Road trip västkusten + Las vegas!

31 juli 2014 10:05
Visningar: 628
Hej,

jag och min sambo är helt uppe i att planera road trip till USA och dess västkust nästa vår.

Så här ser vår reseplan ut för tillfället.

(antal nätter)
SF
5
Monterey 1
Santa Barbara 1
LA 5
SD 3
LV 4
Yosemite 1

Totalt 20

Om någon har något att tillägga eller tipsa om så tas det emot tacksamt!
31 juli 2014 11:38
Citerat från Steffokeffo:Jag har läst igenom de flesta trådarna ang den här typen av resor, jag var intresserad av om någon hade några synpunkter på den resplan vi har lagt upp just nu :) Men tack för din "input"!
Klassiska rundan :-)

Ser bra ut men rent personligen skulle jag tagit en av dagarna i Vegas och lagt i Yosemite (eller Mammoth Lakes strax utanför) naturen är helt fantastisk och trevligare om man inte är speciellt förtjust i det ganska glättiga Vegas.
Av Birgere
31 juli 2014 11:39
Citerat från Steffokeffo:Jag har läst igenom de flesta trådarna ang den här typen av resor, jag var intresserad av om någon hade några synpunkter på den resplan vi har lagt upp just nu :) Men tack för din "input"!
Korta LA o lägg på lite i Yosemite. Antar att Vegas även innehåller Grand Canyon.
31 juli 2014 11:58
Reagerade på "vår", tänk på att det kan vara snö och avstängda vägar i Yosemite fram till försommaren.

Egentligen är din trip identisk med den vi gjorde förutom att vi hade några dagar till. Vi hade fler i L.A & S.F, en mindre mellan dessa städer vilket funkade men två är inte fel. Två nätter i Mammoth Lakes, 2 mindre i L.V men en vid Grand Canyon. Alla platser skulle vi gärna haft fler dagar på så som sagt ta gärna några dagar till om det går men det beror ju så klart vad ni tänker göra och vad ni är intresserade av ;-)
31 juli 2014 12:17
Vi tänkte ta en helikoptertur från Las Vegas och ta den över Grand Canyon, så jag tror inte vi behöver någon övernattning då eller tänker jag fel?

Jag är pokerspelare så därav antalet nätter i Las Vegas :) San Diego låg inte ens på tapeten tills igår då vi bestämde oss efter alla tips och rekommendationer att vi inkluderar det i resplanen.

Vi vill heller inte stressa igenom allting, vi har ganska mycket att göra i Los Angeles, Universal, Six Flags, Venice Beach osv.

Om vi tycker tiden inte räcker till så kommer vi antagligen lägga till några dagar. Flygstolarna bokas först om en månad så vi har lite betänketid på oss!
31 juli 2014 13:08
jag skrev vår vilket är lite vilseledande egentligen för det är förmodligen 2a juni vi åker och det är ju faktiskt sommar :)
1 aug. 2014 22:34
har varit en del i SF Monterey/carmel

Bra ni tagit några dagar i SF,mkt/rolig/omtumlande/fin stad mkt att se, se till utforska hela staden.
Mission-mex-mexmat Castro-gey haight ahsbury-hippie union street mysig gata som ligget lite off. China towm. little italy mm

Carmel är bättre än Montery, Monterey supertråkigt enligt min smak..

LA ska ni ha stenkoll på innan ni åker dit, eller om ni har förmånen känna någon där, 5 dar låter lite mkt kan jag tycka.

Bara lite input:)
2 aug. 2014 03:15
Jag har två vänner som bor nere i WeHo så har massor av saker att hitta på där :)
4 aug. 2014 11:50
Jag har kollat sjukt mycket på flygbiljetter de senaste dagarna och det är ungefär 1500-1600kr billigare per person att flyga hem från LA än Las Vegas.
Är det värt att köra Santa Barbara-San Diego-Las Vegas för att sedan avsluta i Los Angeles? Vi vill gärna avsluta resan där flyget går ifrån!
4 aug. 2014 12:23
Citerat från Steffokeffo:
Jag har kollat sjukt mycket på flygbiljetter de senaste dagarna och det är ungefär 1500-1600kr billigare per person att flyga hem från LA än Las Vegas.
Är det värt att köra Santa Barbara-San Diego-Las Vegas för att sedan avsluta i Los Angeles? Vi vill gärna avsluta resan där flyget går ifrån!
Det blir ju en extra körning som är lite dryg. vet inte om jag skulle göra det.
Varför inte köra den vanliga vändan och ta ett helt varv Los Angeles (Hollywood 3n) - San Diego (3n) - (Williams 1n) Vegas (3n) - Yosemite (Mammoth Lakes 2n) - San Francisco (6n) - (Monterey 1n) - Los Angeles (Culver City 5 n). Vi tyckte att det var en perfekt tur. Inom parentes är "vår resa".
Av Birgere
4 aug. 2014 12:29
Citerat från Steffokeffo:
Jag har kollat sjukt mycket på flygbiljetter de senaste dagarna och det är ungefär 1500-1600kr billigare per person att flyga hem från LA än Las Vegas.
Är det värt att köra Santa Barbara-San Diego-Las Vegas för att sedan avsluta i Los Angeles? Vi vill gärna avsluta resan där flyget går ifrån!
Jag tror flygbolagen resonerar på samma sätt med LV som dom gör med Orlando. Dom kör med höga priser för dom vet att folk som åker dit har ett pressat schema och är beredda att spendera en hel del pengar.
4 aug. 2014 12:33
Citerat från Birgere:
Citerat från Steffokeffo:
Jag har kollat sjukt mycket på flygbiljetter de senaste dagarna och det är ungefär 1500-1600kr billigare per person att flyga hem från LA än Las Vegas.
Är det värt att köra Santa Barbara-San Diego-Las Vegas för att sedan avsluta i Los Angeles? Vi vill gärna avsluta resan där flyget går ifrån!
Jag tror flygbolagen resonerar på samma sätt med LV som dom gör med Orlando. Dom kör med höga priser för dom vet att folk som åker dit har ett pressat schema och är beredda att spendera en hel del pengar.
Precis och det blir kanske dessutom en extra mellanlandning om man flyger från Vegas?
4 aug. 2014 13:37
Faktum är att LA resan har två stopp (Santa Ana - Chicago - London - Stockholm) medan från Las Vegas är det bara ett stop i London. Men 1600kr per person är ju 3200kr för sällskapet, det är ju pengar man ha roligare för kanske... Är lite kluven för tillfället :)

Vår rutt ser ut som följande:
San Francisco
Yosemite
Monterey/Carmel
Santa Barbara
Los Angeles
San Diego
Las Vegas

Men med tanke på priset på flyget funderar vi på att lägga om rutten då så det blir följande:

San Francisco
Yosemite
Monterey/Carmel
Santa Barbara
San Diego
Las Vegas
Los Angeles
4 aug. 2014 14:14
Citerat från Steffokeffo:
Faktum är att LA resan har två stopp (Santa Ana - Chicago - London - Stockholm) medan från Las Vegas är det bara ett stop i London. Men 1600kr per person är ju 3200kr för sällskapet, det är ju pengar man ha roligare för kanske... Är lite kluven för tillfället :)

Vår rutt ser ut som följande:
San Francisco
Yosemite
Monterey/Carmel
Santa Barbara
Los Angeles
San Diego
Las Vegas

Men med tanke på priset på flyget funderar vi på att lägga om rutten då så det blir följande:

San Francisco
Yosemite
Monterey/Carmel
Santa Barbara
San Diego
Las Vegas
Los Angeles
Varför Santa Ana, är det i så fall inte smidigare med bara en mellanlandning från LAX 6 mil bort och antagligen billigare också?
Om de 40 milen med 4 timmarnas körning är värt pengarna kan nog bra ni avgöra :-)
5 aug. 2014 11:52
Citerat från Floridasidan:
Varför Santa Ana, är det i så fall inte smidigare med bara en mellanlandning från LAX 6 mil bort och antagligen billigare också?
Om de 40 milen med 4 timmarnas körning är värt pengarna kan nog bra ni avgöra :-)
Santa Ana var absolut billigaste alternativet och det skiljde sig bara 2h i restid från direktflyget från LAX tack vare smidiga mellanlandningar.

men som det ser ut nu tror jag det blir avslut i Las Vegas istället. Vi bor på bättre hotell där och det känns mer naturligt att avsluta resan där också :)