Roadtrip Usa från Väst till Öst!

Av Alexch
9 feb. 2012 15:03
Visningar: 3236
Som rubriken lyder ska jag och en vän korsa hela USA från Los Angeles ända ner till Miami för att sedan ta flyget till New York. Då undrar jag om det finns någon som gjort denna resa som kan berätta vad som finna att uppleva mitt i landet?

Vi är två energiska grabbar som vill se allt från skön natur till stora moderna städer. Att köra långa sträckor är inga problem för oss så kom med alla förslag som ni kan komma upp med.

Vi har ännu inte bestämt vår rutt men tänkte att vi ska köra route 66 (ett måste) hela vägen till Chicago för att sedan stört dyka ner mot Miami.
Vår körtid från L.A till Miami är 3 veckor, körtid är som sagt inget att grubbla över då vi inte har några problem med att sitta bakom ratten 12 timmar/dag, för vill man uppleva världen finns de inte mycket tid åt sömn ;-)

Har ni även något annat förslag på vilken rutt man ska ta är vi öppna för förslag.

Tacksam för alla tips som kan ges!
Av Erc
9 feb. 2012 18:18
Har kört i i princip samtliga områden ni kommer att besöka om ni kör rutten LA-Chicago-Miami. Det är naturligtvis omöjligt att lista upp allt som rekommenderas utmed de 550 milen det rör sig om.

De mest sceniska vägarna finner ni i och väster om klippiga bergen. Det platta mellanvästern är nära på motsatsen.

Nyfiken på hur ni löser bilen praktiskt. Köpa bil? Hyra bil? Ser att du själv är 21 och därmed offer för saftiga extrakostnader i samband med eventuell bilhyra. Envägsavgiften lär också vara hyfsad.

Det finns mängder av resedokumentärer att rekommendera runt forna Route 66. Jag har nyligen sett Billy Connolly's Route 66 och den bjuder på bra inspiration.

Antar att ni vet att Route 66 inte existerat på många, många år. Många delar är helt borta medan andra skyltas ganska tydligt med Historic Route 66.
Av Alexch
9 feb. 2012 22:32
Bilen har vi redan löst, vi har hyrt en bil från L.A och lämnar den i Miami så det är redan fixat. Håller med om att avgifterna blev rejält saftiga men ekonomin får inte hindra denna resa.

Jag vet att route 66 är i princip ut raderad men har ju hört att man kan köra parrarellt med 66:an och köra på den där vägen fortfarande är körbar.

Förstår att det är omöjligt att räkna upp allt man kan se men det ända jag begär är några tips :-)
10 mars 2012 05:11
De finns ju som sagt massor att se efter den sträckan.
Men Las Vegas är värt att besöka.
Hoover Dam
Grand Canyon

Finns en liten stad som heter Page AZ som är rätt härlig. Utanför den lilla stan så finns nått som heter Antelope Canyon. Sök på google efter Antelope Canyon så kommer ni förstå varför!

Men om man följer Route 66 (Interstate 40) så kommer ni se mycket kul.

Finns nått som heter Palo Duro Canyon som ligger utanför Amarillo. Det är som en mindre Grand Canyon fast man kan köra bil ner i dalen och det är grymt där nere.

Sen efter Route 66 (Interstate 40) så kommer den kända resturangen Big Texan. Där man kan få dig en stek på upp till 2kg! Väldigt häftig miljö i de stället. Rekommenderas att äta där.

Sen kommer ni även att pessera Cadillac Ranch. Kankse inte så exotiskt med kul att ha sett de. Man behöver bara svänga av motorvägen så ligger de direkt efter vägen. Går inte att missa.

Sen en bit utanför Flagstaff så finns ju den emorna Metereor Kratern.

Sen när ni kommer ner till Florida så finns de ju massor att se på med.

Kennedy Space Center är riktigt häftigt.

Sen finns everglades, Key West mm.

//Sebastian
Av Stenby
10 mars 2012 17:44
Det gör mig ont att dissa Chicago (där jag bott) men jag tycker ni ska hålla er på en sydligare rutt och ta Chicago en annan gång. Mitt förslag:
LA - Las Vegas, kör över Hooverdammen. Avstickare till Bryce Canyon, klart coolare än Zion. Fundera på om ni nvill ta Grand Canyon North Rim istället för södra, North rim är mycket mindre turister. Håller ni er på nordsidan kan ni sen runda Grand Canyon och komma till Monument Valley, känt för klassiska western. Ge Arizona åtminstone ett par dar, där finns mycket. Det är också där Route 66-nostalgin är mest levande. Flagstaff, Grand Canyon, Holbrook, Joseph City, Wigwam motel, ... Vägen Oklahoma och norrut är rätt trist. Kör alltså istället mot Texas. Föregående talare skrev om Big Texan och Cadillac ranch, kan bara instämma. Sen Dallas, och så ner till rymdcentret i Houston. När jag var där låg det en Saturn V-raket på gräsmattan. 111 meter.
Sen blir det riktigt intressant i Louisiana. Lägg ett par dar på New Orleans och gör även utflykter. Plantager, små färjor över Mississippi, mycket att se (grunda gärna med lite sydstatsfilmer före resan). Sen kan man titta ner på Redneck Riviera och sen är FL runt hörnet. Ha det så kul!
Av Alexch
11 mars 2012 13:38
850heden:

Tack för tipsen, blev verkligen förtjust i Antelope Canyon och dit ska man definitivt göra en avstickare.
Låter som att det finns massa att göra i de sydligare delarna av landet, AZ och Texas värkar ju vara fulla av sevärdheter vilket jag inte fått höra innan. Everglades och key west hade vi räknat med innan men känns skönt att inte vara tvungen att åka norr ut för att få uppleva det fina med landet.

Stenby:

Du har nog helt rätt. Vi var lite skeptiska till Chicago innan men efter ditt svar så tror jag vi låter den vara till nästa gång. Nu när vi hoppar över Chicago så får vi massa mer tid att spendera i AZ, Texas och Louisiana.

Det enda problemet är att min vän har en ganska jobbig fobi, nämligen mot ormar vilket gör att han tvivlar lite angående de natur sköna platser ni räknat upp. Jag däremot vill verkligen se allt detta så min fråga blir då om ni stött på några ormar på de platser ni räknat upp?

Tack igen för de fina tipsen, keep them coming ;)
11 mars 2012 15:44
Ja har man fobi mot ormar så är det väldigt jobbigt....

Genom hela Texas, AZ, Grand Canyon, Antelope Canyon, Palo Duro Cayon mm och i stort sett genom halv USA så är det väldigt mycket skallerormar.

Går nog som sagt inte att köra runt de "problemet". Oftast så hör man dom i buskar och runt omkring. De får man leva med finns som inte mycket man kan göra åt de.

Sen är ju Everglades ganska duktigt fyllt med ormar med när man går runt där.

En annan är verkligen inte förjust i ormar heller men de, gick bra ändå.
Av Stenby
11 mars 2012 16:36
Hej,
Fobier ska man respektera, men det är bra att sätta i perspektiv och kolla med verkligheten. Ni kommer sannolikt 99,99% av tiden att vara i trakter där marken är väl trampad av turister och lokalbefolkning. Där vill inte ormar vara, och de som funnits är borta.

OM ni funderar på att gå på hike eller rida kan ormar vara en faktor men annars är det viktigare på er resa att ni betänker riskerna i biltrafiken än den mycket lilla risken att möta orm. Under mina resor i USA har jag bara mött orm på tallriken - skallerorm är riktigt gott, lite grann åt kycklinghållet.
Av Erc
11 mars 2012 20:17
Citerat från stenby:
Skulle rekommendera att läsa lite på förhand också. Här är en som jag gillar: http://www.amazon.co.uk/Route-66-The-Mother-Road/dp/0312281617/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1331480927&sr=8-1 .

I den får ni mycket bakgrund och dessutom riskerar ni inte att köra förbi guldkornen. Wigwam motel i Holbrook, tex - värt en övernattning :-)
Kan gå i god för rekommendationen om Wigwam Motel, Holbrook. Reservation är dock en förutsättning då det är riktigt populärt!

Motellet webbsida är dock snudd på lika föråldrad som Route 66. Inga möjligheter att göra bokningar online. E-postkommiunikation är det modernaste som erbjuds. Kom ihåg att INTE skicka skarpa kreditkortsuppgifter med e-post!