Roadtrip Kalifornien med barn

23 sep. 2013 22:01
Visningar: 6872
Vi planerar en Roadtrip i Kalifornien nästa sommar och skulle gärna vilja ha lite tips.

Planen är att flyga till Los Angeles och åka till Grand Canyon, Las Vegas, Yosemite, SAN Fransisco och avsluta i LA igen.

Vi är 2 vuxna och 2 barn (6 och 9 år vid resetillfället).

Hur lång tid bör vi lägga på resan, vi tänker oss något mellan 2 och 3 veckor, hur mycket tid behöver vi för en trip som ovan?

Vad bör vi inte missa? Hur många dagar bör vi lägga på Grand Canyon resp. Yosemite? Vad bör vi göra/åka i Yosemite som passar en familj med barn i vår ålder men så vi ändå får se och uppleva nationalparken (inte för mycket och ansträngande vandring).

Hur är prisbilden? Kostnad för hotell, aktiviteter och bilhyra? Vilken budget bör vi ha för en 2 respektive 3 veckors resa?

Tips på aktiviteter och resmål som kan passa hela familjen? Vi vill ha en mix av upplevelser, natur och så lite bad och vila.

Hoppas någon kan hjälpa oss med lite tips.
24 sep. 2013 07:23
Hej

2 veckor låter väldigt tight för den resan, satsa på 3 veckor i stället.
Det är ju mycket bilkörning inblandat, som vuxen kan man ju njuta av att köra bil genom ett vackert landskap, men tyvärr gör ju inte barn riktigt det...

I Yosemite skulle jag vilja säga att 90% av besökarna vandrar inte alls eller mycket lite. (their loss..)
Nere i dalen går mängder med vägar där man antingen kan köra själv eller åka buss-shuttle till olika utsiktpunkter. Man man också göra kortare promenader längst ner, längs med asfalterade gång vägar.

Vi sov en natt, vandrade på dagen efter och körde vidare sen eftermiddag. Det ar väl hastigt. En heldag åtminstone, kanske två behöver ni.

SF: åka spårvagn och kanske Alcatraz.

Annat för barn som jag kommer på nu: Monterey akvarium:
http://www.montereybayaquarium.org/

Bodie Gost Town borde också funka tycker jag.

Blihyra: finns så många olika typer av bilar, enklast är att göra en "provbokning" på Avis.
Enklare motell: 700-1000 kr/natt.
Det finns alltid två dubbelsängar, så ni får plats alla fyra.

Kolla min resa för mer inspiration:
http://www.4000mil.se/?p=945

Yosemite:
http://www.4000mil.se/?p=64
24 sep. 2013 12:47
Håller med om att det låter som kort om tid, vi hade 3 1/2 vecka för samma tur plus 3 nätter i San Diego. Vi hade gärna haft mer tid på alla ställen vi besökte och med barn har det en tendens att ta lite (mycket) längre tid, vi hade körningar på 7 timmar någon gång vilket man kanske inte vill ha med barn.

Så jag skulle definitivt säga tre veckor eller gärna mer om ni kan få till det :-)
Av Marulk
24 sep. 2013 15:36
instämmer med ovanstående - absolut 3v - annars blir det väldigt långa bilresor och korta stopp.
har ett resealbum här på RG från vår resa i sommar. reste också med 9åring - en mycket nöjd sådan :)
vår rutt ngt annorlunda mot din tänkta:
SF - Yosemite - Death Valley - LV - Utah (Zion) - Arizona (Antelope Canyon, Grand Canyon, Route 66) - LA (Disneyland) - Kings Canyon - SF
Av Marulk
24 sep. 2013 15:38
....glömde nämna vår budget - totalt inklusive allt, dvs flyg, hyrbil, boende, shopping, inträde etc ..70tkr
24 sep. 2013 18:12
Hej!
Jag hade räknat med minst 100 000 i budget.
Med vänlig hälsning, Susanne
29 sep. 2013 16:26
Tack för hjälpfulla svar. Vi satsar på 3 veckor och funderar lite över hur vi smartast lägger upp resan för att få ut mesta möjliga.

En fråga till er som åkt LA-Grand Canyon-LV. Vi har förstått att vi nog bör planera för 1 övernattning på vägen LA-GC. Har någon tips på bra stad för en övernattning? Eller kan man åka direkt? Vilken väg bör vi ta till GC? Tänker mig att vi åker till south rim, sover över en natt för att vara där vid soluppgång och sedan åker vidare till LAS Vegas, är det lagom med tid?
Av Marulk
29 sep. 2013 17:21
sträckan LA-GC är låååång. Vi hade 2n (Barstow och Kingman) på denna sträckan men hade nog räckt med 1n.
Övernattning nära South Rim för soluppgången rekommenderar jag Tusayan som ligger 10min bilfärd från första utsiktspunkt. sen finns det givetvis övernattning inne i GC men till en lite högre kostnad.
Av Leicy
6 okt. 2013 14:52
Vi har bokat en tre veckors resa till Kalifornien nästa sommar , 5 Juni till 26 Juni. Vår resrutt är SF sen LA med ett stopp på vägen dit. Efter LA har vi hyrt hus nära Palm springs med egen pool, avslutar sedan i LV och flyger hem därifrån. Vi åker också som familj med två vuxna och två barn , 13 och 15 år gamla. Vi har bokat alla boende och flyg, har bara bil biten kvar. Hör av dig om du vill ha några tips ;)