Safariresa till Kenya eller Tanzania.

Av Tommy
27 mars 2013 07:29
Visningar: 4385
Hej!
Vi är ett par som ska fira vårt silverbröllop med en resa någonstans i Afrika. Som det ser ut just nu lutar det mot att åka på en safariresa till Kenya eller Tanzania. Men vi är öppna för andra förslag med.

Vi har hittat några paketresor som har varit helt ok men funderar nu istället på att skräddarsy vår egen resa. (Men vi tackar inte nej till förslag på olika resebolag heller). Dels för att få ner priset lite och för att kunna få bestämma helt själva exakt vad vi vill göra. Bara ta godbitarna helt enkelt ;) Men vi har inte varit i den delen av Afrika förut och vi blir väldigt glada om vi kan få tips från er :).

Tanken är att vi ska åka i mitten av juli. Om vi har förstått det rätt så är det högsäsong(?) och därför undrar vi hur lätt är det att få tag på en lokal guide på plats? Vet ni om de populäraste nationalparkerna brukar vara fullbokade långt innan? Vilken stad ska man flyga till? Känns snopet om man man måste åka långt för att komma dit.

De krav vi har på vår resa är att få åka på safari, vara med om lite äventyr men att det samtidigt inte får vara allt för primitivt. Alltså, inte sova direkt på marken eller i tält och det ska finnas tillgång till toalett. Det vi tänkt är att åka på en resa som kostar högst 20.000 per person.

Alla svar är välkomna! :)
27 mars 2013 09:32
Vi åkte till Mombasa men tyvärr var läget lite illa där då man knappt kunde gå utanför hotellområdet utan beväpnade vakter. men i och för sig så var vårt hotell Travellers Beach mycket trevligt hotell precis vid havet och hade härligt poolområde och väldigt god mat och service.
Lite trist med att nästan vara ”instängd” men det gick bra för på grund av det härliga hotellet som var stort och mycket bekvämt.
Men naturligtvis åkte vi på en kort safari till Tsavo Nationalpark http://www.savannen.com/tsavo.shtml
Där kunde jag först inte begripa vad det var för ett slags djur som sprang omkring på sina korts små ben i baren. Den var jättesöt och såg ut som en igelkott utan taggar eller nåt sånt…
Sen visade det sig att det var en s.k. Klippgrävling eller Hyrax som faktiskt är släkt med elefanten, vilket låter helt galet. Men så är det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyraxar
I alla fall på denna lodgen kunde man också gå ner till en bunker där man kom väldigt nära vilda elefanter som kom till sitt vattenhåll. Vi stod bara ett par meter ifrån dem och tittade på dem från vår lilla glugg i den här bunkern under jord.
Vi såg många djur och det var mycket spännande och vi var faktiskt nöjda med en dag för vi hann uppleva en hel del.
Ni kanske är ute efter att bo och vistas helt på en lodge men det var i alla fall lite tips från Kenya.
Förövrigt har jag en vän som varit på samma hotell 14 ggr eller mer nu skulle jag tro och hon är idag närmare 80 år. Så det är omtyckt av både yngre och äldre.
Mvh Eva
27 mars 2013 10:41
Tror det blir svårt att hitta en skräddarsydd safariresa på 1 vecka på lodger för under 20 000 kr per person, sen tillkommer flyget oxå, sen vet jag inte om ni vill kombinera med bad vid kusten? safari är dyrt! dock skall Kenya vara billigare än Tanzania. Men Kenya (Masai Mara) lär vara bra i slutet av juli-augusti.
Vi köpte safaripaketet via Dahls safari i december/januari dock till Tanzania, skräddarsydd, toppenbra med kostsamt förstås.
Av Hkn
27 mars 2013 10:44
Hej Tommy,

en fråga innan jag försöker ge något mer substantiellt svar:
Eftersom flygpriserna drar uppåt i sommaren, så gissar jag att dina 20000 är exklusive flyg?

Har ni inte bokat ännu så drar flygpriserna nu i juli gärna iväg en bra bit över 10000 per person till exempelvis Kilimanjaro Airport i Tanzania (det absolut smidigaste sättet om ni snabbt vill komma ut på safari).

All the best,

:: håkan ::
Av Basta
27 mars 2013 11:47
Den bästa safarin finns i Tanzania. Att skräddarsy sin egen resa är inte svårt och blir ofta billigare och bättre än paketresorna. Det krävs dock lite efterforskning för att reda sig i djungeln av utbud. Ett utomordentligt redskap i detta är tripadvisor.com diskussionsforum om Tanzania. Där hittar man tips och råd från mycket erfarna resenärer och även bofasta. (OBS! man måste välja den engelskspråkiga ingången --> more --> travel forum). Angående boendet kan man välja mellan tält, tented camp och lodge. Tented camp innebär bekväma tält, med säng, toa och dusch mitt i bushen.
Då man köper färdiga paketresor ska man vara uppmärksam på antalet angivna safaridagar, ofta räknas ankomstdag och vilodag in, och vips har man 7 dagars safari, som egentligen bara är 5 dagar.

Vi valde att boka vår safari med Base Camp Tanzania, en lokal arrangör. Vi besökte Tarangire, Ngorongoro och Serengeti. Vi åkte under den dyraste tiden (jul) och betalde ca 20000 kr/pers för 8 dagars safari och då ingick även flyg från Serengeti till Zanzibar. Allt fungerade perfekt, vår guide var oerhört kunnig och vi var mycket nöjda. Vi flög till Kilimanjaro och blev upphämtade av arrangören.

Som sagts tidigare är det högsäsong och det kan bli svårt att få tag på safariarrangör och lämpligt boende. Många bokar sin resa ett år i förväg för att få exakt det man vill ha. Men det går ju alltid att maila till en handfull arrangörer och höra sig för.

Lycka till!
Av Hkn
27 mars 2013 12:28
Några extra tankar:

Ytterligare en sak slog mig: Tänkte ni åka i juli i år? Då är det bråttom
(håller själv på att försöka organisera en safari till sent i juli och jag vet EXAKT hur sent ute jag är).

• Flygpriserna är nu uppe i det dubbla mot när jag åkte till Tanzania i februari – runt 15000 för flyg mellan Stockholm och Kili Airport nära Arusha.

• Jag skulle åka till Tanzania eftersom det är lättillgängligt; safarinäringen är relativt väl utbyggd och prisnivåerna anständiga.
Kenya har som bekant precis haft ett val och man gnäller fortfarande över valresultatet. Det påverkar sällan situationen i safariparkerna, men kan stöka till det på många andra sätt. Dessutom känns det sällan särskilt upplyftande att resa i ett land där det pågår oroligheter.
Sydafrika och Botswana håller en generellt högre prisnivå (i synnerhet Botswana där lyx och småskalighet är legio).
Bubblare är Zambia (prisnivå: medel) och Zimbabwe, som kommer mycket stort som safariland – jag skulle mer än gärna åka dit. Namibia verkar helt fantastiskt, men flygförbindelserna dit är allt annat än smidiga om man är sent ute.

• Början av juli är normalt den allra värsta tiden då många amerikaner tar semester kring 4th of July. Den turistströmmen påverkar safaribranschen. Ordentligt. Priserna hålls dock uppe under hela juli och en bra bit in på hösten; ofta till oktober.

• Givet att man tuggar i sig att det är högsäsong och är beredd att betala för det, så är nästa problem att få plats – åtminstone om ni tänkt att åka 2013. Flighter till Kilimanjaro Airport och Nairobi går fortfarande att få tag på om ni bara är två.
• Lodgerna däremot är en annan femma. De bättre lodgerna har ofta väldigt få platser (i synnerhet tented lodges) och de stora (men lite mindre flådiga) lodgerna bokas upp i bulk av större operatörer.
Att ägna sig åt cherry picking och bara ta godbitarna är mycket, mycket svårt. Skulle nästan säga att det handlar om att ta det som bjuds = är ledigt.

• Ni skissar av allt att döma på en private safari – vilket är det vanligaste sättet att resa om ni inte åker i en större grupp.
Ni kommer gissningsvis att boka med en turoperatör som tillhandahåller en guide med jeep som både leder djurskådningen, är transportchef, chaufför och allmän fixare.
Lodgerna tillhandahåller boende och mat. Mycket få lodger i Tanzania och Kenya har egna guider om de inte befinner sig i det allra, allra översta prissegmentet.

• Ni vill inte åka på paketresa, men ändå kommer det att bli ett slags paket, även om innehållet är anpassat efter era önskemål. Det är också det smidigaste sättet att lösa turen på.
Att köra på egen hand och boka lodgerna själv kommer vare sig att bli billigare eller enklare. Dessutom är en bra guide guld värd när det gäller att hitta djur.

Så. Där satt den. Hoppas det hjälper lite. Och... ska ni åka i år, var beredda på att behöva skruva upp budgeten ett par snäpp, oavsett boendealternativ och reslängd. Allt jag sett av flygpriserna för denna sommar talar för det. Tyvärr.

hälsar

:: hkn ::
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hkn
27 mars 2013 18:36
Var snäll och läs vad de frågar efter, Anteee...

De vill ha en safari som kostar högst 20.000 kronor per person. Även om fler än jag har förvarnat om att det kan vara läge att höja budgeten ett par snäpp, så stupar en safari i Namibia sommaren 2013 på några praktiska faktorer, hur spektakulärt och magiskt det än är.

För att ta några av de enklare:
• Antalet flygavgångar är duktigt begränsat – och restiderna klockar in på runt ett dygn i båda riktningarna, ofta via Johannesburg. Flygpriserna äter dessutom en stor del av budgeten.
• Är budgeten tight så är lång tid på resmålet inte en framgångsfaktor, om du inte vill sova i hönshus (och vem vill det på sin bröllopsresa?).
• Av samma skäl är det läge att undvika långa förflyttningar. För att ta en av de enklare – hur långt är det till Etosha från Windhoek? 40 mil? Från Etosha till Sossusvlei borde det vara drygt 70 mil.

Tro mig, jag har stor sympati för din entusiasm för Namibia. Och det skär i mig att jag själv inte kommit dit ännu, men – som tips till Tommys silverbröllopsresa är det inte klockrent, dessvärre.

Best,

:: hkn ::

PS. Och – utan att göra några jämförelser i övrigt; exakt de djur du nämner gjorde sig synliga i de simpla svennebananparkerna runt the Northern Loop i Tanzania nu senast...
27 mars 2013 18:49
Tanzania är fantastiskt !!! tro inget annat! vad djurbeskådning och vacker och skiftande natur, masaifolk och dess kultur anbelangar så är det full pott !
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hkn
27 mars 2013 19:23
Citerat från anteee:
Du gör utan problem en lodgesafari i Etosha på 40 000kr för två personer.

Du kommer till och med att få pengar över.

för dem kan du åka till Swakopmund. Ta in på fint hotell och göra utflykt för att se valar, delfiner, Pelikaner, Sälar mm mm. Och även besöka den fantastiska Namib Naukluftöknen där surrealistiska scenarier om Oryxantiloper och Springbockar i sanddynorna kommer att utspela sig.

Inga problem att göra detta för 40k
Jag är fantastiskt glad att ha fel, när det gäller priset till Namibia, speciellt om det skulle visa sig vara lägre än vad jag lyckats skaka fram so far...

men bara för att få bilden lite mer tydlig i konturerna:

• Har du verkligen räknat in flyget? I juli?
• Vilken nivå håller lodgerna?
• Magkänslan blir att det blir en jakligt kort resa för 40k, eller?

Best,

:: hkn ::
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hkn
27 mars 2013 20:41
Citerat från anteee:
Jag flög för 8000kr i Juli förra sommaren.

Snabbt och smidigt med Air Berlin.

Nivån på Lodgerna såg ut att vara helt okey om vi pratar om de tre olika som finnes inne i parken.

Såhär såg standarden på Halali-lodgerna ut.

http://www.naturalworldsafaris.com/~/media/Images/Destinations/Africa%20and%20Indian%20Ocean/Namibia/Accommodation/Halali%20Rest%20Camp/Halali%20Rest%20Camp%20Namibia%20Double_Room_fs.jpg

Sen finns det ju olika graderingar även här. allt från enkla rum till Honeymoonsuite.

Om vi snackar lodger strax utanför parken så är det världsklass. Här finns boenden från ett par hundralappar till upp mot 10 000kr/natten om nån skulle tycka det vore aktuellt :)
Inga problem att hitta den standard man själv känner sig nöjd med och är beredd att betala.

Lodgerna i parken kostar ju 600-700kr Natten per person.

Av inlägget att döma så har trådskaparen absolut inga krav på 5-stjärnigt boende rakt av utan, bra och normal standard verkar vara helt okey. Och då skulle man kunna göra denna resan i alla fall 10dgr

Vilket passar en Kombo med Etosha - Swakopmund - Sossusvlei perfekt.

Trots att TS har fokus på Östafrika och förmodligen styr sin kos dittåt ville jag ändå belysa att detta är fullt genomförbart med den ekonomi ni vill ha. Enn grym Safari, en naturupplevelse i världklass och världens största sanddynor och äldsta öken får ni på köpet :)
Grym information. Tack Anteee. Reko.

Fast du glömde bilen... Vad pröjsade du?

Best,

:: hkn ::
Av Tommy
27 mars 2013 20:54
Supertack för all info. Det har verkligen vidgat våra vyer. Vi vet inte mycket om Afrika och var vi ska/vill åka så vi har tacksamt tagit emot alla goda tips och råd. Och nej, det behöver absolut inte vara östra Afrika. Namibia låte otroligt spännande. Vi viste inte att det fanns som resmål. Har redan hittat en spännande länk om en "egen" tripp men ändå lite organiserad.
http://www.destinationsydafrika.se/dsa/namibia-namibia_explorer.html
20.000kr är utan flyg som vi tänkte lägga.

Ännu en gång tack för all hjälp. Nu har vi ännu flera resmål att fundera på.
Av Hkn
27 mars 2013 21:22
Citerat från tommy:
Supertack för all info. Det har verkligen vidgat våra vyer. Vi vet inte mycket om Afrika och var vi ska/vill åka så vi har tacksamt tagit emot alla goda tips och råd. Och nej, det behöver absolut inte vara östra Afrika. Namibia låte otroligt spännande. Vi viste inte att det fanns som resmål. Har redan hittat en spännande länk om en "egen" tripp men ändå lite organiserad.
http://www.destinationsydafrika.se/dsa/namibia-namibia_explorer.html
20.000kr är utan flyg som vi tänkte lägga.

Ännu en gång tack för all hjälp. Nu har vi ännu flera resmål att fundera på.
Då har ni en bra budget. Kanon. Det ger er lite mer valmöjligheter för att uttrycka saken milt.

Min topplista på lodger:
• Zambia: South Luangwa – en fruktansvärt bra park med världens högsta koncentration av leoparder. Mfuwe Lodge är tokigt bra och erbjuder dessutom walking safaris mellan mindre camper. http://www.guidebook.se/archives/120
• Kenya: Samburu National Reserve – är det bara lugnt i landet efter valet, så platsar den på varje lista. Elephant Bedroom är en av de bästa lodger jag någonsin bott på. http://www.guidebook.se/archives/355
• Tanzania: Tarangire. Den mest förbisedda parken i the Northern Loop. Vacker så att det gör ont med mängder av baobab-träd, böljande kullar och mängder av djur, inte minst katter av alla slag. Tarangire Wildlife Lodge har ett kanonläge inne i parken, utan att vara överdrivet flådig.
• Tanzania: Serengeti – lite längre norrut i parken ligger Osupuko Serengeti Lodge, en helskön tented lodge. Lazarus som är manager är en klippa. Tälten har spolande toalett och dusch. Maten är dessutom riktigt, riktigt bra. Var där i februari 2013 då lodgen var helt nyöppnad. Dessvärre lite mindre djur än normalt – ändå kanon.

Och... vill ni fira bröllopsdagen i Tanzania, så finns knappast något bättre ställe än Ngorongoro Crater Lodge, men räkna med att det kostar lite: http://www.guidebook.se/archives/105

Överst på min önskelista:
• Namibia, som jag researchat i fyra år nu – Etosha för safari, förstås men hela landet lockar (skandal att jag aldrig lyckas pussla in det i min kalender...).
• Zimbabwe: Mana Pools – mina mer beresta kamrater konstaterar att nivån på guider och lodger är löjligt hög. Med tanke på landets dåliga rykte, så är trängseln inte så stor och priserna rimliga.

Lyckas ni bara boka in er så... Good luck!

:: hkn ::
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hkn
27 mars 2013 21:47
Citerat från anteee:
Vad du än väljer kommer det bli grymt!
Helt enkelt för att djur i Afrika är nästan så bra det kan bli :)

För lite inspiration och för att få en känsla av vad Namibia "är för nått" kan du se min film:
http://travelante.se/filmer/namibia/

Och för Hkn finns inga ursäkter längre :)
Nu när pengafrågan va mindre än beräknat.

Sådär, nu har jag lobbat tillräckligt...
True, Anteee... so true

Jag lär väl min vana trogen boka in mig på några svindyra ställen, men... Det som hållit mig borta från Namibia är inte kostnader, utan de galna flygtiderna med BA och ZA (Air Berlin är ju en ny operatör på Windhoek sedan maj 2012).

Best,

:: hkn ::
27 mars 2013 21:52
Citerat från anteee:
Vad du än väljer kommer det bli grymt!
Helt enkelt för att djur i Afrika är nästan så bra det kan bli :)

För lite inspiration och för att få en känsla av vad Namibia "är för nått" kan du se min film:
http://travelante.se/filmer/namibia/

Och för Hkn finns inga ursäkter längre :)
Nu när pengafrågan va mindre än beräknat.

Sådär, nu har jag lobbat tillräckligt...
Applåder Antee!!!!
En fantastisk film och fina bilder och vilken härlig musik till!
Får jag fråga vad det är för musik om du minns det?
Toppen!
Mvh Eva
Av Annl
27 mars 2013 21:57
visst verkar det kul och spännande med Namibia, Indianturbo! Ett nytt spännande resmål att vidga sina vyer med....
Citerat från indianturbo:
Citerat från anteee:
Vad du än väljer kommer det bli grymt!
Helt enkelt för att djur i Afrika är nästan så bra det kan bli :)

För lite inspiration och för att få en känsla av vad Namibia "är för nått" kan du se min film:
http://travelante.se/filmer/namibia/

Och för Hkn finns inga ursäkter längre :)
Nu när pengafrågan va mindre än beräknat.

Sådär, nu har jag lobbat tillräckligt...
Applåder Antee!!!!
En fantastisk film och fina bilder och vilken härlig musik till!
Får jag fråga vad det är för musik om du minns det?
Toppen!
Mvh Eva
Av Annl
28 mars 2013 09:42
Mina bidrag till vilket land ni ska välja för safari;

Jag har varit på safari några gånger i Afrika och det är delvis lite olika upplevelser så det kan bero på vad ni vill ha.

Vårt första safari gick till Tanzania och vi var supernöjda. Vi besökte då nationalparkerna Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara och Tarangire. I Tanzania är naturen väldigt vidsträckt och du har stora öppna landskap med vidder. Oerhört vackert och färgerna var väldigt starka; de gröna träden rejält gröna, solen och sanden osv. Ser ut på bilderna som man fixat till det men så är det inte.

Vi har inte varit i Kenya men har förstått att det är bra säsong för att åka dit i juli och då besöka Masi Mara som är förlängningen på Serengeti.

Det var mycket safaribilar i Tanzania så de och Kenya (som jag förstått det av personer som varit i Kenya) är mera av ett massturistmål än andra länder. Inget fel alls i det tycker jag men det kan vara bra att känna till det. Att det är många bilar har ju dessutom den fördelen att man då ser när någon annan bil hittat något djur och så kan man snabbt ta sig dit. Vi bodde på relativt stora lodger och det var i allmänhet buffé till lunch och middag. Man gjorde inte vågen över maten tyckte jag.

Och på tal om att ni ska fira bröllopsdag; vi flög luftballong över Serengeti i soluppgången och det var en magisk upplevelse som verkligen kan rekommenderas. Och när vi landat så blev det champagne och därefter full engelsk frukost med mera champagne - och vi satt ute på savannen och de hade dukat upp med kristallglas, porslin och hela paketet. En makalös upplevelse. Inte billigt men värt varenda krona om man har möjlighet.

Vi har också varit på safari Zambia och bodde på den lodgen som Hkn skrev om - Mufwe Lodge i South Luwanga Nationapark. Den parken är världskänd för sitt stora bestånd av leopard. Nämnda lodge kan varm rekommenderas - det är ett fantastiskt ställe och den är dessutom belägen inne i nationalparken, vilken är en stor fördel. Och man kunde göra nightdrives. Maten var fantastisk och detta är inte ett stort ställe som de som vi bodde på i Tanzania (18 hus vill jag minnas att det var). Du bor förstklassigt och safarin är också förstklassig. Och den stora skillnaden, här var vi nästan ensamma ute i nationalparken och man såg knappt någon annan bil. Och landskapet är helt annorlunda jämfört med Tanzania - här är det mera buskigt och den typen av landskap.

Botswana är outstanding vad gäller safari - där satsar man på att skydda den känsliga miljön och har inte alls den massturismen som förekommer på andra ställen utan det är ekoturism som gäller = väldigt dyrt. Och samma som i Zambia - inte alls så mycket folk eller bilar utan man är mest ensam.

Vi besökte Choebe Nationalpark och Okavangodeltat. Vi bodde väldigt lyxigt och blev omhändertagna på ett fantastiskt sätt med supegod mat (Botswana Beef är världskänt), afternoon tea, sundowner, en karaff med sherry på vit duk i tältet som väntade på oss när vi kom hem efter eftermiddagens safariutflykt, en drink vid lägerelden före middagen osv. Att åka mokoro i deltat är en helt magisk upplevelse - det är helt tyst och det är bara ni och mannen som styr kanoten. Den sista vildmarken....
I deltat bodde vi på en lodge som heter Shinde och det var den enda lodgen som fanns på den lilla ö/halvön. Ingen wifi, inga telefoner, ingenting... Bara åtta eller nio tält. Paret som driver det ä sydafrikaner och rarare människor har jag aldrig mött. Varje dag kunde du välja vilken aktivitet du ville göra - åka på safari, åka mokoro, åka och fiska m.m. Shinde är mitt nya paradis på jorden som jag skrev i deras gästbok.
Och vad gäller landskapet i Botswana så påminner det mera om Zambia och inte alls som i Tanzania.

Samtliga dessa safarin gjorde vi tillsammans med egen gudie/chaufför och egen bil - det är bra så att man kan bestämma och disponera tiden som man vill.

Vi har inte varit i Krugerparken i Sydafrika ännu men håller på att försöka få till en resa dit. Av det som jag då läst (liksom vad andra som varit där berättar) har jag förstått att det är vanligare att man kör själv på selfdrive- antingen hela vägen eller i alla fall delar. Och det verkat vara mycket mera folk där, precis som i Tanzania och Kenya. Men det finns ju medlemmar här på RG som kan berätta mera som varit där.

Och så har vi då Namibia - detta land som faschinerar så många. Vi ska nu dit till sommaren i juli och efter vad jag läst så verkar det vara helt fantastiskt. Bara 2 miljoner invånare och en yta som är dubbelt så stort som Sverige. Så det är långa avstånd - det ska man tänka på när man planerar sin resa. Det finns en del material här på RG om Namibia om du är intresserad - jag har "flåsat" över filmer, bilder och jag startade en tråd för inte så länge sedan där det finns mängder av bra information. Vad jag förstått är en av charmen med Namibia att det är så varierat landskap; allt från skelettkusten, till Kalahariöknen, Damaraland, Fish River Canyon (världens näst största canyon efter Grand Canyon) och sedan dessutom Etosha Nationalpark som ska vara en park i världsklass. Hör av dig om du är intresserad av hur vi lagt upp vår rutt. Vi ska göra en selfdrive och köra själva. Har hyrt en jeep som är campingutrustad men ska inte bo i tält på taket i bilen den här resan (vill gärna göra det men inte i juli då det är kallt på nätterna). Man måste ha satellittelefon med sig för mobilen funkar inte. Man kanske undrar över vägstandarden i Namibia men det är enormt fina vägar; Mercedes och BMW testkör sina nya modeller där (Namibia är ju en gammal tysk koloni).
Av Annl
28 mars 2013 09:54
Oj, jag glömde ju Zimbabwe.... :)

Där har vi också varit men inte på safari. Däremot har jag läst, som Hkn är inne på, att man kan komma undan med riktigt bra priser där. Och då kan ju en tanke vara att göra en kombo med Victoriafallen.

Vi besökte Victoriafallen och såg dem från både den zambiska sidan (Livingstone) och från Zimbabwe (Vic Falls). En makalös naturupplevelse och att åka helikopter över fallen var något alldeles speciellt - också en bra aktivitet för en bröllopsresa.

Och så kan man åka båt ut till Livingstone Island (från Livingstone) går dessa båtar och då kan man gå ut och stå alldeles vid kanten av fallen. Och sen var det afternoon tea som serverades på ön. Måste bokas i god tid eftersom det bara är ett begränsat antal personer som får åka dit per dag. Det var på denna ön Livningstone stod när han upptäckte fallen första gången.

Och så ta in på anrika Vic Falls Hotel i Zimbabwe - också perfekt ställe för en bröllopsresa
Av Basta
28 mars 2013 13:06
Smaken är ju delad, men jag skulle inte åka till Zimbabwe för safarins skull. Besökte Hwange NP för många år sedan och det imponerade inte på mig - går inte att jämföra med Tanzanias parker.
Av Annl
28 mars 2013 13:38
Det är viktigt när ni jämför priser att kolla hur lodgerna är belägna - många gånger är det så att de paketresorna som är billigare har lodger som ligger långt bort från nationalparkerna och som medför långa förflyttningar innan man kan börja spana efter djuren.
Av Hkn
28 mars 2013 14:21
Citerat från basta:
Smaken är ju delad, men jag skulle inte åka till Zimbabwe för safarins skull. Besökte Hwange NP för många år sedan och det imponerade inte på mig - går inte att jämföra med Tanzanias parker.
Smaken är som sagt delad – och det är parkerna också.
Det går inte att säga att parkerna i ett land är si eller så. De kan ligga i helt olika miljöer och landsändar.

Ibland sitter parkerna ihop. Det som kan sägas om Masai Mara (Ke) gäller huvudsakligen också för Serengeti (Tz).
- Men det som gäller för Masai Mara gäller inte automatiskt för Samburu, beläget i en betydligt torrare del av Kenya, längre norrut.
- South Luangwa i Zambia är inte jämförbar med Kafue som ligger på motsatt sida av landet.
- Shimba Hills i Kenya påminner inte nämnvärt om Amboseli. Och så vidare. Y'all get the picture.

På samma sätt kan upplevelsen av en park påverkas av tjuvjakt (Samburu har haft sådana problem – ena året gott om djur, nästa år decimerat antal stora elefanter och kattdjur).

Ibland är problemet lokalt. Centrala Serengeti kryllar i princip alltid av djur. Men den som får tips att besöka lodgen Lobo i Serengeti (samma management som Seronera Wildlife Lodge som många svenska operatörer använder) bör ta tipset med en rejäl nypa salt – på grund av en jaktcamp i närheten av lodgen är djuren... borta.

Högt, högt upp på min lista finns Zimbabwe. Framför allt tack vare de berättelser mina betydligt mer beresta vänner har kommit hem med från Mana Pools. Och att Hwange varit dåligt, är trist att höra, men – som du skriver, det var många år sedan och det betyder inte att det behöver vara så nu.

För saker utvecklas i Afrika, även om det sällan skrivs om det i svenska medier.
Regeringarna i Zambia, Botswana, Zimbabwe, Namibia och Angola har i många år jobbat för att riva stängsel och låta djuren vandra mellan länderna (djuren bryr sig ju inte var landsgränserna går).
Flera av de här gemensamma parkerna är redan verklighet. En av dem som just nu håller på att bli till är Lower Zambezi – Mana Pools. Parkerna ingår i ett och samma ekosystem, bara delat av Zambezi river.

Så kolla gärna med forum där det finns färska uppgifter. Jag brukar titta in på http://safaritalk.net
Slut på föreläsningen.

I'll keep Zim on my list.

:: dr. schmesserwißler ::
Av Basta
28 mars 2013 14:45
Smaken är som sagt delad – och det är parkerna också.
Det går inte att säga att parkerna i ett land är si eller så. De kan ligga i helt olika miljöer och landsändar.
Håller med, men de parker jag besökt i Tanzania (Serengeti, Arusha NP, Manyara, Tarangire, Ngorongoro, Ruaha, Selous) var alla fantastiska på sitt sätt. Mikumi är den enda som jag inte tyckte var speciell.
Jag hoppas oxå att Zimbabwes parker har blivit bättre, för landet i sig är/var fantastiskt fint.
Av Hkn
28 mars 2013 14:52
Citerat från basta:
Smaken är som sagt delad – och det är parkerna också.
Det går inte att säga att parkerna i ett land är si eller så. De kan ligga i helt olika miljöer och landsändar.
Håller med, men de parker jag besökt i Tanzania (Serengeti, Arusha NP, Manyara, Tarangire, Ngorongoro, Ruaha, Selous) var alla fantastiska på sitt sätt. Mikumi är den enda som jag inte tyckte var speciell.
Jag hoppas oxå att Zimbabwes parker har blivit bättre, för landet i sig är/var fantastiskt fint.
Du nämner en park som jag är extremt nyfiken på: Selous!
När var du där? Vilken årstid? Hur var den?

Best,

:: hkn ::
Av Theelf
28 mars 2013 18:20
Delar HKN´s nyfikenhet på Selous. Vore kul o intressant att höra om dina erfarenheter därifrån.

Hälsar

TheElf
Av Basta
28 mars 2013 22:34
Du nämner en park som jag är extremt nyfiken på: Selous!
När var du där? Vilken årstid? Hur var den?
Jag bodde i Tanzania för många år sedan och besökte Selous ett par gånger under den tiden. Samtliga safaris gjorde vi som selfdrive, med bil från Dar es Salaam, vilket antagligen ökade känslan av naturupplevelse. Jag minns faktiskt inte vilken årstid jag var i Selous, men knappast i långa regnperioden. Reservatet ligger avsides från de stora turiststråken, och så är det än i dag, trots att turismen ökat i norr. Selous är ett stort viltreservat som domineras av Rufiji river, och man kan åka båt längs floden, vilket blir en helt annan upplevelse av safari då man ser djuren från flodsidan. Vi såg massor av flodhästar och krokodiler, och man kan fiska (ja, man får napp). Vid gamedrives med bil såg vi inte så mycket djur, antagligen p.g.a. att området de kan röra sig på är enormt. Landskapet domineras av buskage, träd och gräs. Vi bodde i en tented camp vid kanten av floden. Jag tyckte att Selous var en skön kontrast till Serengetis öppna savanner. Selous är vild och vacker!
Vi gjorde ett återbesök i landet förra dec/jan, men hann inte med de södra delarna av landet. Mycket har ändrats i norr och i Dar, men jag har förstått att de södra parkerna/reservaten fortfarande inte är så välbesökta. Vägarna är antagligen bättre nu än de var då.
Av Mrb
1 apr. 2013 09:59
Citerat från tommy:
Hej!
Vi är ett par som ska fira vårt silverbröllop med en resa någonstans i Afrika. Som det ser ut just nu lutar det mot att åka på en safariresa till Kenya eller Tanzania. Men vi är öppna för andra förslag med.

Vi har hittat några paketresor som har varit helt ok men funderar nu istället på att skräddarsy vår egen resa. (Men vi tackar inte nej till förslag på olika resebolag heller). Dels för att få ner priset lite och för att kunna få bestämma helt själva exakt vad vi vill göra. Bara ta godbitarna helt enkelt ;) Men vi har inte varit i den delen av Afrika förut och vi blir väldigt glada om vi kan få tips från er :).

Tanken är att vi ska åka i mitten av juli. Om vi har förstått det rätt så är det högsäsong(?) och därför undrar vi hur lätt är det att få tag på en lokal guide på plats? Vet ni om de populäraste nationalparkerna brukar vara fullbokade långt innan? Vilken stad ska man flyga till? Känns snopet om man man måste åka långt för att komma dit.

De krav vi har på vår resa är att få åka på safari, vara med om lite äventyr men att det samtidigt inte får vara allt för primitivt. Alltså, inte sova direkt på marken eller i tält och det ska finnas tillgång till toalett. Det vi tänkt är att åka på en resa som kostar högst 20.000 per person.

Alla svar är välkomna! :)
Mycket klokt är redan skrivet i denna tråd men jag vill påminna om en sak: ni reser dit mitt i deras vinter. Det innebär att temperaturen i Zambia, Botswana, Namibia och för att inte tala om Sydafrika kryper ner mot +5 eller rent av ännu kallare på nätterna. Eftersom de i Afrika inte har minsta tillstymmelse till isolering blir det således +5 grader i rummet. Inget problem om man är förberedd på det och inget skäl att inte åka dit. På dagarna blir det lätt 25 grader i solen.

Namibia kan mycket riktigt vara ett budgetresemål, vilket framförallt många tyskar har upptäckt. Detta eftersom du har möjlighet att köra runt själv och mycket av turismen bygger på self-drive.

Budgetsafari kan man också plocka ihop i Krugerparken i Sydafrika, som ska vara världsbäst för selfdrive. (Har inte varit där själv men planerar att åka dit över höstlovet.) En vecka med flyg för 18 500, och jag vet att man kan få ner det ytterligare om man skulle skippa lyxlodger några dagar.

Ska ni åka i juli i år är dock Kruger kört - ni är för sent ute.
2 apr. 2013 11:47
Hej!
Jag har också varit i Selous och kan verkligen rekommendera den parken. Vi åkte tåg (6 timmar) dit och såg de flesta djur, inte leopard och gepard, men vi såg vildhundar vilket ska vara ovanligt, lejon, elefant, massor av giraffer mm. Vi bodde en natt i Kisaki som är en del av Selous, dag 1 gjorde vi safari där, dag två förflyttade vi oss genom parken till Mbega Camp. Hela den dagen var safari och vi hade våra väskor med oss i bilen. Det var bara jag och min man i vår bil och vi såg väldigt få andra, förutom på campen, vilket var skönt att slippa djurparkkänslan. Solnedgångsturen på floden med flodhästar och krokodilen var fantastisk. Man kan även flyga dit. Vi reste med Lejonresor, gick bra men man kan göra resan själv också. Camperna var bra, men enkla med riktiga sängar, toa och dusch. Mbega Camp ligger alldeles vid floden med flodhästarna frustandes nedanför och apor i träden.