Roadtrip LA - SF - LV - Arizona - LA

Av Fmb
11 feb. 2015 16:16
Visningar: 453
Hejsan,
Jag och min flickvän har planerat att åka på en roadtrip ungefär 40 dagar, och för detta har vi tänkt oss en budget på 100 000:- tillsammans. Vi har tagit i lite extra tycker vi själva men det blir ändå rätt mycket på mat, flyg, boende, hyrbil, bensin, shopping och övrigt. Vi har planerat att spendera 16 dagar i LA, 1 natt i Santa Barbara, 1 natt Hearst Castle mellan LA-SF, 9 dagar i SF, 1 natt i Lake Tahoe, 1 natt i Yosemite NP, 1 natt i Death Valley, 2 nätter i LV, 3 nätter i Arizona, 1 natt i Joshua NP, och sen sist några nätter i LA. Vi har även betalt boende i LA och Arizona då vi bor hos släktingar. Skulle bli jätteglad om någon hade tid och lust att besvara detta och ge sina egna åsikter vad som tycks! Ifall vi har för lite eller för många dagar på vissa ställen, för snål budget eller bara andra saker som ni kan rekommendera till 2 oerfarna personer. Vi har kollat runt lite på shopping och sevärdheter som vi tänk att göra, men alla tips uppskattas!
Har även ett par frågor vi skulle vilja ha svar på:

1. Vägen Lake Tahoe - Las Vegas är det smidigast att åka genom Yosemite sen genom Death Valley och vilken väg rekommenderas?

2. Är det värt att spendera 2 dagar i Grand Canyon?

3. Tips på bra biluthyrningsidor? (är 24 och 20år)

TIPS OCH RÅD, uppskattas enormt mycket!!
Av Hawaii
11 feb. 2015 17:32
Släkt eller ej så tycker jag att 16 dagar i LA är på tok för mycket. Ta en 4-5 dagar i San Diego. Du kan lätta lägga in det stoppet mellan Arizona och LA. Och 9 dagar i SF kan du lätta minska med ett par dagar också och fortfarande ha en mycket avkopplad vistelse där och se allt av intresse.
Av Marulk
12 feb. 2015 08:38
1. Vägen Lake Tahoe - Las Vegas är det smidigast att åka genom Yosemite sen genom Death Valley och vilken väg rekommenderas?

Det blir en väldans omväg om ni kör från Lake Tahoe mot DV via Yosemite, om ni vill se hela parken vill säga. Ni kan göra en "fuskväg" , dvs avstickare från US-395 och köra in via Tioga Pass, det blir tur/retur på denna väg. Men det är beroende på när ni tänkt köra. Mellan oktober - maj är denna väg förmodligen stängd. US-395 är en mycket vacker väg men finns kanske inte så mycket o göra mer än njuta av naturen. Ett stopp i Mammoth Lake är att rekommendera.
Ett tips, lägg upp er tänkta rutt via google maps eller köp en bra karta.
Av Fmb
12 feb. 2015 10:10
Hawaii
----

Ja men vi har tänkt att bara sola några dagar i början så vi tyckte vi behövde så många dagar som jag skrev men det kan nog göras om. I SF, tänkte vi åka upp 2 dagar till Eureka, för att få se Redwood NP så egentligen har vi bara 6 dagar i SF, med tanke på att första dagen blir så stressig när vi kommer från LA. Men tack för svaret!

Marulk
------
Ja jag var inne och kollade på google maps och då slog vi in Lale Tahoe - Yosemite och Yosemite - Death Valley, och då blev det jorden omväg typ runt alltihop, det var därför jag tänkte fråga här för att se ifall någon hade något bra förslag för vi vill gärna stanna en natt på dom tre ställena! Vi åker i slutet av april till mitten av juni, så antar att vi åker från SF i mitten av maj någon gång!
Tack så jätte mycket för svaret föresten!
Av Hawaii
12 feb. 2015 16:49
Under vilka månader är resan tänkt?
Av Fmb
12 feb. 2015 17:23
Hawaii
----

Har tänkt att åka i slutet av april till typ första veckan i juni!
Av Hawaii
12 feb. 2015 17:52
OK, det är viktig information! Maj kallas för "May Gray" av de som bor i södra Kalifornien, och juni "June Gloom" p.g.a. vädret. Du kan givetvis ha tur vissa enstaka dagar, men rent allmänt kan du räkna med ett grått molntäcke på morgonen. Har man tur spricker det upp under dagens lopp, och ju längre inåt landet man befinner sig, desto större chans för det. D.v.s. ute vid kusten kan det var grått och tråkigt hela dagen (och svalt). Efter många år i San Diego tycker jag att juni är den tråkigaste månaden, med maj som nummer 2. Samma sak gäller för LA.
Av Fmb
12 feb. 2015 18:07
Hawaii
---

Jaha är det så dåligt väder då?! Trodde det skulle va strålande sol varje dag med temperatur på 25 grader i snitt haha... Så egentligen hade det varit bättre att åka i juli/augusti då?
Tänkte även kolla ifall du vet, såg att någon skrev att vissa vägar kan va avstängda vissa månader, är det någon fara för det med, tänkte mest på när vi ska åka Lake Tahoe-Yosemite-Death Valley- LV?

Tack på förhand!
Av Hawaii
12 feb. 2015 18:24
Inte direkt "dåligt väder", men däremot troligen "tråkigt väder", speciellt ute vid kusten och definitivt svalt. Regn är i princip uteslutet efter mitten av april. Rent allmänt så är det bättre väder ju senare på sommaren du är där. Juli är bättre än juni och augusti är bättre än juli och September är ofta den bästa månaden på hela året om man är ute efter sol och varmt. Känner inte så bra till vilka vägar som kan vara avstängda, men det kan definitivt vara risk för det i slutet av april. Beror mycket på snömängden under vintern, och det kan ju variera. Bäst att vara flexibel och kolla strax innan avresan.