Roadtrip Kalifornien 2014

15 jan. 2014 10:48
Visningar: 2160
Hej!

Jag och min sambo ska åka till Kalifornien och bila till våren.
Vi startar i San Fransisco och stannar där i 4 dagar, bilar sedan till LA (räknar med en natt längs vägen). I LA stannar vi i 5 dagar innan vi kör vidare till Las Vegas för två dagar och flyg till New York där vi avslutar vår resa.

Önskar alla möjliga tips från er som besökt städerna.
Det vi är ute efter är sevärdigheter, nöjen, god mat och dryck, shopping (!!).
Så sitter ni inne på några "missa inte detta-tips" får ni gärna dela med er :)

Det som står på listan än så länge är;
SF- Golden gate, Alcatraz
LA- Universal studios, Walk of fame, Disney land(?), olika stränder som Laguna Beach och Newport beach'
LV-
NY- Brooklyn bridge, Frihetsgudinnan, Time square, Central park, Rockerfeller center/empire state (?)

/Johanna
15 jan. 2014 15:13
Å vilken rolig resa ni ska på :) Nu är det tjugo år sen jag var i San Francisco (åker dit till sommaren igen!) men så stora förändringar är det nog inte vad gäller stadsupplägg.
Var ska ni bo?
Vid Union Square har du både Macys, Saks och ett stort köpcenter vid Market street. Annars finns det många butiker efter gatorna.
China town är ett måste, ligger även det centralt. Eller egentligen det mesta ligger på promenadavstånd :)
San Francisco zoo.
Haight-Ashbury, hippiområdet. Var iaf mysigt när jag var där.
Lomardstreet.
Tresure Island på kvällen och kolla in skylinen över S.F (då måste man ha bil för att åka över Bay Bridge)
Golden Gate park med den japanska trädgården.

Ha så kul :)
23 jan. 2014 17:40
I New York tycker jag verkligen ni ska ta bussen ut till Jersey Garden. Ett stooort shoppingmall med bra priser och roliga affärer :)
Av Marulk
23 jan. 2014 19:08
om ni vill besöka Alcatraz rekommenderar jag att boka biljetter hemifrån - i god tid - väntetid/kö kan vara flera veckor om man har otur. Kan dock varmt rekommendera denna tur som är mycket intressant o sevärd.
Sen som ovanstående skriver - det finns så otroligt mycket att se i SF - dessutom på promenadavstånd. Men glöm inte bekväma skor :)

kan även rekommendera att surfa runt här på RG - finns många otroligt bra tips att hämta här från andra resenärer. Före vår resa i somras (4delstater på 3v) hittade vi många bra tips. Utan RG hade vi nog inte hittat till vare sig Antelope Canyon eller Horseshoe Bend.
13 feb. 2014 15:59
Hejsan, vi har varit i SF 2 gånger och ena gången så åkte vi från SF ner till LA via kusten, de finns mycket trevliga vyer att se. Vi stannande även i Monterey för att åka på Valsafari. SF är en underbar stad och vi hyrde lägenhet när vi bodde där, då vi var 6 st så lönade de sig.
Alcatraz är ett måste, dock boka vi bijletter där, gick bra både gångerna vi var där. Jag tycker inte ni ska missa krockiga gatan, sen golden gate bron ( självklart ) även tycker jag att åka till Sausalito en sväng är mysigt.
Fisherman's wharf är mysigt att strosa omkring i. Andra gången åkte vi från LA, via Las Vegas och sen Yosemite till SF, var en kul tur också.
I LA bör ni inte missa Venice beach...hum, finns massa ni kommer se där:) Jag tycker personligen att ni INTE bör missa Grand canyon om ni är så pass nära:)

Trevlig resa :)
Av Zodezo
15 feb. 2014 15:33
Håller med tidigare talare om att se till att boka biljetter i god tid hemifrån till Alcatraz. Det gjorde vi vilket var tur för precis som det skrivits så var det slutsålt i flera veckor framåt.

Lite fler mer förslag kring Los Angeles Santa Monica/Venice Beach, Magic Mountain och tv-inspelning (vi såg Jay Leno).

När ni kör Highway one så ligger det en stort outlet cirka en timme innan LA som heter Camarillo som jag verkligen rekommenderar. Andra butiker som jag har fastnat för är weat seal, forever 21, love culture, rue 21 och så klart victorias secret. Kolla in företagens hemsidor för att få lite koll på var de fnns.

Mattips är kedjor som cheesecake factory, california pizza kitchen, johnny rocket, loris som finns lite överallt.

Rainbow Bar & Grill på sunset boulevard var ett måste för oss då så många av våra favoritartister hängt där och vi blev faktiskt positivt överraskade av maten. Några andra tips i Los Angeles är Le Figaro, Urth Cafe och Le Pain Quotidien.

Kika gärna in på min blogg för mer tips, under kategorin usa 2012 finns det mycket om vår resa.
www.zodezo.se
15 feb. 2014 15:59
Tack snälla ni för alla tips! Verkligen snällt att ni delar med er :)
Ska absolut boka Alcatraz innan. Vill inte missa det! Någon som har tips om hemsida att göra det på?
Har ni några New york-godbitar? Vi bor nära central park. Bör man köpa "tunnelbanekort" där eller tar man sig lätt till fots i staden?
/Johanna
15 feb. 2014 16:00
Citerat från Blomkviist:
I New York tycker jag verkligen ni ska ta bussen ut till Jersey Garden. Ett stooort shoppingmall med bra priser och roliga affärer :)
Tack! Det ska vi absolut åka till då! :)
15 feb. 2014 16:02
Citerat från Blidsberg:
Håller på att planera en road trip som avslutas med dina städer. Läs allt om den (inkl. vad vi vill göra i städerna) på bloggen: http://twentyeightdays.bloggo.nu/
Roligt! Tack, har fått många tips från din blogg!
15 feb. 2014 16:04
Citerat från Marulk:
om ni vill besöka Alcatraz rekommenderar jag att boka biljetter hemifrån - i god tid - väntetid/kö kan vara flera veckor om man har otur. Kan dock varmt rekommendera denna tur som är mycket intressant o sevärd.
Sen som ovanstående skriver - det finns så otroligt mycket att se i SF - dessutom på promenadavstånd. Men glöm inte bekväma skor :)

kan även rekommendera att surfa runt här på RG - finns många otroligt bra tips att hämta här från andra resenärer. Före vår resa i somras (4delstater på 3v) hittade vi många bra tips. Utan RG hade vi nog inte hittat till vare sig Antelope Canyon eller Horseshoe Bend.
Hej!
Ja att söka runt här ger mycket bra tips!
Ska boka biljetter till Alcatraz hemifrån. Vi har ingen bil i SF utan har tänkt att promenera mestadels. Ser fram emot resan otroligt mycket!
Av Sasv100
15 feb. 2014 19:50
När ni bokar biljetter i förväg (ett måste) till Alcatraz se till att boka dem hos den enda arrangören som anordnar turer dit. Du hittar dem här http://www.alcatrazcruises.com/. Det finns andra siter som säljer biljetter, men där blir biljetterna alltid dyrare.

Den outlet i Camarillo som nämnts tillhör kedjan Premium outlets som finns över hela USA. Om ni vet att ni ska besöka någon av deras outlets, gå in på deras webbsida och regga ett konto hos dem. Väl inloggad finns alltid en hel del rabattkuponger som man kan skriva ut och ta med. Just nu finns det 43 olika rabattkuponger för Camarillo outlet.
Senast jag handlade köpte jag bl a ett par Reebok för knappa $30.
Webbsida = http://www.premiumoutlets.com/
Av Zodezo
16 feb. 2014 12:37
Precis som Sasv100 säger så är det genom den hemsidan ni ska boka biljetterna :-)

När vi var i New York så skaffade vi ett tunnelbanekort som vi kunde åka fritt på under en vecka. Vi gick väldigt mycket och sen när vi ville hem så var det bara att leta upp närmsta tunnelbanestation och åka till hotellet.

Vi hade inte heller bil i SF utan hämtade ut den när det var dags att åka söderut. Vi gick väldigt mycket där också, vilket verkligen märktes i benen med tanke på alla backar. Sen köpte vi också ett 48-timmarskort till hoponhopoff-bussarna. Väldigt smidigt att ta oss ut till de ställen som ligger lite längre bort som Haight Ashbury och den stora parken som låg bortanför det områden. Bussen gick också över golden gate så man fick det momentetet avklarat :-)
27 feb. 2014 11:08
Hej!

Jag undrar om det är någon som har några tips på platser värda att stanna på vägen mellan SF och LA. Även mellan LA och LV? Någon som kört de sträckorna och har bra tips på restauranger, stränder, parker man inte bör missa? :)

/Johanna
27 feb. 2014 11:26
San Francisco är en fantastisk matstad, mina favoriter är Limon Rotisserie i Mission District och NoPa i just NoPa. Bästa fiskrestaurang som också är väldigt mysig och oturistig är Bar Crudo i NoPa

Om ni har bil och tar er över Golden Gate-bron så ligger Sausalito på andra sidan. Det är ett jättemysigt område där den gamla hippie-kulturen har format det mesta. väldigt avslappnat och massor av mysiga restauranger ut mot vattnet med utsikt över SF.

(här finns massor av fler tips på restauranger : http://runtklotet.com/2014/02/14/san-francisco-mina-basta-tips/).

Är ni intresserade av vin så ligger ju Napa Valley och Sonoma 1,5 timme norr om SF och det är också värt en omväg (om man nu gillar vin och mat)

Big Sur är väldigt trevligt (på Highway 1), Carmel-by-the-sea likaså.

LA tycker jag själv är sådär men det beror ju på - det bästa är väl stränderna och områdena däromkring, så som Santa Monica, Venice Beach mm.

Hyra bil är enklast och billigast från Sverige (även om du är i USA - du kan gå in på internet på den svenska sidan och boka när du står på biluthyraren - det blir oftast billigast). Jag använder alltid ebilhyra.se har inte hittat någon som är billigare
27 feb. 2014 11:43
Tack för tips!
Napa Valley är vi sugna på att åka till Älskar mat och vin! :)
Dock har vi ingen hyrbil i SF. Hämtar ut den sista dagen i SF (down town) när vi rör oss mot LA.
Vi vill självklart till Golden gate och Alcatraz. Men det är inga problem att ta sig med buss till detta väl?

Hyrbilen är bokad och klar. Det vi har kvar nu är hotell i NYC..
/J
27 feb. 2014 11:54
Det är inga problem att ta sig till Alcatraz (båten går från pir 33 nere vid Embarcadero) - boka i tid på den officiella hemsida - det är den enda båten som får lägga an på ön.

Golden Gate bron går ju att ta sig till med buss/fots men det roligaste är att hyra en cykel och cykla över. Om det räcker med att se den på avstånd så går det bra från Marina district.

Kan ni inte åka till Napa så får Napa komma till er :)
de flesta restauranger i SF har utmärkta vinlistor och det är väldigt bra priser för en svensk.

var bor ni?
Av Sasv100
27 feb. 2014 17:57
För att komma till Sausalito behöver man inte ha bil. Det går färja/båt från Ferry Building.
En trevlig tur till en mysig liten stad. Båten passerar också Alcatraz på vägen
28 feb. 2014 09:08
Tack! Vi ska i helgen boka in Alcatraz.
Tiden får avgöra för hur det blir med Napa Valley. Vi har 5 dagar i SF.
Vi ska bo på ett hotell som ligger på 8th Street. Centralt läge.
28 feb. 2014 09:18
Hej,

nu vill jag inte förstöra era förväntningar eller skrämma er men 8th Street må vara centralt, men det är verkligen inte ett av de bättre områdena i SF (det är faktiskt ett av de värre).

Det går givetvis att bo där utan att något händer men jag vill råda er att vara försiktiga på natten och om ni har varit ute och festat och är berusade så bör ni ta taxi.

Har ni bokat via booking eller hotels eller liknande? I så fall går det ju oftast att avboka utan kostnad.
Jag hade personligen försökt byta hotell - i South of Market, som hotellet ligger - visar SF upp sina sämre sidor.

Hoppas jag inte skrämde upp er men jag känner att ärlighet är bäst...
28 feb. 2014 09:30
Nej vad tråkigt!

Men tack snälla för att du talar om det.
Detta hotellet har vi bokat via Swanson.. Konstigt att de rekomenderat ett hotell i det området? Ska höra om vi kan byta.. Vilket annat område rekomenderar du? Vi vill gärna bo centralt.

/Johanna
28 feb. 2014 09:42
Bokat via Swanson - är det en paketresa? Annars är det enklare och billigare att boka själv.
anledningen till att de har rekommenderat det hotellet är antagligen för att det ser ut att ligga bra (centralt) och att de har hög avans där. Det är ett kontor och mässområde och såna hotell brukar ha svårt att få uthyrt på helger vilket gör att de ger bra rabatter.

Centralt i SF är Union Square, men där är det ofta dyrt. Dessutom har många av de olika stadsdelarna sina olika fördelar och de felsta har väldigt bra utbud av restauranger och barer vilket gör att man egentlilgen inte behöver bo helt i mitten.

Jag antar att det är första gången i SF?
I så fall är mitt tips att leta i Nob Hill, Telegraph hill, Nort Beach och möjligtvis i Financial district/Embarcadero.

Bra sidor är Booking.com och Airbnb (det finns massor av bra lägenheter). Jag har skrivit om flera olika områden här: http://runtklotet.com/2014/02/14/san-francisco-mina-basta-tips/
Det finns även en karta på bra restauranger längst ner i posten - där kan du själv se hur utspritt allt är över stan.

Om du vill ha extra hjälp så kan du skicka ett PM med datum så kollar jag upp lite alternativ till er som ligger bra för en förstagångsbesökare i stan
28 feb. 2014 10:44
Nej, vi har bara bokat vissa delar via Swanson (två hotell + hyrbil) och resten har vi bokat själva.
Okej.. trist att de rekomenderat ett sånt hotell som ligger i ett sådant område bara..

Men Union Square kanske vore något då. Får undersöka saken.

Tack för hjälpen!
3 mars 2014 14:57
Jag skulle minska ett par nätter i LA och köra över Sierra Nevada till Sequoia NP för att se de fantastiska Redwood träden, sedan över Deathvalley förbi spökstaden Ryholite där det finns ett hus som är gjort av glasflaskor. Sedan Betty till LV. Fast dagarna räcker nog inte till ändå......
10 juni 2014 14:23
Hur var resan?
Höjdpunkter?
Plus och minus?
Hur var körandet och bilen?