Roadtrip planer New York - Miami- San Francisco

Av Fannybl
4 mars 2016 20:01
Visningar: 815
Hej!

Sommaren 2017 har jag, min pojkvän samt ett annat par tänkt att göra en roadtrip i USA och vara borta 2 - 2,5 månader. Planerna ser ut såhär i nuläget:

1, New York, 6 nätter
2, Washington DC,3 nätter
3, Charleston, 1 natt (kan bytas ut om någon har ett bättre förslag på resemål mellan Washington DC och Orlando)
4, Orlando, 5 nätter
5, Miami
, 6 nätter
6, Key West
, 4 nätter
7, Tampa
, 3 nätter
8, Pensacola, 1 natt
9, New Orleans
,4 nätter
10, Dallas, 2 nätter
11, Albuquerque, 1 natt
12, Flagstaff, 1 natt (Åka till Grand Canyon dagen efter tidigt)
13, Grand Canyon
14, Monument Valley, 1 natt
15 Lake Powell, Horseshoe Bend, Antelope Canyon
16, Åka till Kaneb, 3 nätter ( En heldag till Zion Nationalpark och en till Bruce Canyon därifrån)
17, Las Vegas, 3 nätter
18, San Diego
, 4 nätter
19, Los Angeles
, 7 nätter
20, Santa Barbara, 1 natt
21, Carmel, 1 natt
22, San Francisco
, 7 nätter (Åka till Yosemite Nationalpark, South Lake Tahoe)

Låter detta rimligt? Eller är det för långa transportsträckor? Och finns det någon ni tycker bör läggas till/tas bort? Något man kanske inte bör missa längs denna väg? Mottaglig för tips :)
Av Hawaii
4 mars 2016 20:17
Transportsträckorna tycker jag ser helt OK ut, men det är ju väldigt personligt. Ett par kommentarer:
Charleston - har inte själv besökt Charleston men jag har hört av goda vänner att Savannah är också väldigt trevligt. Kanske undersöka och jämföra de två?
Dallas - hade inte varit mitt val. När ni kör västerut från New Orleans kör ni ganska säkert I-10. Följ I-10 och ta de 2 dagarna i San Antonio i stället för Dallas. Sedan kan ni fortsätta västerut på I-10 och ta I-25 norrut till Albuquerque vid Las Cruces i New Mexico.
Och jag hade nog tagit 5 n. SD och 6 n. LA, men så tycker jag också att SD har mera att erbjuda...
Av Fannybl
4 mars 2016 20:27
Citerat från Hawaii:
Transportsträckorna tycker jag ser helt OK ut, men det är ju väldigt personligt. Ett par kommentarer:
Charleston - har inte själv besökt Charleston men jag har hört av goda vänner att Savannah är också väldigt trevligt. Kanske undersöka och jämföra de två?
Dallas - hade inte varit mitt val. När ni kör västerut från New Orleans kör ni ganska säkert I-10. Följ I-10 och ta de 2 dagarna i San Antonio i stället för Dallas. Sedan kan ni fortsätta västerut på I-10 och ta I-25 norrut till Albuquerque vid Las Cruces i New Mexico.
Och jag hade nog tagit 5 n. SD och 6 n. LA, men så tycker jag också att SD har mera att erbjuda...
Jo Savannah var jag också inne på som alternativ till Charleston, ska kolla vidare lite mer på det. I Texas velade jag mellan Dallas, San Antonio och Houston men visste inte riktigt vilken stad som var intressantast att se. Men du skulle alltså rekommendera San Antonio? Har du något tips på vad som finns att se där? Om man åker den väg som du beskrev, är det värt att stanna och kolla på White Sands?

Ja, San Diego verkar vara en väldigt fin stad. Några tips på saker att hitta på där? Har haft lite funderingar på att lägga till någon extra dag där. Tack så mycket för tipsen :)
Av Birgere
4 mars 2016 20:36
Svårt att säga om valet av platser och antal nätter då man inte vet vad ni vill se o uppleva.
Däremot hade jag övervägt att flyga från New Orleans till Phoenix/Vegas istf att köra.
Av Hawaii
4 mars 2016 21:08
Mellan Dallas, Houston och San Antonio är San Antonio klart den trevligaste staden. Tycker själv att Dallas och Houston bara är enormt stora städer utan personlighet. Leta er till River Walk i centrala San Antonio. Kommer ni säkert att tycka om.
Ang San Diego - har nog lagt upp hundratals inlägg om SD under årens lopp (bodde där i tio år). Använd söklfunktionen så kommer du att hitta massor med tips. Har du sedan specifika frågor ang. boende (läge t.ex.) eller annat hjälper jag dig gärna.
Av Peter_o
4 mars 2016 21:46
Sammanlagd restid över 2 månader och bilhyra för minst 50 dagar. Då kommer den klassiska frågan: Är de som ska köra fyllda 25 år vid resan? Om inte, har du kollat upp hyrpriset?

/PeterO
Av Fannybl
5 mars 2016 00:39
Citerat från Peter_o:
Sammanlagd restid över 2 månader och bilhyra för minst 50 dagar. Då kommer den klassiska frågan: Är de som ska köra fyllda 25 år vid resan? Om inte, har du kollat upp hyrpriset?

/PeterO
Ingen av oss kommer ha fyllt 25 vid resan men på denna hemsida: http://travels.kilroy.se/ta-sig-runt/hyrbil/hyrbil-i-usa-och-kanada hittade jag bra priser för oss under 25 år. Det tillkommer nämligen inga extra avgifter för förare mellan 21-24 år. Kollat upp hyrpriset och det ligger från 2319 kronor per vecka. Är det ett rimligt pris i jämförelse med andra biluthyrningar?
Av Fannybl
5 mars 2016 00:40
Citerat från Hawaii:
Mellan Dallas, Houston och San Antonio är San Antonio klart den trevligaste staden. Tycker själv att Dallas och Houston bara är enormt stora städer utan personlighet. Leta er till River Walk i centrala San Antonio. Kommer ni säkert att tycka om.
Ang San Diego - har nog lagt upp hundratals inlägg om SD under årens lopp (bodde där i tio år). Använd söklfunktionen så kommer du att hitta massor med tips. Har du sedan specifika frågor ang. boende (läge t.ex.) eller annat hjälper jag dig gärna.
Ja ska kolla lite mer om San Antonio. Tack så mycket för hjälpen! :)
Av Fannybl
5 mars 2016 00:44
Citerat från Birgere:
Svårt att säga om valet av platser och antal nätter då man inte vet vad ni vill se o uppleva.
Däremot hade jag övervägt att flyga från New Orleans till Phoenix/Vegas istf att köra.
Ja jag har också tänkt den tanken men sen känns det ändå häftigt att åkt igenom hela landet med bil. Men tycker du vägarna däremellan är lite trista? Onödiga att se/åka på?
Av Hawaii
5 mars 2016 01:30
Citerat från Fannybl:.

Ja jag har också tänkt den tanken men sen känns det ändå häftigt att åkt igenom hela landet med bil. Men tycker du vägarna däremellan är lite trista? Onödiga att se/åka på?
I-10 från San Antonio västerut hela vägen till El Paso är för det mesta spikrak och ganska tråkig, men bortsett från det kan det ju vara intressant att se den skiftande naturen ju längre västerut man kommer.
Av Birgere
5 mars 2016 01:37
Citerat från Fannybl:
Citerat från Peter_o:
Sammanlagd restid över 2 månader och bilhyra för minst 50 dagar. Då kommer den klassiska frågan: Är de som ska köra fyllda 25 år vid resan? Om inte, har du kollat upp hyrpriset?

/PeterO
Ingen av oss kommer ha fyllt 25 vid resan men på denna hemsida: http://travels.kilroy.se/ta-sig-runt/hyrbil/hyrbil-i-usa-och-kanada hittade jag bra priser för oss under 25 år. Det tillkommer nämligen inga extra avgifter för förare mellan 21-24 år. Kollat upp hyrpriset och det ligger från 2319 kronor per vecka. Är det ett rimligt pris i jämförelse med andra biluthyrningar?
Eftersom priset är högre än vad det kostar för någon över 25 så har dom ju redan lagt på avgiften, lite fräckt att säga att man inte behöver betala extra... Men visst ska ni ta en offert och jämföra med andra, kan fortfarande vara billigare.
Av Birgere
5 mars 2016 01:40
Citerat från Fannybl:
Citerat från Birgere:
Svårt att säga om valet av platser och antal nätter då man inte vet vad ni vill se o uppleva.
Däremot hade jag övervägt att flyga från New Orleans till Phoenix/Vegas istf att köra.
Ja jag har också tänkt den tanken men sen känns det ändå häftigt att åkt igenom hela landet med bil. Men tycker du vägarna däremellan är lite trista? Onödiga att se/åka på?
Det finns så mycket annat fint att se på andra ställen så varför slösa flera dagar genom stekheta "öknar".

Btw, jag förutsätter att ni är minst 21år när ni ska åka.....om inte så blir era valmöjligheter väldigt begränsade.
Av Fannybl
5 mars 2016 09:04
Citerat från Birgere:
Citerat från Fannybl:
Citerat från Birgere:
Svårt att säga om valet av platser och antal nätter då man inte vet vad ni vill se o uppleva.
Däremot hade jag övervägt att flyga från New Orleans till Phoenix/Vegas istf att köra.
Ja jag har också tänkt den tanken men sen känns det ändå häftigt att åkt igenom hela landet med bil. Men tycker du vägarna däremellan är lite trista? Onödiga att se/åka på?
Det finns så mycket annat fint att se på andra ställen så varför slösa flera dagar genom stekheta "öknar".

Btw, jag förutsätter att ni är minst 21år när ni ska åka.....om inte så blir era valmöjligheter väldigt begränsade.
Tack för tipset! Ja jag kommer fylla 21 i början av juni innan avresan. De andra är 22/23. Vill helst inte åka innan jag fyllt 21 då man inte får uppleva allt fullt ut. När man lägger ut massor med pengar vill man ju kunna göra det :)
Av Fannybl
5 mars 2016 09:06
Citerat från Birgere:
Citerat från Fannybl:
Citerat från Peter_o:
Sammanlagd restid över 2 månader och bilhyra för minst 50 dagar. Då kommer den klassiska frågan: Är de som ska köra fyllda 25 år vid resan? Om inte, har du kollat upp hyrpriset?

/PeterO
Ingen av oss kommer ha fyllt 25 vid resan men på denna hemsida: http://travels.kilroy.se/ta-sig-runt/hyrbil/hyrbil-i-usa-och-kanada hittade jag bra priser för oss under 25 år. Det tillkommer nämligen inga extra avgifter för förare mellan 21-24 år. Kollat upp hyrpriset och det ligger från 2319 kronor per vecka. Är det ett rimligt pris i jämförelse med andra biluthyrningar?
Eftersom priset är högre än vad det kostar för någon över 25 så har dom ju redan lagt på avgiften, lite fräckt att säga att man inte behöver betala extra... Men visst ska ni ta en offert och jämföra med andra, kan fortfarande vara billigare.
Ja jag ska jämföra lite på olika hemsidor. Men känns iallafall skönt med ett fast pris som man vet i förväg istället för att det ska tillkomma massor med extra avgifter efteråt!
Av Fannybl
5 mars 2016 09:07
Citerat från Hawaii:
Citerat från Fannybl:.

Ja jag har också tänkt den tanken men sen känns det ändå häftigt att åkt igenom hela landet med bil. Men tycker du vägarna däremellan är lite trista? Onödiga att se/åka på?
I-10 från San Antonio västerut hela vägen till El Paso är för det mesta spikrak och ganska tråkig, men bortsett från det kan det ju vara intressant att se den skiftande naturen ju längre västerut man kommer.
Ja det är väll naturskiftningarna man vill de när man åker igenom. Ska höra med de andra vad dem tycker!
Av Fannybl
5 mars 2016 09:13
Tre frågor:
1, Death Valley är det värt att se?
2, Borde man åka Highway 1 norrut eller söder ut eller spelar det ingen roll? Just nu åker vi ju norrut för att vi tycker det känns bäst att sluta i SF då man inte behöver bil där.
3, Finns det några naturparker i områdena som ni tycker att man inte får missa? Vi ska redan till Yosemite, GC, Everglades, Zion, Antelope och Bruce Canyon. Även se Monument Valley, lake Powell och Horseshoe Bend.
Av Birgere
5 mars 2016 09:25
Citerat från Fannybl:
Citerat från Birgere:
Citerat från Fannybl:
Citerat från Peter_o:
Sammanlagd restid över 2 månader och bilhyra för minst 50 dagar. Då kommer den klassiska frågan: Är de som ska köra fyllda 25 år vid resan? Om inte, har du kollat upp hyrpriset?

/PeterO
Ingen av oss kommer ha fyllt 25 vid resan men på denna hemsida: http://travels.kilroy.se/ta-sig-runt/hyrbil/hyrbil-i-usa-och-kanada hittade jag bra priser för oss under 25 år. Det tillkommer nämligen inga extra avgifter för förare mellan 21-24 år. Kollat upp hyrpriset och det ligger från 2319 kronor per vecka. Är det ett rimligt pris i jämförelse med andra biluthyrningar?
Eftersom priset är högre än vad det kostar för någon över 25 så har dom ju redan lagt på avgiften, lite fräckt att säga att man inte behöver betala extra... Men visst ska ni ta en offert och jämföra med andra, kan fortfarande vara billigare.
Ja jag ska jämföra lite på olika hemsidor. Men känns iallafall skönt med ett fast pris som man vet i förväg istället för att det ska tillkomma massor med extra avgifter efteråt!
Räkna med att priset för bilen kommer att bli mycket mer än Kilroys från priser, bla behöver ni ju en mycket större bil.
Av Birgere
5 mars 2016 09:26
vilken budget har ni tänkt er och hur många kommer ni att vara?
Av Daytona
5 mars 2016 09:46
Vad ni än gör, ta ingen liten bil. Ni behöver en stor dels för säkerheten dels för bagage.
Av Fannybl
5 mars 2016 10:06
Citerat från Birgere:
vilken budget har ni tänkt er och hur många kommer ni att vara?
Vi blir troligtvis fyra personer, två tjejer och två killar. Under våra sabbatsår nu sparar vi ihop pengar och jag har iaf tänkt spara 90 000 kronor till resan. Men sen vill jag såklart hålla ner kostnaderna så mycket som det går! Bo mycket på motell/ billiga hotell med gratis parkering helst.
Av Fannybl
5 mars 2016 10:12
Citerat från Daytona:
Vad ni än gör, ta ingen liten bil. Ni behöver en stor dels för säkerheten dels för bagage.
Nej, jag har läst mycket om att de flesta väljer en för liten bil och måste byta till en större vilket kostar mycket mer. Så ska försöka ta en större så bagaget får plats! :)
13 mars 2016 16:58
Hej hej!

Vilken rolig resa ni har framför er! Många fina ställen, har stannat i eller åkt igenom alla ställen på er rutt på olika resor (utom Lake Tahoe) och jag hade personligen valt att köra så här:

* New York

* Washington DC
* Savannah istället för Charleston
* Orlando
* Miami
* Key West
* Ft Myers Beach eller St Pete Beach istället för Tampa
* Destin istället för Pensacola (Mitt absoluta favoritställe i USA för tillfället! Grönt vatten, delfiner och kritvit sand!)
* New Orleans
* Austin istället för Dallas (2 nätter, skulle besöka San Antonio och ministället Luckenbach på en dagstur)
* Tucumcari, New Mexico (1 natt längs Route 66, som om tiden stått still sen 1950 nån gång. Blue Swallow Motel rekommenderas varmt!)
* Durango, Colorado (minst 2 nätter, kan verkligen rekommendera nationalparken Mesa Verde och ångtåget mellan Silverton och Durango)
* Monument Valley (Kör ni från Durango så kommer ni in på rätt håll för att fota den där klassiska Monument Valley-bilden)
* Page, Arizona (Lower Antelope Canyon = kanon!)
* Grand Canyon North Rim (har endast varit på South Rim själv men det verkar vara mycket mindre folk och precis lika fint i North Rim av det man har läst sig till)
* Kanab
* Las Vegas
* Death Valley National Park
* Yosemite National Park (utgå från Mammoth Lakes eller någonstans i närheten)
* South Lake Tahoe
* San Francisco
* Carmel
* Santa Barbara
* San Diego
* Los Angeles

Jag hade tagit Death Valley, Yosemite och Lake Tahoe på väg från Las Vegas när jag ändå redan är såpass långt norrut. Sedan hade jag kört Hwy 1 söderut från SF för att få havet på passagerarsidan = lättare för den som sitter på passagerarsidan att fota plus att du kör på samma sida vägen som alla utkiksplatser mot havet vilket underlättar när man ska svänga in snabbt titta på elefantsälar, valar eller sjölejon!

Visserligen hade man behövt behålla bilen hela resan ut om man kör så här, men det behövde vi å andra sidan ändå när vi var i San Francisco eftersom det var bedrövligt dyrt med hotell inne i downtown. Vi bodde vid flygplatsen = billigare hotell med kök, men då fick vi som sagt ändå ha kvar bilen. Å andra sidan var det bra för då kunde vi köra till Muir Woods norr om SF och kolla in gigantiska Redwood och Sequoia-träd!

Sedan hade jag avslutat i Los Angeles eftersom SAS börjar köra direktflyg nu mellan LA och Sverige vilket jag tycker är värt rätt mycket, när man har varit iväg så många veckor så vill man inte mellanlanda - då vill man bara hem!

Länk till karta: https://roadtrippers.com/map?a2=t%2110344085&lat=32.95337&lng=-110.56641&utm_campaign=trip&utm_medium=share&utm_source=copy&z=4

Hoppas ni får en kanonresa! :)

Av Fannybl
15 mars 2016 17:15
Citerat från Purgatory_blues:
Hej hej!

Vilken rolig resa ni har framför er! Många fina ställen, har stannat i eller åkt igenom alla ställen på er rutt på olika resor (utom Lake Tahoe) och jag hade personligen valt att köra så här:

* New York
* Washington DC
* Savannah istället för Charleston
* Orlando
* Miami
* Key West
* Ft Myers Beach eller St Pete Beach istället för Tampa
* Destin istället för Pensacola (Mitt absoluta favoritställe i USA för tillfället! Grönt vatten, delfiner och kritvit sand!)
* New Orleans
* Austin istället för Dallas (2 nätter, skulle besöka San Antonio och ministället Luckenbach på en dagstur)
* Tucumcari, New Mexico (1 natt längs Route 66, som om tiden stått still sen 1950 nån gång. Blue Swallow Motel rekommenderas varmt!)
* Durango, Colorado (minst 2 nätter, kan verkligen rekommendera nationalparken Mesa Verde och ångtåget mellan Silverton och Durango)
* Monument Valley (Kör ni från Durango så kommer ni in på rätt håll för att fota den där klassiska Monument Valley-bilden)
* Page, Arizona (Lower Antelope Canyon = kanon!)
* Grand Canyon North Rim (har endast varit på South Rim själv men det verkar vara mycket mindre folk och precis lika fint i North Rim av det man har läst sig till)
* Kanab
* Las Vegas
* Death Valley National Park
* Yosemite National Park (utgå från Mammoth Lakes eller någonstans i närheten)
* South Lake Tahoe
* San Francisco
* Carmel
* Santa Barbara
* San Diego
* Los Angeles

Jag hade tagit Death Valley, Yosemite och Lake Tahoe på väg från Las Vegas när jag ändå redan är såpass långt norrut. Sedan hade jag kört Hwy 1 söderut från SF för att få havet på passagerarsidan = lättare för den som sitter på passagerarsidan att fota plus att du kör på samma sida vägen som alla utkiksplatser mot havet vilket underlättar när man ska svänga in snabbt titta på elefantsälar, valar eller sjölejon!

Visserligen hade man behövt behålla bilen hela resan ut om man kör så här, men det behövde vi å andra sidan ändå när vi var i San Francisco eftersom det var bedrövligt dyrt med hotell inne i downtown. Vi bodde vid flygplatsen = billigare hotell med kök, men då fick vi som sagt ändå ha kvar bilen. Å andra sidan var det bra för då kunde vi köra till Muir Woods norr om SF och kolla in gigantiska Redwood och Sequoia-träd!

Sedan hade jag avslutat i Los Angeles eftersom SAS börjar köra direktflyg nu mellan LA och Sverige vilket jag tycker är värt rätt mycket, när man har varit iväg så många veckor så vill man inte mellanlanda - då vill man bara hem!

Länk till karta: https://roadtrippers.com/map?a2=t%2110344085&lat=32.95337&lng=-110.56641&utm_campaign=trip&utm_medium=share&utm_source=copy&z=4

Hoppas ni får en kanonresa! :)

Oj, tack så mycket för alla tips! Ska kolla vidare på det och prata med de andra men låter som en bra idé att sluta i Los Angeles istället. Smidigare och förmodligen finare att åka på rätt sida av Highway 1 så man ser havet. Tack igen! Hoppas också på att vi får en kanonbra resa :)