Roadtrip - tips och rimliga avstånd?

25 sep. 2016 06:11
Visningar: 443
Hej!
Jag ska åka på en liten roadtrip i januari.

Landar i San Fransisco 3:e januari och tänkte ta två nätter där innan jag åker vidare på Highway 1 ner mot Los Angeles. De klara stoppen är Carmel, Big Sur, San Simeon och såklart hela naturupplevelsen under sträckan. Jag ger denna sträcka 2 övernattningar. Det kanske blir lite tight med tid men så får det tyvärr bli.

Kommer fram till LA och spenderad två nätter där, har inte bestämt var eller vad som är mest sevärt, men är mest där för att vila lite för att sedan åka vidare. Förstår att två nätter inte räcker till att se någonting men en grej kanske går att klämma in.

Åker sedan den snabbare vägen tillbaka, men tänkte åka förbi Death Valley, Seqiuoa och Yosemite på vägen tillbaka. Ger även denna sträcka 2 övernattningar innan jag är tillbaka i SF där jag då har två nätter kvar innan det är dags att flyga hem.

Vet om att det är stressigt och inte optimalt att åka i januari heller, men har man heltidsjobb utan andra semestermöjligheter får det bli så...

Är det ngn som åkt typ denna tur och kan ge mig tips? Saker jag inte får missa, något i denna (ytterst ofärdiga) planering som är helt orimligt eller liknande?

Tacksam för alla tips och råd!
25 sep. 2016 06:15
Kunde inte redigera mitt inlägg :/
Men undrar också om jag behöver boka hotell i förväg överallt eller om det är enkelt att lösa på vägen, utan att det blir allt för dyrt?

Tänkte boka hotellen i SF och kanske LA i förväg men det är nog allt...
Av Hawaii
25 sep. 2016 07:06
Yosemite i januari kan nog bli lite problematiskt eftersom många av vägarna inte är öppna under vintern. Andra här kan ge dig mera detaljerade uppgifter om det. Och du har utelämnat den allra viktigaste detaljen: hur många dagar totalt i Californien? Utan att veta det blir det lite svårt att ge bra svar. Om jag har läst din fråga rätt så rör det sig bara om en (dryg?) vecka?
25 sep. 2016 07:14
Hej hej! Tack för svar. Har förstått att det kan vara så under vintern och att även Highway 1 kan var avstängd på vissa ställen om man har otur. Får helt enkelt hoppas på det bästa...

Och ja, just det, bra detalj att nämna kanske haha. Vi landar den 3:e januari och planet hem går på kvällen den 12:e.
Av Marulk
25 sep. 2016 08:50
Visst kan man få ett smakprov av Californien på 10dgr, vi gjorde så 2010 (album här på RG). Problemet för er är att ni ska tillbaka till SF. Angående din fråga om Yosemite, Seqouia o Death Valley, precis som @hawaii skrev ovan, vägar i både Yosemite o Seqouia lär vara vinterstängda i januari. Dessvärre är nog även infarten via Mariposa fortfarande stängt pga renovering dvs parkdelen med Seqouia träd, Mariposa grove...den öppnar först till våren. Vill ni se stora träd rekommenderar jag Muir Woods norr om SF. . Death Valley är nog fantastiskt i januari o inte fullt lika hett som på sommaren. Däremot är det ju inte direkt 'på vägen' mellan LA o SF, en rejäl omväg som ni inte lär hinna.
Mitt förslag: lägg ngr dgr extra i SF o passa på ta en tur norr om o njut av Sonoma o Napa County. Ett besök i staden Fort Bragg utmed Hgw1 north. Vill ni sen köra Hgw1 south mot LA är dina tänkta stopp bra val. Väl sen i LA, ta I5 genom central Valley alt 101 tillbaka till SF. I januari lär ni känna citrusdoft ända in i bilen när ni passerar central valley. I5 över bergen norr om LA är vacker
26 sep. 2016 07:22
Instämmer med Hawaii och Marulk gällande parkerna och deras svar är så pass utförliga. Men till din fråga ang hotell och boka i förväg så är mitt svar att boka i förväg. Ni har en så pass tight resplan och därför kan det vara skönt att slippa jaga hotell också.
27 sep. 2016 18:53
Tack så mycket för all hjälp! Jag ska kolla lite vad som finns att göra norr om SF istället, så kanske det blir att vi åker dit istället :)
Av Marulk
27 sep. 2016 20:23
Citerat från Erikaohlsen:
Tack så mycket för all hjälp! Jag ska kolla lite vad som finns att göra norr om SF istället, så kanske det blir att vi åker dit istället :)
Kanske kan du få lite idéer o tips från våra bilder här på RG. Vi tycker att Hgw1 är än vackrare o dessutom mer lättillgänglig norr om SF än den mer berömda södra delen
Av Dryden
14 okt. 2016 17:03
Samma här, skulle inte heller rekommendera, ens med bra väglag, att bara susa förbi framförallt Yosemite. Där ska man stanna och vandra ett par dagar och njuta. Kanske inte i januari då förstås. :)