Riga 2014!!

Av Ooskari
24 feb. 2013 09:51
Visningar: 4013
Har en lite undran..

Jag å en kamrat åker till Riga i Maj. Är det nån sevärdighet man inte får missa när man är i Riga? Tips på sevärdigheter resturanger och pubar önskas..
24 feb. 2013 11:15
Hej!

Du skriver 2014 men jag tolkar det som att du ändå menar maj i år?

Jag säger som jag alltid säger till alla som inte känner till TripAdvisor sedan tidigare att det är den allra bästa källan för att få tips på t ex restauranger och pubar/barer. Du kan filtrera på prisläge, läge m m.

http://www.tripadvisor.com/Restaurants-g274967-Riga_Riga_Region.html

YELP! är min favorit men de täcke inte alla länder i världen.
Av Ooskari
24 feb. 2013 11:22
Hej Nisse2ears...

Ja jag skrev lite fel på år där:). Det är nu i Maj vi ska åka.. Tack för tipset. Ska genast in och kolla lite.
Av Nelsa
24 feb. 2013 11:30
Du ska absolut till restaurangen Lido, och då ska du vara hungrig när du kommer dit!! :-) Jag lovar att du aldrig glömmer det matupplevelsen! Kom gärna dit på kvällen, då har de levande musik. Atmosfären är fantastisk mysig i traditionell lettisk anda och roliga attraktioner utomhus.

Det stora torget mitt i Riga, ett av de största i Europa. Man kan köpa precis allt möjligt där för vettiga priser.

Gamla stan är vackert, rekommenderar varmt en promenad där! Där finns det också gott om mysiga matställen och pubar.

Man kan åka upp i St Peters kyrka, ligger också i gamla stan, därifrån ser man långt över hela Riga.
Av Ooskari
24 feb. 2013 11:39
Tack så mycket för tipsen.. Kommer att besöka Lido väldigt hungrig :)

Ska kolla Thailand på tripadvisor. Stort tack.
Av Nelsa
24 feb. 2013 11:41
Bara en liten påminnelse - Riga ligger i Lettland... :-P Tänkte bara så ni inte blir besvikna på vädret när ni väl kommit dit... :-D
Av Ooskari
24 feb. 2013 12:02
Haha. Tack för påminnelsen ;) vi åker till thailand i jan 2014 och reser runt i en månad.
Av Nelsa
24 feb. 2013 12:37
Det låter som en av mina drömresor! :-)

På tal om Lido så kom jag på att det finns flera st, bland annat en filial på flygplatsen och så några mindre i stan. Ni ska till den som heter Lido Atputas Centrs och ligger en bit ifrån centrum längs floden. Det är den största och häftigaste, de andra är jämförsvis bara vanliga matställen.

http://www.lido.lv/lat/uznemumi/edinasanas_uznemumi/atputas_centrs/
Av Ooskari
24 feb. 2013 17:13
tack för hjälpen... Blir defenitivt ett besök där...
Av Jimmieh
24 feb. 2013 17:51
En varning: I usa är alla i affärerna övertrevliga, tänk dig motsatsen så har du butikspersonalen i Riga :)

Service och ett leende är en bristvara, sovjet tiden tar nog ett tag att bli av med. Håller med andra skribenter om att man ska besöka Lido, man betalar för det man tar. Jag gillar att gå rundt i Bazaren (marknaden) med ungarna när frun umgås med svärmor (min fru kommer därifrån).
Där säljer de allt från fiskrens till rysk kaviar :) Kostar inte många kronor att klippa sig och sitta på kaffe är väldigt billigt, I gamla stan är allt dyrare.

Detta stället har bra och billig mat: http://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g274967-d2532265-Reviews-Stock_Pot-Riga_Riga_Region.html

Kan vell knappast kallas resturang, få bord men maten var väldigt god för de pengarna.

Kollektivtrafik är väldigt billig, kanske ta en tur till Jurmala? på sommaren är det mycke liv där med konserter och resturanger, men vet inte hur det är i maj.
Av Desires
24 feb. 2013 17:58
Rigas gamla stad är riktigt fin, där finns mängder med trevliga kafeer, restauranger o dyl. Bo där så kommer ni nog bli nöjda!

Vi var på en liten trevlig restaurang som vi råkade komma förbi - Den heter Domini Canes och låg bredvid St Peterskyrkan i gamla stan. Här åt vi på deras uteservering en jättegod måltid för ringa pengar, väldigt prisvärd och bra restaurang som jag verkligen kan rekommendera. (Såg att den nu på Trip Advisor står som nr 4 i Riga....)

Vill också rekommendera er att ta en tur till Jurmalaområdet, ta tåget till Majori (ca 30 min) och ni finner en jättesöt gammal ”kurortsstad” med vackra gamla trähus, trevlig affärsgata och långgrund fin sandstrand i på gångavstånd. Gullig liten stad, bada då i maj kanske ni inte kan, men själva staden var sevärd tyckte vi!

Här kan du titta på mina foton från Riga och Majori (men kameran var paj denna gång, så inte såå bra foton), men det är lättare att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut via foton, tycker jag! http://www.desires.se/#post42
Av Ooskari
24 feb. 2013 19:30
Hej..

Tack så mycket för alla tips.. Ska visa de för min kamrat. Har absolut hittat en ny hemsida i tripadvisor...
Ska läsa på lite innan vi åker..