Ryggsäck / Dragväska?

21 mars 2014 14:43
Visningar: 958
Ska till Australien, work and holiday ca ett år.
Vad är bäst, dragväska eller ryggsäck?
Har tillgång till en dragväska ca 100L men om annat, vad för ryggsäck borde jag ha?

Vad är enklast, tips?!
21 mars 2014 17:22
Allt beror helt klart på hur mycket du anser att du kommer behöva ha med dig. Jag tycker själv att det är skönare och smidigare med ryggsäck (35-45l) då jag kan ha med den överallt. Ska jag ut i naturen kan jag bära med mig den osv. Svårt med rullväska.

Så valet är helt klart väldigt individuellt. Och att släpa runt på en väska á 100l skulle jag aldrig få för mig att göra då 70% av den skulle bestå av onödiga "bra att ha" saker som aldrig skulle användas.

Känner du att det är ryggsäck du vill ha, åk och testa känn o kläm på olika säckar tills du hittar någon du är bekväm med :)
21 mars 2014 18:20
Jag skulle absolut säga både ock! En lagom ryggsäck 40 - 60 liter och en rullväska i samma storlek. Då kan du lämna rullväskan hos vänner/förvaringsställen och bara ta ryggsäck när du ska resa runt.
22 mars 2014 09:10
Vi har rest mkt med stora vandrarryggsäckar, men til slut insåg vi att resväskor vore bättre och investerade i sådana. Det är inga problem att rulla runt dem överallt, vi har luffat runt med dem på båtar och på i princip obebodda öar. Dessutom med barn och en dubbelvagn. Det är ett äventyr i sig att bära en resväska ut till en väntande båt :) Man har bättre överblick på saker i en resväska än i en ryggsäck. OM man inte packar upp på varje ställe...
Dessutom är ett bra tips att ta med(eller köpa) plastväskor med dragkedja och packa i dem när man ska hem(ifall man handlar på sig saker innan hemresan).
22 mars 2014 09:25
Storleken är inget större problem utan tänk snarare på vikten. Om ni skall flytta runt en del, tänk på att transportarbetarförbundet (eller motsv) har 20 kg som gräns som lyft för sina medlemmar. Om de inte ändrat reglerna det senaste året eller så kan ni kan tvingas packa om väskor även med Greyhoundbussarna.

Occupational Health and Safety Act, NSW.