Rumänien, Moldavien, Ukraina

Av Annans
8 juni 2007 20:22
Visningar: 4360
Spånar lite på en biltur i dessa länder och behöver tips av alla de slag, boende, att se och göra.
Vi har bil och har tre veckor på oss.
Av Sierra
9 juni 2007 23:49
Jag har hört någonstans att det är lite krångligt med visum till Moldavien och Ukraina. Det kan ta lite tid och speciella regler gäller. Hör gärna av dig om det är så. När skall ni åka?
Av Moose
10 juni 2007 21:04
Tidigare var det väl visum till alla tre länderna (även om Rumänien kunde lösas vid gränsen utan några formaliteter). Jag tror att det fortfarande fordras till Moldavien och Ukraina. Det tar väl några veckor - om man inte betalar extra och för då går det snabbare. Är det i tjänsten måste man ha en invitation från ett företag där, och annars går det att söka turistvisum (vilket jag inte har gjort ngn gång).

Alla tre länderna har ruggigt dåliga vägar (även om motorvägarna byggs snabbt) och personligen skulle jag nog välja ett av länderna.

Alla tre länderna är ju sevärda med tanke på många sätt. Jag vill i alla fall föreslå att man ser landsbygden ordentligt. Den känns fortfarande mera unik och åtminstone jag känner att det kan inte vara så länge till som den finns kvar på det sättet.
Av Mirador
12 juni 2007 13:57
I norra Rumänien måste man besöka deras målade kloster. Moldovita, Voronets mfl.
Landsbygden runt omkring är vacker. Iasi är en trevlig storstad med välbevarade
äldre hus, annars är Brasov och Sigisoara mest kända för sina
gamla välbevarade stadsmiljöer. Donaudeltat är ett måste. Vi kom bara
dit på dagsutflykt från Mamaia men han ändå se ormar, sköldpaddor, pelikaner
och en massa andra spännande fåglar.
Köp en bra guidebok tex Rough Guides Romania.
På engelska men full av bra tips på boende och sevärdheter.
Rumänien är vackert, fattigt och spännande. Passa på att åka nu
innan alla nya EU-regler ändrar landet för gott.
Av Moose
12 juni 2007 21:33
Håller med Mirador som kärnfullt sammanfattar vad jag också tycker. Donaudeltat är ett måste om man vill se lite unik natur. Om jag bilade ner skulle jag sedan från Bucharest via Brasov köra längst upp i norr. Baia Mare (träkyrkorna ett måste) och slingervägen över till Sighetu Marmatei är läcker. Och egentligen ska man fortsätta österut och njuta av de vidunderliga utsikterna. Ska man göra ngt som rumänerna själva ofta gör är det att ta linbana upp någonstans och vandra över dagen. Ngn mil söder om Brasov (Busteni och Sinaia) har linbana upp till "höjderna". Om jag minns rätt så är man direkt upp på ca 2.000 meter. Åstminstone från Busteni så kommer man till ett mycket enkelt hotell där de har enklare mat (men ingen där kunde ngt ord på främmande språk). Lederna där uppe är mkt lättvandrade - men vissa passager är branta. Man får inte ha anlag för svindel.

Bort mot Timisiora är också vackert med gammal fin historia och äker man från Bucharest passerar man fantastiskt bördiga jordbruksmarker som ofta ligger i träda pga att man inte hade utsäde, diesel slut eller annat "kladd".
Av Erc
27 juni 2007 14:26
Vi åker mot just Ukraina och Moldavien (inkl Transnistrien) med bil nu på söndag. Rutten dit kommer gå genom södra Polen. Inga visum behövs i varken Ukraina eller Moldavien numera. Moldavien är visumfritt sedan januari i år, Ukraina har varit visumfritt å ett par år. Rumänien är sedan länge visumfritt och numera också medlem av EU. Kom ihåg att internationellt körtkort krävs i Moldavien och att det rekommenderas i Ukraina.
Av Annans
27 juni 2007 19:06
Men vad bra, då är du fulladdad med tips när du kommer hem, vi ska inte förräns 20 augusti....
Av Erc
23 juli 2007 01:33
Ukraina går utmärkt att bila runt i. Rekommenderar inköp av karta på plats - med rätt vägnummer och kyrilliska bokstäver. Motell finns från en knapp hundring upp till kanske trehundra kronor. Mat och dryck kostar inget. Men - priserna ser helt annorlunda ut i exempelvis Jalta - där är det svenska hotellpriser som gäller.

Moldavien - inga problem förutsatt att det östra området, Transnistrien, undviks. Tycker man det är kul att hotas med vapen och luras till mutor på tusentals kronor - ja, då är östra Moldavien (alltså Transnistrien) det perfekta stället. Alla vi andra bör undvika området! Då vi åkte just genom detta hell-hole och blivit hyfsat fattiga på kuppen blåste vi sedan bara igenom resten av Moldavien och ut i civilisationen (EU). TRist eftersom det jade varit intressant att se Chisinau, menmen...

Rumänien är ett EU-land och där är det bara att köra på. Dock självklart värt att parkera bilen förnuftigt/säkert.
Av Moose
8 aug. 2007 21:10
Rumänien EU-land... Det har nog inte med Eu att göra. Men böter/mutor till vardagen i Rumänien. Vare sig det är polis eller annat...
Av Erc
27 aug. 2007 18:29
Citerat från moose:
Rumänien EU-land... Det har nog inte med Eu att göra. Men böter/mutor till vardagen i Rumänien. Vare sig det är polis eller annat...
Med flera hundra mil bakom ratten på rumänska landsvägar ställer jag mig mycket frågande till din inställning.

Jag har sedan visumfriheten 2002 kört till och genom Rumänien utan att bli avkrävd nån muta eller påhittad böter. Vid gränsövergången till Bulgarien finns tvivelaktiga regler kring miljöavgifter (gäller bilresenärer) - men detta är några få kronor.

Har det inte med EU att göra att Rumänien är ett EU-land?! Förstår inte riktigt ditt inlägg.