San Fransisco - Las Vegas via Yosemite vintertid

Av Bagg
2 sep. 2013 15:20
Tack för länken. 2011 var den fortfarande öppen under den tiden, kan ha tur.. eller så satsar vi på en annan väg.
Några förslag på vägar som är klart öppna under vintern? Skulle vilja se någon nationalpark i alla fall..
Av Hkn
2 sep. 2013 15:39
Hejsan,

i den här gamla diskussionen finns en hel del länkar till olika vägalternativ och boende:

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/basta-nationalpark-i-kalifornien-24317

Jag var där sent i oktober/tidigt i november (minns inte datumet helt exakt). Fördelarna med att åka på vintern är fler, tycker jag. Dels är Yosemite riktigt vackert när det börjat fallat snö men framför allt slipper man trängseln. Dock kan jag inte rekommendera att köra på kaliforniska, slingriga vintervägar med en Mustang-cabriolet. Sådana påhitt är bara korkade. 4WD och gott om tid är att rekommendera.

All the best,

:: hkn ::
2 sep. 2013 15:47
Men visst är det så här, rätta mig om jag har fel Hkn, att när vinterväglag inträtt i området får man inte passera parkvakterna om man inte har snökedjor till bilen. Och sedan när vägen väl är stängd, så får man åka väldigt många mil för att komma runt...
Så det går inte att planera för överfart över passet den tiden på året.

Jag var där den 15/10 2008 och såg nu när jag googlade fram min gamla länk att de stängde den 30:e. Så det var inte med så jättegod marginal vi slank igenom.
Citerat från Hkn:
Hejsan,

i den här gamla diskussionen finns en hel del länkar till olika vägalternativ och boende:

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/basta-nationalpark-i-kalifornien-24317

Jag var där sent i oktober/tidigt i november (minns inte datumet helt exakt). Fördelarna med att åka på vintern är fler, tycker jag. Dels är Yosemite riktigt vackert när det börjat fallat snö men framför allt slipper man trängseln. Dock kan jag inte rekommendera att köra på kaliforniska, slingriga vintervägar med en Mustang-cabriolet. Sådana påhitt är bara korkade. 4WD och gott om tid är att rekommendera.

All the best,

:: hkn ::
Av Hkn
2 sep. 2013 16:54
Citerat från Gunillad:
Men visst är det så här, rätta mig om jag har fel Hkn, att när vinterväglag inträtt i området får man inte passera parkvakterna om man inte har snökedjor till bilen. Och sedan när vägen väl är stängd, så får man åka väldigt många mil för att komma runt...
Så det går inte att planera för överfart över passet den tiden på året.

Jag var där den 15/10 2008 och såg nu när jag googlade fram min gamla länk att de stängde den 30:e. Så det var inte med så jättegod marginal vi slank igenom.
Stämmer bra.

Man måste ha med kedjor – ”You are required by federal law to carry tire chains in your vehicle if entering a designated chain control area, even if your vehicle is equipped with snow tires and/or four-wheel-drive. Chains can become mandatory on any park road at anytime.”

Mig frågade dock ingen om kedjor, men det var också ett bra tag sedan jag var där på mitt höstliga besök. Och Tioga Pass, den vägen har jag aldrig använt in i Yosemite. Har bara kommit från söder och från väster.

Den här länken är bra för att få en uppfattning om väder och annat: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/conditions.htm

Just nu är det som synes skogsbränder som stökar till det. Scrolla ner en bit och du hittar ett halvdussin webbkameror från området (mina favoriter: Half Dome och El Capitan).

All the best,

:: hkn ::
Av Marulk
4 sep. 2013 18:21
just passagen Tioga Pass kan nog bli lite knepig. vi passerade slutet juni i år och då var där fortfarande snö utmed vägen, betänk att du här befinner dig på 3000möh dvs nästan 1000m högre än Kebnekaise.
vägen är fantastiskt vacker o har du tur kanske den är öppen. söker ni övernattning efter Yosemite kan jag varmt rekommendera Mammoth Lake, iofs med tanke på tiden ni reser kan där vara fullbokat eftersom detta är en utpräglad skidort.
precis som Hkn skriver ovan - just nu är väg 120 stängd pga den stora fruktansvärda skogsbranden.
kanske att väg 180 är ett alternativ för er, norr om parken. förmodligen även den en fantastiskt vacker väg.
jag skulle även vilja lägga ett gott ord för Kings Canyon & Sequoia Nat.p, ligger söder om Yosemite
ni kommer få en härlig resa :)