Ryanair resväske-mått

Av Chris52
14 maj 2013 19:58
Visningar: 16906
Någon som vet hur stor resväska som gäller hos Ryanair?

Det står under information om bagage inget om mått men under incheckat bagage står det enligt nedanstående, betyder det att resväskan inte kan vara högre än 81 cm eller kan man lägga den på sidan kanske?

"Av hälso- och säkerhetsskäl tillåter Ryanair inte incheckning av något enskilt bagage vars vikt överskrider 32 kg eller vars sammanlagda mått överskrider 81 cm (höjd), 119 cm (bredd) respektive 119 cm (djup). Viktgränsen gäller inte hjälpmedel för personer med nedsatt rörlighet."
14 maj 2013 22:09
Sökt lite dålig på ryanairs sida skulle jag tro, fick upp det på bums...

HANDBAGAGE - Endast ett handbagage per passagerare (gäller inte för spädbarn) som väger upp till 10 kg med maxmåtten 55 cm x 40 cm x 20 cm (handväska, portfölj, bärbar dator, inköpta varor, kamera, med mera måste ingå i ditt tillåtna handbagage). Vi förbehåller oss rätten att utan ersättning annullera din bokning och förvägra dig ombordstigning om du kommer till gaten med mer än ett handbagage eller om föremålet överskrider maxmåtten. Om du är osäker, bör du kontrollera detta vid bagageinlämningsdisken innan du går igenom säkerhetskontrollen. Tillköp av extra stol berättigar inte till extra vikt för handbagage eller incheckat bagage. Handbagage får inte innehålla otillåtna föremål http://www.ryanair.com/se/fragor/vilka-foremal-fanr-inte-transporteras-i-flygplanskabinen

Mvh Daniel
15 maj 2013 10:15
Chris52 -
Jag utgår ifrån att du menar just incheckat bagage och inte handbagage:

Som jag fattar det är måtten satta för att innefatta alla typer av incheckat bagage (inte bara väskor) - det är ju inte ofta en resväska är så stor som 81x119x119. Om din väska är t ex 118x90x30 så klarar du gränsen även om 90 är "höjden" när den står :)

Så länge du inte överskrider 15 resp 20 kg (ja eller 32 som är max men kräver "överviktsavg") så kan den alltså vara VÄLDIGT stor, din väska.
15 maj 2013 12:40
Tror att jag läste lite snabbt, sorry :P

Danne