Säkerhet Manila samt ta sig till Boracay??

Av Botan
26 feb. 2015 13:20
Visningar: 5221
Hej åker till Filippinerna om 2 veckor. Vi kommer stanna 2 nätter i Manila o sedan ta oss till Boracay. Min fråga är: vågar man gå ut ur hotell rummet i Manila? Har bara hört dåliga saker därifrån och att man blir rånad o kidnappad. Har ngn positiv upplevelse därifrån som europeisk turist? Min andra fråga har ngn åkt färja till Catilan o kan berätta om upplevelsen? Sedan ni som redan vart på Boracay. Är det så vackert som alla säger dvs. Kritvita stränder, paradisisk turist ö. En sak till: min pojkvän säger att hans kollega säger att maten är hemsk där. Har ni ätit god mat där? Vad äter man mestadels där?
Tack på förhand
Sofia
26 feb. 2015 15:16
Hej,

Här kommer svar på dina frågor:

Vi kommer stanna 2 nätter i Manila o sedan ta oss till Boracay. Min fråga är: vågar man gå ut ur hotell rummet i Manila?
SVAR: JA det vågar ni om ni reser utan barn. Har ni barn med er så bör ni överväga vilken del av staden ni vill bo i ganska noga. I Filippinerna överlag gillar man turister från Europa. Håll er uppdaterade om rådande säkerhetsläge innan ni transporterar er mellan olika delar i landet bara. Vi har till och med transporterat oss dagtid genom områden i landet med inbördeskrig utan att känna oss allt för otrygga. Vägspärrar är läskiga, men på fullt allvar försöker de flesta parter att "kriga ostört", dvs. som turist märker man mkt lite ens i de regionerna.

Har bara hört dåliga saker därifrån och att man blir rånad o kidnappad. Har ngn positiv upplevelse därifrån som europeisk turist?
SVAR: Det finns egentligen inte så mycket turistigt i just Manilla, där stannar man för att man måste, inte för att man vill vara där (om ni inte vill se hur en sån sorts stad ser ut såklart).

Min andra fråga har ngn åkt färja till Catilan o kan berätta om upplevelsen?
SVAR: JA vi har åkt färja bland annat där. Upplevelsen på alla typer av båtar i Filippinerna kan vara mkt skrämmande om något går fel. Sjösäkerhet är INTE deras bästa gren direkt. Personligen har jag varit mkt nära att dö på en sjööverfart på väg tillbaks till Manilla från Boracay, jag har också träffat ganska många som sett folk dö på liknande överfarter. Åk i dagsljus endast, avstå från att åka om det är för dåligt väder, och lämna båten innan avfärd om det känns för olustigt när ni kliver ombord, men viktigast av allt är det där med väder... Vatten kan vara JÄTTEFARLIGT om det inte behandlas med respekt.

Sedan ni som redan vart på Boracay. Är det så vackert som alla säger dvs. Kritvita stränder, paradisisk turist ö.
SVAR: JA! Jag har varit på de flesta av de ofta omnämnda stränderna på jordklotet (låter kanske sjukt, men sant), Boracay är absolut en av de bästa i toppen av listan.

En sak till: min pojkvän säger att hans kollega säger att maten är hemsk där. Har ni ätit god mat där? Vad äter man mestadels där?
SVAR: Grillspett med ris är nog vanligast. Maten är inte värre/bättre där än någon annan stans i Filippinerna. Vi gillade den, men å andra sidan så gillar vi grillat kött och ris.

Filippinerna är ett högriskland, var noga med säkerheten men kom också ihåg att njuta av en magisk kultur.
Av Botan
26 feb. 2015 16:13
Tack för ditt svar. Vi reser utan barn. Ska man vara försiktig i Manila med att gå runt med mobilen och kameran eller vågar man tex. gå runt och fotografera? Vi har bokat via resebyrå en paket resa med färja från Batangas. Har du varit i Mars månad i Fillippinerna? Brukar vattnet vara lungt då eller kommer det även stormar och stora vågor även den tiden på året? Vi undrar även vad du menar med sjööverfart? Menar du sträckan mellan punkt A o B? Överväger att flyga till Cebu men flygen har ju inte jätte bra säkerhet dom heller. En fråga till när jag ändå skriver: anser du att Boracay är trygg ö? Jag menar det är väl mestadels turister där så det måste väl vara ganska säkert?
Jo vi hoppas att Boracay är värd resan. Stannar på väg till Fillippinerna i Dubai så Manila är endast i väntan på hemgång. Säkerligen trevligare än Manila.
Mvh Sofia
26 feb. 2015 16:28
Ska man vara försiktig i Manila med att gå runt med mobilen och kameran eller vågar man tex. gå runt och fotografera?
SVAR: Man kan såklart ha otur var man än är i världen, men enligt mig känns rånrisken inte högre i bra delar av Manilla än i andra städer i världen.

Vi har bokat via resebyrå en paket resa med färja från Batangas. Har du varit i Mars månad i Fillippinerna?
SVAR: NEJ, januari&februari endast.

Brukar vattnet vara lungt då eller kommer det även stormar och stora vågor även den tiden på året?
SVAR: Kolla på väderleksrapporter av västerländsk standard. Det blir lite besvärligt om jag som privatperson i Sverige ska tycka si eller så om vädret när det i sig innebär en direkt livsfara om det är fel.

Vi undrar även vad du menar med sjööverfart? Menar du sträckan mellan punkt A o B?
SVAR: JA.

Överväger att flyga till Cebu men flygen har ju inte jätte bra säkerhet dom heller. E
SVAR: Flygtrafik har statistiskt sett mindre olyckor än båttrafik i den delen av världen. Boka med rätt båt och rätt resebolag så kommer det säkert gå bra.

n fråga till när jag ändå skriver: anser du att Boracay är trygg ö? Jag menar det är väl mestadels turister där så det måste väl vara ganska säkert?
SVAR: Svenska Ambassaden uppmanar till allmän försiktighet och uppmärksamhet vid resor i landet. Detta gäller särskilt på ställen där många västerlänningar och lokalbefolkning uppehåller sig, samt vid bruk av offentliga transportmedel.

Läs informationen på följande länk innan ni reser in i landet.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Reseinformation/Reseinformation-Filippinerna-sys/

Jo vi hoppas att Boracay är värd resan. Stannar på väg till Fillippinerna i Dubai så Manila är endast i väntan på hemgång. Säkerligen trevligare än Manila.
SVAR: Jo då det kan jag (trots att jag aldrig varit i Dubai) nästan garantera att ni kommer tycka.

Filippinerna är magiskt och underbart, men som sagt, säkerheten ansvarar NI SJÄLVA för, dvs. lita ALDRIG på de lokala och deras omdömen när det kommer till potentiellt livsfarliga situationer.
Av Suss58
26 feb. 2015 17:16
Hej

Kom hem från Filipinerna för 1 vecka sedan efter vistelse på 3 veckor. Tyvärr, Boracay ser INTE ut som bilderna du ser på Google... "locals" sa att det var så för 10-15 år sedan, Det byggs överallt. Det är som var som helst, White sand - javisst - men det finns överallt.. Vi bodde på 2 olika delar av White sand, dels mellan station 1 och 2, och sedan mellan 2 och 3. Mycket folk, mycket försäljare som tjatar hål i huvudet på en. Samma kostnadsläge som i Sverige i princip. Ett ordinärt rum kostar 800-900 kr /natt- till 99% utan frukost.. Maten kostar minst 350 pesos (ca 70 skr) Trots att det står i nya artiklar att kostnadsläget där är 40 % mot hemma. Fel. Vi var 2 vuxna med våra 2 vuxna ungdomar, 25 & 29 år. Vi var inte imponerade av maten heller. Tyvärr har din pojkväns kollega rätt. Hamburgare, pasta, pizza, och pommes frites och nån köttgryta. Ingen god asiatisk mat alls. (jag åt grekisk sallad! som var god på Jammers) Vi tyckte samtliga att Thailand är både bättre och billigare. Du kan röra dig mer mellan öar och andra ställen. Är du på Boracay, så är du på Boracay. Inte mycket att se - en utsiktsplatå, en kitesurfingbeach, snorkeltur som var sådär - inte så fina fiskar eller mångfald. Såg inga sjöstjärnor eller sjögurkor, 2 Nemosar, och några grå tråkiga..
Vi var även på ön Carabao ovanför Boracay 5 dagar- öde och inte de fina stränderna heller. Vi var inte i Manilla utan bodde på Microtel by wyndham, 10 minuter från flygplatsen, och 5 min från Mall of Asia. Galet stort köpcentra. Vi flög till Kalibo Airport, det gick jättebra, 1½ tim med bil/buss till Catiklan. Kanske Palawan är bättre att åka till? Hoppas jag inte förtog din glädje, men det är lång väg att resa, var dyrt och inte som man tänkt sig - då blir det en stor besvikelse. Vi kommer inte att åka tillbaka till Filipinerna.
26 feb. 2015 18:34
Det är 8-9 år sen jag var där, så hur stranden ser ut idag vet jag absolut inte.
Av Botan
26 feb. 2015 18:37
Åh tack för era svar. Det uppskattas att ni är ärliga om både säkerheten runt om i landet och att Boracay inte är som det en gång var. Vill gärna höra alla vinklar av Boracay. Vi valde mellan att åka till Dubai/filippinerna mot att åka till Sheychellerna. Trodde det skulle vara finare på Boracay än där. Vi får väl se, har mina aningar varför jag skrev detta inlägg. Vi kommer i alla fall att bo på La carmela de Boracay och Discovery shore på Boracay. Råkar ngn av er eller ngn annan ha varit eller sett hotellen och kan uttala sig om dem? Resan blev fruktansvärt dyr, låååååångt över vår budget. Tror dock man kan få billigare om man bokar själv. Så förstår att det inte är så billigt där men liknande priser som i sverige lät inte så kul. I efterhand skulle vi kanske hellre ha valt palawan/El nido.
Av Botan
26 feb. 2015 18:38
Vad trist om ön blivit sämre på bara några år :/
Av Suss58
26 feb. 2015 20:38
Glömde skriva - boka en eller två nätter innan, gå runt och kolla där sedan. Finns massor av hotell och det är ju inte peak season nu. Så ni kommer att hitta något ni tycker är bra. Kolla in Seabird international vid station 2 och nära D Mall. Rätt ok hotell där man kan sitta ute och frukost ingår! Jag skrev en recention på Tripadvisor om dem.
Av Botan
6 apr. 2015 16:20
Hej
Hemkommen nu från vår resa. Måste säga Suss håller med dig 110%. Kommer aldrig mer åka dit. Rent av vantrivdes o längtade hem. Fillipinska strandförsäljarna lurade oss på sjukt mkt pengar o skrik efter en sir, man boat tour, massage, Island hopping? Har ALDRIG i mitt livsett så EXTREMT mkt turister som det var på white beach. ALDRIG. stället håller på gå under. Ön byggs sönder. White beach? Öh inte som Maldiverna i alla fall. Boracay? Nej tack. P.s vår färje färd gick bra. Vi hade tur. Inte en enda våg på hela natten :)
Av Php
27 maj 2015 19:33
Åker man till Boracay idag så ska man veta att det är ett turistställe. Lite beroende på vilken tid på året man åker finns det allt från mycket folk till mindre så upplevelsen kan kanske variera.
Försäljare som vill sälja, absolut. Jag väljer att ignorera om man inte vill köpa nåt, det brukar funka för det mesta.. White Beach är i alla fall väldigt barnvänlig, långgrunt & bred fin strand. Sen finns flera andra lugnare stränder runtom ön, Diniwid & Puka Shell är fina & betydligt lugnare..
De flesta åker nog inte till Boracay för att dyka då tet finns mycket bättre ställen, dyker dock inte själv men det är vad alla säger.
Självklart är upplevelsen olika för alla & även vart du rest innan spelar säkert stor roll.
Att hitta boenden för runt 500:- är inga problem, finns i alla prisklasser om man kikar runt. Priserna höjs vid jul/nyår & kinesiska nyåret.
Lite synd dock är att kronan står sig väldigt dåligt just nu mot peson. 1sek=5,3peso, när vi var där senast januari 2014 fick vi över 7 peso för 1sek..

Själv tycker jag & familjen om Boracay & har varit där 3 gånger med några år emellan, men vi åker alltid till flera ställen & är borta ca 6 veckor. Vi var där 10 dagar senast & hade lätt kunnat stanna ett tag till..
Men vår favorit hittills måste vara Palawan/El Nido, magiskt vackert! :)

Men nästa resa blir det nog några andra ställen, finns så många fina platser att besöka! :)