Roadtrip Californien Nevada hjälp

Av Daytona
1 feb. 2016 10:05
Visningar: 124
Googlar , läser och söker efter info om våran planerade resa till hösten, men blir snurrig av alla info. Jag vet att det finns massor med trådar här i ämnet men jag blir än mer snurrig. Kort och gott; Vi flyger till San Fransisco den 26 oktober och tänkte stanna där 3 nätter ( inget bokat men Berkeley verkar vara ok med bra avstånd in till S.F , kommentarer på det ?) Sedan är tanken att vi ska ner mot LA, vi vill naturligtvis köra US1.

.LA är tänkt 2-3 nätter beroende på vad vi ska göra, inget spikat förutom guidad tur bland de kändas kvarter, ett besök på Petersons Car Museum, och ev ett besök på Battleship Iowa.

Sedan är det dags att dra sig mot Las Vegas, vi måste vara där kring 4-5 november .
Men vi skulle gärna vilja se lte av death valley och antingenYosemite eller Sequoia också. Genomförbart?

Sedan kring den 8-9 november är det tänkt att vi ska ta flyget ( fr las vegas eller LA) ner till New Orleans för att där bila ner till Florida och avsluta resan där den 19 november. New Orleans har vi varit i tidigare men vårat resesällskap vill gärna besöka staden iallafall för 1 natt. Vi är från Norrbotten allihopa så köra långa avstånd är för oss ingenting, dessutom så är jag och min sambo vana USA resenärer och har inget problem med trafiken.

Ni som gjort liknande resor , låter detta helt åt skogen eller genomförbart?
1 feb. 2016 10:23
Citerat från Daytona:
Googlar , läser och söker efter info om våran planerade resa till hösten, men blir snurrig av alla info. Jag vet att det finns massor med trådar här i ämnet men jag blir än mer snurrig. Kort och gott; Vi flyger till San Fransisco den 26 oktober och tänkte stanna där 3 nätter ( inget bokat men Berkeley verkar vara ok med bra avstånd in till S.F , kommentarer på det ?) Sedan är tanken att vi ska ner mot LA, vi vill naturligtvis köra US1.

.LA är tänkt 2-3 nätter beroende på vad vi ska göra, inget spikat förutom guidad tur bland de kändas kvarter, ett besök på Petersons Car Museum, och ev ett besök på Battleship Iowa.

Sedan är det dags att dra sig mot Las Vegas, vi måste vara där kring 4-5 november .
Men vi skulle gärna vilja se lte av death valley och antingenYosemite eller Sequoia också. Genomförbart?

Sedan kring den 8-9 november är det tänkt att vi ska ta flyget ( fr las vegas eller LA) ner till New Orleans för att där bila ner till Florida och avsluta resan där den 19 november. New Orleans har vi varit i tidigare men vårat resesällskap vill gärna besöka staden iallafall för 1 natt. Vi är från Norrbotten allihopa så köra långa avstånd är för oss ingenting, dessutom så är jag och min sambo vana USA resenärer och har inget problem med trafiken.

Ni som gjort liknande resor , låter detta helt åt skogen eller genomförbart?
Det låter helt åt skogen men är så klart genomförbart om man vill ;-)

Skämt åsido, det är alldeles för lite tid ni lägger i både San Francisco och L.A.

Har ni inte tänkt ta någon övernattning på US1, ni bör ju ta minst en natt om ni ska hinna se något mer än vägen.

Det blir ju lite osmidigt att köra S.F L.A och sen Yosemite/Sequoia (där borde ni lägga minst en övernattning också) L.V speciellt med denna tidspress men det går så klart. Det skulle väl vara smidigast i.s.f. att ta S.F, Yosemite, HWy1, L.A L.V.

Jag hade ju skippat hela Floridabiten, satsat på Västkusten, klassiska rundan där med alla platser du nämner och om ni absolut måste tagit New Orleans som stopp på väg hem, men det hade jag sparat och lagt in San Diego istället på denna resan.

Edit: I San Francisco bodde vi med gångavstånd till Fishermans Warf och Pier 39 mm. skulle inte valt annorlunda nästa gång.
Av Daytona
1 feb. 2016 11:10
Tack för din input. Vi är flera viljor i sällskapet och LA står inte högst på någons bucket list, ej heller San Diego då en del i sällskapet redan vart där .En natt hade vi tänkt lägga till på Highway 1 å. Ingen av oss är direkt några storstadsälskare, men alltid kul att sätta en till nål på reskartan. Ska kolla din rutt lite noggrannare . 😉 Kanske fler har synpunkter tips och idéer som tacksamt mottages.
1 feb. 2016 11:46
Citerat från Daytona:
Tack för din input. Vi är flera viljor i sällskapet och LA står inte högst på någons bucket list, ej heller San Diego då en del i sällskapet redan vart där .En natt hade vi tänkt lägga till på Highway 1 å. Ingen av oss är direkt några storstadsälskare, men alltid kul att sätta en till nål på reskartan. Ska kolla din rutt lite noggrannare . 😉 Kanske fler har synpunkter tips och idéer som tacksamt mottages.
Nåja, det var min syn på det men då kan ni ju bara skippa städerna och satsa på natur och nationalparker, det är trots allt det allra mest imponerande i området och man måste ju välja bort vissa saker för att hinna med andra i livet :-) Att samla nålar på jordgloben har jag inte riktigt förstått vitsen med ;-)

Trevlig resa, hur ni än gör!
Av Hawaii
1 feb. 2016 16:17
Någon speciell anledning att ha tre dagar i Berkeley? Inte speciellt mycket att se. Ska man till centrala SF får man ju ta antingen BART (går ofta) eller ta bil (inte speciellt bra med tanke på trafik och parkering i SF). Betydligt bekvämare givetvis med hotell i SF vilket innebär att det blir lätt att ta sig tillbaka till hotellet för ett kort uppehåll (byta kläder, vila sig en stund, etc.).
Av Marulk
1 feb. 2016 20:19
Du skriver att ni vill besöka Yosemite och/eller Seqouia & Kings Canyon. Ett tips, håll koll på eventuellt vinterstängda vägar via Nationalparkernas respektive websida. Stor risk för stängda bergspass redan månadsskiftet oktober/november som tex Tioga Pass i Yosemite. Då är ert enda alternativ för vägval att köra via Barstow, dvs söder om Yosemite o Seqouia K om ni sedan ska vidare via DV mot LV.
DV är helt fantastiskt vackert o säkert mer lagom varmt i oktober
2 feb. 2016 10:41
Jag vill rekommendera husbil, på hösten finns mängder av fordon som ska transporteras hit och dit, men ofta till och från Phoenix, så man kan ta en bil från T.ex, SF,LA,LV ner till Phoenix och sedan ta en annan renoverad som ska säljas hos någon annan uthyrare. Kostar 20-40$/ dag med ett visst antal dagar och miles men man kan köpa till dagar om de inte räcker. Är man 2 familjer så blir det väldigt billigt fast de drar över 2L/mil. Jag har gjort detta nästan 10 år och det är ett fantastiskt sätt att se Amerikas nationalparker och Hwy 1.
Nackdelen nu i planeringen är att dessa erbjudanden brukar dyka upp efter Labor day, man har man is i magen och inte bokat för mycket före september så har ni möjlighet att få en betydligt billigare resa än planerat. Jag har varje höst sett fordon som ska till Orlando, så bara tiden räcker kan ni köra husbil från Phoenix till Florida. Här kan du se vilka erbjudanden som finns i dag. : http://www.cruiseamerica.com/rent/hot_deals/#