Roadtrip

10 juni 2014 11:17
Visningar: 2566
Hej!

Jag och min flickvän planerar lite smått på en resa till Nya Zeeland , planen är att flyga till sydön och hyra bil för att köra till Auckland, vi planerar att vara borta ca 3veckor mellan jan-feb 2015.
Kollat med Avis och dom verkar inte vilja hyra ut över öarna, är hyrbilsfirmorna så överlag och man får hyra 2ggr?

Hur är det med hotell/motell där, är det bäst att boka lång tid innan eller går det bra att hitta ställen att sova på allteftersom?

Har hittat flyg för runt 10' /person och det känns väl helt ok?
26 aug. 2014 10:47
Ingen som har något att säga om Nya Zeeland, väldigt svårt att hitta info jämfört USA.
Av Iiddaa
28 aug. 2014 23:27
Hej!
Jag bodde i Auckland förra hösten och hann även med att resa runt i landet. Åk dit! Älskar NZ.

Vi flög mellan öarna så är tyvärr dåligt insatt i hyrfirmor som tillåter att köra bilen mellan öarna. Det jag kan säga dock är att vi vid flertalet tillfällen hyrde av A2B och aldrig var missnöjda. Tror heller inte det behöver vara så struligt att byta bil mellan öarna om man åker båt, men det är bara en tanke. Har ju inte testat själv ;)

När det gäller motel/hotell/hostel så är ju jan och feb "högsäsong" i NZ så jag hade nog valt att boka innan. I alla fall på de större mer turisttäta områdena. När vi reste runt hörde vi ibland att det var fullbelagt där vi bodde. Om det var tillfälligheter vet jag inte men kan vara något att tänka på!

Men som sagt, åk till NZ!
1 sep. 2014 08:48
Ok, tack för svar, har några fler frågor :)
Min "plan" är att vi flyger till Queensland hyr bil där och tar oss runt i landet och norrut för att avsluta i Auckland, va finns det för måsten på vägen?

Hur ska man lägga upp rutten, vilka ställen bör man lägga ett par dagar på?

Går det att bada, eller är det kyligt vattnet?
Av Iiddaa
9 sep. 2014 09:52
Hej igen!

På sydön hade vi enormt lite tid men hann se Queenstown, Christchurch, glaciärerna och Milford Sound. Allt detta är värt att se!

Jag gjorde praktik på NZ och hade därför en blogg för nära och kära att läsa, den kan du kika in på om du/ni vill ha lite utförligare tips om vad jag gjorde där (vadsomsker.wordpress.com). På nordön gillar jag framförallt: Auckland, Cape Reigna, Rotoruaområdet och Bay of Islands.
Sen finns det MASSOR mer att göra än vad jag gjorde.

Bada kan ni absolut göra. Säkert mycket kallare på sydön, men på norra nordön är det riktigt nice. Och på stranden "Hot Water Beach" kommer kokande värme upp från underjorden och blandar sig med vattnet vid lågvatten. Där har du ett naturligt spa! Passa upp för tidvattnet bara, kan dra ganska starkt ;)
1 dec. 2014 21:40
Hej,

www.economycarrentals.com Bokade jag genom och det var det billigaste jag kunde hitta.
Boka bil till Picton och sen ta Interislander eller Bluebridge färjan över till nordön. Hyr sen en ny bil där.

Du kommer checka in baggaget som på en flygplats på färjan så man slipper släpa runt på det :)
De flesta hyrbilsföretagen finns vid hamnen.
5 dec. 2014 07:42
Bästa sättet att googla är att gå in på google.co.nz och sen googla allt på engelska!
Det finns hundratals med bilföretag som hyr ut bilar och husbilar som du kan lämna i Auckland många har en "one way fee", men åker du från Queenstown till Auckland så kan du lätt slippa det, då dom behöver tillbaka bilarna i Auckland för att så många gör resan tvärt om (Auckland till Queenstown)

Ett annat tips är att kolla relocation campervans/motorhome (husbil). Som sagt så är det sjukt mycket folk som hyr bilar under den perioden från Auckland till Queenstown/Christchurch. Så dom behöver folk som flyttar tillbaka bilarna. Jag har själv gjort det och det är helt gratis, i många fall ingår både bensin, försäkring och färja!

Lycka till