Restaurang tips Montmartre Paris

28 apr. 2015 12:16
Visningar: 3311
Åker till Paris nu på torsdag - söndag. Vi kommer att bo i närheten av Moulin Rouge i Montmarte och vill gärna ha tips på mysiga och prisvärda restauranger i närheten. Tack snälla :-)
3 maj 2015 09:11
Hejsan!
Ja det är inte lätt med tips i Paris....har själv försökt med samma frågeställning som du. Fått några bra svar, men inte många.
Men frågar du om USA så får man drösvis...
Men Paris är mysigt, ni kommer säkert att hitta många mysiga ställen...och hittar ni några får ni gärna tipsa mej som snart åker också.
/Anette
Av Daytona
3 maj 2015 09:26
Vi åker den 4 juni, ska först vara 3 dagar i Normandie innan vi ger oss på Paris och Montmartre, så jag följer med i tråden. Hittar vi några mysiga och prisvärda restauranger eller cafeer så kommer jag självklart att tipsa om dom här och hoppas på tips från er som åker tidigare.
Av Birgere
3 maj 2015 10:43
Citerat från Smaragden:
Hejsan!
Ja det är inte lätt med tips i Paris....har själv försökt med samma frågeställning som du. Fått några bra svar, men inte många.
Men frågar du om USA så får man drösvis...
Men Paris är mysigt, ni kommer säkert att hitta många mysiga ställen...och hittar ni några får ni gärna tipsa mej som snart åker också.
/Anette
Jag skulle vilja påstå att det generellt sett är väldigt få restaurangtips på RG, vilket inte är så konstigt. Restaurangers kvalitet är en färskvara och utan att veta exakt prisklass och typ av kök är det jättesvårt att ge tips.
När det gäller Paris (har nog varit där 15-20ggr) specifikt så är det den stad där vi haft såväl bland våra sämsta som våra bästa matupplevelser. Är man inte ute efter en Guide Michelin restaurang så är mitt råd att fråga på tex hotellet (om det är ett litet hotell) efter en bra och genuin restaurang som inte kryllar av turister, i princip alla guldkorn vi har hittat i Frankrike har varit via tips av lokalbefolkningen.
Glömmer aldrig tex ett tips vi fick i La Rochelle om en liten familjerestaurang som bara hade 3 bord men serverade en 7-rätters meny för nästan ingenting alls som var så gudomligt gott. Liknande upplevelser har vi haft tex i La Baule, Frejus och Montparnasse.

Dessutom är ju ett restaurangbesök mer än bara maten, det finns en stor psykologisk och upplevelsekänsla.
Bästa liknelsen där är ju känslan att sitta på franska Rivieran och blicka ut över havet vid solnedgången en varm sommarkväll o smutta på ett glas rosé...wow.... men hur j...a mysigt är det att sitta hemma och inmundiga samma dryck en lördagskväll i november :-)
3 maj 2015 11:20
Jo men visst har du rätt ;) Det är ju bara för att man så gärna VILL hitta just DET. Just den härliga roliga och mysiga upplevelsen där det känns som om det bara är just vi som hittat detta fantastiska.
Men vi kommer vandra runt och säkert kommer det bli helt uuunderbart som Paris alltid är!
Någon som varit på Edith Piaf restaurangen i Belleville, hur är den?
/Anette
Av Birgere
3 maj 2015 13:40
Citerat från Smaragden:
Jo men visst har du rätt ;) Det är ju bara för att man så gärna VILL hitta just DET. Just den härliga roliga och mysiga upplevelsen där det känns som om det bara är just vi som hittat detta fantastiska.
Men vi kommer vandra runt och säkert kommer det bli helt uuunderbart som Paris alltid är!
Någon som varit på Edith Piaf restaurangen i Belleville, hur är den?
/Anette
Just dom tillfällena brukar ramla på en när man minst anar det. Minns vår första resa till Paris, vi var väl knappt 20 och efter en svettig vistelse uppe på MonteMartre så drog vi oss undan några kvarter och satte oss o pustade ut på en lång trappa bland gränderna. Knäpptyst omkring oss o plötsligt börjar någon spela panflöjt som ekade mellan husen.... kunde något bli mer romantiskt...ett minne för livet som vi nog aldrig kommer att få uppleva igen..går ju liksom inte att beställa :-)
4 maj 2015 13:10
Citerat från Birgere:
ett minne för livet som vi nog aldrig kommer att få uppleva igen..går ju liksom inte att beställa :-)

Vi fick dockteater i tunnelbanan som minne från en Parisresa. Undrade om det var ficktjuveri på gång men nej, det var bara vanlig enkel dockteater.:)

När det gäller restaurangtips så har jag själv faktiskt Inga just i Montmartre vilket var det som var frågan. Jag tycker det ligger lite avsides så jag hamnar aldrig där på vandringar utan har bara sett dess sevärdheter en gång och restaurangerna just vid Sacre Coeur är ju väldigt turistiga så man behöver nog gå runt ett par hörn för att hitta pärlorna.

Mitt bästa matminne i Paris är ett "hål i väggen" med bistro med ett par bord utslängda på gatan och underbar steak frites. Någonstans mellan Invaliddomen och Eiffeltornet så jag kan bara hitta dit men inte ge någon adress.
Av Birgere
4 maj 2015 16:15
Citerat från Birgere:
Citerat från Smaragden:
Jo men visst har du rätt ;) Det är ju bara för att man så gärna VILL hitta just DET. Just den härliga roliga och mysiga upplevelsen där det känns som om det bara är just vi som hittat detta fantastiska.
Men vi kommer vandra runt och säkert kommer det bli helt uuunderbart som Paris alltid är!
Någon som varit på Edith Piaf restaurangen i Belleville, hur är den?
/Anette
Just dom tillfällena brukar ramla på en när man minst anar det. Minns vår första resa till Paris, vi var väl knappt 20 och efter en svettig vistelse uppe på MonteMartre så drog vi oss undan några kvarter och satte oss o pustade ut på en lång trappa bland gränderna. Knäpptyst omkring oss o plötsligt börjar någon spela panflöjt som ekade mellan husen.... kunde något bli mer romantiskt...ett minne för livet som vi nog aldrig kommer att få uppleva igen..går ju liksom inte att beställa :-)
Menade naturligtvis att det var runt Sacré-Coeur som vi var *blushing*
21 maj 2015 19:20
Hej

Kan tipsa om Le Un, är osäker på hur nära den ligger, men den är en genuin fransk restaurang. Inte så mycket turister heller, många parisare dock. Mycket bra mat!

Hoppas ni hittar något bra
Av Asok
26 maj 2015 20:04
Hittade 2 mycket trevliga restauranger när vi var i Paris nu.
Chez Michel som ligger på Rue de Belzune i nedre Montmartre nära Gare de Nord - bretansk inriktning. Gott o trevligt utan att vara superdyrt.

Var också på Le Caviste Bio på Rue Maubeuge - vinaffär som även är restaurang. Fantastiskt god mat till humana priser,
Av Millin
6 juli 2015 22:14
Chez les fondues på Rue de trois frères är kul. Däromkring finns det andra bra ställen, som le Progrès.