Roatdrip LA - Las Vegas - Death Valley - Mammoth Lake- SF - San Diego 2015

Av Siti83
5 apr. 2015 12:18
Visningar: 1818
Har surfat runt en massa här på reseguiden och redan inhämtat en mängd bra tips. Däremot behöver jag ytterligare tips och svar på lite frågor. Jag har varit i LA och Las Vegas många gånger, enbart gjort kortare dagsutflykter från städerna. Nu tänkte jag och min kompis göra en riktig roadtrip med hyrbil från Alamo (Toyota Corolla). Utgångspunkt för resan är LA med avslut i LA.

Jag kommer vara ensam förare då min vän inte har körkort därför är jag lite tveksam till vårt upplägg då jag vet om att avstånden i Kalifornien är långa och trafiken i städerna är packad. När vi gjort planeringen har vi utgått från google maps vilket är rätt missvisande vad gäller tid/trafik etc. Vårt upplägg:

Dag 1-4 LA
Tänkt besöka alla vanliga turistställen mest för att min kompis inte har varit där tidigare. Är ett besök på Universal värt ett besök? Ingen av oss gillar berg och dalbanor. Vi tyckte om Universal i Orlando är det liknande åkattraktioner?

Dag 5-7 - Las Vegas
Här finns det ju rätt mycket att se samt bra shopping på outlets. Har aldrig besökt Hoover dam eller Grand Canyon så vi kanske tänkte ta en dagsutflykt dit.
Har någon varit på Grand Canyon Skywalk?

Dag 8 Death Valley
Från Las Vegas kör vi mot Death Valley där vi tänkte övernatta i Stovepipe Wells. På vägen mot Stovepipe Wells är några tänkbara stopp: Zabriskie Point, Badwater Basin, devils Golf Course, Artist Drive och Mesquite Sand dunes. Hur är vägarna där? Fler tips på stopp? kommer bilen klara detta? Vi är där i början på oktober. Har aldrig kört bil i öken något man bör tänka på? Farliga djur? Vet om Ormar och skorpioner.

Dag 9 - Kör från vi från Stovepipe väg 395 upp mot Mammoth lakes tidig morgon. Är det en så kallad scenic route? Trevlig väg att köra? Vi tänkte övernatta en natt vid Mammoth Lake. Räcker det om vi vill se Mono Lake och Bodie Ghost town och köra nån kortare hike?

Dag 10 - Mammoth Lakes mot San Fransisco via väg 108. Är det en scenic route med fina omgivningar? Det är ju e jädrans lång väg att köra. Vi hade inte tänkt övernatta på vägen men borde man göra det? Är ju väldigt långt att köra...

Dag 11 - 12 San Fransisco
Vi kommer ha två heldagar i SF. Måsten är Alcatraz. Men vad finns det mer att göra? Vi tänkte bara strosa runt och ta oss runt med hjälp av kommunaltrafik. Hotellen är rätt dyra i SF och bil är inte att rekommendera i staden. Ska vi bo lite utanför eller i stadskärnan? Parkering (dygnsparkering) är ju hutlöst dyr

13-15 Pacific Highway 1 ner mot San Diego
Vi tänkte övernatta i Monterey och Santa Barbara på vägen ner mot San Diego. Har någon varit på Hearst Castle? Det är rätt långt mellan SB och SD, är det realistiskt att köra då vi måste köra genom LA vilket innebär trafikköer.

Dag 16-17 San Diego
Vi har två heldagar i SD. Vad finns det där att göra? Har hört om La Jolla men är inte det bara ett bostadsområde? Har hört att San Diego Zoo är bra men är tveksam då det är jätteviktigt för mig att djuren har stor plats att röra sig på och mår bra.

Dag 18 Tillbaka till LA och flyg till Sverige.

Är vår resplan realistisk? Man vill ju inte sitta i bilen även om det är roadtrip ;) Jag tar gärna emot tips av er vore tacksamt!
5 apr. 2015 14:03
Låter som en väldigt trevlig resa! Jag har inte gjort en sådan själv så det finns garanterat folk som kan ge bättre råd än mig, men jag är i planeringsstadiet till en och har försökt läsa på en del. Jag befinner mig just nu i ett liknande dilemma, där jag vill se så mycket som möjligt utan att det ska bli för stressigt.

En fråga: hur noga är ni med Death Valley och Mammoth Lakes? Många som kör bil mellan Las Vegas och San Francisco inkluderar ett par övernattningar vid Yosemite. Det verkar inte ni har med i er plan, och då kan jag tycka att det är en väldigt lång väg att åka. Skulle ni inte kunna börja i antingen San Francisco eller Las Vegas istället och göra Highway 1, LA och San Diego i mellan dessa? Eller har ni redan köpt flygbiljetter? I så fall skulle det väl kunna vara ett alternativ att ta ett inrikesflyg för att minska antalet timmar i bil.

Angående San Francisco så är det inte rekommenderat att bo utanför staden, särskilt då ni bara har två dagar där. Det säger väl sig självt att man inte vill ödsla tid och krafter på att ta sig in och ut från staden varje dag.

Skywalken vid Grand Canyon är säkert häftig, jag har dock sett lite olika omdömen om den. Den är faktiskt ganska dyr också, $75 per person ungefär om man räknar både inträdet till "parken" och till själva skywalken.
5 apr. 2015 16:37
En tanke är att ni skulle kunna ta San Diego direkt efter LA för att slippa köra rakt igenom LA där på slutet...?

Mammors Lake-SF på en dag känns långt. Och dessutom missar ni ju då Yosemite NP. Stanna där minst en natt, tycker jag. (Ja vägen är vacker)

Det känns tidigt för mig med första övernattningen längs H1 redan i Monterey...kanske köra längre den dan?

Vi har gjort delar av er roadtrip, kolla gärna i min reseberättelse här:
http://www.4000mil.se/?p=945

Mer Yosemite här:
http://www.4000mil.se/?p=64
Av Hawaii
5 apr. 2015 16:42
Ett par korta kommentarer - med SD på slutet som en fram-och-tillbaka från LA har du lite onödig körning. Du sparar tid om du i stället tar SD efter LA i början och alltså kör LA-SD-LV-SF och slutar i LA. Och ang. La Jolla, speciellt La Jolla Cove ute vid kusten - mycket trevligt ställe att besöka och du kommer att se tusentals fåglar och troligen hundratals sälar - helt vilda. SD Zoo har en del äldre delar med mindre plats för djuren men de har också byggt om och utvidgat vissa "inhägnader" för djuren, så det blir kanske en lite blandad upplevelse. Men SD Zoo är mer som en kombination botanisk trädgård/zoo - definitivt en upplevelse. Och i SF - absolut bo i centrala delarna. Finessen med att besöka SF är just att kunna promenera runt och ta buss och cable car. Parkering - helt riktigt, kan vara dyrt, men se det som en investering i en bättre upplevelse och ett bättre sätt att utnyttja tiden. Med bara ett par dagar i SF kan jag garantera att du kommer att ångra dig om ni bor utanför SF och måste tillbringa en stor del av tiden i långa bilköer. Kan ge dig mer tips om SD om du vill.
Av Totopez
5 apr. 2015 17:09
Själv hade jag velat ha mer tid i både LV (särskilt om ni vill till Grand Canyon) och SF, kanske även i LA.
Fundera lite över vad just ni VILL göra, inte vad folk anser att man SKA göra.
Om ni inte har något speciellt ni vill göra i San Diego, vad ska ni då göra där? Bara för att? Skippa det i så fall.

Specifika tips: Universal, i princip allt som finns i Hollywood finns också i Orlando, men parken är mycket mindre, kanske en halv dag. Har ni varit i Orlando hade jag skippat den.
San Francisco, bo definitivt inne i stan. Om ni har bil rekommenderas något av motellen på Lombard Street, som har fri parkering.
Grand canyon, fundera på att ta det som en omväg på vägen till LV, med en övernattning. Det är en bra bit att köra, en lång dag om man ska göra en dagsutflykt.
Av Marulk
5 apr. 2015 19:39
LV - Mammoth Lakes kör ni på en dag o hinner med gott om trevliga stop på vägen. På så vis får ni en extra dag i ML vilket jag rekommenderar. ML är en mysig stad o vandring i bergen är fantastiskt. Missa inte Devils Postpile. Tänk bara på att ni befinner er på 2500möh o höjdskillnader påverkar mer än man tror. Väg 108 via Sonora Pass är fantastiskt vacker, o krokig 😉. Den tar tid, men är du beredd att köra hela vägen till SF så funkar det. Läs av på 'route condition' innan, passet kan vara stängt redan i oktober. Bilder på denna rutt har vi här på RG från förra sommaren.
Hgw 1 - ett stop i Monterey rekommenderas både för den mysiga staden samt att det därefter inte finns så många övernattningsställen söderut. Ett tips är att besöka Monterey Sea Aquarium.
Grand Canyon west Rim = skywalk, vi hoppade just pga uttalande om trångt, dyrt m.m. Men läs på ordentligt innan o planera därefter. West Rim ingår inte i National Parks
San Francisco - om ni tänkt besöka Alcatraz, boka biljetter via web i god tid innan så ni inte står utan

Ni har en härlig resa att se fram emot 😊
Av Siti83
5 apr. 2015 20:08
Tack alla ni fina människor som svarat! Värdefulla tips och synpunkter :) Trevlig läsning på din blogg @gunillad

Om man nu skulle börja roadtripen i San Diego. Hur lång tid tar det att köra mellan LAX till San Diego realistiskt sett med trafik? Google maps säger 2h men det är ju inte sanningen. Har aldrig haft jetlag när jag flygt från Sverige till LA tidigare, men man vill inte sitta i en bil allt för länge när man precis kommit.. Vi kommer landa vid 17 tiden så det är ju rush hour.

Death Valley har jag hört ska vara riktigt fint och annorlunda. Flygbiljetterna är redan köpta då vi hittade flygbiljetter rätt billigt t/r LA ca 4300kr/per. pers. Inrikesflyg har också slagit oss (mellan LV och SF), löjligt billigt men då får man ta i beaktning att det är drygt att behöva lämna en bil, checka in - checka ut, hämta ut ny bil. Med bil hela resan blir man mer flexibel.

Sen är Bodie nästan ett måste för det hade varit en upplevelse att besöka en "riktig" spökstad. Men man kanske borde ta en övernattning mellan mammoth och SF för att sedan ha en dag mindre i LA..

Vilken väg från mammoth lakes över yosemite är den bästa och finaste vägen? Tips på var man ska stanna och övernatta då?

Fler tips om just San Diego och San Fransisco och vad som inte ska missas mottages gärna! Vi båda gillar natur och att "upptäcka", jag har en förkärlek till allt vad museum är.

Båda känner att LA är det vi kan tumma på mest och vi hade tänkt och shoppa och vara i Santa Monica/West Hollywood.


@Totopez tack för rådet ang. Universal vi kommer slopa det. Misstänkte att det är mindre än i Orlando och lika...
Hur hade du lagt upp resan om du utgår från de ställen jag nämnt i originalposten? Tänker då främst på antal dagar på varje stopp (om man hoppar över Grand Canyon)? Vi har 16 heldagar om man räkna bort dagen vi kommer till USA och åker hem till SV. Vi åker iofs hem 20.00 på kvällen så man kan säga 16 1/2 dag

Förlåt om jag verkar vara jobbig, brukar vanligtvis vara spontan på resor, men nu när det bara är jag som kommer köra vill man inte sitta där i bilen och inse att man inte planerat...

GLAD PÅSK PÅ ER!
Av Marulk
5 apr. 2015 20:33
Det vore väldigt synd om ni missar DV o ML samt körningen över Sonora Pass via vackra Central Valley om ni istället väljer flyg mellan LV o SF.
Vill ni se stora träd, gör ett besök i Muir Woods norr om SF, avfart på norrsidan efter Golden Gate. Därefter kan ni ta en tur igenom Sonoma eller/och Napa.
Bodie Ghost Town är på vägen från ML om ni väljer Route 108. Vägen fram till Bodie är grusväg o tar ca 1/2h. Vägen har tom skyltar 'rough road' men på ditvägen har båni vacker utsikt över Mono Lake.
Bilder i vårt album här på RG
P.s. Inte alls jobbigt, bara skoj kunna dela med 😉
Av Hawaii
5 apr. 2015 21:59
Om du tar de första fyra dagarna i LA som du ursprungligen hade planerat kan ni ju starta tidigt en morgon från LA och köra till SD. Jag har själv kört LAX till SD på ganska exakt 2 timmar många gånger, så definitivt inom möjligheternas gräns, men det är ju som sagt om trafiken flyter. Och det är inte bara rusningstrafik i och för sig man vill undvika (och det kan man ju till viss del genom att planera när man ska köra) utan även att ha turen att undvika motorvägar där det har varit en olycka. En olycka på t.ex. I-405 (LAX söderut) kan utan vidare innebära 45 minuters extra körtid eftersom samtliga bilister tydligen har ett stort behov av att i princip göra ett fullt stop när de passerar olycksplatsen, även om olycksbilarna har flyttats till sidan... MEN även med div. förseningar på vägen bör det inte vara några problem att köra LA-SD på under 3 timmar. Vill du ha en trevligare och vackrare körning så ta kustvägen genom Huntington Beach, Newport Beach, Laguna Beach etc.
Museer - du har en hel del fina museer i Balboa Park i San Diego. En lördag eller söndag i Balboa Park är mycket fint. "Googla" för info.
Natur - Torrey Pines State Park, c:a en halv svensk mil norr om La Jolla. Använd parkeringsplatsen vid norra delen (där man betalar för att parkera) och gå uppför vägen och väl uppe på "höjderna" med fin utsikt, sök en av stigarna ut mot, och ner till stranden. Speciellt strax innan solnedgång, en makalös upplevelse.
https://www.google.com/search?q=torrey+pines+state+park+images&biw=1920&bih=934&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=cZMhVYXiC8nuoATG9oDADw&ved=0CB0QsAQ
Mer natur - om du vill göra en fin "hike" på ett par timmar kör I-15 norrut till Poway, och österut till Lake Poway, och hajka upp Mount Woodson. Här är lite foto:
https://www.google.com/search?q=mt+woodson+images&biw=1920&bih=934&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ApMhVeayDoftoATK24GYCA&ved=0CB0QsAQ&dpr=1
Och mera intressant natur - österut från Poway, kör till Julian uppe i bergen. Stanna och promenera runt. Besök ett av de många kaféerna och prova på deras äppelpaj, en specialitet. Fortsätt sedan österut, en halvtimme rakt ner för berget till Borrego Springs i öknen med HELT annan natur och helt annat klimat,. Intressanta metallstatyer:
https://www.google.com/search?q=metal+statues+borrego&biw=1920&bih=934&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=yY0hVa-DG9KuogTanoLoCg&ved=0CCoQsAQ
Och en annan typ av museum; USS Midway, ett pensionerat hangarfartyg i hamnen i San Diego. Promenadavstånd från mycket trevliga Seaport Village med affärer och restauranger.
Och finns mycket mera...
Jag tror inte du har nämnt vilken månad resan ska vara? Det kan vara av intresse.
PS. Om ni är intresserade av Julian och Borrego Springs kan ni ju också göra det som en liten avstickare när ni kör från SD till Vegas. Fortsätta inåt landet från Borrego Springs, mot Salton Sea och sedan norrut mot I-10 och I-15. Tar lite mera tid men betydligt intressantare än att bara ta I-15 norrut hela vägen från SD till Vegas.
Av Siti83
6 apr. 2015 00:02
Jag tackar för alla tips jag får, det kommer underlätta vårt planerande rejält, uppskattas verkligen :)
@Hawaii tack snälla för dina tips, har googlat och allt du nämner skulle passa oss riktigt bra! USS Midways låter riktigt kul! Borrego spings kommer vi definitivt ta!

Vi kommer åka 25/9 - 12/10. Så jag är ute i god tid ;)
Av Hawaii
6 apr. 2015 10:00
Utmärkt tid att besöka Californien. Tycker personligen att september är den bästa månaden, och början av oktober blir inte speciellt annorlunda. Plus att det kommer att bli en fin upplevelse att köra väg 395 norrut. Har du funderat på Mt. Whitney? En fantastisk upplevelse att "bestiga" berget (mer som en lång hike), och man kan klara av det på en dag. Enl. Wikipedia innebär det "12 to 18 hours of strenuous hiking", men man kan faktiskt klara det på kortare tid om man är i skaplig kondition.
Av Moth63
6 apr. 2015 16:24
Har gjort den sträcka två gångar, övernattade både gångar på http://www.themammothcreek.com
jättetrevlig personal och fantastiskt frukost. Om ni har tid ligger inte Bodie speciellt långt därifrån http://www.bodie.com/gallery/?album=all&gallery=2

LA har jag aldrig varit i fast jag varit i USA 11 gångar, vet ej varför jag inte har något intresse för den staden. Inte heller SD har dragit mig men rekommenderar SF minst fyra dagar, gillar verkligen att hänga i den staden. Tips! Sedona är något av det vackraste jag har besökt
Av Siti83
6 apr. 2015 23:50
@moth63 vilket sammanträffande jag tänkte mig just det hotellet :)

@hawaii
Åhh Mount Whitney såg fint ut! ja vi båda har rätt bra kondition men inga riktigt erfarna hikare ;) även om jag vandrat en del på Island.

Men om man tänker sig att man kör från LV sen genom Death Valley sen ev. stopp vid mt. whitney sen mot Mammoth lake, sen vidare mot SF var är det bäst att övernatta på vägen. Har så svårt att planera det för vi vill inte att det ska bli för stressigt..vi kan som jag nämnde tidigare minska vistelsen i LA.

sen har jag tidigare fått tips om Sonora pass och läst om Tioga pass. Är vägarna i öppna i början på oktober och är de tullbelagda?
Av Marulk
7 apr. 2015 06:29
LV - DV - ML - SF
Att bestiga Mt Whitney kräver nog lite extra planering o lär inte hinnas på samma dag. En riktigt häftig upplevelse men kräver åtminstone 2dgr i dess omgivning. I oktober lär det vara en del snö (förhoppningsvis).
I Mammoth Lake har du många härliga vandringsturer som kan göras på fm/em o ändå hinna se en del annat.
Tioga Pass är infart till Yosemite NP o därför avgift till parken. Sonoroa Pass är ingen avgift. Om det är stängt pga snö kan man inte säga nu, svårt veta väderlek 7mån i förväg. Vädret kan ändras från ena dagen. Håll koll på 'road condition' så är ni på den säkra sidan. På Yosemite NP webbsida har du 'road condition' för parkens vägar. Bor ni i Mammoth Lakes innan vet säkert hotellet om vägarna är öppna eller inte.
På din fråga om 395'an, ja det är en scenic route, fantastisk vacker väg o har du tur med väder lär du få se Mt Whitney 😉
7 apr. 2015 06:56
Vi är just nu i Los Angeles och kom från San Francisco via Highway 1. Vi hade två övernattningar och det tyckte vi var lämpligt. Först i San Simeon och sedan i Ventura. I monterey körde vi efter 17 miles drive och det kan rekommenderas. Mycket vackert.

I San Francisco åkte vi via golden gate till bonita lighthouse sedan till muir Woods och napa Valley. Väl värt att åka den trippen. Alcatraz besöktes och en tur med ccable cars också. Vi var även i chinatown.

Idag (första dagen ) i LA besökte vi universal studios. Det tyckte vi var toppen. Men har inte varit i Orlando så kan inte säga något om det.
Av Hawaii
7 apr. 2015 10:38
Citerat från Marulk:
LV - DV - ML - SF
Att bestiga Mt Whitney kräver nog lite extra planering o lär inte hinnas på samma dag. En riktigt häftig upplevelse men kräver åtminstone 2dgr i dess omgivning. I oktober lär det vara en del snö (förhoppningsvis).
Man behöver givetvis inte 2 dagar i omgivningarna. Vi körde upp från San Diego kvällen innan, 5 timmar med bil. Några sov i tält på camping ground där, själv sov jag i sovsäck på golvet i min van. Vi var 4 stycken, startade kl. 04:30, löpskor, lätt klädda (mitten av augusti) - 5 timmar upp och 4 timmar ner. Var hemma i San Diego samma kväll.
Av Meduza
7 apr. 2015 11:25
Hej
Ni kommer få super kul på er resa och se så himla mycket.
Jag kan delge lite från våran resa som vi nyligen kom hem från. En del har du nog redan fått tips från men ändå :)

Vi startade i SF, är glad att ni redan planerat in Alcatraz för det är helt otroligt! jag var inte så intresserad från början utan det var sambon som ville dit (är mycket glad att han tog med mig dit). Vi strosade runt i chinatown, crissy field (ligger i närheten av golden gate bron) och hamnen. Det är lätt att åka kommunaltrafiken och människorna i SF är väldigt hjälpsamma. Vi besökte även Muir wood skogen vilket jag tyckte mycket om, och vägen dit är liten och väldigt slingrig bara det är en upplevelse.

Jag skulle rekommendera att inte bo mitt i smeten om ni har bil utan vid något hotell på lombard street istället där många hotell har gratis parkering. Inte roligt att köra i centrum(vilket jag fick göra då vi skulle hämta ut vår bil)Tänk på att det är tullavgift på broarna (ex golden gate) till SF dock inte om ni åker från SF.

Sedan gjorde vi en resa in mot landet till jackson och sonora för att se gold rush städer. Naturen vi fick se på vägen var helt underbar och storslagen. (men allt beror på vad man är intresserad av)

Vi tog kustvägen till LA från monterey(vilket är en mysig stad) den tar tid att köra och efter ett par timmar känns det som du har blivit mättad på all den vackra utsikten, men skulle inte vilja vara utan den upplevelsen.

LA orda jag inte så mycket om men från LA till SD tar det mer en 2 timmar att köra pga trafiken. För oss tog det ca 3 timmar.

SD var min favorit stad hade gärna varit där längre och utforskat mer. USS Midway rekommenderar jag jätte intressant. Och little italy är så mysigt. Det är en härlig stad att bara va i. Vi hann tyvärr inte med balboa park/san diego zoo vilket jag är lite besviken över då det ska vara så fint.

Vi åkte från SD till grand canyon south rim. Med en övernattning på vägen, det var den längsta körningen vi hade på vår resa i ett sträck och det kändes. men det var klart värt det. Vi valde bort west rim och skywalken då vi läst att canyon i south rim var mer storslaget och att skywalken var väldigt dyr.

Hoover dammen stannade vi bara och fotograferade

LV- helt otroligt och där ställde vi bara bilen och promenerade och åkte transfertågen mellan hotellen. Då det var enda stället jag inte trivdes med att köra bil. De hade ett mer aggressivt körsätt och inte samma hjälpsamhet i trafiken.

Skulle rekommendera att ni börjar resan så som tidigare personer sagt LA-SD-LV-SF-LA

Har ni frågor tveka inte att höra av er.

Hälsningar
Meduza
Av Marulk
7 apr. 2015 13:38
varför jag skrev 2dgr i dess omgivning är pga den frågande personen 'Siti83' skriver att den är ensam om att köra och att de kör från LV genom DV och där ett antal beräknade stop. Då lär man inte hinna med att vandra upp på Mt Whitney samma dag. Eftersom du själv skriver att ni körde från SD, vandrade dag 2 o sedan tillbaka till SD, blir det för mig just 2dgr. Man bör också ta i beaktning att vandring på denna höga höjd är påfrestande för kroppen. Även person med god kondition kan drabbas av höghöjdsjuka. Därför min rekommendation om tillvänjning. Men det har du säkerligen ordentlig kontroll av.
Mt Whitney (4421 möh) har säkerligen en hel del snö i mitten av oktober, en relativt stor skillnad mot augusti
Hiking/vandring i Mt Whitney området kräver även tillstånd som begärs o betalas i förskott.
Oavsett vilket är det garanterat fantastisk upplevelse men bör nog planeras väl för att få just detta 'moment of life'.
Citerat från Hawaii:
Citerat från Marulk:
LV - DV - ML - SF
Att bestiga Mt Whitney kräver nog lite extra planering o lär inte hinnas på samma dag. En riktigt häftig upplevelse men kräver åtminstone 2dgr i dess omgivning. I oktober lär det vara en del snö (förhoppningsvis).
Man behöver givetvis inte 2 dagar i omgivningarna. Vi körde upp från San Diego kvällen innan, 5 timmar med bil. Några sov i tält på camping ground där, själv sov jag i sovsäck på golvet i min van. Vi var 4 stycken, startade kl. 04:30, löpskor, lätt klädda (mitten av augusti) - 5 timmar upp och 4 timmar ner. Var hemma i San Diego samma kväll.
14 apr. 2015 13:24
Hej,

Grattis till att kunna sitta och planera en sådan härlig resa. Vi gjorde i stort samma resa i höstas, men utgick från Las Vegas.

Jag har en blogg som berättar lite om vår resa och vad vi upplevde. Kan väl tillägga att vi inte var så intresserade av att se turistfällorna i Los Angeles.

Och att köra bil i USA är inga problem. Jag var den enda föraren på vår tur. Trafiken i LA flyter lika bra som den gör i lilla Ystad, där jag bor.
Men en rejäl GPS är ett måste.

Death Vallay är ett måste. Och inget att vara rädd för. En otrolig upplevelse.
Men välj Most Scenic Route upp genom Death Valley.

Ett annat tips från mej är att stanna 2 dagar i staden Sonoma, som ligger norr om San Francisco. Ett vindistrikt som Napa Vallay, men som vi tycker är mycket bättre.
Vi körde dit när vi kom från Yosemite. Sedan så var det bara att ta Golden Gate Bridge in i SF.
Där ni naturligtvis skall bo centralt och låta hotellet ta hand om bilen.
Och glöm inte att besöka Golden Gate Park och ta en tur upp till Twin Peaks för att kolla utsikten.

Sen hade jag hoppat Santa Barbara och Monterey. Istället hade jag bott i Carmel i två nätter.

Ni måste till Pfeiffer Beach, ni måste se solnedgången i The Pacific på stranden i Carmel.
Ni måste kolla Big Sur ordentligt. Ni måste käka på Orsons till Rita stuga i Nepenthe.

Läs mer här www.olleusa2014.blogspot.se

http://www.nps.gov/deva/index.htm