Roadtrip västkusten - tips på boende Yosemite och Death Valley

3 feb. 2016 12:59
Visningar: 1217
Hej alla,

Jag och sambon åker på en liten roadtrip i 3 veckor längs västkusten.
Vill gärna få så mycket tips och råd som möjligt från er erfarna - so bring it :)

Vi landar i LA och övernattar där 1 natt. Kör sedan den klassiska Highway 1 upp mot SF med en övernattning i Monterey.
Dagen efter kör vi mot SF där vi sedan stannar i 4 dagar.
Vill självklart ha lite tips på sevärdheter osv där. Alcatraz är bokat - natturen och självfallet är fishermans pier och Lombard Street ett måste.
Men fler tips på måsten där ? :)
Även lite hotell- tips vore toppen. Letar lite på nätet och vad jag förstår det som är SF riktigt dyrt. Vilka områden är bäst att bo kring ?
Kikar lite boenden på hotwire.com och är lite nyfiken att göra en vild chansning och boka där igenom :) Då kan det vara bra att veta vilka områden innan som är bra att bo kring ? :)

Sedan kör vi vidare mot Yosemite, där har vi planerat en övernattning men inget bokat. Har ni tips om var det är bra att övernatta ? Samt hur funkar det med olika vandringsleder osv ? Är det guidade turer eller man går själv ? Tänk så går vi vilse :D HAA HAAA !!!

Vidare sen mot Las Vegas, då har vi blivit tipsade om att ta en övernattning i Death Valley. Det ska tydligen va så mycket mer att se än vad man tror. Stämmer detta och rekommenderar ni också övernattning där ?
Var isåfall eller vilket hotell rekommenderar ni övernattning på ? Finner inte så många boenden på internet.
Är spökstaden en god idé att besöka ?

I LV sen har vi bokat boende 5 nätter på Mirage.
Vi vill såklart besöka Grand Canyon. Hur är bäst att göra där ?
Hade varit galet häftigt att ta en helikopter tur över men det verkar SNOR dyrt.
Kan man köra ut där och ta en dagstur ?

Efter 5 nätter i LV kör vi ner mot LA igen för några dagar, där är inget boende sen bokat utan vi tänkte ta det lite som det kommer.
Och avslutar i San Diego- där vi inte heller bokat hotell utan kör en chansning.
Tips på saker att göra i LA och SD ? :)
Tanken är walk of fame, universal studios.

Hoppas ni har lite härliga grymma tips som gör vår resa en top-notch resa :)
// två usa
-tokiga ungdomar
3 feb. 2016 16:11
Jag tycker att området runt Union Squarepants är trevligt att bo i. Sen tar man spårvagnen ner till Fishermans Warf.
Spårvagn och att strosa runt på gatorna med klassiska SF-hus och brant backar, är måsten.
Samt Golder Gate förstås.
I Yosemite behöver du ingen guide, det finns många välmarkerade leder.
Death Valley är riktigt bra, men det stämmer att det inte finns många boenden.

Läs gärna om min resa, och fler tips här:
http://4000mil.se/index.php/new-york-och-kalifornien/
Samt vandring i Yosemite här:
http://4000mil.se/index.php/vandring-i-yosemite-national-park/
Av Hawaii
3 feb. 2016 16:54
Hur många dagar har ni tänkt er i San Diego? Och vilken månad ska ni resa?
3 feb. 2016 17:03
Citerat från Hawaii:
Hur många dagar har ni tänkt er i San Diego? Och vilken månad ska ni resa?
Vi tänker 2-3 dagar. Åker i mitten på april.
3 feb. 2016 17:05
Citerat från Gunillad:
Jag tycker att området runt Union Squarepants är trevligt att bo i. Sen tar man spårvagnen ner till Fishermans Warf.
Spårvagn och att strosa runt på gatorna med klassiska SF-hus och brant backar, är måsten.
Samt Golder Gate förstås.
I Yosemite behöver du ingen guide, det finns många välmarkerade leder.
Death Valley är riktigt bra, men det stämmer att det inte finns många boenden.

Läs gärna om min resa, och fler tips här:
http://4000mil.se/index.php/new-york-och-kalifornien/
Samt vandring i Yosemite här:
http://4000mil.se/index.php/vandring-i-yosemite-national-park/
Åhh tack för super tips :)

Ska absolut in och läsa om din resa :) tack !!
Av Hawaii
3 feb. 2016 17:55
Ang. april - inte säker på att alla vägarna runt Yosemite är farbara i april, men det finns säkert andra här som kan hjälpa med det. Bortsett från det kan april vara en trevlig månad men bad i havet blir nog inte aktuellt!
San Diego: försök att hitta boende i Mission Beach eller Pacific Beach områdena eller kanske rentav La Jolla (troligen dyrare). Shelter Island en annan trevlig möjlighet (bra läge).
Under tiden i San Diego kan det vara trevligt att besöka centrala SD med Gaslamp Quarters och Seaport Village och USS Midway (hangarskepp, numera museum), La Jolla Cove, Cabrillo National Monument längst ut på Point Loma (fantastisk utsikt), Old Town med bra mexikanska restauranger, Coronado med historiska Hotel Del Coronado och fin strand, Balboa Park med berömda San Diego Zoo (är som en kombination zoo och botanisk trädgård) och mycket annat (Spanish Village t.ex., precis intill zoo). Vill ni göra en fin 2-3 timmars hajk, kör norrut på I-15 till Poway och Lake Poway (c:a 45 minuter) och "bestig" Mount Woodson" med berömda "Potato chip rock" - se länken:
https://www.google.com/search?q=potato+chip+rock&biw=1920&bih=1065&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjXlPmghdzKAhVB32MKHZRyCP4QsAQIGw
4 feb. 2016 18:18
När vi var i SF åkte vi till Muir Woods http://www.nps.gov/muwo/index.htm . Det ligger lite utanför men värt ett besök. Vi åkte också till Napa valley, var tyvärr inte på någon vingård men en upplevelse att se alla vinodlingarna. Vi hade fått tips att åka Cable cars, nu har vi gjort det och det var häftigt men kanske inte ett 'måste'.
Precis som Hawaii skriver är inte alla vägar i Yosemite öppna i april. Vi var där i april och hade först planerat att köra över Tioga pass till Death Valley, men efter att ha läst här påRG planerade vi om vår rutt.
Vi la två övernattningar på Highway 1 och det var bra. Mycket att se och många stopp så det behövdes. Vi åkte 17miles drive och besökte även danskstaden Solvang.
10 feb. 2016 12:48
Vad härligt :) Vi funderar också att åka till Napa Valley, hade varit kul att se.
Var körde ni när ni var i Yosemite ? Vi kommer ju från SF då och ska övernatta 1 natt i Yosemite och sen vidare till Death Valley och LV. Vilken väg är öppen då tror du ??
Citerat från Helene63:
När vi var i SF åkte vi till Muir Woods http://www.nps.gov/muwo/index.htm . Det ligger lite utanför men värt ett besök. Vi åkte också till Napa valley, var tyvärr inte på någon vingård men en upplevelse att se alla vinodlingarna. Vi hade fått tips att åka Cable cars, nu har vi gjort det och det var häftigt men kanske inte ett 'måste'.
Precis som Hawaii skriver är inte alla vägar i Yosemite öppna i april. Vi var där i april och hade först planerat att köra över Tioga pass till Death Valley, men efter att ha läst här påRG planerade vi om vår rutt.
Vi la två övernattningar på Highway 1 och det var bra. Mycket att se och många stopp så det behövdes. Vi åkte 17miles drive och besökte även danskstaden Solvang.
Av Marulk
10 feb. 2016 14:48
Läste nu att det är i april ni ska göra er trevliga resa. försöker här med lite tips o råd gällande ert besök i Yosemite. Som 'Hawaii' så klokt nämner ovan är det stor risk att vägen igenom Yosemite (om ni tänkt fortsätta mot Death Valley och Las Vegas norrifrån) är vinterstängd. Det kan också finnas restriktioner om att bilen måste ha snökedjor. Föreslår att ni har en plan 'B' med rutt söder om Yosemite och även nationalparken Kings Canyon via Bakerfield. Ni har lätt koll på väglag och restriktioner via respektive nationalparks websida (finns även som App) http://www.nps.gov/yose/index.htm
Skulle ni mot förmodan (sorry) kunna köra via Tioga Pass i Yosemite föreslår jag minst ett övernattingsstop i Mammoth Lakes. April kan vara väl tidigt för vandring då staden ligger på 2500möh annars ett fantastiskt område för dagsturer.
Vi har ngr foto här på RG från resor i Californien o delstater i dess närhet. Fråga gärna om du/ni har specifika frågor.
10 feb. 2016 15:29
Citerat från Theresam:
Vad härligt :) Vi funderar också att åka till Napa Valley, hade varit kul att se.
Var körde ni när ni var i Yosemite ? Vi kommer ju från SF då och ska övernatta 1 natt i Yosemite och sen vidare till Death Valley och LV. Vilken väg är öppen då tror du ??
Vi kom från Fresno och åkte till Yosemite Village. Sedan åkte vi tillbaka mot SAN Francisco via Oakdale. Vägen över Tioga passet var stängd då men det visste vi. Ser att Marulk tipsat om alternativ väg och det är nog den som gäller när det är i april ni är där.
10 feb. 2016 19:17
Hejsan!

Vi var i LA, SF och LV förra året ...titta gärna i mitt resealbum :-)

I LA tycker jag att ni inte ska missa Santa Monica pier, och venice Beach, vi hyrde cykel och cyklade ng timmar, mkt mysigt. Jag tyckte att det var kul att se Hollywood skylten, walk of fame var jag inte så impad över, men kul att se kändisarnas hand o fot avtryck utanför kodak theatre. Att vandra ovanför LA och se staden vid solnedgång var häftigt.Vi var bara där i två dagar....så har inte så mkt tips, men farmers market vet jag att många tipsar om.

I SF bodde vi på Buena Vista motor inn, ett hyfsat hotell som hade bra pris, och bra läge vid Lonbard Street.
Inget fancy, men funkar 3 nätter absolut. Tycker ni ska se sjölejonen på pier 39 , det var intressant, köra över Golden Gate och se de höga träden i Muir Woods var maffigt :-) jag gillade SF mycket, china town, Alamo square, åka spårvagn....

När vi körde mot Las Vegas så bodde vi en natt i Ridge Crest, körde sedan in i Death valley tidigt på morgonen, så otroligt vackert där, spöklikt, och overkligt på nåt sätt, vi stannade lite här o var i parken....

Vi gjorde så att vi tog oss ut till Gran Canyon och bodde en natt där ( strax utanför south rim) , så vi kunde se soluppgången där.... Vi bodde på Holiday inn. Verkligen fantastiskt, vi tog inte ng helikopter tur, priset var avskräckande...

Trevlig resa mvh Tessan
Av Frap69
11 feb. 2016 14:16
Yosemite boende: Vi bodde precis utanför parken i El Portal. Sen en jättekort bilfärd till parken där vi parkerade och åkte buss i parken. Jättefin väg som sagt. Sen åkte vi via Fresno och Sequoia Park till Las Vegas. I Sequoia park finns en magisk plats som heter Moro Rock. En trappa som leder upp till en magisk utkiksplats.
11 feb. 2016 18:42
Helene,

Hur planerade ni om er rutt i Yosemite. Vi sitter och kollar just nu på kartan och självklart hade ju allra bäst varit att få köra genom tioga pass till Death Valley, men den är som sagt stängd ja. Vi vill gärna köra igenom Death Valley till Las Vegas. Hur körde ni ? :)
Citerat från Helene63:
När vi var i SF åkte vi till Muir Woods http://www.nps.gov/muwo/index.htm . Det ligger lite utanför men värt ett besök. Vi åkte också till Napa valley, var tyvärr inte på någon vingård men en upplevelse att se alla vinodlingarna. Vi hade fått tips att åka Cable cars, nu har vi gjort det och det var häftigt men kanske inte ett 'måste'.
Precis som Hawaii skriver är inte alla vägar i Yosemite öppna i april. Vi var där i april och hade först planerat att köra över Tioga pass till Death Valley, men efter att ha läst här påRG planerade vi om vår rutt.
Vi la två övernattningar på Highway 1 och det var bra. Mycket att se och många stopp så det behövdes. Vi åkte 17miles drive och besökte även danskstaden Solvang.
11 feb. 2016 18:45
Jättestort tack :)
Vill givetvis se USS Midway och San Diego Zoo. Finns det något speciellt aquarium i SD ? Tycker mig ha läst det någonstans. Vad rekommenderar du bäst, att övernatta där 2 dagar eller 3 dagar ??
Citerat från Hawaii:
Ang. april - inte säker på att alla vägarna runt Yosemite är farbara i april, men det finns säkert andra här som kan hjälpa med det. Bortsett från det kan april vara en trevlig månad men bad i havet blir nog inte aktuellt!
San Diego: försök att hitta boende i Mission Beach eller Pacific Beach områdena eller kanske rentav La Jolla (troligen dyrare). Shelter Island en annan trevlig möjlighet (bra läge).
Under tiden i San Diego kan det vara trevligt att besöka centrala SD med Gaslamp Quarters och Seaport Village och USS Midway (hangarskepp, numera museum), La Jolla Cove, Cabrillo National Monument längst ut på Point Loma (fantastisk utsikt), Old Town med bra mexikanska restauranger, Coronado med historiska Hotel Del Coronado och fin strand, Balboa Park med berömda San Diego Zoo (är som en kombination zoo och botanisk trädgård) och mycket annat (Spanish Village t.ex., precis intill zoo). Vill ni göra en fin 2-3 timmars hajk, kör norrut på I-15 till Poway och Lake Poway (c:a 45 minuter) och "bestig" Mount Woodson" med berömda "Potato chip rock" - se länken:
https://www.google.com/search?q=potato+chip+rock&biw=1920&bih=1065&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjXlPmghdzKAhVB32MKHZRyCP4QsAQIGw
11 feb. 2016 18:50
Hej,

Tack för ditt svar :) vi sitter just nu och kollar på kartan över yosemite. Det är ju tusan också att Tioga Pass är stängd under april. Det hade varit det mest optimala att köra igenom med tanke på att vi så himla gärna vill köra genom Death Valley till LV. Kör vi söderut om Yosemite är det ju väldigt stor risk att vi kommer att missa köra genom Death Valley. Hur är det norr om Yosemite, vet du om dem vägarna också är avstängda eller det bara är Tioga Pass - väg 120
Om vi tex väljer istället att köra väg 108 mot väg 395 mot Death Valley, finns det risk att den är avstängd då också ?
Citerat från Marulk:
Läste nu att det är i april ni ska göra er trevliga resa. försöker här med lite tips o råd gällande ert besök i Yosemite. Som 'Hawaii' så klokt nämner ovan är det stor risk att vägen igenom Yosemite (om ni tänkt fortsätta mot Death Valley och Las Vegas norrifrån) är vinterstängd. Det kan också finnas restriktioner om att bilen måste ha snökedjor. Föreslår att ni har en plan 'B' med rutt söder om Yosemite och även nationalparken Kings Canyon via Bakerfield. Ni har lätt koll på väglag och restriktioner via respektive nationalparks websida (finns även som App) http://www.nps.gov/yose/index.htm
Skulle ni mot förmodan (sorry) kunna köra via Tioga Pass i Yosemite föreslår jag minst ett övernattingsstop i Mammoth Lakes. April kan vara väl tidigt för vandring då staden ligger på 2500möh annars ett fantastiskt område för dagsturer.
Vi har ngr foto här på RG från resor i Californien o delstater i dess närhet. Fråga gärna om du/ni har specifika frågor.
11 feb. 2016 18:55
Jaa som vi kollar just nu så känns det nästan lite som att vi också får ta den vägen med tanke på att Tioga Pass är avstängd. Fastän ni körde via Fresno och Sequoia Park, kunde ni ändå köra till Las Vegas genom Death Valley ?
Citerat från Frap69:
Yosemite boende: Vi bodde precis utanför parken i El Portal. Sen en jättekort bilfärd till parken där vi parkerade och åkte buss i parken. Jättefin väg som sagt. Sen åkte vi via Fresno och Sequoia Park till Las Vegas. I Sequoia park finns en magisk plats som heter Moro Rock. En trappa som leder upp till en magisk utkiksplats.
11 feb. 2016 19:10
Hej.

I SF bodde vi nära Coit Tower , i de riktigt backiga kvarteren nära Little Italy och Chinatown. Vi hyrde en liten lägenhet för 4.
SF har flera intressanta stadsdelar. Missa inte ta en promenad i Hight Ashbury med sin hippie känsla och de söta victorianska husen. Mission distrikt har en del coola väggmålningar.

Du kan läsa lite mer i min reseblogg.
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/San%20Francsico

När ni kör Highway 1 stanna och titta på sjölejonen strax efter San Simenon. Titta efter skylten Elephant Seal Vista Point.
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/04/highway-1-kaliforniens-vackra-kustvag.html

I San Diego - den enormt stora Balboa Park.
Strax efter La Jolla kan man titta på och prova (tror jag) paraglidning. Torrey Pines Gliderport.

Mer tips kanske hittar ni i min blogg.
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Kalifornien
11 feb. 2016 20:24
Citerat från Theresam:
Helene,

Hur planerade ni om er rutt i Yosemite. Vi sitter och kollar just nu på kartan och självklart hade ju allra bäst varit att få köra genom tioga pass till Death Valley, men den är som sagt stängd ja. Vi vill gärna köra igenom Death Valley till Las Vegas. Hur körde ni ? :)

Som jag skrev i mitt tidigare svar kom vi från Fresno och åkte till Yosemite Village. Sedan åkte vi tillbaka mot SAN Francisco via Oakdale.
Tanken från första början var att vi skulle åka över Tioga pass och vidare till Death Valley och Las Vegas. Men vi åkte tillbaka till SF i stället. Däremot åker vi till Las Vegas om 6 veckor och åker då till Death Valley och även Grand Canyon.
Av Hawaii
11 feb. 2016 20:46
Citerat från Theresam:
Jättestort tack :)
Vill givetvis se USS Midway och San Diego Zoo. Finns det något speciellt aquarium i SD ? Tycker mig ha läst det någonstans. Vad rekommenderar du bäst, att övernatta där 2 dagar eller 3 dagar ??
Skulle definitivt rekommendera 3 dagar om ni har möjlighet till det. Vill du veta om trevliga restauranger kan jag tipsa om det också, speciellt efter att ni bokat boende om det finns något bra i närheten.Och kolla upp:
http://aquarium.ucsd.edu/?gclid=CImOzce98MoCFRCOaQodZ1oJEA
(Birch aquarium at Scripps Institute of Oceanography). Ett par km norr om La Jolla.
Av Marulk
11 feb. 2016 21:58
Vägen (108), Sonora Pass, norr om Yosemite lär nog också vara vinterstängd i april eftersom även denna väg går på hög höjd (2500möh) album från 2014 visar denna väg
Men visst kan du köra via DV mot LV även om du får köra söder om Yosemite och Seqouia & Kings Canyon NP. Efter Bakersfield väg 179 o därefter 395 (mycket vacker väg) norrut o vid Cartaga eller Lone Pine svänger du österut mot DV
Jag läste tidigare statistik på öppnande av Tioga Pass o vanligast är slutet på maj. Tack o lov (för odlare i central Valley ) har det denna vinter kommit mycket snö i Sierra Nevada.