Roadtrip

20 jan. 2013 18:08
Visningar: 2082
Hej!

Vi håller på att planera en resa ner till Kroatien i sommar, och jag tänkte dela med mig av våra planer :) Detta är vår första bilsemester och vi tar tacksamt emot tips och råd av er som har mer erfarenhet.. :) Vi har valt att ta det säkra före det osäkra och boka alla övernattningar, dels för att i är så många och dels för att detta är nytt för oss och vi är inte så sugna på att stå utan boende- på många ställen verkar det fylla på bra redan.

Tanken är att vi inte ska köra mer än ca 6 tim/dag och ta det lugnt med många pauser, luncher, badstopp osv.

Vi är 8 st (2 bilar) över tre generationer, 6 vuxna och 2 barn.

Dag 1: Kör vi från Göteborg ner till Trelleborg där tar vi natt färjan till Rostock.
Dag 2: Fortsätter vi till Prag där vi ska stanna över natten och hälsa på vänner. Ca 6-7 tim körning (tror vi)
Dag 3: Fortätter vi till Österrike. Där har vi bokat ett super mysigt Gasthof där finns diverse djur bla hästar om barnen ( 11 och 12 år) vill rida.
Dag 4: Kör vi sista biten till Rabac i Kroatien där vi hyrt ett hus i en vecka.

Vägen hem:
Dag 1: Kör vi till Venedig där vi kommer att stanna 2 nätter.
Dag 3: Vidare upp till Tyskland och Füssen för en övernattning och ett besök på slottet Neuschwanstein, något som barnen verkligen ser fram emot!
Dag 4: Kör vi på och stannar i Hamburg för vår sista övernattning.
Dag 5: Fortsätter vi upp till Frederikshavn där vi hoppas på att hinna med 14.30 färjan över till Göteborg.

Vi har använt oss mycket av www.viamichelin.com när vi planerat. Är det någon som vet om deras uppgifter brukar stämma? Vi räknar med att köra ca 310 mil och har planerat med 8000:- /bil för bensin,vägavgifter mm. (färjorna är redan betalda)

Vad tror ni bilsemestrare, är detta en rimlig plan? :)

Tacksam för all feedback! :)
Av Roine44
2 feb. 2013 17:39
Ert upplägg är nog fullt realistiskt men 310 mil tror jag nog är i minsta laget själv skulle jag nog tro att ni får lägga på ca 100 mil. Det brukar ju bli en del sevärdheter som dyker upp under resans gång då blir det ju några mil extra, och det är ju det att inte vara bunden som är tjusningen med att ta bilen ut i Europa. Själva så har vi gjort ett antal bilresor i Europa som längst till Meteora i Grekland. Kroatien har blivit något av vårt andra hemland, vi har bekanta i Baderna som vi bor hos någon vecka hos varje år så blir det även i år. Baderna ligger ca 10 km från Porec det är ju nästan bara ett stenkast från Rabac nåja det var väl att ta i ca 60 km är det. Glöm bara inte bort att köpa Vingette i Österrike och Slovenien om ni skall köra på motorväg i Österrike är även en del vägtunnlar avgiftsbelagda. Vignette finns att köpa på nästan alla bensinstationer nära gränsen, för Österrike kan man köpa i Tyskland och Slovenien kan man köpa i Österrike. I Kroatien är det betalvägar som gäller man tar en biljett i automaten när man kör in på betalvägen och betalar i en manuellt betjänad biljettlucka när man lämnar betalvägen. Tänk också på att ha reflexväst till ALLA personer i bilen. Ett annat tips när ni skall till Venedig parkera bilen i Fusina där finns en stor bevakad bilparkering och camping därifrån går det passbåt till Venedig tar kanske en kvart. Fusina hittar ni säkert på nätet "Goggla" Ha det så kanske vi syns på Istrien i sommar/Roine
4 feb. 2013 18:27
Tack för alla tips Roine44 :) Ja, det skulle stå 410 mil (slant på tangenterna) / Mikaela
Av Roine44
4 feb. 2013 19:35
Ja där ser man, då hade jag inte så fel när jag plussade på 100 mil.
5 feb. 2013 12:04
Nej absolut inte, men då fick vi ju oxå bekräftat att vi tänkt rätt :)