Saigon-Phu Quoc. Visum. Tips om södra.

8 okt. 2013 18:01
Visningar: 1867
Skulle vilja ha tips om hur man tar sig smidigast och billigast från Saigon-Phu Quoc? Är det flyg man ska ta, eller kan man ta sig dit på annat sätt?
Tänkte spendera den mesta tiden i den södra delen av Vietnam och ta gärna emot tips om andra fina ställen där runt om som man inte ska missa.
Hade gärna åkt upp till den norra delen och Halong Bay, men vet inte riktigt hur mycket vi hinner med.
Vi kommer som sagt landa i Saigon från Manila, eftersom att vi inte har bokat resan ännu och väljer mellan att lada i Saigon eller Hanoi. Vi kommer spendera ca 3 veckor i den södra delen så måste Saigon vara det bästa?

Har även försökt läsa mig till hur vi gör med visum, tycker det verka krångligt. Är det någon som vet hur vi löser det på bästa sätt? om någon har en länk till detta så får ni gärna skicka det.
Att fixa det där nere vill vi nog inte, vill ha det löst innan vi är där.
8 okt. 2013 18:43
Haha, vi pratades just vid i din andra tråd (om Thailand). Jag ska själv till Ho Chi Minh/Saigon och Phu Quoc i vinter. Faktiskt inte valt färdsätt utan väntar nog tills vi är på plats. Jag ville också upp till Halong Bay samt se risodlingarna i norr, men jag resonerade också som så, att det hinner vi inte med.

Visum behöver vi inte, då vi endast stannar i 2 veckor. Minsta ned tiden med en vecka, är ett hett tips, om du vill slippa ansöka om visum.

När reser ni ned dit? Man kanske kan hyra en bil tillsammans om vi är där samtidigt. Jag har bokat ett par nätters boende i Saigon under våra första och sista nätter i landet. Vi har även bokat 4 nätter på Phu Quoc. Lämnade 3-4 dagar öppna för att se lite mer av landet på sträckan mellan Phu Quoc och Saigon (Mekongdeltat t.ex). Så då tänkte vi bara luffa runt och ta in på nytt boende varje natt i princip under 3 nätter.
8 okt. 2013 19:09
Va kul! :) Vi kommer att vara där i mitten av mars som det ser ut nu, har inte bokat resan ännu, kollar efter dom bästa alternativen.
Tanken har slagit oss, att korta ner tiden, men vi ska till Thailand efter Vietnam och vill inte ha så mycket tid där. Har du några erfarenheter om visum annars?
Vi hade tänkt 2 nätter i Saigon och sen ta oss vidare. Ska iaf till Phu Quoc, hur tar man sig dit smidigast? Vad betalar ni för ert boende?
Citerat från Amandanaesman:
Haha, vi pratades just vid i din andra tråd (om Thailand). Jag ska själv till Ho Chi Minh/Saigon och Phu Quoc i vinter. Faktiskt inte valt färdsätt utan väntar nog tills vi är på plats. Jag ville också upp till Halong Bay samt se risodlingarna i norr, men jag resonerade också som så, att det hinner vi inte med.

Visum behöver vi inte, då vi endast stannar i 2 veckor. Minsta ned tiden med en vecka, är ett hett tips, om du vill slippa ansöka om visum.

När reser ni ned dit? Man kanske kan hyra en bil tillsammans om vi är där samtidigt. Jag har bokat ett par nätters boende i Saigon under våra första och sista nätter i landet. Vi har även bokat 4 nätter på Phu Quoc. Lämnade 3-4 dagar öppna för att se lite mer av landet på sträckan mellan Phu Quoc och Saigon (Mekongdeltat t.ex). Så då tänkte vi bara luffa runt och ta in på nytt boende varje natt i princip under 3 nätter.
8 okt. 2013 19:19
Har sökt visum till andra länder, och det är ju väldigt olika beroende på vilket land man ska till. Vet inte hur det är med visum till Vietnam eftersom vi slipper det.

Vi betalar ca 20 usd per natt (130 kr typ).

Definitivt södra Vietnam, ja. I norr är det nog relativt svalt i mars fortfarande. När vi reser är det väldigt kallt i norra Vietnam.

Smidigast är väl flyg till Phu Quoc men vi tar nog buss.

Nu ska jag logga av, men hoppas du fick lite hjälp i alla fall.
8 okt. 2013 19:37
Har förstått att det är smidigast med flyg, tror du man ska boka det innan eller kan man gör det i Saigon? bussen är ju också ett alternativ:)

Har fått mycket hjälp, tack!
Citerat från Amandanaesman:
Har sökt visum till andra länder, och det är ju väldigt olika beroende på vilket land man ska till. Vet inte hur det är med visum till Vietnam eftersom vi slipper det.

Vi betalar ca 20 usd per natt (130 kr typ).

Definitivt södra Vietnam, ja. I norr är det nog relativt svalt i mars fortfarande. När vi reser är det väldigt kallt i norra Vietnam.

Smidigast är väl flyg till Phu Quoc men vi tar nog buss.

Nu ska jag logga av, men hoppas du fick lite hjälp i alla fall.
Av Hille2
8 okt. 2013 22:40
Citerat från Madelenef:
Har förstått att det är smidigast med flyg, tror du man ska boka det innan eller kan man gör det i Saigon? bussen är ju också ett alternativ:)

Har fått mycket hjälp, tack!
Citerat från Amandanaesman:
Har sökt visum till andra länder, och det är ju väldigt olika beroende på vilket land man ska till. Vet inte hur det är med visum till Vietnam eftersom vi slipper det.

Vi betalar ca 20 usd per natt (130 kr typ).

Definitivt södra Vietnam, ja. I norr är det nog relativt svalt i mars fortfarande. När vi reser är det väldigt kallt i norra Vietnam.

Smidigast är väl flyg till Phu Quoc men vi tar nog buss.

Nu ska jag logga av, men hoppas du fick lite hjälp i alla fall.
Jag är ingen förespråkare av flyg men när det gäller Ho Chi Minh-Phu Quoc kan man lika gärna flyga. Det är billigt och prisskillnaden blir inte så stor. Boka i förväg för bästa pris på Vietnam Airlines egen hemsida.
http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/home?lang=en&country=vietnam&country_code=VN

Visum till Vietnam kan man söka per post hos den Vietnamesiska ambassaden i Stockholm. Kostade ca 500 SEK sist jag sökte (i fjol)
8 okt. 2013 23:00
Är prisskillnaden stor om man skulle boka på plats i tex Saigon? vet inte riktigt hur många dagar vi hade tänkt att ta i Saigon när vi kommer ner.

Hur går man till vägar då? hittade en sida (http://www.vietnamemb.se/en/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=53) men står inget om pris och betalning. Hur gjorde du?
Citerat från Hille2:
Citerat från Madelenef:
Har förstått att det är smidigast med flyg, tror du man ska boka det innan eller kan man gör det i Saigon? bussen är ju också ett alternativ:)

Har fått mycket hjälp, tack!
Citerat från Amandanaesman:
Har sökt visum till andra länder, och det är ju väldigt olika beroende på vilket land man ska till. Vet inte hur det är med visum till Vietnam eftersom vi slipper det.

Vi betalar ca 20 usd per natt (130 kr typ).

Definitivt södra Vietnam, ja. I norr är det nog relativt svalt i mars fortfarande. När vi reser är det väldigt kallt i norra Vietnam.

Smidigast är väl flyg till Phu Quoc men vi tar nog buss.

Nu ska jag logga av, men hoppas du fick lite hjälp i alla fall.
Jag är ingen förespråkare av flyg men när det gäller Ho Chi Minh-Phu Quoc kan man lika gärna flyga. Det är billigt och prisskillnaden blir inte så stor. Boka i förväg för bästa pris på Vietnam Airlines egen hemsida.
http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/home?lang=en&country=vietnam&country_code=VN

Visum till Vietnam kan man söka per post hos den Vietnamesiska ambassaden i Stockholm. Kostade ca 500 SEK sist jag sökte (i fjol)
Av Hille2
9 okt. 2013 06:51
Maila/ring dem och fråga om vad det kostar, det får man göra varje gång, vet inte varför de inte lägger ut det på hemsidan. Obs på engelska!
Man skickar ansökan, pengar och pass i ett rekommenderat brev tillsammans med ett frankerat(också det rekommenderat) kuvert med sitt namn och adress på.
9 okt. 2013 13:55
Tack för hjälpen!
Citerat från Hille2:
Maila/ring dem och fråga om vad det kostar, det får man göra varje gång, vet inte varför de inte lägger ut det på hemsidan. Obs på engelska!
Man skickar ansökan, pengar och pass i ett rekommenderat brev tillsammans med ett frankerat(också det rekommenderat) kuvert med sitt namn och adress på.
Av My53
11 okt. 2013 18:21
Flyget är jättebilligt om man är ute tidigt. Missa inte att gå över floden o kolla på den lokala marknaden. I huvudorten. Jättehäftigt! Vi hyrde scooter o det var verkligen intressant. Kom till ställen där man inte såg en turist. Sedan är det ljuvligt med kvällarna på strandmatställena med vågorna skvalpandes o lyktor o goda drinkar. Jag skulle gärna återvända.