Rom för första gången

9 feb. 2015 11:03
Visningar: 10526
Tjena, tänkte åka till Rom med min sambo i vår/sommar och jag undrar följande. När är det bäst att åka, maj eller juni-juli? Räcker det med 1 långhelg eller bör man ta en vecka? Hur är shoppingen och resturangerna? (Priser,kvalitet) Var ska man bo om man vill bo vid shopping,resturanger (vad heter området) eller vart är det helt enkelt bäst att bo? Brukar det vara svårt att besöka kolosseum, (kömässigt och så) tar gärna också tips på hotell med gym och schysst pool. Tack på förhand
9 feb. 2015 12:40
Hej

Juli (och augusti) bör man helst undvika Rom pga värmen. Åk i maj eller juni.
Hur lång tid ni behöver beror ju på vad ni vill göra, hur intresserade ni när, men generellt skulle jag väl säga att 3 heldagar räcker ganska långt i Rom...

Jag är ingen superexpert på vad som är bästa området att bo i Rom, men båda gångerna jag har varit där har jag bott vid Operan, dvs strax väster om järnvägsstationen. Det är framför allt ett praktiskt boende då man har gångavstånd till dels järnvägsstationen (man åker tåg från flygplatsen), dels spanska trappan / fontana di trevi-området, dels Colosseum (lite längre gångavstånd men fortfarande görbart).

Dessutom brukar det går att hitta hotell till ett resonabelt pris i det området.

Jag har inte haft problem med köer till Colosseum under mina besök, däremot till Peterskyrkan...

Kolla gärna in min reseberättelse från bl.a. Rom för fler tips:
http://www.4000mil.se/?p=647
9 feb. 2015 12:59
Citerat från Gunillad:
Hej

Juli (och augusti) bör man helst undvika Rom.

Jag har inte haft problem med köer till Colosseum under mina besök, däremot till Peterskyrkan...
Håller med om att undvika den heta sommarperioden.

Håller med om Colo och Peterskyrkan.
Till Colosseum köper ni förköpsbiljetter för att slippa köa (för det är många som istället köper på plats) men till kyrkan kan man tyvärr inte göra det. Vi stod nog 45 min i mars.

Var man helst skall bo? Därom tvista di lärde. Alla tycker olika, men försök att inte bo i direkt anslutning till järnvägsstationen, även om ni kommer med tåg (vi åkte taxi) så kan ni ändå bo en bit bort från stationen. Som gunilla föreslår nära till "det mesta". I närheten av Pantheon är också ett förslag.

Angående maten, ja den är billig och mindre bra, den är dyr och suverän eller den är billig och god och dyr men inte imponerande. D v s ni kan hitta alla kategorier. Mitt i smeten är det ju dyrare och mer turistanpassat. Är det något speciellt du tänker på?
Av Riika
9 feb. 2015 21:36
Jag Älskar Rom!

Detta är något som jag tycker är värt att se när man väl är där.

Colosseum = Ett imponerande exempel på romarnas ingenjörskonst.

Pantheon = Detta är antikens bäst bevarade byggnad, ett tempel tillägnat ”alla gudar”.

Fontana di Trevi = Denna uppvisningsfontän är i marmor, insprängd mellan trånga gränder. Men mycket vackert att se.

Piazza Venezia = Kallas den okände soldatens grav, som vaktas av två soldater.

Piazza Navona = Byggnationen runt torget ligger ovanpå de antika åskådarläktarna, och rester av dessa finns synliga under husen på den norra sidan av torget.

Spanska Trappan = Kan ni sätta er o vila eller äta en god glass. Finns även lyxiga butiker runt om.

Peterskyrkan = Kostar inget att gå in, men de brukar vara lång kö.

Lättast tar ni er runt med tunnelbanan, jag tar alltid den och hoppar av så jag hamnar vid Colosseum. Sen promenerar jag i min takt till de jag nämner ovan. Allt är gångavstånd och enligt mig värt att besöka iallafall. Skaffa er en karta så ni ser hur ni skall gå, det är super lätt.

Passa er för ficktjuvar, de ser precis ut som vem som helst och brukar stå o iaktta när man går förbi. Vilka som har öppna eller lättillgängliga väskor. Nu är jag ganska van så jag brukar se ganska snabbt vilka som är tjuvar o vilka som håller utkik. Dom brukar vara allt från en upp till fyra, fem personer. Nu skall du absolut inte gå runt o vara livrädd o aldrig släppa handen från din väska. Men du kan vara uppmärksam.

På tillbaka vägen så finns det en shoppinggata som kan vara mysig att titta o gå på.

Glassen måste ni bara äta, så himla god!
17 juni 2015 21:19
hej
Jag skulle rekommendera att åka under våren eller hösten då det inte är lika varmt då. De gånger jag har varit i Rom brukar jag bo i området kring spanska trappan, när till de mesta. Kan rekomendera en vegitarisk restaurang Il Margutta Ristor Arte, som du kan läsa mer om på http://www.rom-turist-guide.se/restauranger-i-rom/

Hoppas ni får en bra resa!
18 juni 2015 18:11
Hej, Rom är en riktigt trevlig stad!!
Mitt tips på att bo är i stadsdelen Trastevere, lite genuinare, lite utanför, men ändå gångavstånd till allt!!
Här finns också ågra riktigt äkta Italienska restauranger.
Kolla gärna in denna sida så får du lite tips!
http://travelmania.se/category/italien-rom.html
Citerat från Snrkeltorsk:
Tjena, tänkte åka till Rom med min sambo i vår/sommar och jag undrar följande. När är det bäst att åka, maj eller juni-juli? Räcker det med 1 långhelg eller bör man ta en vecka? Hur är shoppingen och resturangerna? (Priser,kvalitet) Var ska man bo om man vill bo vid shopping,resturanger (vad heter området) eller vart är det helt enkelt bäst att bo? Brukar det vara svårt att besöka kolosseum, (kömässigt och så) tar gärna också tips på hotell med gym och schysst pool. Tack på förhand