Riomaggiore/cinque Terre tips!!

Av Tinto
29 apr. 2012 17:07
Visningar: 12298
Hej,

Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av att ha bott /vart i Riomaggiore. Jag åker om en vecka till italien och bland annat Riomaggiore. Vill gärna veta hur ni upplever området och restauranger som kan vara värda ett besök,( gärna sådana med vegetariska alternativ). Alla möjliga tips välkomnas :).

//Tinto
Av Annl
30 apr. 2012 07:17
Hej,

Jag har varit två gånger i Cinque Terre (där Riomaggiore är en av fem små byar) men det var länge sen så dessvärre har jag inte något aktuell tips på restauranger.

Men ett tips är att besöka alla dessa små byar och inte bara stanna i Riomaggiore. De små byarna är fantastiskt vackra och alla är olika. Man kan promenera mellan dem och man kan också åka tåg mellan dem.

Riomaggiore är den byn som ligger längst söder ut och sen kommer de i följande ordning; Manarola, Cornigla, Vernazza och Monte Rosso.

Väldigt fina och som sagt olika byar.

I Vernazza käkade vi lunch på ett ställe som låg en borg precis vid hamnen- det var väldigt trevligt och fin havsutsikt. HUr det är nu som sagt vet jag inte.

Att åka till Portofino är ju kul också - det är ungefär som Italiens St Tropez. Båtarna är stora som fotbollsplaner och man tror knappt att det är sant.

Portovenere (som inte ligger långt från Riomaggiore) är också en fin stad att besöka.

Trevlig resa!
1 maj 2012 09:28
Tinto hoppas du får en härlig resa. Jag har tyvärr inga tips ännu att ge. Men efter naturläget så omeds turister nu att spendera pengar i Vernazza så de kan bygga upp sin by igen.Jag och min dotter skall tillbringa 4 nätter i Cinque Terre runt midsommar och tar tacksamt emot tips om enkelt men charmigt boende. Vi har inte beslutat ännu om boendet skall bli på en och samma plats och vända tillbaka efter dagens vandringar eller om vi skall vandra oss igenom från ena sidan till den andra med olika boenden ! Finns det någon som har tips om det ? Vilken riktning är isåfall bäst att gå ? Vi kommer med tåget från Milano och har tänkt ena vägen komma in Genova och andra vägen La Spezia. Tacksam för tips ! Både på boende, vandringar samt om det finns ngt som ni tyckte var bättre eller sämre ? Vi ser fram emot skaldjur och fisk som vi älskar och tar tacksamt emot tips på bra restauranger med bra priser för det. Tack ! Ac o Trisse 13 år
Av Tinto
16 juni 2012 19:16
Hej och tack för de bra svaren.

Hade en jättefin resa, var i cinque terre i tre hela dagar, vilket är ett minimum enligt mig.

Acotrisse, vi bodde som sagt i Riomaggiore, hyrde en lägenhet m terass på huvudgatan, de som hyrde ut hette Star Fish holidays, mkt mysig lägenhet, branta trappor upp ska jag bara säga. Vart ni än bor i cinque terre så får ni vara beredd på långa branta trappor i husen, inga hissar. Skulle rekomendera att ni bor på ett ställe då det är väldigt lätt att ta sig mellan byarna med tåg efter man har vandrat eller när man skall nå sin startpunkt, funkade mkt bra. Man köper ett kort som gör attt man får vandra och åka tåg i området fritt, vi köpte ett tvådagarskort.

När vi var där var vissa sträckor stängda(ändras till och från). Vi vandrade kuststräckan Riomaggiore-Manarola(2km), som en promenad väg. Kuststräckan Manarola- Corniglia var stängd så vi vandrade bergsvägen, ngt mer krävande, tar ca 4h. Sträckan Corniglia -Vernazza var helt avstängd. Vi tog därför tåg från Riomaggiore när vi skulle vandra Vernazza-Monterosso al Mare. Tar knappt 5 min till Vernazza m tåg.

När vi åkte till Riomaggiore åkte vi från Milano till La Speza och bytte sen till lokaltåg till Riomaggiore. Sen åkte vi till Genova när vi skulle hem igen.

En mkt trevlig restaurang ja kan rekomendera i Riomaggiore är Il Grotto. Liten lokal restaurang med väldigt god mat. Pestopastan var väldigt god och min pappa åt en skaldjurspasta. Allt väldigt färskt och lokalt tackvare närheten till havet. Rätterna låg runt 150-200 kr.

Hoppas ni får en fin resa, de hade jag iaf! :)
/Tinto
16 juni 2012 22:49
Hej, jätte tack för tips. Men nu är allt bokat.Vi åker om 1,5 dag !!! Det blir Bergamo ( 2 nt ) Genova, Vernazza, Riomaggiore ( 2 nt) , Milano. Vi åker precis tvärtom mot er. Milano-Genova och tillbaka från La Spezia-Milano. Vi skall bo i Genova i hamnen precis brevid Europa största akvarium. Vi ser fram mot Italiens match på Måndag kväll i Bergamo =) Sedan blir det Torsdag fm-Söndag i Cinque terre. Självklart höjdpunkten med midsommarafton i Riomaggiore =) Ni vandrade inte Riomaggiore-PortoVenere ? Skriver mera här när resan är avslutad =)
Av Tinto
4 juli 2012 21:11
Åh hoppats ni haft en jättebra resa. Själv längtar jag bara tillbaka! :)
I Genova så var jag faktiskt inne i akvariet, tyckte det var väldigt kul, är djurintresserad.
Jag ska lägga upp ett album snart m bilder från min resa. Du kan ju ta en titt så känner du nog igen dig!:)

/Tinto
5 juli 2012 22:41
Hej, resan var fantastisk ! Bergamo var jätte fint med kanon boende i en liten lägenhet med toppen läge i gamla stan. Bergamo rekommenderar vi verkligen! Iallafall den gamla delen. Helt klart weekend i Bergamo ligger på önskelistan igen. Tåget fungerade kanon Bergamo-Milano-Genova. Genova var mysigt på sitt sätt. Vi åkte "linbanan" upp i berget och gick ner och hade en mysig eftermiddag. Men vi hoppade tyvärr över akvariet. Vi bodde precis brevid. Hotellet var okey men inte så mycket mera än så, men kanon frukost ute med utsikt över hela Genovas hamn. Det lyfter betyget för detta 4stjärniga hotell.Vi begav oss sedan mot Vernazza som helt klart blev vår favorit by i Cinque terre. Boendet var bra, men vi skulle vilja hitta med sea view nästa gång i Vernazza. För dit skall vi helt klart igen ! En underbar liten by, med mycket värme, härligt bad, fantastisk mat. De var hårt drabbade i Oktober men jobbar på med återuppbyggnaden. Man är bara lite rädd för att återuppbyggnaden tar bort lite av det gamla genuina.Vi bodde endast i Vernazza en natt men vände tillbaka dit alla dagarna i Cinque terre. Vandringen Monterosso - Vernazza - Corniglia tyckte vi var bäst ! Vi bodde helt fantastiskt sedan 2 nätter i Riomaggiore. Långt att gå men ack vilken utsikt. Att bada i hamnen där är kanon, sedan gillade vi klippbadet efter manarola med. Vi hade räknat med turist tätt cinque terre och väldigt mycket folk, och att det skulle vara extremt dyrt. Men nja det var ganska lite folk om man undviker vissa ställen vissa tider och maten var så bra så det lilla extra var värt det. Badet underbart, klart fint vatten om man gillar klippbad som vi gör. Vandringen var mycket varm men underbar. Men den mest kända "autostradan" mellan Riomaggiore och Manarola kan vara perfekt för den som har svårt att vandra smala stigar men var kanske inte för oss det vi sökte. Skulle vilja komma tillbaka senare på året med varmt vatten och lite svalare vandringar. Men så här kan vi säga - Cinque terre in our hearts forever <3 <3 <3
Av Tinto
3 aug. 2012 22:11
Hej¨ Acotrisse igen!!
´Verkar som ni hade en toppen resa. Jag var ju på alla dessa ställen utom Bergamo, men det får jag ta senare. Akvariet i Genova var verkligen värt ett besök så om ni ngn gång har vägarna förbi, tveka inte. Vi bodde inte nere vid hamnen utan lite mer uppe i centrum, Best Western Metropoli hette det, mkt god frukost och okej hotelrum.

Cinque Terre har sina förrdelar olika delar på året. I maj när jag var där var det "svalare" dvs svensk högsommar 20-25 grader och sol, haha. Det var dock rätt okej temperatur att vandra i. Nackdelen var vell den att de va en smula kallare i vattnet och alla italienare tyckte man var mkt underlig när man tänkte bada. För dem var medelhavet i maj som en isvak. Haha ;). Jag fördrar oxå klippbad så Cinque Terre passade ju perfekt. Är nog alltid ganska mkt turister men det var mindre än ja väntade mig, vandringen flöt på bra, bara vissa sträckor som Vernazza-Monterosso var det trångt på sina håll. När vi var i Vernazza höll de också på med återuppbyggnaden, är en mkt mysig by. Vernazza och Riomaggiore var nog mina favoriter. Monterosso var lite för mkt "charterort" för min smak men annars trevlig. Jag blev knappast missnöjd med maten heller. Åt den godaste pestopastan någonsin i Riomaggiore. Italiensk mat är godast äter knappt ngt annat hemma.

Ska du lägga upp några bilder?? Jag ska göra det snart.