Saigon, phu quoc och kambodja

Av 1agape
30 juli 2016 14:35
Visningar: 2582
Hej!
Flyger i slutet på december till Saigon, för att därefter spendera två veckor i Phu Quoc. Tar tacksamt emot alla möjliga tips om vad jag inte får missa på ön. Mest ute efter avkoppling, men vill givetvis se så mycket som möjligt.
Sedan tänkte jag ta mig vidare till Kambodja och har förstått att det inte finns en båtväg. Hur tar jag mig dit smidigast? Har två veckor att spendera i Kambodja och har inte bokat boende m.m. e det lätt att boka det när man väl är på plats? Det enda måste jag har i Kambodja är Angkor Vat.. andra måsten?
Tar tacksamt emot alla tips ni har att bidra med.
30 juli 2016 16:01
Kan ge dig tips om Kambodja.
Boende behöver du inte boka i förväg, finns hur mycket som helst. Möjligen med undantag av Koh rong över jul och nyår, men som jag förstår det är det inte då du är i Kambodja?
Tips för Angkor Wat-omårdet, vilka tempel som är sevärda osv hittar du här:
http://4000mil.se/index.php/hur-man-gor-templen-i-angkor-wat/

Mer om Kambodja, bla Koh Rong här:
http://4000mil.se/index.php/bangkok-kambodja/

Och till sist lite välbehövliga tips om de vanligaste scamsen här:
http://4000mil.se/index.php/5-scams-du-bor-kanna-till-innan-du-aker-till-sydostasien/
31 juli 2016 10:08
Jag var i Kambodja 2013 och något som jag gillade i Phnom Penh var att gå till Night Market och äta middag. En del av marknaden är som ett litet torg med små stånd där de wookar ihop det du vill ha till middag. Där fanns allt möjligt. Med dryck tror jag det kostade 3-4 dollar för en måltid (2013). Sedan äter man det på stora mattor som är varma. Jättemysigt. Efteråt kan man ju då välja om man vill gå på marknad och kanske få en massage eller ge sig ut i vimlet på någon av barerna runt hörnet.

I övrigt om Kambodja (och antagligen även Vietnam) tipsar jag om att läsa på ganska mycket om landets historia. Röda Khmererna osv. Det var bra att ha kunskap i ryggsäcken när man besökte t.ex. Killing Fields eller S21.

Besökte SOS Barnbyar i PP, lämnade en fotboll och lekte med barnen. Det rekomenderar jag om man har möjlighet. Besökte även ett annat barnhem där de var lite äldre. Då spelade vi Volleyboll med ungdomarna i timmar.

Funderar själv på att åka till Vietnam i höst!

Lycka till.
Av 1agape
1 aug. 2016 12:17
Tusen tack kära Gunilla!
Ovärdeliga tips!, Ska läsa igenom alla dina länkar, tusentals tack!!!
Av 1agape
1 aug. 2016 12:19
Citerat från Etjernberg:
Jag var i Kambodja 2013 och något som jag gillade i Phnom Penh var att gå till Night Market och äta middag. En del av marknaden är som ett litet torg med små stånd där de wookar ihop det du vill ha till middag. Där fanns allt möjligt. Med dryck tror jag det kostade 3-4 dollar för en måltid (2013). Sedan äter man det på stora mattor som är varma. Jättemysigt. Efteråt kan man ju då välja om man vill gå på marknad och kanske få en massage eller ge sig ut i vimlet på någon av barerna runt hörnet.

I övrigt om Kambodja (och antagligen även Vietnam) tipsar jag om att läsa på ganska mycket om landets historia. Röda Khmererna osv. Det var bra att ha kunskap i ryggsäcken när man besökte t.ex. Killing Fields eller S21.

Besökte SOS Barnbyar i PP, lämnade en fotboll och lekte med barnen. Det rekomenderar jag om man har möjlighet. Besökte även ett annat barnhem där de var lite äldre. Då spelade vi Volleyboll med ungdomarna i timmar.

Funderar själv på att åka till Vietnam i höst!

Lycka till.
Åh vilka underbara tips! Barnbyar måste vi defintivit besöka! Grymt bra tips, När åker du dit?
Vart i vietnamn åker du till ?
tusen tusen tack för dina fina tips!
7 okt. 2016 18:26
Hej,

Jag besökte Phu Quoc 2014 om jag minns rätt.

Mina bästa minnen från den semestern var att hyra en moped och ta långa utflykter på ön, det finns så fina platser och stränder runt omkring som du inte når till fots eller om du stannar i samhället.

Hyr en moppe och upptäck! P.s. finns ganska få bilar på ön så det är väldigt lite trafik vilket är nice.

Av 1agape
7 okt. 2016 23:03
Citerat från Perdeluxe:
Hej,

Jag besökte Phu Quoc 2014 om jag minns rätt.

Mina bästa minnen från den semestern var att hyra en moped och ta långa utflykter på ön, det finns så fina platser och stränder runt omkring som du inte når till fots eller om du stannar i samhället.

Hyr en moppe och upptäck! P.s. finns ganska få bilar på ön så det är väldigt lite trafik vilket är nice.
Tusen tack för detta tips! Får jag definitivt göra:) // nahide
26 nov. 2016 07:18
Båtväg till Kambodja har du på mekong floden. Tar cirka 2 dagar med båt. Men en fin tur i sig att få med mekong delta och flod på resan. Bara att snacka med en av måånga reseagenter så kan de i stort sett ordna allt man ber om.