Road Trip Sydney - Cairns i husbil!

Av Manana
2 okt. 2013 23:18
Visningar: 2187
Hej hej!

Vi är 4 stycken som börjar vår resa i Sydney den 16:e december och planen är att hyra en husbil som ska ta oss upp till Cairns. I lagom takt. Vi kommer att åka hem kring den 7 Januari så vi har lite tid på oss.

Har du gjort en sånhär resa? Har lite frågor och är SUPERTACKSAM för svar. All input är bra input.

- Var hyrde du husbil som du kan rekommendera?
- Vilka ställen får man inte missa?
- Är det svårt att parkera över natten?
- Kostar det att parkera över natten eller kan man stå, typ anywhere?
- Vad bör vi tänka på? Genvägar, senvägar - ALLT som kan tänkas vara oss till fördel under vår resa. Brukar ju alltid finnas saker som man upptäcker först när man är där så jag vill vara väl förberedd och är glad för all info.

Help a fellow traveler out :)
Av Trea
3 okt. 2013 07:01
Jag har inte varit i Australien, så andra får svara på just det... Däremot reser vi mycket med husbil, och har bland annat rest med husbil i Nya Zeeland.

När vi hyrde husbil på NZ över jul och nyår, var det VÄLDIGT uppbokat långt i förväg. Kanske kan samma gälla Australien? I så fall är mitt tips att boka husbilen så snart som möjligt.

Jag kan inte specifika regler för Australien, men i många länder (om det inte råder något allmänt förbud) kan man varva campingplatser med s.k. fricamping. Dvs då och då är det bra med riktiga campingplatser, eftersom man hittar all service där i form av vatten, tömning av avlopp, duschar, kanske tvättmaskiner osv. Ofta går det bra att fricampa på nätter, så länge man följer parkeringsregler, inte ställer sig på privat egendom osv.
3 okt. 2013 14:55
Tre veckor är inte mycket tid för hela den sträckan, men det går om ni inte stannar överallt. Jag har gjort resan, men inte med husbil. Bara med buss ena gången och flyg andra. Så jag vet inte mycket om parkering eller bra husbilsuthyrningsföretag.

Men saker som ni inte bör missa är Whitsundays och Barriärrevet. Sen finns några tips till här:

Byron Bay - om ni gillar strand och småstad med lite mer backpackerkaraktär
Gold Coast - om ni gillar strand kombinerat med stadsliv och nöjen
Noosa - strand och mer lyxig atmosfär
Fraser Island - fantastisk sandö med sötvattenssjöar och vackra vyer (ingen husbil). Mycket natur.
North Stradbroke Island - också en stor sandö med vackra stränder, men mer resortstil än Fraser och husbilen kan följa med
Great Keppel Island - ö med fanstastiska stränder och ingen biltrafik (om ni vill ha lugn och ro)
Magnetic Island - annan vacker ö ni kan ta husbilen med till
Cape Tribulation - naturområde med fina stränder och regnskog norr om Cairns (men möjligtvis svårframkomligt eftersom ni är där under wet season)
Av Myran10
31 okt. 2013 22:41
Husbil är ganska dyrt att hyra!
Det finns ett företag, vet ej vad dom heter, som hyr ut typ folkabussar. Varje buss är annorlunda, målade i olika färger... Lite hippiaktiga. Såg massor av dessa utefter GO R men dom finns säkert även runt Sydney. Kul m man är några kompisar och vill ha ett enkelt och billigt boende/ transport.Det var mest ungdomar/bacpackers som hyrde så gissar att de är relativt billiga jämfört med en flashig husbil!

Apropå hippie så vill jag tipsa om Nimbim... Ett gammalt hippiekollektiv som överlevt. Ligger inte långt från Byron Bay. Charmig liten by... Finns ett trevligt museum och en och annan övervintrad hippie. Enda stället i Australien där Cannabis är lagligt?! Charmigt och lite konstigt men värt ett besök. Fin natur med vattenfall i omgivningarna.
Av Myran10
31 okt. 2013 22:52
Ett alternativ är att hyra bil och sen ta in på bacpackers/ hyra campingstuga/ hyra lägenhet... Tänk också på att kolla om det är extra avgift då ni kanske inte lämnar tillbaka bilen på samma ställe som ni hyrde! Kan också vara bra att kolla hur man får köra bilen.... Vem får köra? Ibland betalar man extra för fler chaufförer. Ofta får man inte åka färja ( försäkring gäller ej) eller åka på oasvalterade vägar? Ska ni upp i regnskogen ovanför Cairns så kolla detta, Kan vara bra att känna till. Tänk också på att det är viktigt att ha bilen försäkrad ( vilket kan vara en djungel om man inte vill vara överförsäkrad).