari om nån vill åka då men annars kan jag åka innan med men behöver en soffa att slagga på tills dess isf hehehe
27 okt. 2014 15:36
Jag tror inte heller jag sett något student id och jag har med sökt med IBS..

Finns en grupp på Fackbook som heter "svenskar på sbcc" kolla in där, många som söker rumskamrater där!
27 okt. 2014 16:45
fick svar om att de kommer ett mail med student id. väntar in de ännu bara. lägg till mig på facebook någon om den vill prata om ta följe eller annat. Beata Bergman :)
27 okt. 2014 17:02
Tjena tjejer!

Jag har också fått det här mailet om att man ska registrera sig för att kunna välja kurser osv - men man kan ju inte göra det eftersom att man inte fått sitt studentID än som Beata nämnde, jag fick ett mail till idag om att man skulle anmäla sig för en sån här "Online tutorial" där de går igenom detta, den första är på torsdag så skrev att jag ville vara med på den så förhoppningsvis får jag veta det då - så ni som söker via IBS bör också ha fått ett sådant mail? :o

/Dennis
9 nov. 2014 15:17
Hej!:)

Jag ska också börja på SBCC , kommer att läsa physical education i 2år , sedan blir det ett transfer för att läsa vidare till sjukgymnast.
Åker i början av Januari 2015 !:D Hör av er till mig pratglad kille som är 20år:)
Heter Ayad Shaker på FB!