Restauranger i New York

Av T0b1a5
20 okt. 2014 23:26
Visningar: 803
Hej!

2008 åkte jag och en kompis till New York. Vi var tonåringar och tänkte att McDonald's eller Burger King funkar ju att äta på. Billigt och bra... MEN, det var mest för att vi hade svårt att hitta vettiga restauranger som inte kostade en förmögenhet för en varmrätt.

Nu åker jag och två andra vänner tillbaka till New York över nyår och denna gången nöjer vi inte oss med McDonald's eller Burger King varje dag.

Därför tar jag gärna emot massa tips på mysiga och bra restauranger som funkar för en normal plånbok! :)

Tack på förhand!

Tobias
21 okt. 2014 13:27
Hejsan!
Finns många bra New York guider där det tipsas om restauranger. Vi tittade mycket på Rodeo nine to five guiden och hittade en del bra där.
Av T0b1a5
21 okt. 2014 13:31
Tack så mycket Smaragden! :) Ska genast leta upp olika guider så man har lite på benen när man kommer dit och vet på ett ungefär vart man kan gå :)
21 okt. 2014 13:41
Hej,

Alla har så olika prioriteringar när det gäller matställen, så det enklaste är att som Smaragden tipsar, kolla guider på websidor och appar för tips. Du kan ofta filtrer prisklass och framförallt hitta de som ligger i de området när ni håller till.

Jag brukar använda
Yelp,
OpenTable,
TripAdvisor

men det finns många fler.
Av T0b1a5
22 okt. 2014 04:55
Tack alla för bra och snabba svar! :D Ska genast gå igenom och läsa lite om restaurangerna! :)

Med vänlig hälsning, / Tobias
Av Hkn
23 okt. 2014 02:14
Känner mig lite sen på bollen, men... ska försöka att sålla ut vettigt prissatta restauranger i NYC:

• Acme – 9 Great Jones Street vid Lafayette – danskt i stora äpplet. Krogen startad av Mads Refslund, tidigare på Noma i CPH. Det danska slår inte igenom såå mycket på menyn. Rustikt och bra. Avslappnad atmosfär. Boka gärna brunchen. Galet bra personal.

• Red Rooster – 310 Lenox Ave, uppe i Harlem – Marcus Samuelsson är inte bara ett mediefenomen, han har skapat en jäkligt trivsam restaurang. Något ojämn leverans, men trevligt, trevligt. Tips: Välj inte de 'svenska' rätterna. Deras mer genuina soul food är betydligt bättre. Tröttsamt många landsmän, naturligtvis.

• Danji – 346 W 52nd Street – modern koreanskt hål i väggen. Hade en Michelin-stjärna men förlorade den nyligen. Bry dig inte om det. Otroligt bra leverans från kök och servis och vettig prislapp. http://www.guidebook.se/archives/4874

• The Breslin – 16 W 29th Street – gastropub. Började segt vid öppning. Efter mitt fjärde besök här så vet jag; this is gold!. Beläget i Ace Hotel. En Michelin-stjärna. Mycket vettig prisnivå. Har pepprat min hotellrecension med bilder på vad som kommer på tallriken på The Breslin: http://www.guidebook.se/archives/3446

• Estela – 47 East Houston Street nära Bowery – fullständigt magisk bifftartar! Mycket folk och full rulle i matsalen. Galet bra efterrätter. Låt dig inte luras av den enkla miljön. Relativt nyöppnat (juni 2013). Herr och Fru Obama åt nyligen här = overly hyped men fantastisk mat om du frågar mig.

• Pearl & Ash – 220 Bowery mellan Prince och Spring Street – stökigt och kul. Deras pork meatballs är to die for. Personalen ibland stressad och spiller öl över dig. Den välcurerade spellistan får hipsters att se osäkra ut. Bryan Adams? Laura Brannigan? En social upplevelse mer än en kulinarisk, men... those pork meatballs!

• Mission Cantina – 172 Orchard Street nere på Lower East Side – lite enklare lokal och antingen tycker du att det känns löjligt utstuderat eller också inser du bara i att vissa restauranger har 'det' som folk i SoFo skulle sälja nära anhöriga för att få. Cool personal. Himmelska burritos. En del säger att det är dyr Mexican food. Jo, dyrare än Taco Bell, men absolut inte ruinerande.

• Neta – 61 W 8th Street (nära 6th Avenue) – det här är ett undantag på den här listan: Dyrare än de andra men riktigt, riktigt, riktigt jäkla bra. En alltigenom modern japansk restaurang. Fokus och skärpa från köket och fullständigt briljant personal. Ett av årets hittills trevligaste, alla kategorier. Om ni ska göra ett lite mer kostsamt restaurangbesök, välj Neta.

Sådärja. Allt detta är som sagt vad jag tycker levererar på en bra nivå utan att fullständigt slå sönder din plånbok. Var bara lite uppmärksam när ni beställer. Framför allt notan för vinerna kan dra iväg ordentligt om det dyker upp en alltför kreativ sommelier. Men det är sällan något att oroa sig över.
Glöm bara inte att dricksa ordentligt om servicen varit bra. Can't say that too many times...

Cheers,

:: hkn ::
23 okt. 2014 23:10
Citerat från Hkn:
Känner mig lite sen på bollen, men... ska försöka att sålla ut vettigt prissatta restauranger i NYC:

• Acme – 9 Great Jones Street vid Lafayette – danskt i stora äpplet. Krogen startad av Mads Refslund, tidigare på Noma i CPH. Det danska slår inte igenom såå mycket på menyn. Rustikt och bra. Avslappnad atmosfär. Boka gärna brunchen. Galet bra personal.
Flash back: ACME i sin gamla form var ett schysst cajunhak med faaantastiska fläskkotletter.

Jones längre ned på samma gata schysst i den stökigare skolan.
2 nov. 2014 08:57
Om ni bor nära Times square och vill ha ett litet snabbt avbrott ifrån alla turistfällor utan åka taxi eller tunnelbana så kan jag verligen rekomendera att

Gå 46:e ut till 9:e tar ca 5-10 minuter, då är du i hellskitchen.

Gå nionde höger upp mot parken där finns hur mycket ställen som helst, jag reser mycket, älskar mat och jag kan verkligen rekomendera El Centro mex ställe.

Dela på Nachotallrik till förätt, huvudrätt Burrito hellicioso och drick deras frozen margueritas.

Brukar ta med vänner dit och oavsett smak brukar det bli ett av favvostället under resan.
Av Betula
4 nov. 2014 20:47
Hej Tobias,

Har inte så jättestor erfarenhet av restauranger i New York men när vi var där för ett par veckor sedan var vi bl.a. på:

Rue57 http://rue57.com/#home "Fransk bistro i N.Y." . Stimmigt, bra stämning, påminner lite om La Coupole i Paris. Vi åt "Chicken Paillard".

Grand Central Oyster Bar http://www.oysterbarny.com/ Vi åt i den enklare bardelen. Testade tre olika slags ostron som förrätt (fick bra hjälp av servitrisen med urval) och därefter havskatt icelandic wolfish (loup) till huvudrätt. Fräscht och gott.

Dawat http://www.dawatny.com/home.html Indisk restaurang. Vi tog Chicken Tikka. Ris och bröd beställes separat. Riklig portion som smakade bra.

Vet inte riktigt vad du tänkt dig för prisklass men dessa varmrätter kostade drygt USD 25:-/person på menyn. Sedan tillkommer tax, c:a 9% och dricks 15-20%. Vi drack mestadels öl, vill ni ta ut svängarna med fina viner så kan notan dra iväg. :-) Vi behövde aldrig beställa bord på dessa restauranger utan det var bara att komma in eftersom vi bara var två personer och då går det oftast att ordna ett bord. Ni är ju tre så det borde väl gå bra för er också. Större sällskap bör beställa bord i förväg. Sedan är det ju bra att kolla lite på Yelp och Tripadvisor angående omdömen men det känner du säkert redan till.

Hoppas ni får en fin New York-resa!