Roadtrip Houston-Tampa

22 sep. 2015 12:30
Visningar: 386
Hej alla,
Jag och min sambo planerar att åka på en liten roadtrip runt den 20 oktober där vi utgår ifrån Houston och stannar i Tampa där vi ska bo hos en vän.
Vår tanke är hyra bil i Houston - stanna till någon dag i New Orleans - Stanna någon dag i Tallahassee och sedan stanna i Tampa i ca 7-10 dagar (vi kommer att åka runt lite sevärdheter i Florida under den tiden).

På vägen hem tänkte vi stanna till vid Dallas för att sen sen alt flyga hem från Houston eller Dallas via ORD/EWR/IAH.

De vi funderar över är
[LIST]
Vädret. Har sett att det fortfarande är hurricane season kring oktober. Går det bra ändå att bila ändå?
Finns det andra trevligare städer att besöka? Inte i Florida utan på vägen dit.
[/LIST]

Vi har tänkt att vara borta cirka 14-20 dagar.

Någon som har tips eller erfarenhet? Tack på förhand :)
Av Birgere
22 sep. 2015 13:46
Vad är det med Texas som lockar så mycket? Vore det inte bättre att flyga in till New Orleans och lämna bilen i Florida o flyga hem därifrån...så kul är det inte att köra i dom trakterna. Skulle det vara något speciellt med Texas så behöver ni ju inte åka tillbaka dit. Börja då i Dallas, kör Houston sedan som ni tänkt mot Florida (varför Tallahassee?) men inte tillbaka.
ANg vädret så är det ju även orkansäsong i Sverige vid den tiden... mao inget du ska bekymra dig över.
22 sep. 2015 14:01
Citerat från Birgere:
Vad är det med Texas som lockar så mycket? Vore det inte bättre att flyga in till New Orleans och lämna bilen i Florida o flyga hem därifrån...så kul är det inte att köra i dom trakterna. Skulle det vara något speciellt med Texas så behöver ni ju inte åka tillbaka dit. Börja då i Dallas, kör Houston sedan som ni tänkt mot Florida (varför Tallahassee?) men inte tillbaka.
ANg vädret så är det ju även orkansäsong i Sverige vid den tiden... mao inget du ska bekymra dig över.
Tack för svaret! Vi vill flyga direkt till Houston från Stavanger, men kanske är bättre att börja ifrån Dallas isåfall?
Vi vill helst besöka städer på vägen som man inte direkt skulle åka till annars, funderade på Jacksonville men hörde att det inte var så trevligt där.

Skönt att det inte gör något angående orkansäsongen :)
22 sep. 2015 14:46
Citerat från Eleonorac:
Citerat från Birgere:
Vad är det med Texas som lockar så mycket? Vore det inte bättre att flyga in till New Orleans och lämna bilen i Florida o flyga hem därifrån...så kul är det inte att köra i dom trakterna. Skulle det vara något speciellt med Texas så behöver ni ju inte åka tillbaka dit. Börja då i Dallas, kör Houston sedan som ni tänkt mot Florida (varför Tallahassee?) men inte tillbaka.
ANg vädret så är det ju även orkansäsong i Sverige vid den tiden... mao inget du ska bekymra dig över.
Tack för svaret! Vi vill flyga direkt till Houston från Stavanger, men kanske är bättre att börja ifrån Dallas isåfall?
Vi vill helst besöka städer på vägen som man inte direkt skulle åka till annars, funderade på Jacksonville men hörde att det inte var så trevligt där.

Skönt att det inte gör något angående orkansäsongen :)
Skulle ju också föreslå att köra "one way", känns väldigt onödigt att köra fram och tillbaka.

Tallahassee, är en ganska liten stad, där finns ett fint museum och några sevärdheter så klart, vi hade tur att det var festival vid vårt besök annars hade det nog blivit lite dött och stan ligger ju lite utanför den naturliga rutten, avråder inte att se stan men inte det jag skulle rekommendera i första hand.
Fundera på att ta t.ex. Penscola Beach med besök på flygmuséet i Pensacola om ni är det minsta intresserade av sådant.
Det bör fortfarande vara runt 20 grader i vattnet där så en stund på den kritvita stranden kan ni hinna med där. Fort Pickens är också intressant.

Det känns väldigt ambitiöst att ta allt detta på 14-20 dagar, tycker inte man kan se städer som New Orleans på en eller ett par dagar om man ska göra dem rättvisa....
Av Birgere
22 sep. 2015 14:47
Jag hoppas nu är medveten om att Stavanger-Houston läggs ner 23 Oktober och att biljetterna kostar 25-30k.
Städer i USA är ju med några undantag inte direkt mysiga att besöka.
Fundera på rutten:
Memphis-New Orleans-Pensacola-Savannah-St Augustin-Tampa.
22 sep. 2015 14:54
Citerat från Birgere:
Jag hoppas nu är medveten om att Stavanger-Houston läggs ner 23 Oktober och att biljetterna kostar 25-30k.
Städer i USA är ju med några undantag inte direkt mysiga att besöka.
Fundera på rutten:
Memphis-New Orleans-Pensacola-Savannah-St Augustin-Tampa.
Min sambo arbetar för SAS så hade tänkt att flyga standby. Visste dock inte att de skulle lägga ner men isåfall kanske vi stannar och åker hem ifrån Tampa. Alt, struntar i Houston och åker ifrån en annan stad.
Tack för tipset om rutten! Ska kolla in det som alternativ istället :)
22 sep. 2015 14:56
Skulle ju också föreslå att köra "one way", känns väldigt onödigt att köra fram och tillbaka.

Tallahassee, är en ganska liten stad, där finns ett fint museum och några sevärdheter så klart, vi hade tur att det var festival vid vårt besök annars hade det nog blivit lite dött och stan ligger ju lite utanför den naturliga rutten, avråder inte att se stan men inte det jag skulle rekommendera i första hand.
Fundera på att ta t.ex. Penscola Beach med besök på flygmuséet i Pensacola om ni är det minsta intresserade av sådant.
Det bör fortfarande vara runt 20 grader i vattnet där så en stund på den kritvita stranden kan ni hinna med där. Fort Pickens är också intressant.

Det känns väldigt ambitiöst att ta allt detta på 14-20 dagar, tycker inte man kan se städer som New Orleans på en eller ett par dagar om man ska göra dem rättvisa....
Både jag och min sambo arbetar inom flyg så det känns absolut intressant. Förstår nu att det kanske var lite ambitiöst tänkt och vi bör kanske förlänga vår resa med en vecka.
22 sep. 2015 15:30
Citerat från Eleonorac:
Skulle ju också föreslå att köra "one way", känns väldigt onödigt att köra fram och tillbaka.

Tallahassee, är en ganska liten stad, där finns ett fint museum och några sevärdheter så klart, vi hade tur att det var festival vid vårt besök annars hade det nog blivit lite dött och stan ligger ju lite utanför den naturliga rutten, avråder inte att se stan men inte det jag skulle rekommendera i första hand.
Fundera på att ta t.ex. Penscola Beach med besök på flygmuséet i Pensacola om ni är det minsta intresserade av sådant.
Det bör fortfarande vara runt 20 grader i vattnet där så en stund på den kritvita stranden kan ni hinna med där. Fort Pickens är också intressant.

Det känns väldigt ambitiöst att ta allt detta på 14-20 dagar, tycker inte man kan se städer som New Orleans på en eller ett par dagar om man ska göra dem rättvisa....
Både jag och min sambo arbetar inom flyg så det känns absolut intressant. Förstår nu att det kanske var lite ambitiöst tänkt och vi bör kanske förlänga vår resa med en vecka.
Ja lägg till en vecka om ni kan ! :-)

Är ni flygintresserade så! Blue Angels som håller till i Pensacola, vi såg dem på museet men tyvärr var alla deras uppvisningar inställda det året p.g.a. budgetkrisen.
OCT 24-25 SEA AND SKY SPECTACULAR AIR SHOW Jacksonville Beach, FL
NOV 6-7 BLUE ANGELS HOMECOMING AIR SHOW

https://www.blueangels.navy.mil/show/
http://www.navalaviationmuseum.org/

Har lite bilder från Tallahassee och Pensacola i mitt album http://foto.floridasidan.se/#!home kanske kan hjälpa er välja, eller om ni har tid, ta båda ;-)
23 sep. 2015 13:24
Håller med Birgere. Skippa Houston & Dallas. Texas är ingen hit om ni inte är country & western freaks och då gäller San Antonio, Austin & Fort Worth. Ta ett par dagar i New Orleans istället och satsa på Florida.

Southern Mania
Citerat från Birgere:
Vad är det med Texas som lockar så mycket? Vore det inte bättre att flyga in till New Orleans och lämna bilen i Florida o flyga hem därifrån...så kul är det inte att köra i dom trakterna. Skulle det vara något speciellt med Texas så behöver ni ju inte åka tillbaka dit. Börja då i Dallas, kör Houston sedan som ni tänkt mot Florida (varför Tallahassee?) men inte tillbaka.
ANg vädret så är det ju även orkansäsong i Sverige vid den tiden... mao inget du ska bekymra dig över.