Sal

14 feb. 2014 20:07
Visningar: 3323
Hej!

Vi ska åka till Kap Verde och Sal i mars månad. Hade tänkt att besöka barnhemmet Castelosdosal. Läste någonstanstans att man kunde kontakta barnhemmet innan, för att veta vad de behövde mest. Någon som vet vem man kan ta kontakt med?
Andra tips om ön mottages tacksamt.

Lotta
18 feb. 2014 15:04
jag skulle inte rekommendera att besöka barn hem. (Att skänka material de är i behov av är en annan sak, om det är det ni har tänkt göra?) Turister som besöker barnhem glömmer ofta bort att se situationen ur en vinkel som gynnar barnen och vad som är bäst för dem. rent konkret är ju barnen där för att någon gång bli hämtade, adopterade.

varje turist som utför besök som inte har något med att adoptera barnen resulterar i besvikelse för dem. min personliga åsikt är att besöken och kontakten därmed inte blir så ärliga och ger fel bild. barnen försöker imponera och alla vill vara besökarens favorit för att bli vald och få ett nytt hem. man skall försöka motverka den stereotypa bilden av Afrika inte tvärt om.
19 feb. 2014 17:26
Hej Mariadevitt!

Castelos do Sal är inget barnhem som barnen bor på, vad jag förstår utan en dagverksamhet där man kan lämna kläder/hygienart./ papper, pennor mm. som de ev. behöver. Jobbar som tandsköterska och har möjlighet att ta med tandborstar och tandkräm som jag tänkte att skänka. Sen så kan man ju skänka ev ritmaterial om det behövs, men vad jag fick fram så kunde man ta kontakt med Castelos do Sal för att få reda på mer exakt vad som behövs.
Lillagumman
20 feb. 2014 11:34
Citerat från Mariadevitt:
jag skulle inte rekommendera att besöka barn hem. (Att skänka material de är i behov av är en annan sak, om det är det ni har tänkt göra?) Turister som besöker barnhem glömmer ofta bort att se situationen ur en vinkel som gynnar barnen och vad som är bäst för dem. rent konkret är ju barnen där för att någon gång bli hämtade, adopterade.

varje turist som utför besök som inte har något med att adoptera barnen resulterar i besvikelse för dem. min personliga åsikt är att besöken och kontakten därmed inte blir så ärliga och ger fel bild. barnen försöker imponera och alla vill vara besökarens favorit för att bli vald och få ett nytt hem. man skall försöka motverka den stereotypa bilden av Afrika inte tvärt om.
Flertalet av de barnhem jag besökt har varit just vad någon skrev här i tråden, ett dagcentra/skola för barn till fattiga föräldrar där de även får ett eller två mål mat om dagen. I dessa fall handlar det inte alls om adoption utan om att ge barnen en chans att få lära sig läsa och skriva samt få lite mat och ibland även kläder som deras föräldrar inte har råd att ge dem. De flesta barnen på dessa barnhem är inte föräldralösa och tack vare denna hjälpen kommer de inte heller bli förskjutna utav sina föräldrar. Rent krasst kan man säga att de flesta utav dessa barnhem är i förebyggande syfte.