Rundresa USA

21 dec. 2015 14:59
Visningar: 162
Hej! Ska i slutet av januari bege mig iväg på en rundresa genom USA. Räknar med att vara borta 2 månader eller lite mer och vill se och göra massor! Har inte gjort en budget men gissar på att jag kan klara mig på 60 000? Nu till min egentliga fråga - det finns så mycket att se och göra, och min tanke är att jag ska börja i San Francisco och på något sätt få med att ta mig genom Florida upp längs med östkusten och avsluta i New York. Behöver hjälp med en resplan med lite tankar om vart jag kan åka och hur länge jag borde stanna på varje ställe. Kan tänka mig att flyga en del av vägen (förslagsvis någonstans ifrån till Florida?) Vill självklart gärna hinna med ställen som Las Vegas och Grand Canyon :)
Av Peter_o
21 dec. 2015 18:03
Du kommer att hyra bil, eller hur?

Rekommendationen brukar vara att man koncentrerar sig på antingen öst- eller västkusten, men 2 månader kan nog räcka till en snabbtitt på båda sidorna. Du bär flyga till västkusten och hem frå östkusten (eller tvärt om). Det går att boka sådana resor.

Har du inte köpt flygbiljett än för resan till och från USA? Den kan bli dyr om du väntar för länge.

Antag du får betala 10.000 för flyget inkl resan från väst- till östkusten. Då har du 50.000 kvar. Hyra av bli vet jag inte priset på men jag antar 10.000 är en låg gissning. Då har du kvar 40.000 till hotell och mat. Då är det kvar mindre än 700 kr per dygn vilket tyder på att du ska skippa New York.

/PeterO
21 dec. 2015 18:25
Åldern 19år om den stämmer sätter ju vissa hinder i vägen gällande allt från hotell, hyrbil och eventuellt festande. Skulle jag göra en så omfattande resa hade jag personligen funderat på att vänta tills jag fyllt 21 (blivit vuxen i amerikanernas ögon). Det går så klart att ta sig runt med buss och tåg men då går det betydligt mer tid än med bil, en månad på vardera kusten kan vara lämpligt, Januari Februari är ju dock inte optimal tid på något av ställena medan Mars är riktigt bra i stora delar av Florida även om du också är ute efter lite sol och bad..
21 dec. 2015 23:28
Kan bara hålla med föregående talare att avvakta tills du/ni nått en ålder där man kan hyra bil till ett vettigt pris, vistas obehindrat i Las Vegas, tas emot på hotell utan målsmans sällskap, dricka alkohol etc. USA är ett fantastiskt land att semestra i men här blir det dyrt och jobbigt.

Vår son, med ett gäng kompisar,19-20 år, planerade samma tur men det slutade med ö luff i karibien kombinerat med Miami på väg hem!
22 dec. 2015 12:14
Jag räknar med att ta mig runt med greyhound buss, och biljetten är inte bokad men ska bokas inom kort. Måste därför bestämma mig för en rutt och om jag ska boka något flyg inrikes. Jag vet att det är jobbigare om man är under 21, men jag vill verkligen göra detta. Festa klarar jag mig utmärkt utan (jag vill uppleva så mycket jag kan, inte ligga bakis på ett hotellrum) och jag har förstått det som att hostels accepterar att man är under 21. Eftersom jag vill åka i slutet av januari (eller möjligen början av februari) så blir jag ju borta under februari och mars, med tanken att jag kanske hamnar i Florida i mars då?

Har funderat lite på hur jag kan tänkas göra och då lyder planen som följande:
Flyg till San Fransico,
buss till LA,
buss till Las Vegas (med en tripp till Grand Canyon),
flyg till Miami,
buss till Fort Lauderdale,
buss till Washington,
buss till New York,
flyg hem

Då har jag fått med de städer jag helst av allt vill se, och räknar med att hinna se lite på väg mellan städerna också? Är ju en bit mellan Fort Lauderdale och Washington till exempel.

Har sparat ihop mer än 60 000 så det löser sig om det är för lite, men jag vill självklart leva rätt snålt.
Av Peter_o
22 dec. 2015 12:41
Sådärja, nu verkar det mer seriöst. Det hade varit bra om du skrivit detta från början!
Ja, vandrarhem verkar ha åldersgräns på 17 år. Och jag utgår från att du har ett vanligt kreditkort, Visa eller MasterCard.

Jo, du behöver nog något mer att titta på, på västkusten om du ska vara där 4 veckor.
San Diego är en stad som ofta nämns och där det inte är nödvändigt med bil.

PeterO
Av Birgere
22 dec. 2015 13:10
SF funkar utmärkt utan bil 3-5 dagar är lagom

LA är tröttsamt utan bil men har man gott om tid så går det, 3-5 dagar här

LV om man är under 21 är i stort sätt meningslöst

GC finns ju dagsturer till så det funkar 1 dag

Miami funkar utan bil men kommer du dit i Mars är det superhögsäsong och ett jäkla drag då det är Springbreak, kan vara svårt att hitta billigt boende i delstaten. Miami 4-5 dagar, FL 1-2 dagar.

DC och NYC görs bäst utan bil 2-3 dagar i DC och en vecka i NYC

Ska du vara borta i 2 månader så har du ju en del att fylla upp med.

Tycker dock fortfarande att det är fel timing att åka för din del, lägg pengarna i Asien eller Australien och vänta med USA tills du uppnått "legal age" för att kunna maximera din upplevelse.
Av Peter_o
22 dec. 2015 14:37
Citerat från Birgere:

Tycker dock fortfarande att det är fel timing att åka för din del, lägg pengarna i Asien eller Australien och vänta med USA tills du uppnått "legal age" för att kunna maximera din upplevelse.
Undrar just vad jag missat... Jag har varit ett antal gånger i New York och det starkaste jag druckit där är kaffet på Svenska Kyrkan, 5 E 48th Street. :)

PeterO
Av Birgere
22 dec. 2015 14:54
Citerat från Peter_o:
Citerat från Birgere:

Tycker dock fortfarande att det är fel timing att åka för din del, lägg pengarna i Asien eller Australien och vänta med USA tills du uppnått "legal age" för att kunna maximera din upplevelse.
Undrar just vad jag missat... Jag har varit ett antal gånger i New York och det starkaste jag druckit där är kaffet på Svenska Kyrkan, 5 E 48th Street. :)

PeterO
Syftade på hela paketet... hyrbil, hotell, Vegas, restauranger men även barer. ;-)
22 dec. 2015 15:21
Citerat från Amandaalovisa:
Jag räknar med att ta mig runt med greyhound buss, och biljetten är inte bokad men ska bokas inom kort. Måste därför bestämma mig för en rutt och om jag ska boka något flyg inrikes. Jag vet att det är jobbigare om man är under 21, men jag vill verkligen göra detta. Festa klarar jag mig utmärkt utan (jag vill uppleva så mycket jag kan, inte ligga bakis på ett hotellrum) och jag har förstått det som att hostels accepterar att man är under 21. Eftersom jag vill åka i slutet av januari (eller möjligen början av februari) så blir jag ju borta under februari och mars, med tanken att jag kanske hamnar i Florida i mars då?

Har funderat lite på hur jag kan tänkas göra och då lyder planen som följande:
Flyg till San Fransico,
buss till LA,
buss till Las Vegas (med en tripp till Grand Canyon),
flyg till Miami,
buss till Fort Lauderdale,
buss till Washington,
buss till New York,
flyg hem

Då har jag fått med de städer jag helst av allt vill se, och räknar med att hinna se lite på väg mellan städerna också? Är ju en bit mellan Fort Lauderdale och Washington till exempel.

Har sparat ihop mer än 60 000 så det löser sig om det är för lite, men jag vill självklart leva rätt snålt.
Kolla wanderu.com för bussalternativ

Hade nog tittat på flygalternativ från LV till MIA alt NYC.
22 dec. 2015 17:14
Har redan backpackat i Sydostasien och varit i flera städer i Australien, så jag är sugen på något nytt! Tack för tipsen om hur många dagar som är lämpliga på varje ställe, kanske kan lägga till att röra mig från LV mot Colorado och flyga typ Denver - Miami istället. Annars har jag en vän i Tennessee och en i Missisippi, och jag vet att jag kan få bo hos vännen i Mississippi i alla fall, men det känns inte som jättelockande ställen att åka till och lite off från allt annat jag vill se. Glömde även nämna att jag vill hinna med Orlando när jag är i Florida :)
Av Marulk
23 dec. 2015 09:22
Isf LV undersök hur bussar går till Denver o då passera Utah o Arizona på väg mot Coloroda. Helt fantastiska nationalparker i dessa delstater som ex Zion, Bryce, Antelope Canyon (ej NP), Monument Valley för att bara nämna några. De som ligger på hög höjd kan visserligen vara lite problematiska för tillgänglighet i februari-mars. Läs på via www.nps.gov , där hittar du all tänkbar info om hur man tar sig till respektive park, även via buss.
Du är modig o kommer få en fantastisk resa 😀👍🏻
Av Birgere
23 dec. 2015 10:11
Nationalparkerna är fina men som du antyder kan det vara kallt, riktigt kallt. Det betyder att Amandaalovisa behöver släpa runt på både vinter, vår och sommarkläder.

Räkna lite mer på budgeten, $100/dag för boende och mat förutom NYC o SF där du kan räkna med det dubbla.
Utöver detta så kommer ju "nöjen" där tex en parkbiljett i Orlando kostar $100. Sedan har du transporterna.
Som svensk så kan man köpa flygpass i USA, kan vara värt att kolla på likaså om du ska ha en ombokningsbar biljett för hemresan.

Jag har själv både flyg o tågluffat i USA men bara 1-2v per tillfälle. Det var kul på sitt sätt och det var på den tiden en resa till USA sågs som något exotiskt och väldigt få hade varit där. Det funkade bra så länge man inte kom till platser som förutsatte att man hade bil. Allt i USA är enkelt och smidigt förutom att ta sig runt runt ett närområde. Finns ingen tunnelbana så är det i princip mission impossible, mao många storstäder funkar det men inte utanför stadskärnorna.