Rullstolsburen; tips för SF-LA-LV

23 apr. 2015 10:21
Visningar: 176
I juni ska vi till USA (San Francisco, LAS Vegas & Los Angeles). Mellan städerna hyr vi bil! Flygbiljetter beställda, inget annat.

Jag är rullstolsburen, och även om jag ju såklart kommer att ha det super, inser jag ju att jag bör tänka lite extra på vad som kan kommer att göra att saker och ting underlättar (ex. parkeringstillstånd, lämpligare hotell etc.

Någon som har några tips om vad göra (eller inte), hur man "ska" bo etc? Det finns många "att göra" på vår lista, bland annat Disneyland i Anaheim. Tips inför detta? Något man "bör" göra före eller så?

Då vi är i Las Vegas hade vi tänkt att åka helikoptertur i Grand Canyon, och en annan dag en tripp till Hoover-dammen. Det ska finnas guidade turer, någon som kan säga nå't om dem?
Av Birgere
23 apr. 2015 12:34
Det finns mycket och som jag förstått bra information på nätet om turistande för handikappade.
Jag råder dig till att hårdgoogla, använd sökbegreppen disability, accessability och/eller wheelchair tex och sedan kopplat till en viss aktivitet.
Boka inget hotell innan du haft mailkontakt och kollat att dom kan garantera rum som passar just dina behov.
Se upp med parkeringstillstånd, olika regler i olika stater och du kan utgå ifrån att ett hänga en svensk handikapp skylt i bilen inte fungerar->dryga böter.

Du kommer få en fantastisk resa men det kräver nog lite mer förarbete än för just dig.