Rundresa i Asien?!

24 juni 2013 20:37
Visningar: 139
Jag och en kompis har planerat att resa runt i asien i nov-dec. vi planerar att vara dar i ca 6-8 veckor men har ingen aning om vilken rutt som ar bast o vilka guldkorn man inte far missa...

vi ar valdigt sugna pa laos, thiland och indien, men aven kina... ar det orealistiskt for sa kort tid. vart ar bra att starta, vilka platser ar fulla med kultur, strander, fest och matuplevelser?

jatte tacksam for alla svar.
24 juni 2013 20:57
En annan liten undring... Nagon som har koll pa vaccin etc. om jag har forstatt det ratt behover man vaccin mot hepatit A bara... hur langt innan bor man vaccinera sig o ar det jatte viktigt eller bara ett borde?! (extrem nalfobi)
men vill inte att det ska stoppa var resa...
25 juni 2013 18:43
Jag har bara varit i kina av de länderna som du skrev och då var jag i Peking vilket jag INTE skulle rekommendera att åka till. Haha det där kändes verkligen som världens sämsta tips, men alltså dit jag vill komma är att jag har hört från många att Hong Kong ska vara mycket bättre, så det verkar va ett bra ställe att åka till om man ska till kina :) Det ni borde tänka på när ni gör resrutten är väl att kolla upp så att ni inte råkar pricka in regnperioden någonstans utan att åka i rätt tid.
När det gäller vaccination så finns det sidor på nätet där man kan välja olika länder/världsdelar och så kmr det upp vilka vaccinationer som behövs (kommer tyvärr inte på nu vilken sida jag kollade på men googla), annars kan du alltid boka in en tid på en mottagning där de går igenom alla du behöver, för du kmr att behöva åka dit oavsätt. Det är bra att påbörja det ca 2 månader innan eftersom vissa kan behöva fyllas på och sådär men det beror ju såklart på vilka vaccinationer du väljer att göra.
Jag funderar själv på att åka till Indien i vinter och jag rådfrågade en sjuksköterska om vad som gällde då och hon sa att inför vissa länder bör man vaccinera sig, men inför indien SKA man vaccinera sig... Då ska jag iofs va dar i 3 månader och volontärjobba då så det blir ju en annan sak men det kan ju ändå va värt att tänka på. Då var det typ fem olika vaccinationer och skulle väl gå på drygt 2000 tror jag men det lär ju täcka hela din resa.
Har inte jättemkt erfarenhet av just Asien men hoppas att detta va till lite hjälp iaf :)