Rom

Av Goranl
18 juli 2014 20:41
Visningar: 6038
Hej.

En tur till Rom med son och hans flickvän vecka 33.

Var hittar vi bäst guidning till bra pris för Vatikanstaten med Peterskyrkan, Petersplatsen och Sixtinska kapellet?

Ska man tänka någon speciell dag och tid på dagen?

Kan man äta smidigt där till bra pris?

Tacksam för hjälp och svar.
Av Bibby
18 juli 2014 20:54
Vissa söndagar är det gratis inträde till museet.
Påven visar sig också vissa söndagar. Var där tidigt isf.
Har blivit välsignad av två påvar, dock ej den nya (ännu), det är en speciellt upplevelse även om man inte är katolik, eller ens troende.

Nja, inget jag såg, men finns mycket restauranger runt omkring, dock ej speciellt billigt.

Tycker inte det behövs nån guide (ett bra sätt att bli blåst, har du sett "Scam City" från Rom med Conor Woodman, visades på NatGeo), läs på lite bara så klara ni er bra.
Av Goranl
18 juli 2014 21:02
Hej.

Tack för svar.

Jag har inte sett den. I stora drag, vad handlar den om?

Har blivit varnad för långa köer som kanske är enda anledningen till guide?

Har även blivit tipsad om en glasstillverkare på en bakgata mellan Colosseum och termini. Såg ut som en fabrik. De fanns på 2 ställen till i världen, tror det var Shanghai och Singapore. Vi har inte funnit namnet på den men det skulle vara gott och inte så dyrt.
Av Bibby
18 juli 2014 21:10
Citerat från Snobben:
Hej.

Tack för svar.

Jag har inte sett den. I stora drag, vad handlar den om?

Har blivit varnad för långa köer som kanske är enda anledningen till guide?
De kan inte göra nåt åt köerna, de får ni ta ändå. I värsta fall så tar de er inte ens till de ställena ni vill till. De tar er till ointressanta ställen samt till ställen där de tror de kan sälja nåt skräp till er.
OK, kanske finns några seriösa men ingen har nån VIP-kö.

Vi var där tidigt och kom in gratis på museet och sen lagom ut till påvens besök, sen ett besök i kyrkan, fixar ni lätt själva. Datum får du googla fram själv.

Scam city kan du nog hitta på nätet om du vet var man ska leta.
Av Kattax
19 juli 2014 06:28
Hejsan,
Till Peterskyrkan var kön visserligen lång, vilket berodde på säkerhetskontrollen, men det gick relativt snabbt. Kön till Vatikanmuseerna var fruktansvärd men för att slippa denna kan du boka och betala över nätet vilken vi gjorde i våras när vi var där, hur smidigt som helst.

http://mv.vatican.va/3_EN/pages/MV_Home.html

Om ni inte hemskt gärna vill bli välsignade av påven skulle jag undvika denna dag för då samlas ca 10000 människor på Petersplatsen, annars rekommenderas att komma tidigt på morgonen för att börja köa innan de öppnat. En annan fördel med att boka biljetterna över nätet är att man då själv bestämmer vilken tid man vill komma.

Maten vågar jag inte uttala mig om eftersom vi inte åt där.

Katta
Av Goranl
19 juli 2014 18:57
Hej.

Tack för bra svar och länk med hänvisning.

Lite ovetande fortsatt här men köper man någon kombinationsbiljett (-er) till Vatikanmuseum, Peterskyrkan o Sixtinska kapellet?

Hur stort och hur mycket hinner man med på en dag när man åker hit tidigt? Läge att ta något en annan dag tex?

Något speciellt upplägg att man tar något före det andra för att undvika köer eller bara vara i tid helt enkelt?

Mvh
"Snobben"
Av Kattax
19 juli 2014 19:55
Hej igen,

Peterskyrkan kostar inget i inträde bortsett om du vill åka upp i kupolen (vilket kostade 5 eller 7 euro om jag inte missminner mig) och Sixtinska kapellet är en del av Vatikanmuseerna och ingår i samma inträdet.

Vi valde att ta museet ena dagen vilket var tur för det är STORT och mycket att se och väldigt, väldigt mycket folk + att vakterna vid de populäraste konstföremålen och i Sixtinska kapellet föste på besökarna som om vi vore boskapsflockar och pga detta var vi tvungna att gå 1 varv till för vi missade en del saker som vi ville se. Efter detta var vi väldigt trötta både i huvudet och i benen.
Dagen därpå besökte vi Peterskyrkan och då var vi där precis när de öppnade, kom relativt snabbt in (köade kanske 20-30 minuter, dock var vi där i mars som räknas som lågsäsong). Ganska lugnt med folk men det fylldes på ganska snabbt.

Rent tidsmässigt hinner man säkert med båda på en dag, men det är mycket som ska smältas. Eftersom man kan boka vilken tid man vill gå in på museet är det nog bättre att börja med Peterskyrkan om man väljer att besöka båda samma dag. Dock innebär detta att det är fler besökare inne på museet ju senare man kommer.

Hoppas detta är till någon hjälp.

Katta
Av Kattax
19 juli 2014 20:04
Kom precis på att vi faktiskt valde bort vissa utställningar eftersom det var så mycket att se, så har ni för avsikt att hinna med det mesta av Vatikanmuseerna borde ni nog ta Peterskyrkan en annan dag!

Katta
Av Goranl
19 juli 2014 20:20
Hej igen.

Tack för nyttig information.

Vad har du för uppfattning om guidning där och i så fall vilken/ var?
Av Kattax
19 juli 2014 20:57
Jag kan nog tycka att med en guide hade vi haft mer behållning av besöket på Vatikanmuseerna. Gällande Peterskyrkan var jag rätt påläst + en bra guidebok. Men var man bokar en guide vet jag faktiskt inte. Jag vet att det stod personer som erbjöd olika guidade turer till Vatikanmuseerna runt Petersplatsen, men hur seriösa de är vågar jag inte uttala mig om. Vatikanmuseerna erbjuder också olika guidade turer men de brukar vara fullbokade långt i förväg. Följ länken ovan och kolla om det finns något ledigt då det passar er.
Både Vatikanmuseerna och Peterskyrkan hyrde ut audioguider. Tror dock att de vill ha pass eller körkort i pant (så var det på Colosseum i alla fall).

Katta
Av Sierra
19 juli 2014 22:45
Jag har varit i Rom några gånger och 2012 fick jag tag på en mycket bra engelsktalande guide utanför Peterskyrkan. Vi var ett gäng på ca 10 pers och det var riktigt bra även om det kostade en slant. Rakt in i Vatikanstaten förbi alla köer så det var värt pengarna även om jag kan tycka att tre timmar kändes tungt på slutet.

En idé kan vara att kontakta svensk guide som tar dig förbi köer in i "det heliga".
http://www.guideirom.com/vatikanen
Av Goranl
20 juli 2014 11:11
Hej.

Tack för bra svar. Jag ska undersöka denna möjlighet och se vad den kan ge.

Vänligen
"Snobben"
Av Goranl
21 juli 2014 08:51
Hej.

Var ni (Sierra) nöjd med den firman (namn?) som ni tog?

Letade på nätet efter möjlighet att beställa/ köpa inträde (utan guide) till Colosseum för att slippa stå i kö till detta då vi tänkte (enligt rek) läsa på skyltar där i stället.
Hittar dock inte detta.

Tacksam för vägledning.
Av Sierra
21 juli 2014 09:51
Ja, mycket nöjd men jag nappade på ett erbjudande på Petersplatsen. Jag hade/har ingen aning om vad det var för företag mer än att det var en etablerad guide med tillstånd att "smita före" alla köer. Vi var 4 pers och tillsammans med andra blev vi en grupp på ca 10.

Jag kommer inte ihåg vad det kostade men det var inte speciellt billigt.
Av Lora
21 juli 2014 13:40
Citerat från Snobben:
Letade på nätet efter möjlighet att beställa/ köpa inträde (utan guide) till Colosseum för att slippa stå i kö till detta då vi tänkte (enligt rek) läsa på skyltar där i stället.
Hittar dock inte detta.
Hej,

Biljetter till Colosseum kan förköpas här:
http://omnisale.omniticket.it/gb/HTML/musei/colosseo.cfm

Enjoy Rome erbjuder "Semi-private skip the line Vatikan tour" kl. 08.00 varje dag förutom söndagar om jag inte har fel nu. Kontakta dem för mer info: http://www.enjoyrome.com

Hoppas ni får en mycket trevlig resa till Rom!
Av Goranl
22 juli 2014 10:13
Hej.

Tack för länkar och information!

Vill gärna hitta och äta på små restauranger med bra mat och billigt pris (om möjligt). Hellre på en anonym liten plats med familjekänsla och några få enkla bord än fina restauranger.

Vi tycker väldigt mycket om glass och vill gärna hitta ett prisvärt alternativ där också!

Tacksam för hjälp och tips om detta.
23 juli 2014 10:24
Jag ser att du redan fått väldigt bra hjälp från andra på forumet med dina frågor men jag tänkte bara lägga till lite tips på restauranger som är hyfsat billiga och inte turistfällor:
Jag försöker ju undvika de mest centrala delarna av Rom för mat då jag tycker att man får sämre mat/upplevelse för pengarna där i och med alla turister.

I Trastevere:
Da Enzo
Osteria la Gensola

I Testaccio:
Felice a Testaccio
Osteria degli Amici

I Monti (centralt):
Taverna Romana
Cuoco e Camicia

I Pigneto:
Opulentia Pizza

Mer tips och bilder om dessa områden finns här: http://runtklotet.com/2014/06/21/rom-2-0-storstadssemester-for-hela-familjen/
Av Goranl
23 juli 2014 11:58
Tack för mycket värdefulla tips för oss. Detta forumet gör att man känner sig förberedd och får ut mycket av sin resa.

Har en stor svaghet för glass och kommer att prova ditt alternativ. Tack för vägbeskrivning det är värdefullt.

Gärna fler tips på glassbarer som håller bra pris. En fundering; äter man glass på en Trattoria eller söker sig till en Gelateria?

Tack för rekommendationerna om de specifika restaurangerna i de olika områdena! Jag håller också med dig om känslan att få komma till de mer "vardagliga" ställena som känns mer avslappnat och naturligt.

Är det svårt att ta sig till de olika ställena med vanlig kommunikation? Är detta ställen man äter lunch på också eller gäller för middag på kvällen från klockan...?

Jag slår upp ordet Trattoira som betyder något i stil med värdshus. Finns det andra ord för ungefär samma sak? Andra alternativ vad heter det då?

Om man vill äta lite snabbt, enkelt men ändå bra till lunch (enkel pasta tex) om man är ute och upptäcker stan, vad/ var tar man då?
23 juli 2014 12:48
Hej,

Många frågor - ska försöka svar på dem en och en:

GLASS:
Glass äts generellt på en gelateria. Efter middagen så passar det bra med en kort promenad och sen en glass från en gelateria som ni äter på ett torg eller liknande - det är alltid massor av folk ute.
På en restaurang kan man givetvis äta det men då som efterrätt.
En väldigt bra gelateria i Monti är Fatamorgana - den är väldigt populär.

RESTAURANGER:
De restauranger jag har tipsat om är både lunch och middag. Middag är från 20.00 och framåt och i de centrala delarna är det ofta bra att boka bord (antingen ringa eller bara gå förbi på dagen om man är i närheten)

Det finns ett antal olika "klasser" på restauranger - detta är de vanligaste:
PIZZERIA - vedugnsbakade pizzor är en av Italien specialiteter
TRATTORIA - ett matställe som ofta drivs av en familj. Trattorian kännetecknas av låga priser och en informell atmosfär
OSTERIA - fokuserar på enkel mat från den lokala regionen. Dessa har oftast kvälls- och nattöppet, men vissa erbjuder även lunch
SPAGHETTERIA - har sitt ursprung i Napoli, erbjuder pastarätter och andra huvudrätter
RISTORANTE - restaurang som erbjuder mer avancerad mat.

Om du ska käka enkelt och snabbt på stan så är det Trattoria/Osteria som gäller. Men det är få ställen i Rom som inte serverar pasta…

STADSDELAR:
Rom är väldigt litet till ytan och så gott som allt gå att gå till utan några större problem. Möjligtvis ligger Pigneto lite längre bort än de andra.
Monti (se kartan på sidan jag länkade till tidigare) ligger mitt i smeten, mellan centralstationen och Colosseum.
Trastevere och Testaccio ligger lite längre söderut men man går på 10 minuter från Campo de Fiori (centrum-centrum)
Av Goranl
24 juli 2014 22:54
Tack för väldigt bra information och förklaringar som vi kommer att ha nytta av och utgå ifrån.

Det är precis de här stadsdelarna och tavernorna man vill besöka och förhoppningsvis få komma mer in på livet på människorna. Kanske det som reklamen inte alla gånger tar upp.
Av Amd90
25 juli 2014 14:16
Citerat från Snobben:
Hej.

Tack för bra svar och länk med hänvisning.

Lite ovetande fortsatt här men köper man någon kombinationsbiljett (-er) till Vatikanmuseum, Peterskyrkan o Sixtinska kapellet?

Hur stort och hur mycket hinner man med på en dag när man åker hit tidigt? Läge att ta något en annan dag tex?

Något speciellt upplägg att man tar något före det andra för att undvika köer eller bara vara i tid helt enkelt?

Mvh
"Snobben"
Ett antal år sedan jag var i Rom, men vi undvek köer till Vatikanen genom att vakna och åka dit EXTREMT tidigt. Före soluppgången i princip, det var väldigt värt det eftersom man dodgade både en del folkmassor + hetta.