Rundresa Skottland

Av Goranl
24 apr. 2015 15:35
Visningar: 4134
Hej.

Ska göra en resa 8 - 15 juni till Skottland med Ryan air och hyra bil tillsammans med min son (21 år).

Detta är för mig ett helt nytt resmål.

Vi anländer Edinburg eftermiddag och tar en hyrbil via R- a hemsida.

Skulle gärna ta tips på första enkelt boende i form av B & B då vi landar vid 17- tiden. Gärna ett tillgängligt bra boende innan avresedag från Edinburg.

Om någon har gjort en trevlig bilrutt där det ingår både lite stadsbesök men även tur ut och iväg på landet med fina vägar och vyer, så tar jag gärna tips.
Kanske någon kultur- historisk plats värt att besöka. Något fint slott som passeras att strosa omkring vid.

Noterar Isle of Sky som en fin och vacker plats att besöka. Vart åker man specifikt för att smidigt komma till vacker utsikt och någon kortare vandring?

Loch Ness!?

Hur ser det ut med enkla övernattningsmöjligheter "på vägen" i Skottland? Alternativ till B & B? Om man kommer långt iväg är det camping som gäller eller finns bra billigare alternativ?

Var äter man på vägen?

Har sett lite på sk "spel" ute i bygden med olika folkliga inslag av tävlingar- vet inte vad de kallas- men skulle det finnas möjlighet att träffa på detta?

Vänligen
Göran
Av Goranl
25 apr. 2015 10:39
Hej igen!

Tack för svar (skriver här och ser om tråden fortsätter).

Var det så att ni även förbokade boenden under veckan och kunde pricka in i tid var ni var?

Min tanke är att det kanske är svårt att veta exakt var man är hinner med och jag funderar på om det är svårt att hitta bra och billiga boenden under resans gång?
Någon bra sida att leta boenden på?

Maten har jag förstått ingen höjdare då. Ska titta närmare på Haggis m.m.
25 apr. 2015 12:47
Många pubar har boende. Brukar vara överkomligt i pris. Bra att boka i förväg, men det brukar räcka med några dagar innan. Sterling är ett populärt utflyktsmål med många sevärdheter. Det ligger mellan Edinburgh och Glasgow och passar bra in i de flesta resrutter.
Av Goranl
25 apr. 2015 12:58
Tack för svar!

Ska titta närmare på Sterling. Har hört att det kanske finns något museum kopplat till Skottarnas kamp mot Engelsmännen?

Bra tips med boende på pub. Är början fram till mitten på juni en stor turistmånad med avseende på boende?

Hur hitta ni boende till er resa? Någon speciell sida på nätet?
25 apr. 2015 13:18
Mmmmm. Sterling har ett litet museum :D Ett jättestort slott närmare bestämt.
Det kan nog bli fullbokat på boenden på helgerna eftersom många tycker om att göra utflykter vid den tiden på året. Semester brukar britter ha i slutet av juli och augusti.
Vet inte om det är några spel eller tävlingar under denna tid, men det finns säkert någon trevlig Kailigh (vet inte hur det stavas) - folkmusikfest med dans. Det är riktigt kul att kolla på och kan man dansa lite svensk folkdans så kan man hänga med :)
Av Sq7700
26 apr. 2015 09:47
Våra boenden var förbokade. Fördelarna med det är att man slipper ägna tid åt att leta efter boende varje dag (många är dessutom fullbokade under högsäsongen), vilket gör att man hinner med mer. Dessutom har man en klar bild över vad man kommer hinna se. På en vecka hann vi övernatta i West Loch Tarbert (1 natt), Port Ellen, Islay (1 natt), Fort Agustus (3 nätter) och Edinburgh (2 nätter).

Nej, det skotska köket är ingen höjdare. Mycket är friterat. Haggis, som på pappret inte låter som en höjdare, är faktiskt helt ok tillsammans med en fine single malt.
Av Goranl
26 apr. 2015 17:30
Hej alla!

Tack för fina svar!

Sterling verkar vara av stort värde i att besöka. Lite historia och slaget vid Culloden Moor ska vi gärna titta närmare på- tack.
Hoppas bara att tiden ska vara tillräcklig för att ta oss runt med bil 1 vecka. Vi kommer att ha forumet i första svaret som utgångspunkt för vår rutt.

Tittade på nätet och några bilder på "Haggis"- kanske behöver ta några öl innan maten där :)

Om jag förstår rätt så verkar det vara bra att försöka förboka boende och speciellt helger. Får omvärdera min idé att ta det dag för dag. Tänkte att det kanske kan vara svårt att hinna fram till boenden pga små vägar och avstånd?!
Har ni sökt boenden på specifika orter eller via någon hemsida?

Jag har ingen kunskap om Whiskey eller tycker det smakar speciellt men om någon har några tips på namn på sorter av allmän enkel sort, då jag ska ge bort som present, tar jag gärna emot förslag.

Vänligen
Göran..
Av Sq7700
26 apr. 2015 17:54
Vägarna är bra, det går att uppskatta restiden med Google Maps ("vägbeskrivningar"). Landar ni vid 17-tiden kan det vara bra att övernatta relativt nära Edinburgh. Redan dag två hinner ni upp till Fort William (om ni skippar Islay). Råkade skriva fel innan: Fort William är bättre att övernatta i än Fort Augustus. Finns betydligt fler restauranger och pubar i Fort William.

Islaydestillerierna är populära, t.ex. Bowmore, Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin. Ingen prisskillad från Systembolaget, dock. Oavsett om man gillar whisky eller inte kan det vara värt att besöka ett destilleri. Gratis smakprover, men rundturer kostar några pund.

Glöm heller inte att besöka något slott! Finns gott av dem runt om i Skottland. På vägen till Skye finns ett trevligt: Eilean Donan Castle.
27 apr. 2015 10:44
Själva Edinburgh är en av mina absoluta favoritstäder med Gamla stan och andra sevärdheter så glom inte bort den I er iver att komma vidare. Jag har bloggat om den:

https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/04/20/edinburghs-sevardheter/

Stirling (inte Sterling - det gillar skottarna verkligen inte eftersom det förknippas med engelska Pound Sterling och engelskt översitteri) är en rolig liten stad med maffigt slott och slagfält.

Lilla Pitlochry gloms ofta bort men är hur mysigt som helst. Här i krokarna börjar man se fler Highland Games som är det du tanker på med olika skotska tävlingar. De flesta går i augusti men det finns säkert något i juni. Här hittar du kalendern: http://www.shga.co.uk/

Augusti är förövrigt den stora turistmånaden. Skolan slutar i juli och börjar igen i september och många kommer för att se den blommande ljungen på hedarna och så alla festivaler så års. Juni bör vara helt OK.

Loch Ness är kanske sevärt p.g.a. legenden men själv tycker jag att naturen här liknar Sverige mer än det där vilda Skottland jag är ute efter och turistigt som sjutton är det såklart. Jag rekommenderar hellre Glencoe som är mycket mer dramatiskt och med en sorglig historia. Fort William är basen runt dalen och ganska turistigt för Ben Nevis är nära.

Skye och Mull med färgglada Tobermory...

Inveraray (med slott) och upp längs västkusten är en fin väg.

Bunnahabhain är en av mina favoritwhiskies och mindre känd i Sverige om man vill ge bort något.
27 apr. 2015 12:53
Sorry för felstavning av Stirling. Måste varit autokorrekt som var framme! Tycker att Barabrittiskt har bra smak när det gäller sevärdheter. Loch Ness är inte mycket att hänga i julgranen och Edinburgh är värt några dagar i sig själv.
Av Goranl
27 apr. 2015 18:23
Instämmer med föregående skribent. En väldigt spännande läsning om Edinburg som skapar lust att upptäcka mer.
Edinburg med gamla stan verkar vara en pärla. Även möjlighet till boende där, som jag förstår.

Hoppas kunna komma inpå människor, kultur både på landet och i staden.

Någon speciell vacker del vid Skye man ska sätta fokus på och inte missa för att få med sig det vackra på kanske en begränsad tid?

Det finns en fantastisk mängd av bättre kunskap hos så många här på Reseguiden som sållar ut det bästa av det mesta- stort tack!!
Av Macho
27 apr. 2015 20:22
Hej.

www.visitscotland.com är en sida med en hel del bra information.

Edinburgh är helt fantastiskt, missa inte slottet mitt i stan, otroligt fint.

MVH Macho
Av Goranl
28 apr. 2015 18:03
Hur är standarden på olika boenden som man bokar?

Vad gäller för valutan? Kort eller kontant betalning? På boenden, restauranger...?

Vänligen
Göran
29 apr. 2015 14:10
Citerat från Snobben:
Instämmer med föregående skribent. En väldigt spännande läsning om Edinburg som skapar lust att upptäcka mer.
Edinburg med gamla stan verkar vara en pärla. Även möjlighet till boende där, som jag förstår.
Tack för snälla ord från er. Jag rekommenderar en av mina medbloggare i form av www.scottishmoments.com (finns även här på Reseguiden).

Hon är svensk men gift med en skotte och det går att kontakta henne om allt möjligt man kan vilja veta. Själv är jag egentligen bättre på England även om jag håller mig uppdaterad på det mesta.
Av Goranl
29 apr. 2015 21:17
Tack för svar och info!!

Vänligen
Göran
Av Goranl
4 maj 2015 22:21
Hej.

Har funderat över en rutt och om den verkar rimlig i tid...

Dag 1. Anländer Edinburg vid 17- tiden. Ta oss till Stirling och första boende där ev.
Dag 2. Vidare västerut och ut mot kusten via Lochgilphead och norrut mot Fort William. Boende?
Dag 3. En tur ut till Isle of Sky, Dunvegan Castle och Talisker destilleri. Samma boende som dag 2?
Dag 4. Loch Ness ned mot Edinburg via Pitlochry. Boende Edinburg el Pitlochry?
Dag 5. Dag i Edinburg. Boende Edinburg.
Dag 6. Dag i Cupar med http://www.shga.co.uk/events/cupar-highland-games/ Boende Edinburg.
Dag 7 Dag i Edinburg. Boende Edinburg.
Dag 8 Hem

Är kustvägen dag 2 vacker och rimlig i tid?

Lämpligt boende i området för Sky och Loch Ness?

Hittade en Highland Games under vår tid i Skottland. Någon som har erfarenheter här ifrån och värt att rekommendera?
Det splittrar lite vår plan att ta sista (2) dagarna i Edinburg då evenemanget är på lördag därför en lång tur dag 4 ned mot Edinburg men kanske svårt att hinna?

Är google Maps vägbeskrivningar rimliga i tidsangivelserna man får här?

Skulle vilja veta lite mer om ön Mull. Färja, sevärt..?

Söndagar i Edinburg- är det en helgdag eller är det mesta öppet vad gäller sevärdheter m.m.?

Vänligen
G
6 maj 2015 10:10
Citerat från Snobben:
Hej.

Har funderat över en rutt och om den verkar rimlig i tid...

Dag 1. Anländer Edinburg vid 17- tiden. Ta oss till Stirling och första boende där ev.
Dag 2. Vidare västerut och ut mot kusten via Lochgilphead och norrut mot Fort William. Boende?
Dag 3. En tur ut till Isle of Sky, Dunvegan Castle och Talisker destilleri. Samma boende som dag 2?
Dag 4. Loch Ness ned mot Edinburg via Pitlochry. Boende Edinburg el Pitlochry?
Dag 5. Dag i Edinburg. Boende Edinburg.
Dag 6. Dag i Cupar med http://www.shga.co.uk/events/cupar-highland-games/ Boende Edinburg.
Dag 7 Dag i Edinburg. Boende Edinburg.
Dag 8 Hem
Har inte åkt den kustvägen själv men runt Oban är det fint. Jag hade inte kört rakt upp till Fort William utan att iallafall ta en titt på Glencoe med sin historia och sitt underbara landskap.

Mull med sin lilla färgglada huvudstad Tobermory är vackert om än mindre dramatiskt än Skye.

Har inte varit i just Cupar heller men kom just på att ni definitivt bör gå till pubar och andra ställen där det står "ceilidh" på kvällarna. Skotska folkmusikkvällar som är helt underbara apropå traditioner.

Jag hade övernattat i Pitlochry om ni ändå tar ett par dagar i Edinburgh sedan,

När det gäller söndagar så är de visserligen helgdagar men det mesta är öppet och definitivt sevärdheterna. Boka gärna onlinebiljett till slottet så ni slipper de långa köerna.
Av Goranl
6 maj 2015 22:34
Tack för bra svar.

Läser lite om den otäcka massakern och utgångspunkten för den. Det känns som människorna fått utstå mycket i många tider. Det får bli en avstickare där.

Den folkmusikkvällen hoppas jag vi träffar på under vår resa. Den är inte kopplad vare sig till dag eller speciell tid på året att fira?

En annan sak jag noterar kring våran hyrbil via Ryan air hemsida. I beställningen framgår uppgifter om att skada och stöldförsäkring ingår bl.a. Ändå läser jag i texten senare om att man uppmanas att efterfråga Hertz SuperCover försäkring för just samma saker? Annars kan man bli ersättningsskyldig, för således samma som nämnts, allt mellan 1100 - 4400 pund.
Någon som har erfarenhet kring detta? Vad tar de ut för kostnad kring denna försäkring?

Vänligen
Göran..
7 maj 2015 09:46
Citerat från Snobben:
Tack för bra svar.

Läser lite om den otäcka massakern och utgångspunkten för den. Det känns som människorna fått utstå mycket i många tider. Det får bli en avstickare där.

Den folkmusikkvällen hoppas jag vi träffar på under vår resa. Den är inte kopplad vare sig till dag eller speciell tid på året att fira?
Nej en ceilidh kan du hitta var- och när som helst. I Edinburgh är har förövrigt Royal Oak på Infirmary Street i Gamla stan folkmusikkvällar regelbundet.

Ja det var en rejäl konflikt i Glencoe så därom finns det också manga folksånger.

Om Ryanair kan jag ingenting för jag använder mig av andra bolag.
Av Goranl
26 maj 2015 15:08
Hej.

Glencoe med historia och landskap (har tidigare nämnts av "Barabrittiskt"). Några fasta punkter (adress) att besöka kort här vid genomresa?

Tacksamt,
Göran
26 maj 2015 15:48
Citerat från Snobben:
Hej.

Glencoe med historia och landskap (har tidigare nämnts av "Barabrittiskt"). Några fasta punkter (adress) att besöka kort här vid genomresa?

Tacksamt,
Göran
En kväll här kanske: http://www.clachaig.com/

Det finns också ett litet hembygdsmuseum i dalen.
Av Goranl
26 maj 2015 16:03
Hej,

Tack för bra tips som inspirerar! Ser verkligen ut som ett "smultronställe".
Omgivningarna likaså.

Vänligen
Göran
Av Goranl
26 maj 2015 16:11
Var parkerar man i Edinburg på ett säkert och billigt sätt om man är i närheten av Gamla staden tex?

Mvh
Göran